Tyskland slutar subentionera Tesla?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Tyskland slutar subentionera Tesla?

Inlägg av improwise »

Även Sverige har väl varit rätt duktiga på att stödja köp av Volvo och Saab genom åren :)
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Tyskland slutar subentionera Tesla?

Inlägg av miksch »

Du vet ju inte varför de gör det. Du får nog bevisa det för utan bevis så är det en konspirationsteori.[/quote]

Hei Verdi!
Er helt uenig med deg. Kjenner Tyskland godt og leser i TFF-forum at veldig mange ser på den tyske subvensjonmodellen som renspikka proteksjonisme.
Mikael
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tyskland slutar subentionera Tesla?

Inlägg av LarsL »

Legato skrev:

Håller inte med. Jag tycker Norge har ett för skevt system där man i praktiken får mycket större bonus på en dyr bil.
Norge har väl inget bonussystem? De har ju en straffskatt på fossiler men det betyder ju inte att elbilar att subventionerade. Vi säger ju inte att vatten vi har ett bonussystem på vatten bara för att vi har hög alkoholskatt.

Den slopade momsen kanske kan ses som en subvention (om man är lite åt vänster) och den kan jag hålla med om är lite snedvriden då den gynnar dyrare bilar lite.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tyskland slutar subentionera Tesla?

Inlägg av mati »

Det är en intressant tanke. Är det en subventionering att inte behöva betala en viss skatt? Nej, egentligen inte. Det tål att diskuteras. Däremot så är Sveriges miljöbilspremie en subventionering eftersom staten faktiskt betalar en del av bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tyskland slutar subentionera Tesla?

Inlägg av Svenssons »

Visst tycker jag att supermiljöbilspremien är en subvention men jag anser inte att staten betalar en del av bilen. Jag betalade in drygt 300 000 kr till staten när jag gjorde köpet. Fick tillbaka 40 000 kr efter några månader. Hur är detta att staten betalar en del av bilen?

Tycker dock att man borde ta bort subventionerna som finns
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10248
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tyskland slutar subentionera Tesla?

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Legato skrev:

Håller inte med. Jag tycker Norge har ett för skevt system där man i praktiken får mycket större bonus på en dyr bil.
Norge har väl inget bonussystem? De har ju en straffskatt på fossiler men det betyder ju inte att elbilar att subventionerade. Vi säger ju inte att vatten vi har ett bonussystem på vatten bara för att vi har hög alkoholskatt.

Den slopade momsen kanske kan ses som en subvention (om man är lite åt vänster) och den kan jag hålla med om är lite snedvriden då den gynnar dyrare bilar lite.
Vänster? Tvärtom. Vänster är att svälja alla skatter som något av naturen givet. Det intressanta är alltid den totala ekonomiska effekten av en viss politik, inte enskilda komponenter...

Har noll förståelse för att vissa tycks anse att det är benämningen på respektive bonus eller skatt som räknas. Jag struntar återigen helt i vad staten sätter för namn på olika saker, det intressanta är det totala belopp man får betala till staten vid köp av en bil jämfört med en annan.

Folk envisas med att påstå att vi Tesla-ägare får en bonus på 60.000:-. Sanningen är att vi får betala kanske 190.000:- i skatt, istället för 250.000:- som hade varit fallet utan bonusen.

Skulle man utgå ifrån vad staten anser att en "likvärdig fossilbil" kostar så får vi ingen bonus, vi betalar i själva verket en straffskatt (då momsen på "motsvarande" bil är lägre än 190.000:-).

Det är viktigt att vara medveten om detta... Trots det tycker jag dock vi har en rimlig skattesats på bilar och ja, jag gillar inte Norges system där man får en momsrabatt som är direkt proportionerlig mot bilens pris.

Incitamenten ska styra folk till att köpa elbilar, inte styra folk till att köpa DYRA elbilar. Idiotiskt att sätta två Teslor på vägen istället för fem Ioniq...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tyskland slutar subentionera Tesla?

Inlägg av Mickep »

Jag tycker inte Tyskland gör helt fel.
Incentives skall användas för att styra beteendet.
Vill man styra att bilarna blir dyrare eller billigare? Skulle gärna se att summan höjdes för de billigare med mindre batterier. Det tror jag ger mer effekt, de som köper miljonbilar påverkas inte. Förvisso finns slopad moms som förslag, men då kan man inte samtidigt ha förmånsbilar som redan är avundsvärt förmånliga för de som kan trixa med företaget.
Skriv svar