Stor uppdatering av navigationen på G

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av oscfor »

OfarligTesla skrev:
oscfor skrev:
Remuz skrev:
Jag har fått kartor, samma usla tidsuppfattning. Enskede Uppsala 1h10min, waze sa 48min (stämde om inte Molgan körde lite dör snabbt)

Navigatorn i lilla skärmen är samma skräp som tidigare, helt ouppdaterad vad det verkar
Ja, det verkar vara navin som räknar bättre, vilken ser ut att vara oberoende av 2018.24.
Ne, nya navigationen är inte beroende av 2018.24, finns många som haft den länge i USA.

Du kanske menar ”ja” eftersom du håller med mig?
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av OfarligTesla »

oscfor skrev:
OfarligTesla skrev:
oscfor skrev:
Remuz skrev:
Jag har fått kartor, samma usla tidsuppfattning. Enskede Uppsala 1h10min, waze sa 48min (stämde om inte Molgan körde lite dör snabbt)

Navigatorn i lilla skärmen är samma skräp som tidigare, helt ouppdaterad vad det verkar
Ja, det verkar vara navin som räknar bättre, vilken ser ut att vara oberoende av 2018.24.
Ne, nya navigationen är inte beroende av 2018.24, finns många som haft den länge i USA.

Du kanske menar ”ja” eftersom du håller med mig?
Ja ursäkta, läste som en kratta, läste det som "vilket ser ut att vara beroende av". Skämshatten på!
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av oscfor »

Ingen fara! Ville bara vara tydlig eftersom det verkar råda en viss förvirring kring 2018.24 och nytt navigationssystem!
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av jpetters »

Nu har jag testat nya navigeringen lite mer och sen presterade riktigt bra. Jag körde från Zug till centrala München. Guidningen var helt i sync med Google Maps. Den fungerade perfekt i centrala delarna och klarade tunnare perfekt, där ju Google hade en del problem.
Enda problemet är att kartan i IC nu är online och beroende av uppkoppling. Vid något tillfälle försvann kartan och endast rutten visades. Med det vissna 3G/4G nätet i Tyskland kan det bli ett problem.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Corvus
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 19 okt 2017 22:18
Ort: Uppsala

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Corvus »

Efter att ha kört med nya navin i några dagar nu så kan jag konstatera följande:

:D
Mycket bättre tidsberäkning
Ännu så länge inga knäppa ruttförslag
Tydligare karta i IC med smidig in- och utzoomning

:evil:
Fortfarande ingen möjlighet att lägga in delmål (vad jag kan hitta)
Tesla Model S 85D byggd juni 2015 | Midnight Silver Metallic | 19" fälgar | Svart skinnklädsel | Next Gen-säten | Teknikpaket med AP1 | Panoramatak | Luftfjädring | Köldpaket | Säkerhetspaket |
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Bjelke »

Corvus skrev:
Efter att ha kört med nya navin i några dagar nu så kan jag konstatera följande:

:D
Mycket bättre tidsberäkning
Ännu så länge inga knäppa ruttförslag
Tydligare karta i IC med smidig in- och utzoomning

:evil:
Fortfarande ingen möjlighet att lägga in delmål (vad jag kan hitta)
Kört i Sverige eller utomlands oxo?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Corvus
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 19 okt 2017 22:18
Ort: Uppsala

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Corvus »

Bara i Sverige än så länge.
Tesla Model S 85D byggd juni 2015 | Midnight Silver Metallic | 19" fälgar | Svart skinnklädsel | Next Gen-säten | Teknikpaket med AP1 | Panoramatak | Luftfjädring | Köldpaket | Säkerhetspaket |
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Teslaspolen »

Hur vet man om man har nya navigeringen utan att navigera rutter varje dag? Finms det någon ikon, meny, annat, som ändras?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av danni »

Teslaspolen skrev:
Hur vet man om man har nya navigeringen utan att navigera rutter varje dag? Finms det någon ikon, meny, annat, som ändras?
Om du startar navigation så ser kartan i lilla displayen annorlunda ut. Lite rundare, lite modernare.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av oscfor »

Teslaspolen skrev:
Hur vet man om man har nya navigeringen utan att navigera rutter varje dag? Finms det någon ikon, meny, annat, som ändras?
Och i release notes står det om ny navigation, kolla min bild ett gäng inlägg upp!
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
TBjorn
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 06 sep 2017 18:06

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av TBjorn »

Klart snyggare grafik i nya navigatorn i IC, men saknar bilderna som gamla navigatorn ”navigon” presenterade. Gammla hade tydliga bilder vilken fil man skulle ligga i, samt nummer på avfarten.

Största missen enligt mig är att nummret på avfarten saknas i nya navigatorn.
BV
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Nicklas »

Åhhh som jag hoppades... Fick 24 för ett tag sedan och har låtit bilen vara på wifi sedan dess eftersom vi nu åker på långresa...

Inget nytt på flera dagar... Så, när vi skulle åka igår och knappade in första anhalten så jomen, där var det nya kartor :D

Så igår testade vi lite...

