Stor uppdatering av navigationen på G

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Smutt »

mati skrev:
Smutt skrev:

Innan Teslan hade jag en CX-5 med allt. Navigatorn en liten skärm o en ratt där man skulle mata in en bokstav i taget, den var riktigt sunkig Teslans är grym på allt utom att hitta rätt :lol: vi brukar komplettera med 12,9 äpple
Var det gamla systemet från tomtom i din bil? Det hade jag också och det var totalt värdelöst i samtliga punkter. Från 2016 har de bytt navigator, ett system som Mazda har gjort själv (tror jag). Det sitter i vår CX3 och det är mycket mycket bättre än det gamla.
Du har säkert rätt men i tre år hade jag skräpet utan något hopp :( då föredrar jag Teslas nån torsdag blir det fantastiskt!
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av mati »

Smutt skrev:
Du har säkert rätt men i tre år hade jag skräpet utan något hopp :( då föredrar jag Teslas nån torsdag blir det fantastiskt!
Jag håller med. Det var skräp. Jag har faktiskt förträngt hur dåligt det var.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Kulingen »

Det ända stora felet ned Teslas navigator är att den inte uppdateras med nya väger. Har varit i Stockholm i helgen och för några veckor sedan. Där byggs det en himla massa nya vägar, andra är avstängda och hastigheterna är ändrade mm men inga är uppdaterade i bilen. Men annars är jag supernöjd
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av nek0 »

Jag vet inte hur bra eller dålig teslas navigator är. Min förra skoda hade en värdelös navigation och nya bilar som jag köper skall inte ha original navigation. Har 5 olika gps appar i telefonen och var och en är bättre än alla andra original navigatorer som jag testat.
Mirror link och androidauto ger mig möjlighet att välja vad som passar mig för tillfället. En kartuppdatering till skodan kostade mer än alla de apparna jag har i telefonen och då har jag livstids uppdatering på alla plus live traffic och fartkameror.
Kan man få androidauto eller apple carplay i Tesla bilar? (OBS ingen provokation bara en fråga för att jag inte vet)
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Simon »

nek0 skrev:
Kan man få androidauto eller apple carplay i Tesla bilar?
Den har inte stöd för carplay åtminstone och tror inte att androidauto funkar heller.
Lite tråkigt eftersom den stora skärmen har god potential att göra något kul av det.
Också en grej vi hoppas på i framtida uppdateringar.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av nek0 »

Simon skrev:
nek0 skrev:
Kan man få androidauto eller apple carplay i Tesla bilar?
Den har inte stöd för carplay åtminstone och tror inte att androidauto funkar heller.
Lite tråkigt eftersom den stora skärmen har god potential att göra något kul av det.
Också en grej vi hoppas på i framtida uppdateringar.
Ok, Tack för svaret.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av rockard »

Legato skrev:
rockard skrev:
Du är tröttsam för att du kommer dragandes med oönskad "buwhataboutism". Jämför min reaktion på ditt svar med min reaktion på de svar som kom med konkreta tips om du är intresserad.
Du hade alltså inte något vettigt att säga utan ville bara använda injektiv. Titta dig i spegeln innan du attackerar andra.
Ok, du och jag kommunicerar verkligen på olika plan, och det är såklart inte den enes fel, så jag ska försöka förklara vad jag menar. Så här såg konversationen ut:
Legato skrev:
rockard skrev:
Det här är andra gången jag läser en hyllning av sökfunktionen, och jag förstår verkligen inte vad jag missat? Det finns inte åäö utan långtryck, och om jag ska till Långtsvårstavatordgatan 10 Långtbortistan så kan jag få autocomplete på gatan, men eftersom jag inte så får välja nummer måste jag ju ändå skriva ut allt för hand? Eftersom jag själv stör mig så på den blir jag så förvånad när jag läser andra hylla funktionen. Gör jag fel på något sätt?
Var det någon som sa att den var perfekt? Den är inte perfekt, bara ljusår bättre än de andra :D Ge gärna exempel på någon du tycker fungerar bättre.
Jag kanske skriver med lite negativt tonfall, men det jag vill förmedla är alltså en ärlig undran: vad är det jag missat eftersom jag själv stör mig på sökfunktionen men läst andra som är nöjda med den. Jag får två svar med praktiska tips: sätt gatunummer först, och skriv aao istället för åäö. Praktiska tips som jag uppskattar. Jag får även ditt svar som jag uppfattar som "ja det kanske inte är perfekt, men alla andra då?!", ofta kallat whataboutism. Därför kallar jag dig tröttsam. Det var kanske onödigt, men jag tyckte ditt inlägg var onödigt och reagerade. Jag ber om ursäkt för det. Nu till nästa:
Legato skrev:
rockard skrev:
Peka finger dit skulden ligger, det var legato som kastade pajer.
Nej det gjorde jag inte (möjligen returnerade jag pajen på neko). Läs om läs rätt.
Ok, jag läser om:
Legato skrev:
nek0 skrev:
Var tvungen testa Waze för att många här påstår att Waze är bäst och resultatet får ni här under . Vet inte om det är något fel på min telefon men alla de andra 5 nav appar som jag har i telefonen klarar en rutt Aneby-Kiruna
SBS. What a surprise.
Jag har läst massor med gånger, men varje gång läser jag ska sak: nek0 påpekar vad som verkar vara en brist i Waze, och du kallar honom för skit. Jag tror du får hjälpa mig här, hur är det meningen att jag ska läsa för att se att du returnerar en paj från honom?
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av TiborBlomhall »

Vänligen håll diskussioner till ämnet (nåja, off-topic är heller inga problem på detta forum).

Men pajkastning på vem-sa-vad och vad-jag-tycker-om-dig nivå tolereras inte på detta forum.

/Moderatorn
Användarvisningsbild
Nikke
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 07 jan 2017 18:28
Ort: Malmö

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Nikke »

Jag är nöjd med Teslas navigering. Personligen tycker jag att det är en av de bästa som levereras i en bil. Men den kan bli mkt bättre och därför tycker jag det ska bli spännande med en uppdatering.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Model S 90D HW2. Alla tillval utom extra säten.
Användarvisningsbild
TeslaX Anders
Teslaägare
Inlägg: 162
Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
Ort: Mölndal

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av TeslaX Anders »

Nikke skrev:
Jag är nöjd med Teslas navigering. Personligen tycker jag att det är en av de bästa som levereras i en bil. Men den kan bli mkt bättre och därför tycker jag det ska bli spännande med en uppdatering.


Sent from my iPhone using Tapatalk
3+
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av vigge50 »

Redan till helgen kan Tesla börja rulla ut den nya GPSen med en uppdatering men Elon varnar för att den är beta till en början men snabbt ska förbättras...

https://electrek.co/2018/03/26/tesla-ne ... elon-musk/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Bjelke »

Ja då blir det ett sånt där läge då man gör säkrast i att inte köra uppdatering förrns man hört hur det funkar...
Och "snabbt" lär ju betyda "funkar skapligt om ett år typ och riktigt bra om två år"
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av tehjimos »

Bjelke skrev:
Ja då blir det ett sånt där läge då man gör säkrast i att inte köra uppdatering förrns man hört hur det funkar...
Och "snabbt" lär ju betyda "funkar skapligt om ett år typ och riktigt bra om två år"
Kan ju knappast bli sämre än dagens oavsett hahaha :lol:
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Bjelke »

tehjimos skrev:
Bjelke skrev:
Ja då blir det ett sånt där läge då man gör säkrast i att inte köra uppdatering förrns man hört hur det funkar...
Och "snabbt" lär ju betyda "funkar skapligt om ett år typ och riktigt bra om två år"
Kan ju knappast bli sämre än dagens oavsett hahaha :lol:
Näe det är ju sant :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av macksie »

