Letar efter en tesla

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Charleskrahn
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 dec 2017 01:34

Letar efter en tesla

Inlägg av Charleskrahn »

Hej!
Jag skulle vilja har lite tips och råd. Letar just nu efter en begagnad tesla S med autopilot. Jag pendlar ca 15 mil nästan varje dag oftast i mörker inga bilar bara massor med vilt. Tänkte det vore skön med teslas autopilot som hjälp.(dtår i kö för modem 3 men just nu är jag rätt så sugen på model S)
En Ny model 3 eller en begagnad S ? Vad föreslår ni?

Har kollat runt lite på blocket och det står massor om olika autopiloten t.ex AP1 eller bara autopilot.
https://m.blocket.se/goteborg/Tesla_Mod ... ?ca=11&w=3

Den t.ex autopilot skriver dom ,men sen har de skrivit farthållare med bromsfunktion har den autopilot eller inte ? Borde det inte vara adaptiv farthållare då?

Vad ska jag leta efter ? Hur vet jag om vilken autopilot bilen har ?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Letar efter en tesla

Inlägg av Bjelke »

Det finns tyvärr inga enkla svar på sånt här längre, och det har diskuterats här sedan länge att det blir en krånglig 2:a-hands-marknad med Tesla.
Så det enkla svaret blir att kolla upp med Tesla hur den bil du tittar på är utrustad..
Även om det står eller inte står AP i en annons så skulle iaf inte jag lita på det, det kan antingen vara en bil som beskrivs ha AP men inte har den aktiverad och vice versa.
Sitter det inga extra kameror lite överallt (tex i blinkers fram på skärmarna mfl) så är det iaf inte AP2 (eller 2.5) och sitter det ingen kamera alls (den vid backspegeln på vindrutan)
så är det öht inte en AP-bil.
Alla som har utrustning fär AP kan iaf aktivera den i efterhand även om den inte är aktiverad när du köper den ;)

Adaptiv farthållare har bara bilar med aktiverad AP, detsamma gäller några andra funktioner också...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Letar efter en tesla

Inlägg av mati »

Som Bjelke skriver, det är svårt. Du borde kanske vara medveten om att AP inte kan upptäcka djur och således inte bromsar för dem heller. Men den kan ändå vara en bra hjälp i ditt fall om du kör på hyfsat stora riksvägar eller motorvägar. Med AP aktiverad kan du spendera mer tid på att hålla utkik efter vilt som står i vägkanten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Letar efter en tesla

Inlägg av e5m1r »

De brukar skriva CD och lite annan trams med :)
Lita inte på vad annonsen säger om det inte är van tesla handlare
Sen kan det vara viktigt om bilen har fri supercharging kopplad till sig
Detta är bäst att kolla med tesla för att nuvarande/förra ägaren kan ha supercharging som är knutet till personen och inte bilen
Som du hör så har tesla snurrat till det men fråga gärna här
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Letar efter en tesla

Inlägg av mati »

Angående annonsen du länkar till så är det en faceliftbil med AP1-hårdvara. Om det visar sig att AP inte är aktiverad på den bilen så går det att göra i efterhand, mot betalning förstås.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Letar efter en tesla

Inlägg av improwise »

Om man pendlar 15 mil per dag utan att möta något annat än djur så gissar jag att nästa super charging station är en bit bort :)

Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Charleskrahn
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 dec 2017 01:34

Re: Letar efter en tesla

Inlägg av Charleskrahn »

Tack så mycket alla !!

Jag är medveten om att autopiloten inte hjälper med allt men det vore jäkla skönt med autopiloten. Älskar tekniken :) Kör bara på riksvägar om jag åker till jobbet.

Om jag nu har förstått rätt så kan man alltid uppgradera bilen om bilen kan uppgraderas?

Närmaste SC för mig ligger ca 10 min bilkörning från jobbet. ( lite omväg om jag ska hem) den tiden kan jag offra om man får ladda Grattis;) brukar inte ha bråttom hem:)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Letar efter en tesla

Inlägg av e5m1r »

Charleskrahn skrev:
Tack så mycket alla !!

Jag är medveten om att autopiloten inte hjälper med allt men det vore jäkla skönt med autopiloten. Älskar tekniken :) Kör bara på riksvägar om jag åker till jobbet.

Om jag nu har förstått rätt så kan man alltid uppgradera bilen om bilen kan uppgraderas?

Närmaste SC för mig ligger ca 10 min bilkörning från jobbet. ( lite omväg om jag ska hem) den tiden kan jag offra om man får ladda Grattis;) brukar inte ha bråttom hem:)
det är inte att rekommendera dels så har tesla ändrat policy kring suc användande dels är det tråkigt att bara sitta där och vänta skaffa ordentlig hemmaladdning så njuter du mer av friheten med elbil
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Letar efter en tesla

Inlägg av mati »

Syftet med superchargern är att kunna göra långsresor, inte att ladda gratis. Dessutom är det inte värt besväret om du behöver göra en omväg eller sitta och vänta, såvida du inte har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet.
Det bästa med elbil är att aldrig behöva åka och tanka. Man laddar hemma och åker till jobbet med ett laddat batteri. Varje dag. Otroligt smidigt. Det kostar några kronor, men det lilla är totalt försumbart i jämförelse. Att åka till en supercharger och offra en halvtimme för att spara mindre än 10 kronor är meningslöst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Letar efter en tesla

