Tesla hamnar sist i listan på självkörande bilar

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ezitsuj
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 30 nov 2017 19:18

Tesla hamnar sist i listan på självkörande bilar

Inlägg av ezitsuj »

Lite tråkig läsning...

https://www.teslarati.com/tesla-finishe ... ving-tech/

Även baserat på vad folk skriver på detta forum så verkar ju inte AP2 vara någon höjdare direkt.
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Tesla hamnar sist i listan på självkörande bilar

Inlägg av Nicklas »

Mja... Sådant här gör det ju bara ändå häftigare att OTA släppa en uppdatering som "i ett nafs" gör massor med befintliga bilar på vägarna självkörande :)
... vilken torsdag sin helst :roll:
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Tesla hamnar sist i listan på självkörande bilar

Inlägg av Simon »

Sen står det ju faktiskt i artikeln att Tesla jobbar på ett rätt annorlunda sätt än de som i nuläget leder ligan.

OT så kan jag säga att avundsjukegnomen i mig, som inte hade råd med någon autopilot, är obrydd på ett skadeglatt sätt. :oops: Skönt att jag sparade de där slantarna på ett system som jag ändå bara hade retat mig på...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla hamnar sist i listan på självkörande bilar

Inlägg av mati »

Det är väl egentligen lite svårt att veta var nånstans Tesla befinner sig. Tydligen inte i topp, det är ingen hemlighet. AP2 är bara ett förarassistenssytem som inte har någon direkt koppling till självkörning.
Alla andra biltillverkare visar ju regelbundet upp sina skapelser i form av mer eller mindre imponerande självkörande bilar. GM och Nissan är väl det man tänker på först i det sammanhanget. Men Tesla då? De har inte visat ett dyft. Enda gången var 2016, en snabbspelad video där man kunde ana att de har nåt på gång. Men troligen var varken mjukvaran Teslas egna eller hårdvaran den som sitter i våra bilar. Nvidia har ju visat en betydligt mer imponerande video med en egen bil bara några månader tidigare.
Men sen då? Om inte Tesla hade valt en affärsmodell där de tar betalt för total självkörningsförmåga hade man kunnat tro att de har lagt ner projektet. Jag har inte sett några som helst bevis på att de jobbar framgångsrikt på det. AP2 är som sagt inte total självkörning, det här handlar om nåt helt annat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
tias
Teslaägare
Inlägg: 154
Blev medlem: 13 feb 2015 18:44
Ort: Södermalm

Re: Tesla hamnar sist i listan på självkörande bilar

Inlägg av tias »

Väl fungerande självkörande bilar har Google haft i flera år. Således rätt så ointressant vilka biltillverkare som uppvisar självkörande prototyper (som dessutom är begränsade till vissa geografiska områden). Det intressanta blir att se vilka biltillverkare som först kan implementera ett självkörande system i produktionsbilar till ett överkomligt pris. Där vågar jag påstå att Tesla fortfarande har kommit längst trots diverse bakslag och förseningar för AP2.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla hamnar sist i listan på självkörande bilar

Inlägg av LarsL »

...ääääh, något jag missar? Så Apple tex är längre fram än vad Tesla är med självkörandebilar? De tillverkar ju mig vetligen inte ens en bil!
Det är väldigt svårt att veta hur långt någon kommit innan de släppt ut något i trafik till kunder. Prototyper och PowerPoints kan alla göra.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla hamnar sist i listan på självkörande bilar

Inlägg av mati »

Hittills har väl ingen släppt en självkörande bil? De som kommit närmast är väl i så fall GM och de står ju föga förvånande överst på listan. Jag tycker det är konstigt att t ex Nissan hamnar så långt nere.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar