Branden hos Tesla Malmö

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Brinner hos Tesla Malmö

Inlägg av improwise »

Walker skrev:
Kulingen skrev:
Tråden kanske ska byta namn till ”Om branden på Tesla SuC” för det brinner ju ej längre
:roll:
...det är många förkortningar nu
WC står inte för vattenklosett, det har jag lärt mig...
Men jag trodde att SuC stod för Super Charger (alltså laddstationerna)
Det som brann i Malmö var väl nya service center - SC....
Eller är jag (som vanligt) HuåC - helt ute å cyklar?
Om du hade din bil på SC i Malmö kanske du får ge dig ut och cykla ett tag :)
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av vigge50 »

Nu är denna informationen i tredjeperson så det kan ha skett missförstånd men en släkting till mig som jag träffade idag jobbar som sjukgymnast i Malmö. Av vad hon har hört och förstått från poliser som går hos henne så ska elden ha börjat pga laddutrustning. Om detta stämmer så kan det bero på dålig elinstallation men även fel i Teslas laddutrustning. Som sagt, information i tredjeperson(minst) så finns risk för missförstånd men mer än vad jag läst i nyheterna.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av Jensa »

Walker ute å cyklar?! 8-) :lol:
Senast redigerad av Jensa, redigerad totalt 1 gånger.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Brinner hos Tesla Malmö

Inlägg av lator »

Walker skrev:
improwise skrev:
Om du hade din bil på SC i Malmö kanske du får ge dig ut och cykla ett tag :)
Om jag ändå hade en.... :cry:
De som hade sin bil där kanske önskar att de hade lämnat in cykeln istället... :( Tråkig historia detta.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av Bjelke »

Walker skrev:
Jensa skrev:
Walker ute å cyklar?! 8-) :lol:
Den fick jag läsa 3 ggr innan jag fattade. :shock: :oops: :D
:lol: men den var bra iaf! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av Feddan »

vigge50 skrev:
Nu är denna informationen i tredjeperson så det kan ha skett missförstånd men en släkting till mig som jag träffade idag jobbar som sjukgymnast i Malmö. Av vad hon har hört och förstått från poliser som går hos henne så ska elden ha börjat pga laddutrustning. Om detta stämmer så kan det bero på dålig elinstallation men även fel i Teslas laddutrustning. Som sagt, information i tredjeperson(minst) så finns risk för missförstånd men mer än vad jag läst i nyheterna.
Fel i Teslas laddutrustning tycker jag vore konstigt. Det finns så många servicecenter i världen som snurrat i flera år utan en enda brann. Likadant deras bilar finns det ett helt gäng av nu och det är väldigt sällan det brinner. Och när det brunnit så har det oftast varit gamla elledningar eller klena skarvsladdar.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av Yxel »

Underdimensionerat kablage, överdimensionerade säkringar...
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Vanliga Poliser är ju sällan elingenjörer. Jag har varit på brandutredning där Polisen sagt elfel som orsak, men elen varit avstängd i flera år till den byggnaden.

Skulle tro att det räcker med att en sladd sitter i någon bil för att de kan säga så. På Rikskrim finns däremot mycket kunniga tekniker som verkligen kan hitta brandorsaken, tveksamt om de hunnit ut dit ännu. De brukar inte heller nämna orsaken till någon annan, då det även förekommer en del anlagda bränder.

Vad är det för firma som gjort alla bygg och elinstallationerna i Malmö? Är det inte en Dansk firma som har projektledning?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av e5m1r »

Jag tyckte att jag såg en portabel SuC på nån av brand bilderna
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 967
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av Generalbogge »

e5m1r skrev:
Jag tyckte att jag såg en portabel SuC på nån av brand bilderna
Vet inte om den var så portabel, men de hade vad som såg ut som något slags SuC nära i anslutning till den del där man på bilder sett brandkåren bekämpa eld. De bilder där de står utanför, och där man ser flammor på insidan.

Just närmast väggen hade de dock lagerhyllor, vad jag kunde se på invigningen. Där fanns bland annat däck och fälgar.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av e5m1r »

Generalbogge skrev:
e5m1r skrev:
Jag tyckte att jag såg en portabel SuC på nån av brand bilderna
Vet inte om den var så portabel, men de hade vad som såg ut som något slags SuC nära i anslutning till den del där man på bilder sett brandkåren bekämpa eld. De bilder där de står utanför, och där man ser flammor på insidan.

Just närmast väggen hade de dock lagerhyllor, vad jag kunde se på invigningen. Där fanns bland annat däck och fälgar.
Såg en sån här skåp ( i mitten på bilden ) inne i den brända lokalen
Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 apr 2016 16:28
Ort: Sölvesborg

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av Splfredde »

e5m1r skrev:
Generalbogge skrev:
e5m1r skrev:
Jag tyckte att jag såg en portabel SuC på nån av brand bilderna
Vet inte om den var så portabel, men de hade vad som såg ut som något slags SuC nära i anslutning till den del där man på bilder sett brandkåren bekämpa eld. De bilder där de står utanför, och där man ser flammor på insidan.

Just närmast väggen hade de dock lagerhyllor, vad jag kunde se på invigningen. Där fanns bland annat däck och fälgar.
Såg en sån här skåp ( i mitten på bilden ) inne i den brända lokalen
Bild
https://insideevs.com/deatils-on-teslas ... g-station/
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av EnTraktor »

Ett sånt skåp står väl i anslutning till alla SuperChargers. Det är där inne alla laddare finns staplade.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av unumlapis »

Blev idag kontaktad av SC Malmö angående den tiden jag hade inbokad nu på fredag och på grund av branden i verkstaden så är all service avblåst för ett par månader för att få ordning på verkstads delen igen. Så det blir att förlita sig på Kastrup och Mölndal för servicebesök här nere i Malmö för ett tag framöver igen.

Uppdatering: SC Malmö återkom med inbokning av ny tid här under dagen och man löser det på sådant sätt att bilen antingen lämnas eller hämtas upp hemma för att sedan köras över till Kastrup. Så de kommer snurra på med servicen på detta sättet vilket är riktigt positivt. Så den egna bilen hämtas på på onsdag och återlämnas i slutet av dagen.
Senast redigerad av unumlapis, redigerad totalt 1 gånger.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av lator »

Har det kommit något besked angående de stackars bilar som fanns i lokalen när det brann? Antar att det inte bara var Teslas egna demobilar utan även en del leveransbilar och bilar inlämnade för service... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av lobbin »

lator skrev:
Har det kommit något besked angående de stackars bilar som fanns i lokalen när det brann? Antar att det inte bara var Teslas egna demobilar utan även en del leveransbilar och bilar inlämnade för service... :(
Ja, det är ett par stackare i FB-gruppen "Tesla Ägare/Entusiaster Sverige" som hade sina bilar där.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av improwise »

lobbin skrev:
lator skrev:
Har det kommit något besked angående de stackars bilar som fanns i lokalen när det brann? Antar att det inte bara var Teslas egna demobilar utan även en del leveransbilar och bilar inlämnade för service... :(
Ja, det är ett par stackare i FB-gruppen "Tesla Ägare/Entusiaster Sverige" som hade sina bilar där.
Trist :(
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Har det framkommit någon brandorsak ännu?
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av lobbin »

Frun pratade med techsupport idag och tydligen ska SC Malmö redan vara igång sedan ett par dagar tillbaka. De ska återkomma senare i veckan så vi kan boka tid.
Användarvisningsbild
StELla
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 10 nov 2016 18:22
Ort: Staffanstorp

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av StELla »

Jag körde förbi i helgen, mitt i natten, då satt en stackars väktare i showroom o glodde rakt ut genom rutan mot parkeringen. Inga bilar i showroom och vad jag kunde se på verkstadsdelen var det ff rökskadat och inga bilar, så att de är igång sen ett tag tillbaka tror jag inte stämmer. Möjligen är det varianten att de transporterar din bil till Kastrup som de anger som ”igång igen”. Fick själv en avbokning för service den 5:e januari. Den bokade jag dagen innan branden och blev avbokad veckan efter, inga erbjudande om Kastrup där, inte....har problem med radar och två handtag som inte går in , så ingen vanlig ”service” alltså, det kanske påverkar....
MS 60D Multi-vit, troligen på väg att bli en 75:a
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av lobbin »

Kan vara att man kunnat hysa in sig någon annanstans?
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av Ampera »

Enligt källor kör de nu ifrån byggbodar utanför. Lättar fix gör de på plats, svårare saker skickar de bilen till kasterup.
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av Wilson »

StELla skrev:
Jag körde förbi i helgen, mitt i natten, då satt en stackars väktare i showroom o glodde rakt ut genom rutan mot parkeringen.
Nattvakt på plats alltså. Om Tesla tycker att det är nödvändigt tyder kanske det på att branden var anlagd. Eller är fasta nattväktare vanligare än jag tror?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4823
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av chaffis75 »

Håller med, låter oroande om detta är anlagt. Kanske elstaket runt hela anläggningen som gäller precis som BMW gjort i Lund.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7292
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av TiborBlomhall »

Kanske nattvakten är till för att hålla nyfikna sektmedlemmar borta? ;)
Skriv svar