Åldersgräns vid provkörning, men inte i butikerna?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Åldersgräns vid provkörning, men inte i butikerna?

Inlägg av Remuz »

SolnaGnagarn skrev:
Remuz skrev:
Nära model X var ny var det helt hysteriskt i Täby. Ungar överallt och dörrarna var leksak nr1. Jag har aldrig låtit mina barn hoppa runt i Teslas bilar, dock hoppar dom runt i vår egen X, men då är det utan skor och ytterkläder som gäller :)
Så låter det nu ja! Dina barn hängde väl i mina falkvingedörrar osv? Bild
Nej men dom rumpade dina stolar (det gjorde jag också) :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Åldersgräns vid provkörning, men inte i butikerna?

Inlägg av Jerka »

Hårt alltså, men livet går vidare. :D

Jag är mest fascinerad över vad du tror du ska åstadkomma med den här tråden. Det fanns en rad saker du kunde ha gjort som kunde ha hjälpt:

- Frågat barnen om de kanske kunde tänka sig att leka någon annanstans i två minuter
- Letat reda på någon i personalen och frågat om de kunde be barnen flytta sig
- Försökt förstå vilka barnens föräldrar var och frågat dem
- I efterhand tagit kontakt med butiken ifråga och framfört dina åsikter så de finge en chans att bättra sig

Istället väljer du att gnälla på ett forum som förmodligen ingen inblandad kommer läsa. Och nu har du till råga på allt fått mig att kontragnälla. :|
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Åldersgräns vid provkörning, men inte i butikerna?

Inlägg av mati »

Fast att yttra sig på ett sätt som kan uppfattas som minsta lilla kritik mot barn eller föräldrarna är definitivt än mindre populärt än att barn beter sig illa. Det kan vara superkänsligt och därför förstår jag varför ingen säger nånting. Det hade jag troligen inte heller gjort trots att jag - precis som trådskaparen - hade blivit förbannad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Åldersgräns vid provkörning, men inte i butikerna?

Inlägg av Jerker »

Visst är detta ett samhällsproblem, och det är föräldrarna - inte barnen, som är problemet. Det finns en kategori föräldrar som anser att det är deras mänskliga rättighet att låta sina barn förpesta omgivningen med olika typer av störande beteende, samma föräldrar som lastar skolan för deras barns tillkortakommanden och störande (och ibland även brottsliga) uppförande. Själva inser de aldrig att det är de själva som i de flesta fall är roten till det onda. De har fått för sig att man kränker barnen om man tillrättavisar dem när de bär sig dumt och illa åt. Till slut blir barnen själva problemet och då har det gått för långt och är utanför både föräldrars, skolans och myndigheters kontroll.

Jag anser inte att det var bättre förr när barnmisshandel var tillåtet. Jag har själv uppfostrat barn så jag vet att det går att få barnen att bete sig fullt normalt och respektfullt, utan att använda vare sig fysiskt eller psykiskt våld, och få dem att växa upp till ansvarstagande medborgare. Det är ingen kärnfysik, direkt, och krävs inga högskolepoäng i pedagogik för att klara det. Grunda med kärlek, lägg till lite sunt förnuft, visa respekt för barnen men visa ändå med fast hand vad som är OK så brukar det gå bra.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Åldersgräns vid provkörning, men inte i butikerna?

Inlägg av Remuz »

Sen finns det ju också en kategori föräldrar som fått barn som inte är som andra barn, där finns lite andra utmaningar. Den kategorin hör jag till.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Åldersgräns vid provkörning, men inte i butikerna?

Inlägg av Jerker »

Remuz skrev:
Sen finns det ju också en kategori föräldrar som fått barn som inte är som andra barn, där finns lite andra utmaningar. Den kategorin hör jag till.
Absolut! Men så många barn är inte annorlunda så att det räcker till för alla som beter sig illa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Åldersgräns vid provkörning, men inte i butikerna?

Inlägg av LarsL »

Många utan barn som uttrycker sig här? .... stoppar där.
Barilla
Inlägg: 19
Blev medlem: 17 dec 2017 11:07

Re: Åldersgräns vid provkörning, men inte i butikerna?

Inlägg av Barilla »

Jerka skrev:
Hårt alltså, men livet går vidare. :D

Jag är mest fascinerad över vad du tror du ska åstadkomma med den här tråden. Det fanns en rad saker du kunde ha gjort som kunde ha hjälpt:

- Frågat barnen om de kanske kunde tänka sig att leka någon annanstans i två minuter
- Letat reda på någon i personalen och frågat om de kunde be barnen flytta sig
- Försökt förstå vilka barnens föräldrar var och frågat dem
- I efterhand tagit kontakt med butiken ifråga och framfört dina åsikter så de finge en chans att bättra sig

Istället väljer du att gnälla på ett forum som förmodligen ingen inblandad kommer läsa. Och nu har du till råga på allt fått mig att kontragnälla. :|
Ber lite om ursäkt för att jag tvingade fram lite känslor med min frågeställning. ;)
Visst hade jag/vi kunnat läxa upp barnen! Det är mitt minsta problem. Jag har egna barn samt några bonus så tro mig, jag vet hur jag ska hantera just ämnet barn.
Det jag var undrade var om min upplevelse var unik i just den butiken eller om det är samma i alla butiker. Tesla har ju trots allt 21-årsgräns för provkörning, men inga(?) regler/åldersbegränsningar i deras butiker?

Nu vet jag att det finns andra butiker där jag blivit bemött på ett mycket bra sätt, vilket gör att jag tar med svärfar dit istället. Dock kvarstår frågan om Tesla har regler för hur deras personal ska tillåta minderåriga hoppa runt i bilarna eller inte.

(Nu funderade jag en liten stund till innan jag postade inlägget, bara för att se om jag kunde komma på några nya "kontragnäll-triggers", men kom int epå något ;) )
Beställt: Model S 100D - december 2017
Leverans: "Mars - Början av april" (uppdaterad 2018-01-15)
"Din Tesla har byggts och transporteras från vår fabrik i Fremont till hamnen i USA" (2018-01-16)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Åldersgräns vid provkörning, men inte i butikerna?

Inlägg av LarsL »

Barilla skrev:
Det jag var undrade var om min upplevelse var unik i just den butiken eller om det är samma i alla butiker. Tesla har ju trots allt 21-årsgräns för provkörning, men inga(?) regler/åldersbegränsningar i deras butiker?

Nu vet jag att det finns andra butiker där jag blivit bemött på ett mycket bra sätt, vilket gör att jag tar med svärfar dit istället. Dock kvarstår frågan om Tesla har regler för hur deras personal ska tillåta minderåriga hoppa runt i bilarna eller inte.
Tesla har valt att lägga butiker inne i köpcentrum eller liknande där allmänheten passerar. Det positiva med det är att folk upptäcker Tesla som annars aldrig skulle anstränga sig och åka ut till ett industriområde för att titta på en elbil. Nackdelen är så klart att folk som inte egentligen vill köpa bil strosar in i butiken. Gubbdagis medan frun handlar kläder?
Personligen avskyr jag det gamla sättet att handla bil ute i ett industriområde. Det tar enormt långtid om du vill titta på ett par alternativa bilar. Hade alla dessa bilhandlare haft en butik i närmsta köpcentrum hade jag kunnat springa förbi alla på någon timme, medan resten av familjen kollar kläder.
Men det är klart man vill också kunna boka tid och verkligen få känna på bilen i fred. Tesla skulle ju kunna ha ett back-room där man får lite egentid med en bil... eller kanske då ett service center ute i industriområdet där de har bilar för på klämning.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Åldersgräns vid provkörning, men inte i butikerna?

