Stor uppdatering av navigationen på G

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av bylund »

Frodo skrev:
Går det att få upp alternativa vägval i Teslan ungefär som i Google Maps?
Nej, även om den väg som föreslås ibland kan kännas som ganska alternativ.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av mati »

Frodo skrev:
Går det att få upp alternativa vägval i Teslan ungefär som i Google Maps?
Nope. Teslan föreslår en rutt, och det är den rutten som gäller. Inga alternativ, inga "mellanlandningar". Man åker från A till B och that's it.
Det är väl det man uppfattar som dåligt jämfört med andra navigatorer, dvs bristen på valmöjligheter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av lobbin »

Ändrar sig navigeringen baserat på batteri?

Försökte tvinga den i onsdags då bilen tyckte vi skulle klara oss utan ett stopp i Uddevalla medan vi ändå tänkte stoppa och ladda då föräldrarna bara har 1-fas. Från början tyckte bilen att vi skulle ha ungefär 10% kvar. I stället för att ändra rutten och ta oss till SuC så tyckte bilen att vi skulle sänka hastigheten istället. Det sista den gnällde så tyckte den att vi skulle hålla 65km/h för att komma fram :)
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Kulingen »

lobbin skrev:
Ändrar sig navigeringen baserat på batteri?

Försökte tvinga den i onsdags då bilen tyckte vi skulle klara oss utan ett stopp i Uddevalla medan vi ändå tänkte stoppa och ladda då föräldrarna bara har 1-fas. Från början tyckte bilen att vi skulle ha ungefär 10% kvar. I stället för att ändra rutten och ta oss till SuC så tyckte bilen att vi skulle sänka hastigheten istället. Det sista den gnällde så tyckte den att vi skulle hålla 65km/h för att komma fram :)
Gnällig men ändå smart bil :shock: :lol:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10301
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Legato »

Frodo skrev:
Går det att få upp alternativa vägval i Teslan ungefär som i Google Maps?
Nej, men den tar hänsyn till trafiken och räknar om (dock inte alltid så framgångsrikt).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av nek0 »

12man skrev:
improwise skrev:
TiborBlomhall skrev:
improwise skrev:
Detta känns ju nästa skrattretande, framtidens bil med dåtidens kartor. Är de iaf lika bra som de i andra märken typ Volvo?
Nåja de är fortfarande ljusår bättre än andra bilmärkens, bara inte lika bra som typ Google Maps på PC.
Men hur gamla är eg kartorna? Andra märken har iaf uppdateringar även om det kan vara lite omständigt.
kolla detta ställe https://www.google.se/maps/@59.4190568, ... !1e3?hl=sv
väg 275 som genar kom inom 3-4 dagar i waze,
https://www.waze.com/sv/livemap?zoom=17 ... on=17.9141
finns numera i google maps som synes, men finns det i din favoritnavi? i teslan finns den inte i navi'n men på stora skärmen ser det ut precis som i länken ovan så klart
waze länken är så det verkligen såg ut förra veckan iallafall, och google maps ligger 5 månder efter

hur ser det ut i din favvo navi?
Var tvungen testa Waze för att många här påstår att Waze är bäst och resultatet får ni här under . Vet inte om det är något fel på min telefon men alla de andra 5 nav appar som jag har i telefonen klarar en rutt Aneby-Kiruna
Screenshot_20171225-131904.png
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10301
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Legato »

nek0 skrev:
12man skrev:
improwise skrev:
TiborBlomhall skrev:
improwise skrev:
Detta känns ju nästa skrattretande, framtidens bil med dåtidens kartor. Är de iaf lika bra som de i andra märken typ Volvo?
Nåja de är fortfarande ljusår bättre än andra bilmärkens, bara inte lika bra som typ Google Maps på PC.
Men hur gamla är eg kartorna? Andra märken har iaf uppdateringar även om det kan vara lite omständigt.
kolla detta ställe https://www.google.se/maps/@59.4190568, ... !1e3?hl=sv
väg 275 som genar kom inom 3-4 dagar i waze,
https://www.waze.com/sv/livemap?zoom=17 ... on=17.9141
finns numera i google maps som synes, men finns det i din favoritnavi? i teslan finns den inte i navi'n men på stora skärmen ser det ut precis som i länken ovan så klart
waze länken är så det verkligen såg ut förra veckan iallafall, och google maps ligger 5 månder efter