Jag tycker nya hittills känns som ett jättelyft!
Äntligen slipper man de där fullskärmsbilderna som bara är ivägen och man måste zooma in på stora skärmen för att veta vart man ska åka (helt omöjligt annars att se flera efter varandra filbyten över ett komplex).
Mycket mer clean... Inte så mycket text över allt på IC...
Zoomar in perfekt vid korsningar och avfarter samt visar tydligt vilken fil man ska ligga i med en liten ruta (samtidigt som hela vägen syns). Har ännu inte behövt avfartsnummer eftersom allt är så tydligt ändå...
Väldigt smooth... Zoomar ut och in väldigt bra och man får mycket information när man behöver...
En mycket trevlig sak som nu äntligen ändrats är sökningen på stora skärmen. Förut gick det inte att söka efter något generellt utanför den aktuella rutten... Om man tex hade en rutt inplanerad mellan Göteborg och Malmö och ville söka efter camping på danska sidan så fick man bara svar där bilen var just nu och framåt... Nu får man svar baserat på var vyn nu är på kartan ... bara att swipa fram och leta efter mat/camping etc under färd...

Mycket glad att detta hann komma innan vi åkte :lol:
... Vi får se idag när värsta kärleksruset lagt sig :roll:
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Yxel »

Ja det där skulle man velat ha på sin resa söderut... :(
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2324
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av mans71 »

Var på Gotland ett par dagar men navin visade bilen/pilen ute i havet. Har gamla navin. Är det någon mer som råkat ut för sånt?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Kulingen »

mans71 skrev:
Var på Gotland ett par dagar men navin visade bilen/pilen ute i havet. Har gamla navin. Är det någon mer som råkat ut för sånt?
Pga den sista tidens jordbävningar har Gotland flyttat sig längre bort från fastlandet :roll:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 910
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Nicklas »

Kan rapportera att avfarter visas i rutan som visar vilken fil man ska ligga i :)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Niklas Z »

mans71 skrev:
Var på Gotland ett par dagar men navin visade bilen/pilen ute i havet. Har gamla navin. Är det någon mer som råkat ut för sånt?
Något liknande har jag varit med om för många år sedan, med en BMW. Jag hade parkerat på Blasieholmen i Stockholm och enligt navigatorn tog jag mig därifrån genom att korsa Nybroviken. Jag tror dock fortfarande inte att den bilen var utrustad med amfibiepaket. I vilket fall så berodde det antagligen bara på att bilen inte fick kontakt med tillräckligt många satelliter, för någon minut senare hade navigatorn hittat rätt.
Kvarstod ditt problem, eller löste det sig av sig självt?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Alfred »

Vi råkade ut för liknande grej när vi tog färjan från Kiel till Göteborg för några veckor sedan. Naven trodde att vi var kvar i Kiel när vi körde av båten och den verkade även ha tappat orienteringen, för när vi körde nordost i Sverige tyckte den att vi körde sydväst i Tyskland.

Efter lite googlande och misslyckade försök att starta om allt som går att starta om i bilen ringde vi Tesla som kunde resetta systemet från sin sida. Någon timme senare, mitt under körning, blinkade kartan till och allt stämde igen.

Mest irriterande under tiden utan nav var när kartan tyckte att vi korsade vägar med låg hastighetsbegränsning i Tyskland och AP därför bromsade in. Annars funkade allt som hade med körningen att göra normalt under tiden.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Kulingen »

Jag fick den idag har gjort en liten film redan

Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
frebac
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 28 feb 2018 14:15

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av frebac »

Vet inte hur det är på större vägar men att köra i Stockholm med Tesla Navi är helt lönnlöst. Waze är 100 gånger bättre som räknar ut ankomsttid mer exakt samt väljer snabbare vägar samt har rätt hastighetsangivelser. Ligger på rel 2018.26 och börjar tröttna på en kass Navi för en bil för 1.2 miljoner. Någon som har hört något mer om den uppdateringen som sades skulle vara bättre än Waze etc i USA?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av OfarligTesla »

frebac skrev:
Vet inte hur det är på större vägar men att köra i Stockholm med Tesla Navi är helt lönnlöst. Waze är 100 gånger bättre som räknar ut ankomsttid mer exakt samt väljer snabbare vägar samt har rätt hastighetsangivelser. Ligger på rel 2018.26 och börjar tröttna på en kass Navi för en bil för 1.2 miljoner. Någon som har hört något mer om den uppdateringen som sades skulle vara bättre än Waze etc i USA?
Har du fått nya navigationen då?
Användarvisningsbild
frebac
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 28 feb 2018 14:15

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av frebac »

ja det är också en bra fråga, varför släpper man inte navin i en specifik release så det är tydligt vilken release den ligger i?
Nu verkar användare få den lite då och då vilket är ologiskt.
Så svaret är att jag har sett i release notes att navin har uppdaterats men om detta sedan är den "stora" uppdateringen har jag ingen aning om.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av OfarligTesla »

frebac skrev:
ja det är också en bra fråga, varför släpper man inte navin i en specifik release så det är tydligt vilken release den ligger i?
Nu verkar användare få den lite då och då vilket är ologiskt.
Så svaret är att jag har sett i release notes att navin har uppdaterats men om detta sedan är den "stora" uppdateringen har jag ingen aning om.
Har du ny grafik på instrumentpanelen vid navigation? Ser ut såhär: https://cdn.teslarati.com/wp-content/up ... beta-1.jpg

I så fall så har du den nya.
Användarvisningsbild
frebac
Teslaägare
Inlägg: 96
Blev medlem: 28 feb 2018 14:15

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av frebac »

Ser ut så här vilket jag tolkar som att jag har den nya "bättre" navin?
wYTE9FxDQfar1dwXXZmF1Q.jpg
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Remuz »

Det är gamla
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar