Branden hos Tesla Malmö

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av jonas »

Jag råkade precis ut för liknande grej på en verkstad där min fossilbil började brinna efter ett svetsarbete. Verkstadens försäkringsbolag tog smällen och bilen köptes ut blir skrot nu.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
bohgard85
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 18 apr 2017 13:14

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av bohgard85 »

Vi har nu haft möte med Tesla, vårt försäkringsbolag samt Ditec (som sanerade bilen). Några intressanta saker kom upp under diskussionerna kring att vi inte var nöjda med resultatet.

- Vi frågade om hur elektroniken och övriga delar i bilen som vi inte kan se blivit påverkade av sot. Fick till svar att ingen sanering av elektroniken är utförd utan att bilen endast behandlas med någon form av gas. Att sanering av elektroniken aldrig utfördes för att det var för dyrt. Och om det uppstår problem längre fram så är detta något försäkringsbolaget står för.

- Vi frågar om hur laddsladdarna till bilen kan ha påverkats av att sot trängt in. Får till svar att utrustningen är helt tät och är IP65-klassad. När vi kontrollerar klassningen visar det sig att den är IP44-klassad och klarar av att stå emot fasta partiklar ner till 1 mm i diameter (sot kan ha en diamater på 0,0025 mm).

- Värdesaker som inte hörde till bilen men som låg där när det brann och påverkades ska gå på vår hemförsäkring. Vid inget tillfälle erbjud sig Teslas kontaktperson att lösa kostnaderna.

- Ett generellt ointresse från Tesla vid mötet. Försökte hela tiden skylla över delar av problem på oss och satte sig inte ens i bilen för att kontrollera bristerna.

Vi landade i att Ditec ska få ett försök till på sig att rengöra bilen. Vi var oense om när skadorna på bilen utvändigt uppkom och oense om att vi skulle få nya laddsladdar.

Är det någon här inne som sitter på kontakter till personer högra upp i Teslas hierarki i Sverige som vi skulle kunna vända oss till?


//David
Få rabatt på din nästa Tesla: http://---
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av tehjimos »

bohgard85 skrev:
Vi har nu haft möte med Tesla, vårt försäkringsbolag samt Ditec (som sanerade bilen). Några intressanta saker kom upp under diskussionerna kring att vi inte var nöjda med resultatet.

- Vi frågade om hur elektroniken och övriga delar i bilen som vi inte kan se blivit påverkade av sot. Fick till svar att ingen sanering av elektroniken är utförd utan att bilen endast behandlas med någon form av gas. Att sanering av elektroniken aldrig utfördes för att det var för dyrt. Och om det uppstår problem längre fram så är detta något försäkringsbolaget står för.

- Vi frågar om hur laddsladdarna till bilen kan ha påverkats av att sot trängt in. Får till svar att utrustningen är helt tät och är IP65-klassad. När vi kontrollerar klassningen visar det sig att den är IP44-klassad och klarar av att stå emot fasta partiklar ner till 1 mm i diameter (sot kan ha en diamater på 0,0025 mm).

- Värdesaker som inte hörde till bilen men som låg där när det brann och påverkades ska gå på vår hemförsäkring. Vid inget tillfälle erbjud sig Teslas kontaktperson att lösa kostnaderna.

- Ett generellt ointresse från Tesla vid mötet. Försökte hela tiden skylla över delar av problem på oss och satte sig inte ens i bilen för att kontrollera bristerna.

Vi landade i att Ditec ska få ett försök till på sig att rengöra bilen. Vi var oense om när skadorna på bilen utvändigt uppkom och oense om att vi skulle få nya laddsladdar.

Är det någon här inne som sitter på kontakter till personer högra upp i Teslas hierarki i Sverige som vi skulle kunna vända oss till?


//David
Använd eskalera funktionen på din mytesla sida. Annars rätt lätt att googla upp tesla chefer i Sverige.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av lator »

bohgard85 skrev:
Vi har nu haft möte med Tesla, vårt försäkringsbolag samt Ditec (som sanerade bilen). Några intressanta saker kom upp under diskussionerna kring att vi inte var nöjda med resultatet.
Varför deltog inte Teslas försäkringsbolag?
bohgard85 skrev:
- Vi frågade om hur elektroniken och övriga delar i bilen som vi inte kan se blivit påverkade av sot. Fick till svar att ingen sanering av elektroniken är utförd utan att bilen endast behandlas med någon form av gas. Att sanering av elektroniken aldrig utfördes för att det var för dyrt. Och om det uppstår problem längre fram så är detta något försäkringsbolaget står för.
Vilket försäkringsbolag pratas det om?
bohgard85 skrev:
- Vi frågar om hur laddsladdarna till bilen kan ha påverkats av att sot trängt in. Får till svar att utrustningen är helt tät och är IP65-klassad. När vi kontrollerar klassningen visar det sig att den är IP44-klassad och klarar av att stå emot fasta partiklar ner till 1 mm i diameter (sot kan ha en diamater på 0,0025 mm).
Då är det ju inte konstigt om de inte klarar lite regn eller fukt... :(
bohgard85 skrev:
- Värdesaker som inte hörde till bilen men som låg där när det brann och påverkades ska gå på vår hemförsäkring. Vid inget tillfälle erbjud sig Teslas kontaktperson att lösa kostnaderna.
Jag förstår inte varför ni ska behöva blanda in era försäkringar...?
bohgard85 skrev:
- Ett generellt ointresse från Tesla vid mötet. Försökte hela tiden skylla över delar av problem på oss och satte sig inte ens i bilen för att kontrollera bristerna.

Vi landade i att Ditec ska få ett försök till på sig att rengöra bilen. Vi var oense om när skadorna på bilen utvändigt uppkom och oense om att vi skulle få nya laddsladdar.

Är det någon här inne som sitter på kontakter till personer högra upp i Teslas hierarki i Sverige som vi skulle kunna vända oss till?


//David
Vad har Teslas representant för befattning? Är ni ensamma i denna situation eller finns det flera ägare som inte är nöjda med behandlingen?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Nikke
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 07 jan 2017 18:28
Ort: Malmö

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av Nikke »

Vilken tråkig inställning Tesla har. Det kommer falla tillbaka på dem. Man skulle kunna tro att de var mer måna om sitt rykte.
Men stå på dig, bilen stod hos dem och bilen var deras ansvar. Egentligen oavsett deras försäkringsbolag.
Model S 90D HW2. Alla tillval utom extra säten.
Mr Jonsson
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 jan 2018 20:28
Ort: Lund

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av Mr Jonsson »

Detta är samma för alla bilförsäkringar och inte märkets ansvar. Försäkringsbolaget bestämmer vad som ska hända med bilen och inte kunden eller någon annan. För Teslas del hade det varit en bättre affär om den löstes in så dom hade nog föredragit det. Tyvärr så är det oftast bolagen som sätter gränserna och man kan som kund inte påverka så mycket. Jag tror att Tesla gärna hade velat ha affären att plocka ner och byta allt skadat då reservdelar kostar och blir en bättre affär. Så var det iallafall när jag pratade med BMW om en bil som jag hade i vårt garage hemma(flerbilsgarage) när en bil längre bort brann och min blev bara tvättad typ. Dom hade gärna bytt allt som rörde sig om någon betalade. Det bästa är att hålla dialogen med bolaget och bestämma att ni går igenom bilen tillsammans när den anses färdig så inga lösa trådar glöms bort. Gärna ett papper från bolaget där dom tar på sig ansvaret för vad som ska ha utförts. Det borde gå att få med sig.
Lycka till
Användarvisningsbild
bohgard85
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 18 apr 2017 13:14

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av bohgard85 »

lator skrev:
bohgard85 skrev:
Vi har nu haft möte med Tesla, vårt försäkringsbolag samt Ditec (som sanerade bilen). Några intressanta saker kom upp under diskussionerna kring att vi inte var nöjda med resultatet.
Varför deltog inte Teslas försäkringsbolag?

Tesla tar inte på sig något ansvar och har inte ansett att deras försäkringsbolag ska blandas in. I alla fall inte vad vi vet. Detta trots att som jag har förstått det efter att ha frågat konsumentverket så ska Tesla ha ansvar för det som hänt.
bohgard85 skrev:
- Vi frågade om hur elektroniken och övriga delar i bilen som vi inte kan se blivit påverkade av sot. Fick till svar att ingen sanering av elektroniken är utförd utan att bilen endast behandlas med någon form av gas. Att sanering av elektroniken aldrig utfördes för att det var för dyrt. Och om det uppstår problem längre fram så är detta något försäkringsbolaget står för.
Vilket försäkringsbolag pratas det om?

Det är vårt försäkringsbolag det gäller.
bohgard85 skrev:
- Vi frågar om hur laddsladdarna till bilen kan ha påverkats av att sot trängt in. Får till svar att utrustningen är helt tät och är IP65-klassad. När vi kontrollerar klassningen visar det sig att den är IP44-klassad och klarar av att stå emot fasta partiklar ner till 1 mm i diameter (sot kan ha en diamater på 0,0025 mm).
Då är det ju inte konstigt om de inte klarar lite regn eller fukt... :(
bohgard85 skrev:
- Värdesaker som inte hörde till bilen men som låg där när det brann och påverkades ska gå på vår hemförsäkring. Vid inget tillfälle erbjud sig Teslas kontaktperson att lösa kostnaderna.
Jag förstår inte varför ni ska behöva blanda in era försäkringar...?
bohgard85 skrev:
- Ett generellt ointresse från Tesla vid mötet. Försökte hela tiden skylla över delar av problem på oss och satte sig inte ens i bilen för att kontrollera bristerna.

Vi landade i att Ditec ska få ett försök till på sig att rengöra bilen. Vi var oense om när skadorna på bilen utvändigt uppkom och oense om att vi skulle få nya laddsladdar.

Är det någon här inne som sitter på kontakter till personer högra upp i Teslas hierarki i Sverige som vi skulle kunna vända oss till?


//David
Vad har Teslas representant för befattning? Är ni ensamma i denna situation eller finns det flera ägare som inte är nöjda med behandlingen?
Representanten som vi har kontakt med är Service Manager. Vet inte var i organisationen en Service Manager befinner sig.
Få rabatt på din nästa Tesla: http://---
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av Kulingen »

Branden på Tesla i Malmö var en liten brasa om man jämnför den med branden i Kalmar igår.

Över 200 bilar borta.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smala ... a-i-kalmar
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av thomas76 »

Det kanske blir mer bilfirmor som brinner i framtiden då ingen vill köpa diesel då
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
bjalle88
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 mar 2018 10:09

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av bjalle88 »

Ingen?
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Branden hos Tesla Malmö

Inlägg av Kulingen »

bjalle88 skrev:
Ingen?
Kanske 1 person då

http://cynicalafrikan.com/2011/08/12/car-lover/

(Öppnas på egen risk :lol: )
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Skriv svar