Branden hos Tesla Malmö

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av lobbin »

Kan vara att man kunnat hysa in sig någon annanstans?
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av Ampera »

Enligt källor kör de nu ifrån byggbodar utanför. Lättar fix gör de på plats, svårare saker skickar de bilen till kasterup.
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av Wilson »

StELla skrev:
Jag körde förbi i helgen, mitt i natten, då satt en stackars väktare i showroom o glodde rakt ut genom rutan mot parkeringen.
Nattvakt på plats alltså. Om Tesla tycker att det är nödvändigt tyder kanske det på att branden var anlagd. Eller är fasta nattväktare vanligare än jag tror?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av chaffis75 »

Håller med, låter oroande om detta är anlagt. Kanske elstaket runt hela anläggningen som gäller precis som BMW gjort i Lund.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av TiborBlomhall »

Kanske nattvakten är till för att hålla nyfikna sektmedlemmar borta? ;)
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av improwise »

Tror det är rätta vanligt efter större bränder och liknande.

Sent from my ASUS_A001 using Tapatalk
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av bat »

Larmet kanske inte fungerar ännu.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av TiborBlomhall »

Funkade inte på olyckskvällen heller... :?
Användarvisningsbild
Kuncale
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 26 jul 2016 14:14
Ort: Löddeköpinge

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av Kuncale »

Fick också bekräftat idag att dom utför mindre saker i tält utanför byggnaden.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av improwise »

Inga roliga skämt om Camper Mode än? :)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av Gustafsson »

improwise skrev:
Inga roliga skämt om Camper Mode än? :)
:lol:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av lobbin »

Hade bilen på besök hos under gårdagen. Kontorsdelen kommer att flytta in i lokalerna igen på måndag.

Fattade jag rätt så ska de även få en portabel lift nästa vecka, så de kan börja göra lite större jobb innan verkstadshallen är klar.
Användarvisningsbild
bohgard85
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 18 apr 2017 13:14

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av bohgard85 »

Någon mer än vi som hade bilen i Malmö när det brann? Vår bil har varit två vändor på Ditec för sanering. Sist jag pratade med dom skulle bilen vara tillbaka hos dom om några dagar. Nu har det gått två veckor och vi har fortfarande inte fått några besked. Hela resan började i mitten av december och vi har snart varit utan vår bil i 3 månader p.g.a. branden. Tur vi har fått en lånebil :)


//David
Få rabatt på din nästa Tesla: http://---
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av lobbin »

bohgard85 skrev:
Någon mer än vi som hade bilen i Malmö när det brann? Vår bil har varit två vändor på Ditec för sanering. Sist jag pratade med dom skulle bilen vara tillbaka hos dom om några dagar. Nu har det gått två veckor och vi har fortfarande inte fått några besked. Hela resan började i mitten av december och vi har snart varit utan vår bil i 3 månader p.g.a. branden. Tur vi har fått en lånebil :)


//David
Är det Ditec eller Tesla som släpar? Lagom drygt oavsett. På Facebook var det minst 2 eller 3 stycken som hade bilar på plats, så du är inte ensam iaf.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Har det kommit fram något om brandorsaken ännu?
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare
Inlägg: 371
Blev medlem: 15 jul 2016 10:25
Ort: Malmö

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av Nyren »

bohgard85 skrev:
Någon mer än vi som hade bilen i Malmö när det brann? Vår bil har varit två vändor på Ditec för sanering. Sist jag pratade med dom skulle bilen vara tillbaka hos dom om några dagar. Nu har det gått två veckor och vi har fortfarande inte fått några besked. Hela resan började i mitten av december och vi har snart varit utan vår bil i 3 månader p.g.a. branden. Tur vi har fått en lånebil :)


//David
Fick ni en Tesla som lånebil? Är ju riktigt surt annars...
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av bat »

Off Grid Byggaren skrev:
Har det kommit fram något om brandorsaken ännu?
El-fel/överbelastning är vad som sagts. Verkar egentligen varit mer rökutveckling än faktisk brand.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av Svenssons »

bat skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Har det kommit fram något om brandorsaken ännu?
El-fel/överbelastning är vad som sagts. Verkar egentligen varit mer rökutveckling än faktisk brand.
Stämmer med det jag hörde att det inte var någon Tesla-utrustning som var orsaken.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
conan
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 10 okt 2017 21:59

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av conan »

Jag skall få min bil levererad på måndag i Malmö så det verkar som de har kommit igång igen!
Användarvisningsbild
bohgard85
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 18 apr 2017 13:14

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av bohgard85 »

Vi fick en låna bil så det känns skönt i alla fall. Om det var Tesla eller Ditec som släpar låter jag vara osagt. Men jag vet att den var på Tesla och vända för att dom inte godkände resultatet (detta hände någon gång i början av februari). Igår ringde Tesla med nyheterna att bilen var klar. Eftersom den skulle besiktigas senast 15 februari så har den nu körförbud och jag tyckte att dom kunde stå för den. Men det ville dom inte.
Få rabatt på din nästa Tesla: http://---
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av lator »

bohgard85 skrev:
Vi fick en låna bil så det känns skönt i alla fall. Om det var Tesla eller Ditec som släpar låter jag vara osagt. Men jag vet att den var på Tesla och vända för att dom inte godkände resultatet (detta hände någon gång i början av februari). Igår ringde Tesla med nyheterna att bilen var klar. Eftersom den skulle besiktigas senast 15 februari så har den nu körförbud och jag tyckte att dom kunde stå för den. Men det ville dom inte.
Om du får ökade kostnader p.g.a branden så är det ju helt klart att du ska ha ersättning för det men frågan är väl som vanligt, vem ska stå för det...?
Hoppas nu att du får tillbaka din bil i ett sådant skick att du slipper bli missnöjd. Antar att den inte var helt ny då den skulle besiktigas men lite konstigt med datumet 15/2... :?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1767
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av leiflodde »

Angående att öppna så sa de för några veckor sedan att showroomet/försäljning öppnade snart och i verkstaden gör man idag enklare fix i ett tält annars kör man bilen till Kastrup.

Förhoppningen är att vara klar före sommaren med "riktiga" verkstaden.
Användarvisningsbild
bohgard85
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 18 apr 2017 13:14

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av bohgard85 »

Vi har fått tillbaka vår Tesla nu och det är mycket som inte stämmer. Bland annat sotfläckar kvar i taket, ordentligt skrap i lacken (hur nu det kommit dit), sot på lister mot taket, sot på huvudskärmen, sot i fläktarna samt att delar av våra grejer vi hade i bilen är sotskadade. Jag vände mig tillbaka till Tesla som hänvisade till Ditec och vårt försäkringsbolag. När jag vänder mig till Ditec har dom vad dom kan. Ytterligare åtgärder innebär att material byts ut och det gör inte dom. Vår försäkringsbolag hänvisar till Teslas ansvarsförsäkring. Konsumenttjänstlagen säger att Tesla har ansvaret. Ditec informerade även om att vi inte borde köra bilen om inte kupefiltren är utbytta vilket vad dom vad jag kan se inte är. Vad anser ni?

Förövrigt var det 1 februari som gällde för besiktningen (slutsiffra 9). Vet inte var jag fick 15 februari ifrån :)
Få rabatt på din nästa Tesla: http://---
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av chaffis75 »

bohgard85 skrev:
Vi har fått tillbaka vår Tesla nu och det är mycket som inte stämmer. Bland annat sotfläckar kvar i taket, ordentligt skrap i lacken (hur nu det kommit dit), sot på lister mot taket, sot på huvudskärmen, sot i fläktarna samt att delar av våra grejer vi hade i bilen är sotskadade. Jag vände mig tillbaka till Tesla som hänvisade till Ditec och vårt försäkringsbolag. När jag vänder mig till Ditec har dom vad dom kan. Ytterligare åtgärder innebär att material byts ut och det gör inte dom. Vår försäkringsbolag hänvisar till Teslas ansvarsförsäkring. Konsumenttjänstlagen säger att Tesla har ansvaret. Ditec informerade även om att vi inte borde köra bilen om inte kupefiltren är utbytta vilket vad dom vad jag kan se inte är. Vad anser ni?

Förövrigt var det 1 februari som gällde för besiktningen (slutsiffra 9). Vet inte var jag fick 15 februari ifrån :)
Så tråkigt...

Jag hade inte ens tagit emot bilen så... Jag tycker du ska gå på Tesla, de är deras ansvar och su ska inte behöva prata med ditec eller någon annan, de får de lösa... Du ska ju inte ens behöva prata med ditt försäkringsbolag...
Man jo jag vet hur svårt sådanthär kan vara och så mycket de tar av ens energi.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av lator »

Tesla har en försäkring som givetvis ska täcka skada på annans egendom (alla verkstäder har detta om de inte vill riskera att betala allt ur egen ficka) och du ska inte överhuvudtaget behöva blanda dig i detta. Om inte bilen är i samma skick eller bättre än innan skadan så är det Teslas sak att fixa detta så att du blir nöjd. Du kan iofs ta kontakt med Teslas försäkringsbolag själv (om du kan få fram vilket det är) om du inte får respons från Tesla. Du ska absolut inte behöva ta kontakt med de firmor som Teslas försäkringsbolag använder sig av för att lösa problemen.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar