Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Inlägg av Verdi »

e5m1r skrev:
Tydligen 8kWh med full fart på batteri och coupe
Bild

Stämmer nog rätt bra. Min bil tappade 30 km i typical på att stå med värmare i ca 45 min.
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Inlägg av mgorgis »

22.9 grader! det är nästan en bastu! :D men det är kanske bara ett exempel. Själv ställer jag in typ 17 grader så det blir behagligt när man sätter sig i bilen, och behöver då inte slösa 4mil på det
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Inlägg av lobbin »

mgorgis skrev:
22.9 grader! det är nästan en bastu! :D men det är kanske bara ett exempel. Själv ställer jag in typ 17 grader så det blir behagligt när man sätter sig i bilen, och behöver då inte slösa 4mil på det
Det tar inte många minuter för kupén att bli varken 22 eller 23 grader, så jag tror inte det spelar någon större roll, såvida den inte står en bra stund innan man kör iväg. :)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Inlägg av e5m1r »

mgorgis skrev:
22.9 grader! det är nästan en bastu! :D men det är kanske bara ett exempel. Själv ställer jag in typ 17 grader så det blir behagligt när man sätter sig i bilen, och behöver då inte slösa 4mil på det
Jag bryr mig inte om att ställa om den står på vad den står oftast 22 vinter och 20 sommar sen värmer den till 24 om den får stå tillräckligt länge Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Inlägg av Legato »

e5m1r skrev:
Tydligen 8kWh med full fart på batteri och coupe
Bild
Jag tror mer på de 11 kW som rapporterades på TMC.

Har flera gånger hört 6 kW som maxeffekt på batterivärmare respektive kupévärmare så 11 kW känns rimligt medan 8 kW känns för lite IMO.

Jag får heller ingen laddning när jag är inpluggad på 16A 3-fas om det är riktigt kallt ute, då går all effekt till uppvärmning.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Inlägg av e5m1r »

Legato skrev:
e5m1r skrev:
Tydligen 8kWh med full fart på batteri och coupe
Bild
Jag tror mer på de 11 kW som rapporterades på TMC.

Har flera gånger hört 6 kW som maxeffekt på batterivärmare respektive kupévärmare så 11 kW känns rimligt medan 8 kW känns för lite IMO.

Jag får heller ingen laddning när jag är inpluggad på 16A 3-fas om det är riktigt kallt ute, då går all effekt till uppvärmning.
Det var inte så kallt ute men visst kan de maxa 12kW jag vill minnas att de var på 6kW var sen vet man inte vad de 8kW i mitt exempel står för 4kW var max på batteri och 2kW coupe ? Vem vet
Detta var vad den drog där och då med -1,5 ute
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Inlägg av Legato »

e5m1r skrev:
Legato skrev:
e5m1r skrev:
Tydligen 8kWh med full fart på batteri och coupe
Bild
Jag tror mer på de 11 kW som rapporterades på TMC.

Har flera gånger hört 6 kW som maxeffekt på batterivärmare respektive kupévärmare så 11 kW känns rimligt medan 8 kW känns för lite IMO.

Jag får heller ingen laddning när jag är inpluggad på 16A 3-fas om det är riktigt kallt ute, då går all effekt till uppvärmning.
Det var inte så kallt ute men visst kan de maxa 12kW jag vill minnas att de var på 6kW var sen vet man inte vad de 8kW i mitt exempel står för 4kW var max på batteri och 2kW coupe ? Vem vet
Detta var vad den drog där och då med -1,5 ute
OK. Jag tänkte genom att du skrev "med full fart på kupé och batteri". Jag tror som sagt 11 kW är max, vilket han på TMC hade vid -20 grader om jag minns rätt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Inlägg av mattiasottosson »

lobbin skrev:
Det tar inte många minuter för kupén att bli varken 22 eller 23 grader, så jag tror inte det spelar någon större roll, såvida den inte står en bra stund innan man kör iväg. :)
Hade varit bra att ha förbrukningssiffror för klimatanläggningen på skärmen, både momentant och över tid på resa. Är det kallt ute och man kör en långtur blir det nog lite energi som om försvinner iväg till värme, potentiellt upp till 6 kw med bara kupévärmaren.

Någon som har koll på hur mycket högre förbrukning det blir på en 50-milstur till Sälen i -4 på 22 grader, kontra 18 grader och range mode påslaget?
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Inlägg av mattiasottosson »

Legato skrev:
OK. Jag tänkte genom att du skrev "med full fart på kupé och batteri". Jag tror som sagt 11 kW är max, vilket han på TMC hade vid -20 grader om jag minns rätt.
Har läst 6-7 kW för kupévärmaren och 6kW för batterivärmaren.

https://insideevs.com/energy-consumptio ... -features/
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Verdi

Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Inlägg av Verdi »

mattiasottosson skrev:
lobbin skrev:
Det tar inte många minuter för kupén att bli varken 22 eller 23 grader, så jag tror inte det spelar någon större roll, såvida den inte står en bra stund innan man kör iväg. :)
Hade varit bra att ha förbrukningssiffror för klimatanläggningen på skärmen, både momentant och över tid på resa. Är det kallt ute och man kör en långtur blir det nog lite energi som om försvinner iväg till värme, potentiellt upp till 6 kw med bara kupévärmaren.

Någon som har koll på hur mycket högre förbrukning det blir på en 50-milstur till Sälen i -4 på 22 grader, kontra 18 grader och range mode påslaget?

På långfärd ska du väl ha range mode off?
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Inlägg av mattiasottosson »

Verdi skrev:
På långfärd ska du väl ha range mode off?
Det är lite oklart vad som har hänt med range mode i senaste versionerna som jag har förstått det, men utgår man ifrån att det är torque sleep även på 75D, klimatanläggningen stryps till 3 kW max och får försiktigare reglering / håller igen lite med värmen generellt samt att batterivärmaren stängs av så är det väl win även på långfärd?

Nackdelen är om batteriet inte hinner bli varmt innan du ska ladda och att du eventuellt förlorar lite regen initialt, men det kompenseras med lite förladdning och uppvärmning innan avfärd tänker jag. Oftast kör jag 10-20 mil innan första laddstopp, och då har batteriet hunnit bli varmt i alla fall.

Jag körde Stockholm - Hemsedal - Stockholm (runt 150 mil) med blandat tort/blött/snöväglag i december, temperatur mellan +1 och -18 med 206 wh/km i snittförburkning, vilket verkar vara rätt bra sett till sifforrna i vinterkörningstråden. Då snålade jag inte direkt på farten heller tycker jag, men tog det lugnt med accelerationerna (körde t.o.m. chill mode på) Range mode var påslaget, förutom när det var som absolut kallast ute. Blev helt enkelt för kyligt i kupén.
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Inlägg av Legato »

Finns väl ingen tvekan om att Range Mode gör skillnad även på långfärd? Frågan är väl mest om man är beredd att offra kupévärme och väghållning för besparingen... Jag använder det bara i de få tillfällen man har riktigt tight med räckvidd.

På kortkörningar gör det större skillnad men att betala några extra kronor för laddningen har jag inga problem med.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar