Lura AP:s krav på att ta i ratten
Moderator: Redaktion
Lura AP:s krav på att ta i ratten
Här är en som kommit på ett trick för att slippa ta i ratten med jämna mellanrum genom att klämma fast en apelsin i ratten:
Re: Lura AP:s krav på att ta i ratten
Kanske ett mer hälsosamt alternativ till ölen
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Lura AP:s krav på att ta i ratten
Jättesmart lösning .
Det måste finnas någon anledning varför bilen vill att man tar ratten .
Har sett många sådana filmer på Skoda octavia. Just nu kör jag en Octavia lånebil och släppa ratten finns inte på kartan.
Jämför jag Superbs och Octavias laneassistans bli det som att jämföra en yxa med och utan skaft
Det måste finnas någon anledning varför bilen vill att man tar ratten .
Har sett många sådana filmer på Skoda octavia. Just nu kör jag en Octavia lånebil och släppa ratten finns inte på kartan.
Jämför jag Superbs och Octavias laneassistans bli det som att jämföra en yxa med och utan skaft
Re: Lura AP:s krav på att ta i ratten
Konstigt att det fungerar. Jag upplever att man måste ta i ratten förhållandevis kraftigt för att bilen ska uppfatta det. Det händer väldigt ofta att den tjatar på mig trots att jag faktiskt håller i ratten. Att ha handen lite lätt nånstans räcker inte.
En appelsin väger ju inte så mycket, samtidigt som den sitter så långt inne att den inte kan utöva något större moment. Jag får nog testa det.
En appelsin väger ju inte så mycket, samtidigt som den sitter så långt inne att den inte kan utöva något större moment. Jag får nog testa det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Lura AP:s krav på att ta i ratten
Set är inte framme där ännu plus vad säger lagen?, det finns en skala tror jag på 1 till 5. 5 är självkörande Tesla och de andra markerna ligger på 3 och snart ska många gå över till steg 4 då får man släppa ratten.nek0 skrev:Jättesmart lösning .
Det måste finnas någon anledning varför bilen vill att man tar ratten .
Har sett många sådana filmer på Skoda octavia. Just nu kör jag en Octavia lånebil och släppa ratten finns inte på kartan.
Jämför jag Superbs och Octavias laneassistans bli det som att jämföra en yxa med och utan skaft
Re: Lura AP:s krav på att ta i ratten
Sitter det inte även trycksensorer i ratten i senare bilar? Det är dessa som apelsinen aktiverar misstänker jag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Lura AP:s krav på att ta i ratten
Tesla är inte 5. Det är slutmålet men det lär dröja. Nuvarande AP är nivå 2, om än en bra tvåa. Man kan luras att det redan är nivå 3, men det är det inte, eftersom bilen inte på egen hand kan upptäcka situationer som den inte klarar av, t ex korsningar och rondeller. Den dagen bilen säger att man ska hålla i ratten eftersom det kommer en rondell on 200m, då kan vi så sakta börja prata nivå 3.
Alla andra liknande system är också nivå 2. Skalan är ganska grov med andra ord.
Alla andra liknande system är också nivå 2. Skalan är ganska grov med andra ord.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Lura AP:s krav på att ta i ratten
Precis, man ska inte köra med apelsintricket och tro att man får nivå 3. Det är fortfarande nivå 2 men med en säkerhetsspärr bortkopplad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Lura AP:s krav på att ta i ratten
Vad jag vet känner ratten av de mikrorörelser du gör med händerna hela tidendu kör. Ungefär som att du omedvetet hela tiden "rör" styret på en cykel för att hålla balansen.
Så behövs nog ingen större kraft för att lura systemet att någon håller i det.
Har du däremot släppt ratten och bilen varnar så kanske den vill se lite kraftigare reaktion från dig för att verkligen vara säker på att du återigen håller i ratten.
Så behövs nog ingen större kraft för att lura systemet att någon håller i det.