Vad jag helst skulle se är en Waze native app med laddningsstöd, superchargers. Borde inte vara omöjligt om Tesla kör med Googles kartor vilket jag tror de gör.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av tehjimos »

macksie skrev:
Vad jag helst skulle se är en Waze native app med laddningsstöd, superchargers. Borde inte vara omöjligt om Tesla kör med Googles kartor vilket jag tror de gör.
Det gör dom. Önskar också Waze... men känner man Tesla rätt vill dom göra något ännu bättre... och med tanke på att Elon äger SpaceX och Tesla så går det nog få väldigt mycket data och göra det bättre om dom vill...
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av EnTraktor »

vigge50 skrev:
Redan till helgen kan Tesla börja rulla ut den nya GPSen med en uppdatering men Elon varnar för att den är beta till en början men snabbt ska förbättras...

https://electrek.co/2018/03/26/tesla-ne ... elon-musk/
Helgen 2019 eller 2020?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Kulingen »

Herr Elon, jag skulle jättegärna bli betatestare på denna :D
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Legato »

tehjimos skrev:
macksie skrev:
Vad jag helst skulle se är en Waze native app med laddningsstöd, superchargers. Borde inte vara omöjligt om Tesla kör med Googles kartor vilket jag tror de gör.
Det gör dom. Önskar också Waze... men känner man Tesla rätt vill dom göra något ännu bättre... och med tanke på att Elon äger SpaceX och Tesla så går det nog få väldigt mycket data och göra det bättre om dom vill...
Den största fördelen med Waze över tex GM är ju alla "manuella" uppdateringar ang temporära "hinder" som ställer till det. Sen kommer ju GM/Waze alltid ha mycket mer data på snitthastighet osv och därmed kunna optimera rutter med hänsyn till köer bättre.

I Kalifornien och Norge skulle det nog funka OK med data enbart från Teslor men inte i Sverige...

Är inte med på hur du tänker med SpaceX. Tesla kan ju inte utnyttja de satelliter som skjutits upp åt "kunder" till SpaceX. Det skulle ju isf vara om SpaceX skickade upp satelliter för Teslas räkning? Det låter dock dyrt och inte så realistiskt att Tesla skulle ta den kostnaden bara för att förbättra naven?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av vigge50 »

Legato skrev:
tehjimos skrev:
macksie skrev:
Vad jag helst skulle se är en Waze native app med laddningsstöd, superchargers. Borde inte vara omöjligt om Tesla kör med Googles kartor vilket jag tror de gör.
Det gör dom. Önskar också Waze... men känner man Tesla rätt vill dom göra något ännu bättre... och med tanke på att Elon äger SpaceX och Tesla så går det nog få väldigt mycket data och göra det bättre om dom vill...
Den största fördelen med Waze över tex GM är ju alla "manuella" uppdateringar ang temporära "hinder" som ställer till det. Sen kommer ju GM/Waze alltid ha mycket mer data på snitthastighet osv och därmed kunna optimera rutter med hänsyn till köer bättre.

I Kalifornien och Norge skulle det nog funka OK med data enbart från Teslor men inte i Sverige...

Är inte med på hur du tänker med SpaceX. Tesla kan ju inte utnyttja de satelliter som skjutits upp åt "kunder" till SpaceX. Det skulle ju isf vara om SpaceX skickade upp satelliter för Teslas räkning? Det låter dock dyrt och inte så realistiskt att Tesla skulle ta den kostnaden bara för att förbättra naven?
Nä, i dagsläget har Tesla inte någon nytta av SpaceX(förutom PR vid FH) men ifall SpaceX skicka upp sina satelliter för Starlink så skulle Tesla kanske kunna utnyttja detta men de ligger några år fram i tiden.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av tehjimos »

vigge50 skrev:
Legato skrev:
tehjimos skrev:
macksie skrev:
Vad jag helst skulle se är en Waze native app med laddningsstöd, superchargers. Borde inte vara omöjligt om Tesla kör med Googles kartor vilket jag tror de gör.
Det gör dom. Önskar också Waze... men känner man Tesla rätt vill dom göra något ännu bättre... och med tanke på att Elon äger SpaceX och Tesla så går det nog få väldigt mycket data och göra det bättre om dom vill...
Den största fördelen med Waze över tex GM är ju alla "manuella" uppdateringar ang temporära "hinder" som ställer till det. Sen kommer ju GM/Waze alltid ha mycket mer data på snitthastighet osv och därmed kunna optimera rutter med hänsyn till köer bättre.

I Kalifornien och Norge skulle det nog funka OK med data enbart från Teslor men inte i Sverige...

Är inte med på hur du tänker med SpaceX. Tesla kan ju inte utnyttja de satelliter som skjutits upp åt "kunder" till SpaceX. Det skulle ju isf vara om SpaceX skickade upp satelliter för Teslas räkning? Det låter dock dyrt och inte så realistiskt att Tesla skulle ta den kostnaden bara för att förbättra naven?
Nä, i dagsläget har Tesla inte någon nytta av SpaceX(förutom PR vid FH) men ifall SpaceX skicka upp sina satelliter för Starlink så skulle Tesla kanske kunna utnyttja detta men de ligger några år fram i tiden.
Exakt det jag tänkte på.. han ska skicka upp alla satelliter för starlink så kanske det går att använda för Tesla också...

Teslans data duger inte för trafikinformation...
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Svenssons »

vigge50 skrev:
Nä, i dagsläget har Tesla inte någon nytta av SpaceX(förutom PR vid FH) men ifall SpaceX skicka upp sina satelliter för Starlink så skulle Tesla kanske kunna utnyttja detta men de ligger några år fram i tiden.
Första två prototyperna, Tintin A och B, är dock redan uppe. Visserligen är SpaceX och Tesla två olika bolag men jag tror sammarbetet mellan dem är rätt bra...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av erkap »

Problemet med Waze, Google Maps osv. är ju att de är tredjepartssystem där Tesla inte kan styra utvecklingen. Vad jag förstått så används även kartorna till AP och då vill Tesla kanske ha annan data än vad tredjepart erbjuder.

Tex. så behöver Tesla veta hur många filer som finns på vägen där bilen körs. Waze kanske erbjuder riktigt bra nav och uppdaterade kartor men inte detaljer över hur många filer som finns. Osv...
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Svenssons »

erkap skrev:
Problemet med Waze, Google Maps osv. är ju att de är tredjepartssystem där Tesla inte kan styra utvecklingen. Vad jag förstått så används även kartorna till AP och då vill Tesla kanske ha annan data än vad tredjepart erbjuder.

Tex. så behöver Tesla veta hur många filer som finns på vägen där bilen körs. Waze kanske erbjuder riktigt bra nav och uppdaterade kartor men inte detaljer över hur många filer som finns. Osv...
Tesla lär också kunna få väldigt mycket mer axakta kartor än Waze/Google Maps. Förutom att de ha GPS-position så har de ju också filmning om var på vägen bilen befinner sig. Sedan använder sig alla bilarna av känd och antagligen liten variation av GPS-hårdvara vilket gör att det är lättare att korrigera felen än med stor variation på hårdvara.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Stor uppdatering av navigationen på G

Inlägg av Herr X »

Svenssons skrev:
erkap skrev:
Problemet med Waze, Google Maps osv. är ju att de är tredjepartssystem där Tesla inte kan styra utvecklingen. Vad jag förstått så används även kartorna till AP och då vill Tesla kanske ha annan data än vad tredjepart erbjuder.

Tex. så behöver Tesla veta hur många filer som finns på vägen där bilen körs. Waze kanske erbjuder riktigt bra nav och uppdaterade kartor men inte detaljer över hur många filer som finns. Osv...
Tesla lär också kunna få väldigt mycket mer axakta kartor än Waze/Google Maps. Förutom att de ha GPS-position så har de ju också filmning om var på vägen bilen befinner sig. Sedan använder sig alla bilarna av känd och antagligen liten variation av GPS-hårdvara vilket gör att det är lättare att korrigera felen än med stor variation på hårdvara.
Fleet learning-funktionen skulle man ju kunna ta till en helt annan nivå. Som exempel så skulle man kunna lära sig om vägarbeten både via TMC och vad kameran faktiskt filmar. Informationen om ett pågående vägarbete kan bli väldigt detaljerad redan för bil nummer två som kör dit.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Skriv svar