Ratt- och rumpvärme

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Ratt- och rumpvärme

Inlägg av Jerker »

Undrar om den här uppdateringen också innebär att ratt- och rumpvärmen även slås på under förvärmningen? I min Zoe är det en av de riktigt stora höjdarna att rumpvärmen slår på under förvärmningen om man lämnat den på när man senast använde bilen.
Ratt-ochRumpvärme.PNG
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ratt- och rumpvärme

Inlägg av Bjelke »

Jag har ingen rattvärme öht :(
Jag kör med handskar varje dag hela vintern, även med förvärmning av bilen för det hinner inte bli speciellt varmt på en kvart lixom...
Min Leaf som är löjligt mycket billigare och äldre än Teslan har det original...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ratt- och rumpvärme

Inlägg av Remuz »

Den uppdateringen skulle göra mig mer nöjd :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Ratt- och rumpvärme

Inlägg av Tars »

I LÖVE YOU ELON!!!
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ratt- och rumpvärme

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Jag har ingen rattvärme öht :(
Jag kör med handskar varje dag hela vintern...
Just det, samma här, åtminstone de första kilometrarna. Lite jobbigt att använda pekskärmen då (en av nackdelarna när det inte finns knappar). Jag funderar faktiskt på att skaffa sånadär pekskärmshandskar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ratt- och rumpvärme

Inlägg av Svenssons »

Tveksamt enligt mig. Rumpvärmen slås ju inte på när jag slår på värmen i bilen från appen. Elon verkar bara svara att rattvärmen kommer fungera som rumpvärmen. Skulle vara guld om ratt- och rumpvärmen kunde slås på från appen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ratt- och rumpvärme

Inlägg av Remuz »

Svenssons skrev:
Tveksamt enligt mig. Rumpvärmen slås ju inte på när jag slår på värmen i bilen från appen. Elon verkar bara svara att rattvärmen kommer fungera som rumpvärmen. Skulle vara guld om ratt- och rumpvärmen kunde slås på från appen.
Jag skulle vilja ha en "cold weather"-flik i appen så man kan göra allt som kan göras i bilen. Borde ju inte direkt vara magiskt svårt att skapa
P85D svart/svart med gratis SuC
Verdi

Re: Ratt- och rumpvärme

Inlägg av Verdi »

Rattvärmen är ju väldigt snabb och den behöver man ju inte slå på i förväg. Däremot upplever jag stolsvärmen som oerhört långsam på min Model S. Det tar en evighet innan värmen kommer igång.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ratt- och rumpvärme

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Rattvärmen är ju väldigt snabb och den behöver man ju inte slå på i förväg. Däremot upplever jag stolsvärmen som oerhört långsam på min Model S. Det tar en evighet innan värmen kommer igång.
Det kan jag hålla med om. Framförallt skinnsätena är svinkalla och det tar evigheter innan de blir någorlunda varma. Det är f ö ett konstigt fenomen som jag har upplevt i många bilar jag har haft, även med tygklädsel. De "finare" och dyrare bilarna, såsom Volvo, min förra Mazda CX5 och nu Tesla har alla ganska svag stolsvärme, medan de billigare bilar som t.ex. Toyota Yaris eller vår nuvarande Mazda CX3 har nån slags brödrost i stolarna så att man nästan blir stekt. Jag undrar om det är nån form av premiumfeature som ska upplevas som komfortabelt och lagom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ratt- och rumpvärme

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Verdi skrev:
De "finare" och dyrare bilarna, såsom Volvo, min förra Mazda CX5 och nu Tesla har alla ganska svag stolsvärme, medan de billigare bilar som t.ex. Toyota Yaris eller vår nuvarande Mazda CX3 har nån slags brödrost i stolarna så att man nästan blir stekt. Jag undrar om det är nån form av premiumfeature som ska upplevas som komfortabelt och lagom.
Kan vara så. Men min Zoe har 3 nivåer så man kan välja själv om man vill ha det komfortabelt eller bli stekt. Hur svårt kan det vara?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Ratt- och rumpvärme

Inlägg av Leo »

Kan det ha med följande att göra?

Billi bil= Ofta tygklädsel= +Litet koncentrerar värmeelement (billigt) =värmen släpps igenom snabbt=hett

Dyr bil =ofta läder =+stort utspritt element som fördelar värmen över större yta(dyrare) =värmen kommer långsammare =komfortabelt att ha påslaget hela resan.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Ratt- och rumpvärme

Inlägg av rockard »

Hahaha, "nån slags brödrost i stolarna" :lol:
Jag är nöjd med värmen i mina förarstol, har den inställd på läge 1 vilket i kombination med förvärmning en kvart innan jag åker till jobbet ger en behaglig värme.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ratt- och rumpvärme

Inlägg av Remuz »

Tycker min rumpvärme är perfekt på 1an, men det tar en halv evighet (kanske 5min) innan den är varm. Ratten är varm på 1min, men det vore ändå grymt om man kunde starta det från appen.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ratt- och rumpvärme

Inlägg av Gustafsson »

Haft en loaner med nextgen-säten, rumpvärmen är MYCKET långsammare i dessa än i textilvarianten. Å andra sidan upplevs kanske textilvärmen som ngt ojämn i början, men är väldig behaglig vid långresa.
Edit: Rattvärme via appen = onödigt som skrevs ovan, blir varm fort.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Verdi

Re: Ratt- och rumpvärme

Inlägg av Verdi »

Leo skrev:
Kan det ha med följande att göra?

Billi bil= Ofta tygklädsel= +Litet koncentrerar värmeelement (billigt) =värmen släpps igenom snabbt=hett

Dyr bil =ofta läder =+stort utspritt element som fördelar värmen över större yta(dyrare) =värmen kommer långsammare =komfortabelt att ha påslaget hela resan.
Nej det är inte min erfarenhet riktigt. Tycker värmen kommit ganska fort även i stora skinnstolar jag haft förut. Som t ex Volvo XC70 och BMW 5-serien.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Ratt- och rumpvärme

Inlägg av Bjorn »

Rattvärme via appen kvittar mig också, men det är jätte bra att den vekar få "minne" i kommande uppdatering så som stolsvärmen har nu.
Jag har tygstolar gen 1 och tycker sätesvärmen är tillräckligt snabb. Jag har nästan alltid läge 1 så här års, även vid långresa.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ratt- och rumpvärme

Inlägg av bylund »

Är rattvärmen tillräcklig för att värma genom rattmuffen?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ratt- och rumpvärme

Inlägg av Gustafsson »

bylund skrev:
Är rattvärmen tillräcklig för att värma genom rattmuffen?
Nej men det sparar värdefull räckvidd om man sätter på en sådan...
rattmuff-rosa-monster-1.jpg
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Ratt- och rumpvärme

Inlägg av Alfred »

Håller med om att jag inte behöver rattvärme i appen, men vore underbart om den kom ihåg state som stolsvärmen. Tycker det är rätt meckigt att behöva gå in i inställningarna och slå på den manuellt varje gång man ska köra halva året. #firstworldproblems
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Ratt- och rumpvärme

Inlägg av improwise »

Gustafsson skrev:
bylund skrev:
Är rattvärmen tillräcklig för att värma genom rattmuffen?
Nej men det sparar värdefull räckvidd om man sätter på en sådan...
Ja, för vem skulle vilja köra en bil med en sån på ratten :D
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Ratt- och rumpvärme

Inlägg av kler »

improwise skrev:
Gustafsson skrev:
bylund skrev:
Är rattvärmen tillräcklig för att värma genom rattmuffen?
Nej men det sparar värdefull räckvidd om man sätter på en sådan...
Ja, för vem skulle vilja köra en bil med en sån på ratten :D
xD
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Skriv svar