hur ser det ut i din favvo navi?
Var tvungen testa Waze för att många här påstår att Waze är bäst och resultatet får ni här under . Vet inte om det är något fel på min telefon men alla de andra 5 nav appar som jag har i telefonen klarar en rutt Aneby-Kiruna
SBS. What a surprise.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av mati »

lobbin skrev:
Ändrar sig navigeringen baserat på batteri?
Nej, den håller envist fast vid den beräknade rutten. Det går så långt att den påstår att man inte kan nå sin destination trots att det finns en SuC framför näsan på bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
nek0 skrev:
12man skrev:
improwise skrev:
Detta känns ju nästa skrattretande, framtidens bil med dåtidens kartor. Är de iaf lika bra som de i andra märken typ Volvo?
Nåja de är fortfarande ljusår bättre än andra bilmärkens, bara inte lika bra som typ Google Maps på PC.
Men hur gamla är eg kartorna? Andra märken har iaf uppdateringar även om det kan vara lite omständigt.
kolla detta ställe https://www.google.se/maps/@59.4190568, ... !1e3?hl=sv
väg 275 som genar kom inom 3-4 dagar i waze,
https://www.waze.com/sv/livemap?zoom=17 ... on=17.9141
finns numera i google maps som synes, men finns det i din favoritnavi? i teslan finns den inte i navi'n men på stora skärmen ser det ut precis som i länken ovan så klart
waze länken är så det verkligen såg ut förra veckan iallafall, och google maps ligger 5 månder efter

hur ser det ut i din favvo navi?
Var tvungen testa Waze för att många här påstår att Waze är bäst och resultatet får ni här under . Vet inte om det är något fel på min telefon men alla de andra 5 nav appar som jag har i telefonen klarar en rutt Aneby-Kiruna[/quote]

SBS. What a surprise.[/quote]
Tack för hjälpen Legato.
Ditt svar visar vilket SBS. du är
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Tack för hjälpen Legato.
Ditt svar visar vilket SBS. du är
Jag rekommenderar att du använder knappen "Förhandsgranska" varje gång innan du postar alternativ slutar använda Citat. Sedan skulle det passa bättre om du inte kör med pajkastning men det kanske är en utopi att hoppas på.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av TeslaX Anders »

Julen skall väl vara en glädjens och fridens högtid eller...

Förfärligt mycket gnäll om diverse ting med våra Teslor.

Hur svårt kan det vara att ta sig från punkt A till B. Använd Navigatorn men sluta för den skull inte använda att datorn som sitter innanför skallbenet. Med så mycket hjälpmedel som finns idag med vägskyltar, navigator, vägatlas(ngn som minns dessa), internet mm kan det väl inte vara så svårt att hitta fram även via alternativa vägar. Det är väl allmänt känt att en dator eller navigator inte tänker själv utan gör det som programmeraren lagt in i den.

Personligen tycker jag att Teslan och dess Navigator fungerar mkt bra trots allt. Sen går allt att förbättra på sikt men betänk att våra datorers evolution är kort jämfört med evolutionen av vår egen dator. "Rom byggdes inte på en dag" eller hur.

En fortsatt God Jul och njut av era Teslor och alla dessa väl placerade SuC och en support tillgänglig 24/7.