Inlägg av bylund »

Charleskrahn skrev:
Om jag nu har förstått rätt så kan man alltid uppgradera bilen om bilen kan uppgraderas?
Ja. Om bilen har autopilothårdvara så går det att köpa till autopilot, om det inte redan är gjort. Bilar från sent september 2014 har hårdvara för autopilot.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Charleskrahn
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 dec 2017 01:34

Re: Letar efter en tesla

Inlägg av Charleskrahn »

Hihi det är inte så att jag kommer och göra det , kommer mesta del ladda på jobbet och hemma så klart :)

Okej bilar som tillverkas sent september 2014 och uppåt är det som jag ska leta efter.

Hur är det med räckvidden mellan en 70 och 85 då? Verkar som man kan får mer bil och nyare för 70 än 85 .
Användarvisningsbild
Patrik83
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 02 mar 2015 18:15
Ort: Stenugnsund

Re: Letar efter en tesla

Inlägg av Patrik83 »

Den du länkar till verkar inte ha AP aktiverar vilket är 61 000kr till om du vill aktivera.

Jag hade kika på andra som gått mindre med AP redan aktiverat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018
Model X P100DL - 2019
Model S P100D - 2018
Model X 100D - 2017
Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Letar efter en tesla

Inlägg av helix »

Patrik83 skrev:
Den du länkar till verkar inte ha AP aktiverar vilket är 61 000kr till om du vill aktivera.

Jag hade kika på andra som gått mindre med AP redan aktiverat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jodå, den 70D som länkas i första inlägget har AP1 aktiverad.

För bilar som har AP1-hårdvara, men ej aktiverad så kostar det hälften av AP2. Tror det ligger på runt 30-35k, men vet inte exakta beloppet.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Letar efter en tesla

Inlägg av Bjelke »

helix skrev:
Patrik83 skrev:
Den du länkar till verkar inte ha AP aktiverar vilket är 61 000kr till om du vill aktivera.

Jag hade kika på andra som gått mindre med AP redan aktiverat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jodå, den 70D som länkas i första inlägget har AP1 aktiverad.

För bilar som har AP1-hårdvara, men ej aktiverad så kostar det hälften av AP2. Tror det ligger på runt 30-35k, men vet inte exakta beloppet.
Den programvaran säljs ju inte längre och är alltså nedlagd så då borde dom ju rea ut den för typ halva priset :mrgreen:
Ungefär som med uppgraderingen från S60 till S75 på slutet... Dvs typ 15tkr max...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Letar efter en tesla

Inlägg av Tars »

Bjelke skrev:
helix skrev:
Patrik83 skrev:
Den du länkar till verkar inte ha AP aktiverar vilket är 61 000kr till om du vill aktivera.

Jag hade kika på andra som gått mindre med AP redan aktiverat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jodå, den 70D som länkas i första inlägget har AP1 aktiverad.

För bilar som har AP1-hårdvara, men ej aktiverad så kostar det hälften av AP2. Tror det ligger på runt 30-35k, men vet inte exakta beloppet.
Den programvaran säljs ju inte längre och är alltså nedlagd så då borde dom ju rea ut den för typ halva priset :mrgreen:
Ungefär som med uppgraderingen från S60 till S75 på slutet... Dvs typ 15tkr max...
Man kan tycka det ja.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Letar efter en tesla

Inlägg av tehjimos »

Jag skulle satsa på antingen en 85/P85 med autopilot, från 2014 oktober och framåt, om du vill har priset runt 550k. Om du tänker spendera mer pengar än så skulle jag säga att en P85D är den mest prisvärda Teslan just nu, du får AP + prestandan som endast skiljer sig från värsting-modellen med 0,6 sekunder. Också bättre byggkvalitét på dessa bilar än dom från 2014 (Dual motor kom 2015)
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Patrik83
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 02 mar 2015 18:15
Ort: Stenugnsund

Re: Letar efter en tesla

Inlägg av Patrik83 »

Tars skrev:
Bjelke skrev:
helix skrev:
Patrik83 skrev:
Den du länkar till verkar inte ha AP aktiverar vilket är 61 000kr till om du vill aktivera.

Jag hade kika på andra som gått mindre med AP redan aktiverat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jodå, den 70D som länkas i första inlägget har AP1 aktiverad.

För bilar som har AP1-hårdvara, men ej aktiverad så kostar det hälften av AP2. Tror det ligger på runt 30-35k, men vet inte exakta beloppet.
Den programvaran säljs ju inte längre och är alltså nedlagd så då borde dom ju rea ut den för typ halva priset :mrgreen:
Ungefär som med uppgraderingen från S60 till S75 på slutet... Dvs typ 15tkr max...
Man kan tycka det ja.
Det kan man tyckaBild
Sedan visste jag inte man rea:ar ut AP1 mjukvaran.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018
Model X P100DL - 2019
Model S P100D - 2018
Model X 100D - 2017
Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Skriv svar