e5m1r skrev:Tydligen 8kWh med full fart på batteri och coupe
Stämmer nog rätt bra. Min bil tappade 30 km i typical på att stå med värmare i ca 45 min.
Moderator: Redaktion
e5m1r skrev:Tydligen 8kWh med full fart på batteri och coupe
Det tar inte många minuter för kupén att bli varken 22 eller 23 grader, så jag tror inte det spelar någon större roll, såvida den inte står en bra stund innan man kör iväg.mgorgis skrev:22.9 grader! det är nästan en bastu! men det är kanske bara ett exempel. Själv ställer jag in typ 17 grader så det blir behagligt när man sätter sig i bilen, och behöver då inte slösa 4mil på det
Jag bryr mig inte om att ställa om den står på vad den står oftast 22 vinter och 20 sommar sen värmer den till 24 om den får stå tillräckligt längemgorgis skrev:22.9 grader! det är nästan en bastu! men det är kanske bara ett exempel. Själv ställer jag in typ 17 grader så det blir behagligt när man sätter sig i bilen, och behöver då inte slösa 4mil på det
Jag tror mer på de 11 kW som rapporterades på TMC.e5m1r skrev:Tydligen 8kWh med full fart på batteri och coupe
Det var inte så kallt ute men visst kan de maxa 12kW jag vill minnas att de var på 6kW var sen vet man inte vad de 8kW i mitt exempel står för 4kW var max på batteri och 2kW coupe ? Vem vetLegato skrev:Jag tror mer på de 11 kW som rapporterades på TMC.e5m1r skrev:Tydligen 8kWh med full fart på batteri och coupe
Har flera gånger hört 6 kW som maxeffekt på batterivärmare respektive kupévärmare så 11 kW känns rimligt medan 8 kW känns för lite IMO.
Jag får heller ingen laddning när jag är inpluggad på 16A 3-fas om det är riktigt kallt ute, då går all effekt till uppvärmning.
OK. Jag tänkte genom att du skrev "med full fart på kupé och batteri". Jag tror som sagt 11 kW är max, vilket han på TMC hade vid -20 grader om jag minns rätt.e5m1r skrev:Det var inte så kallt ute men visst kan de maxa 12kW jag vill minnas att de var på 6kW var sen vet man inte vad de 8kW i mitt exempel står för 4kW var max på batteri och 2kW coupe ? Vem vetLegato skrev:Jag tror mer på de 11 kW som rapporterades på TMC.e5m1r skrev:Tydligen 8kWh med full fart på batteri och coupe
Har flera gånger hört 6 kW som maxeffekt på batterivärmare respektive kupévärmare så 11 kW känns rimligt medan 8 kW känns för lite IMO.
Jag får heller ingen laddning när jag är inpluggad på 16A 3-fas om det är riktigt kallt ute, då går all effekt till uppvärmning.
Detta var vad den drog där och då med -1,5 ute
Hade varit bra att ha förbrukningssiffror för klimatanläggningen på skärmen, både momentant och över tid på resa. Är det kallt ute och man kör en långtur blir det nog lite energi som om försvinner iväg till värme, potentiellt upp till 6 kw med bara kupévärmaren.lobbin skrev:Det tar inte många minuter för kupén att bli varken 22 eller 23 grader, så jag tror inte det spelar någon större roll, såvida den inte står en bra stund innan man kör iväg.
Har läst 6-7 kW för kupévärmaren och 6kW för batterivärmaren.Legato skrev:OK. Jag tänkte genom att du skrev "med full fart på kupé och batteri". Jag tror som sagt 11 kW är max, vilket han på TMC hade vid -20 grader om jag minns rätt.
mattiasottosson skrev:Hade varit bra att ha förbrukningssiffror för klimatanläggningen på skärmen, både momentant och över tid på resa. Är det kallt ute och man kör en långtur blir det nog lite energi som om försvinner iväg till värme, potentiellt upp till 6 kw med bara kupévärmaren.lobbin skrev:Det tar inte många minuter för kupén att bli varken 22 eller 23 grader, så jag tror inte det spelar någon större roll, såvida den inte står en bra stund innan man kör iväg.
Någon som har koll på hur mycket högre förbrukning det blir på en 50-milstur till Sälen i -4 på 22 grader, kontra 18 grader och range mode påslaget?
Det är lite oklart vad som har hänt med range mode i senaste versionerna som jag har förstått det, men utgår man ifrån att det är torque sleep även på 75D, klimatanläggningen stryps till 3 kW max och får försiktigare reglering / håller igen lite med värmen generellt samt att batterivärmaren stängs av så är det väl win även på långfärd?Verdi skrev:På långfärd ska du väl ha range mode off?