Nörderiet har väl en gräns!
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av 12man »

fel tråd
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av rockard »

Legato skrev:
Say what? Tröttsam? Vad är det du inte håller med om? Anser du att någon annan bil har bättre navigation och i så fall vilken? Återigen, jag tycker det är jättedåligt att Tesla inte uppdaterar kartorna, dock tycker jag själva navigatorn är bra. Du får gärna tycka annorlunda, men berätta i så fall hur istället för att bete dig som en idiot.
Du är tröttsam för att du kommer dragandes med oönskad "buwhataboutism". Jämför min reaktion på ditt svar med min reaktion på de svar som kom med konkreta tips om du är intresserad. Men jag vet inte vad jag har att förvänta mig av någon som kastar ut sig sånt här:
Legato skrev:
SBS. What a surprise.
Hur beter du dig egentligen? Skäms du inte?
Svenssons skrev:
nek0 skrev:
Tack för hjälpen Legato.
Ditt svar visar vilket SBS. du är
Jag rekommenderar att du använder knappen "Förhandsgranska" varje gång innan du postar alternativ slutar använda Citat. Sedan skulle det passa bättre om du inte kör med pajkastning men det kanske är en utopi att hoppas på.
Peka finger dit skulden ligger, det var legato som kastade pajer.
Svart X75D -17
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Svenssons »

rockard skrev:
Peka finger dit skulden ligger, det var legato som kastade pajer.
Jag antar att alla här på forumet är vuxna och då behöver vi inte bete oss som småbarn eller använda deras argumentation som tex "Han började!" Att kalla folk för idioter, lögnare eller vad som helst annars som är negativt hör inte till detta forum tycker jag. Själv verkar det som att några här är frustrerade över vad som låg eller inte låg under granen i år. Själv bryr jag mig noll om julen och flyr hellre landet under denna tid. Julen verkar vara högtiden för frustration, stress och irritation. Vill minnas att det var liknande gnäll för ett år sedan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10301
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Legato »

rockard skrev:
Du är tröttsam för att du kommer dragandes med oönskad "buwhataboutism". Jämför min reaktion på ditt svar med min reaktion på de svar som kom med konkreta tips om du är intresserad.
Du hade alltså inte något vettigt att säga utan ville bara använda injektiv. Titta dig i spegeln innan du attackerar andra.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10301
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Legato »

rockard skrev:
Peka finger dit skulden ligger, det var legato som kastade pajer.
Nej det gjorde jag inte (möjligen returnerade jag pajen på neko). Läs om läs rätt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av improwise »

mati skrev:
Frodo skrev:
Går det att få upp alternativa vägval i Teslan ungefär som i Google Maps?
Nope. Teslan föreslår en rutt, och det är den rutten som gäller. Inga alternativ, inga "mellanlandningar". Man åker från A till B och that's it.
Det är väl det man uppfattar som dåligt jämfört med andra navigatorer, dvs bristen på valmöjligheter.
Måste säga att jag hade förväntat mig klart mer här. Nåja, förhoppningsvis finns det väl några andra fördelar med bilen :)
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Smutt »

improwise skrev:
mati skrev:
Frodo skrev:
Går det att få upp alternativa vägval i Teslan ungefär som i Google Maps?
Nope. Teslan föreslår en rutt, och det är den rutten som gäller. Inga alternativ, inga "mellanlandningar". Man åker från A till B och that's it.
Det är väl det man uppfattar som dåligt jämfört med andra navigatorer, dvs bristen på valmöjligheter.
Måste säga att jag hade förväntat mig klart mer här. Nåja, förhoppningsvis finns det väl några andra fördelar med bilen :)
Innan Teslan hade jag en CX-5 med allt. Navigatorn en liten skärm o en ratt där man skulle mata in en bokstav i taget, den var riktigt sunkig Teslans är grym på allt utom att hitta rätt :lol: vi brukar komplettera med 12,9 äpple
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av helix »

improwise skrev:
mati skrev:
Frodo skrev:
Går det att få upp alternativa vägval i Teslan ungefär som i Google Maps?
Nope. Teslan föreslår en rutt, och det är den rutten som gäller. Inga alternativ, inga "mellanlandningar". Man åker från A till B och that's it.
Det är väl det man uppfattar som dåligt jämfört med andra navigatorer, dvs bristen på valmöjligheter.
Måste säga att jag hade förväntat mig klart mer här. Nåja, förhoppningsvis finns det väl några andra fördelar med bilen :)
Ja, en av dessa "andra" fördelar med bilen är OTA-uppdateringar. Hela problembilden som diskuteras i denna tråd kanske har förvandlats till ett icke-problem inom några månader ;)

Det har ältats ganska mycket om Navigons ruttplanering/gamla kartor och Googles overlay. En ganska dum lösning 2017 och nu verkar även Tesla vaknat till och gör något åt det. Håller helt med många andra här att den befintliga navin inte är någon höjdare och att många basala funktioner saknas. Söka adress är dock väldigt smidigt och gillar också den stora kartan.