Inlägg av e5m1r »

Barilla skrev:
Jerka skrev:
Hårt alltså, men livet går vidare. :D

Jag är mest fascinerad över vad du tror du ska åstadkomma med den här tråden. Det fanns en rad saker du kunde ha gjort som kunde ha hjälpt:

- Frågat barnen om de kanske kunde tänka sig att leka någon annanstans i två minuter
- Letat reda på någon i personalen och frågat om de kunde be barnen flytta sig
- Försökt förstå vilka barnens föräldrar var och frågat dem
- I efterhand tagit kontakt med butiken ifråga och framfört dina åsikter så de finge en chans att bättra sig

Istället väljer du att gnälla på ett forum som förmodligen ingen inblandad kommer läsa. Och nu har du till råga på allt fått mig att kontragnälla. :|
Ber lite om ursäkt för att jag tvingade fram lite känslor med min frågeställning. ;)
Visst hade jag/vi kunnat läxa upp barnen! Det är mitt minsta problem. Jag har egna barn samt några bonus så tro mig, jag vet hur jag ska hantera just ämnet barn.
Det jag var undrade var om min upplevelse var unik i just den butiken eller om det är samma i alla butiker. Tesla har ju trots allt 21-årsgräns för provkörning, men inga(?) regler/åldersbegränsningar i deras butiker?

Nu vet jag att det finns andra butiker där jag blivit bemött på ett mycket bra sätt, vilket gör att jag tar med svärfar dit istället. Dock kvarstår frågan om Tesla har regler för hur deras personal ska tillåta minderåriga hoppa runt i bilarna eller inte.

(Nu funderade jag en liten stund till innan jag postade inlägget, bara för att se om jag kunde komma på några nya "kontragnäll-triggers", men kom int epå något ;) )
Din upplevelse är inte alls unik
Vi var inne för att titta på en X och det var samma visa både på MOS Arkaden och Emporia
Även stundtals tonåringar som ”leker” med bilar även utan föräldrar närvarande
Personalen borde verkligen styra upp det där
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Åldersgräns vid provkörning, men inte i butikerna?

Inlägg av danni »

Vilken härlig gnällgubbetråd :lol: Menar du allvar när du föreslår att Tesla skulle ha åldergräns för att släppa in folk i butikerna? Ska de ha en vakt vid dörren som står och leggar folk, eller vad tänker du? Hela poängen med butikerna är att få in folk, så många som möjligt, och sprida intresset för Tesla och deras bilar. Man vill ha in folk. Även såna som kanske inte ens kan köpa en Tesla. Det är en del av hela affärsmodellen.

Och jo, det kan vara störigt med föräldrar som har dålig koll på sina ungar, men som redan skrivits finns det saker man kan göra i det läget. Och är du verkligen intresserad av bilarna och vill få en chans att titta närmare så bokar du självklart en provkörning, så får du en god stund på dig alldeles ensam med bilen, när du kan titta och prova och även få lov att köra den, helt utan inblandning av andras ungar. Det är faktiskt inte svårare än så.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Barilla
Inlägg: 19
Blev medlem: 17 dec 2017 11:07

Re: Åldersgräns vid provkörning, men inte i butikerna?

Inlägg av Barilla »

danni skrev:
Vilken härlig gnällgubbetråd :lol: Menar du allvar när du föreslår att Tesla skulle ha åldergräns för att släppa in folk i butikerna? Ska de ha en vakt vid dörren som står och leggar folk, eller vad tänker du? Hela poängen med butikerna är att få in folk, så många som möjligt, och sprida intresset för Tesla och deras bilar. Man vill ha in folk. Även såna som kanske inte ens kan köpa en Tesla. Det är en del av hela affärsmodellen.