Har du däremot släppt ratten och bilen varnar så kanske den vill se lite kraftigare reaktion från dig för att verkligen vara säker på att du återigen håller i ratten.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Lura AP:s krav på att ta i ratten
Så är det, jag brukar bara ta ett nyp (med tumme och pekfinger) i ratten och "styra" emot lite då slutar den tjata om att hålla i ratten direkt. Om man däremot lägger händerna på ratten och bara följer med så tar det mycket längretid innan den "erkänner" att du har händerna på ratten. Så ett litet lätt ryck är bästa medicinenLeo skrev:Vad jag vet känner ratten av de mikrorörelser du gör med händerna hela tidendu kör. Ungefär som att du omedvetet hela tiden "rör" styret på en cykel för att hålla balansen.
Så behövs nog ingen större kraft för att lura systemet att någon håller i det.
Har du däremot släppt ratten och bilen varnar så kanske den vill se lite kraftigare reaktion från dig för att verkligen vara säker på att du återigen håller i ratten.
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Re: Lura AP:s krav på att ta i ratten
Törs man fråga vad ni håller i som gör att ni inte vill hålla i ratten lite då och då? Vill man ens veta?
Re: Lura AP:s krav på att ta i ratten
Jag förstår inte heller vad ni pratar om Det är väl olaglit att släppa ratten och dessutom bryter ni mot Teslas egen varningstext som kommer upp när man aktiverar AP, fy på er
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Lura AP:s krav på att ta i ratten
Jag testade denna metod, men jag hade ingen apelsin. Jag hängde istället en nästan tom sprayflaska med fönsterputs i ratten. Och det fungerade faktiskt. Men jisses vad läskigt. Jag var på helspänn hela tiden, och efter några kilometer och en del vinglande avbröt jag försöket.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Lura AP:s krav på att ta i ratten
En del av oss har AP1 från när det släpptes och trots att den var mycket sämre då så kom inte de här varningar precis hela tiden bara för att.... På den tiden varnade bilen när den blev osäker...improwise skrev:Törs man fråga vad ni håller i som gör att ni inte vill hålla i ratten lite då och då? Vill man ens veta?
Då själva ap var sämre satt man där och övervakade allt noga men händerna på ratten hade man inte ( inte jag i alla fall ) så när man går ifrån detta till att konstant få blink vink och varning är tråkigt och beror på idioter som satte sig i baksätet, tittade på film, sov eller vad vet jag....
Det resulterade i alla fall några allvarliga olyckor och ap begränsades tyvärr kraftigt.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Lura AP:s krav på att ta i ratten
Vad händer med apelsinen om airbagen löser ut? Riskerar man då att bli dödad av en flygande apelsin? Kommer den att flyga ut genom panoramataket om det är öppet? Riskerar man att bli dömd för något om apelsinen träffar någon slumpmässig person som befinner sig på fel plats vid fel tidpunkt? Detta är frågor man bör kunna svaret på innan man lägger apelsinen där.
Re: Lura AP:s krav på att ta i ratten
Upplever det på samma sätt. Har oftast handen/händerna på ratten, men APn gnäller ändå, har flera gånger fått köra av o stänga av bilen för att få på den igen.mati skrev:Konstigt att det fungerar. Jag upplever att man måste ta i ratten förhållandevis kraftigt för att bilen ska uppfatta det. Det händer väldigt ofta att den tjatar på mig trots att jag faktiskt håller i ratten. Att ha handen lite lätt nånstans räcker inte.
En appelsin väger ju inte så mycket, samtidigt som den sitter så långt inne att den inte kan utöva något större moment. Jag får nog testa det.
Den känner inte av om man bara håller "för lätt" i ratten.
Måste köpa apelsiner på vägen hem!
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Re: Lura AP:s krav på att ta i ratten
Det räcker inte att man håller i ratten utan dem ska känna av motstånd ocksådrakbane skrev:Upplever det på samma sätt. Har oftast handen/händerna på ratten, men APn gnäller ändå, har flera gånger fått köra av o stänga av bilen för att få på den igen.mati skrev:Konstigt att det fungerar. Jag upplever att man måste ta i ratten förhållandevis kraftigt för att bilen ska uppfatta det. Det händer väldigt ofta att den tjatar på mig trots att jag faktiskt håller i ratten. Att ha handen lite lätt nånstans räcker inte.
En appelsin väger ju inte så mycket, samtidigt som den sitter så långt inne att den inte kan utöva något större moment. Jag får nog testa det.
Den känner inte av om man bara håller "för lätt" i ratten.
Måste köpa apelsiner på vägen hem!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Lura AP:s krav på att ta i ratten
Den här passar ju lite bra i den här tråden
https://www.nyteknik.se/fordon/autopilo ... re-6894632
https://www.nyteknik.se/fordon/autopilo ... re-6894632
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Lura AP:s krav på att ta i ratten
de som betalt för Full self driving kommer att få.......en apelsin skickad till sig
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Lura AP:s krav på att ta i ratten
Nu hamnar vi skapligt off-topic, men vaddå P75D? Har det funnits en performance-modell av 75:an?HelectriC skrev:de som betalt för Full self driving kommer att få.......en apelsin skickad till sig
Svart X75D -17
- TeslaX Anders
- Teslaägare
- Inlägg: 162
- Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
- Ort: Mölndal
Re: Lura AP:s krav på att ta i ratten
improwise skrev:Törs man fråga vad ni håller i som gör att ni inte vill hålla i ratten lite då och då? Vill man ens veta?
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Re: Lura AP:s krav på att ta i ratten
Den är väl redan uppdaterad till P75DB(apelsin)rockard skrev:Nu hamnar vi skapligt off-topic, men vaddå P75D? Har det funnits en performance-modell av 75:an?HelectriC skrev:de som betalt för Full self driving kommer att få.......en apelsin skickad till sig
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Lura AP:s krav på att ta i ratten
Jepp, performance så det skriker om det det är mitt lilla projekt för att få min själ att lugna sig och inte komma på dumma idéer och köpa en riktig P, så då klistrade jag helt enkelt på ett ”P” på bilen Eller så försöker jag bara distansera mig mot de långsamma 75D:orna som gör 0-100 på över 5sek faktum är att jag antagligen de-badgar hela bilen denna veckan för jag tycker inte det passar med massa bokstäver och siffror bak efter min chrome delete-operation. Det blev helt enkelt för mycket oharmoni på bakdelenrockard skrev:Nu hamnar vi skapligt off-topic, men vaddå P75D? Har det funnits en performance-modell av 75:an?HelectriC skrev:de som betalt för Full self driving kommer att få.......en apelsin skickad till sig
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Lura AP:s krav på att ta i ratten
Full Self Driving är ju testad i SAN Francisco, polisen fick rycka in.HelectriC skrev:de som betalt för Full self driving kommer att få.......en apelsin skickad till sig
https://www.nyteknik.se/fordon/autopilo ... re-6894632
Re: Lura AP:s krav på att ta i ratten
När jag bara såg profilbilden tänkte jag just att du satt dit ett P på kul, men när det även stod i signaturen blev jag fundersam och undrade om jag missat något. Var faktiskt tvungen att googla, men fick bara träff på Model 3, så då kände jag mig lite säkrare igen.HelectriC skrev:Jepp, performance så det skriker om det det är mitt lilla projekt för att få min själ att lugna sig och inte komma på dumma idéer och köpa en riktig P, så då klistrade jag helt enkelt på ett ”P” på bilen Eller så försöker jag bara distansera mig mot de långsamma 75D:orna som gör 0-100 på över 5sek faktum är att jag antagligen de-badgar hela bilen denna veckan för jag tycker inte det passar med massa bokstäver och siffror bak efter min chrome delete-operation. Det blev helt enkelt för mycket oharmoni på bakdelenrockard skrev:Nu hamnar vi skapligt off-topic, men vaddå P75D? Har det funnits en performance-modell av 75:an?HelectriC skrev:de som betalt för Full self driving kommer att få.......en apelsin skickad till sig
Svart X75D -17