Något som talar för att de nya kartorna kommer vara betydligt bättre och mer frekvent uppdaterade är för att AP behöver dessa både för basfunktionalitet, men även som redundans. Vektorbaserade HD-kartor is the shit och kommer göra stor skillnad mot det som ligger och skramlar på hårddisken i Teslabilarna idag. Det håller inte med kartuppdateringar á la Navigon där det trillar in en uppdatering vartannat år. Läser man lite på TMC där några som har root-access skriver så inser man att det är mycket spännande på G.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av mati »

Smutt skrev:

Innan Teslan hade jag en CX-5 med allt. Navigatorn en liten skärm o en ratt där man skulle mata in en bokstav i taget, den var riktigt sunkig Teslans är grym på allt utom att hitta rätt :lol: vi brukar komplettera med 12,9 äpple
Var det gamla systemet från tomtom i din bil? Det hade jag också och det var totalt värdelöst i samtliga punkter. Från 2016 har de bytt navigator, ett system som Mazda har gjort själv (tror jag). Det sitter i vår CX3 och det är mycket mycket bättre än det gamla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Smutt »

mati skrev:
Smutt skrev:

Innan Teslan hade jag en CX-5 med allt. Navigatorn en liten skärm o en ratt där man skulle mata in en bokstav i taget, den var riktigt sunkig Teslans är grym på allt utom att hitta rätt :lol: vi brukar komplettera med 12,9 äpple
Var det gamla systemet från tomtom i din bil? Det hade jag också och det var totalt värdelöst i samtliga punkter. Från 2016 har de bytt navigator, ett system som Mazda har gjort själv (tror jag). Det sitter i vår CX3 och det är mycket mycket bättre än det gamla.
Du har säkert rätt men i tre år hade jag skräpet utan något hopp :( då föredrar jag Teslas nån torsdag blir det fantastiskt!
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av mati »

Smutt skrev:
Du har säkert rätt men i tre år hade jag skräpet utan något hopp :( då föredrar jag Teslas nån torsdag blir det fantastiskt!
Jag håller med. Det var skräp. Jag har faktiskt förträngt hur dåligt det var.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Kulingen »

Det ända stora felet ned Teslas navigator är att den inte uppdateras med nya väger. Har varit i Stockholm i helgen och för några veckor sedan. Där byggs det en himla massa nya vägar, andra är avstängda och hastigheterna är ändrade mm men inga är uppdaterade i bilen. Men annars är jag supernöjd
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av nek0 »

Jag vet inte hur bra eller dålig teslas navigator är. Min förra skoda hade en värdelös navigation och nya bilar som jag köper skall inte ha original navigation. Har 5 olika gps appar i telefonen och var och en är bättre än alla andra original navigatorer som jag testat.
Mirror link och androidauto ger mig möjlighet att välja vad som passar mig för tillfället. En kartuppdatering till skodan kostade mer än alla de apparna jag har i telefonen och då har jag livstids uppdatering på alla plus live traffic och fartkameror.
Kan man få androidauto eller apple carplay i Tesla bilar? (OBS ingen provokation bara en fråga för att jag inte vet)
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Simon »

nek0 skrev:
Kan man få androidauto eller apple carplay i Tesla bilar?
Den har inte stöd för carplay åtminstone och tror inte att androidauto funkar heller.
Lite tråkigt eftersom den stora skärmen har god potential att göra något kul av det.
Också en grej vi hoppas på i framtida uppdateringar.
Skriv svar