Och jo, det kan vara störigt med föräldrar som har dålig koll på sina ungar, men som redan skrivits finns det saker man kan göra i det läget. Och är du verkligen intresserad av bilarna och vill få en chans att titta närmare så bokar du självklart en provkörning, så får du en god stund på dig alldeles ensam med bilen, när du kan titta och prova och även få lov att köra den, helt utan inblandning av andras ungar. Det är faktiskt inte svårare än så.
Jag har redan påtalat att ni gärna få kalla mig gnällig, så det var ett medvetet val att posta som jag gjorde :D

Vad jag föreslår är att det kanske ska finnas någon form av krav på uppförade i butikerna. En vakt och legitimationskontroll? Nä, känns (till och med för mig :) ) som over kill. Vad jag däremot skulle uppskatta är aningen mer disciplin.
Självklart förstår jag att de vill ha in mycket folk i deras butiker, men inte ens i leksaksaffärerna hanteras produkterna (som föräldrarna fortfarande inte betalat för) på ett så oansvarigt sätt.
Jag fick känslan av "spring in i Teslas butik och lek lite, så hämtar vi er när vi är handlat klart" och detta accepterades av den personal som jobbade just då.
Kan det vara så att Tesla vill visa att bilarna håller för barnens lek?

(BTW - jag har redan beställt en, så jag vet hur det fungerar. I detta fall stack vi in huvudet för att få en glimt av bilen, men varken jag eller svärfar uppskattade stämningen så han får kika på och provköra min istället.)

Och JA, det ÄR ok att kalla mig gnällig, men jag anser fortfarande att en produkt för 1,5MSEK ska hanteras varsamt och inte som en leksak (OM det nu inte är en lekpark, hoppborg eller liknande).
Beställt: Model S 100D - december 2017
Leverans: "Mars - Början av april" (uppdaterad 2018-01-15)
"Din Tesla har byggts och transporteras från vår fabrik i Fremont till hamnen i USA" (2018-01-16)
Användarvisningsbild
Fredric83
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 03 aug 2017 12:05
Ort: Helsingborg

Re: Åldersgräns vid provkörning, men inte i butikerna?

Inlägg av Fredric83 »

När jag senast var förbi Emporia så var båda bilarna i showroom låsta, de öppnades bara när någon bad om det. Kanske inte är rätt modell om man verkligen vill visa sina produkter och verka inbjudande men det sollade bort mycket kladd från folk/barn/ungdomar som uppenbarligen bara gick in för att det stod ett par coola bilar där. Visst kanske de förlorar någon enstaka affär på att göra så, men samtidigt tror jag de vinner dem i andra ändan... vem vet?
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Åldersgräns vid provkörning, men inte i butikerna?

Inlägg av Yxel »

Jag var inne i MoS på kvällen vid åttatiden. Då var det en säljare, 2 fina bilar och jag där. Kunde klämma och känna hur mycket jag ville själv. Så jag rekomenderar en udda tid om man vill titta igenom bilarna i lugn och ro.
Men jag har också vänt på klacken i dörren när det varit dagis där inne, så jag förstår känslan.

Några enkla trivselregler borde inte vara så svårt att sätta upp.
Håll uppsikt över barnen
Inga skor i säten
Respektera andra
Etc etc
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Åldersgräns vid provkörning, men inte i butikerna?

Inlägg av LarsL »

Gissar att en inte alls oansenlig del av dessa tonåringar kommer anstränga sig lite extra för att få komma över en Tesla i framtiden. Så på långsiktig lönar det sig med några skrubbade inredningar.


Var det bättre förr? Nä, men jag tror det gnälldes mindre förr, på det mesta. Jag kommer ihåg att jag som liten åkte till Elmia Lantbruk och ägnade hela dagen åt att provsitta traktorer. Det var ingen som gnällde eller tittade snett. Nu när jag var där för några årsedan fick jag knappt röra traktorerna för att inte tala om barnen... Är nya grejer bara skit så de inte tål barn längre? Eller är det gnälligheten som sprider sig?
Skriv svar