Tesla i Detroit

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Tesla i Detroit

Inlägg av Franz »

Jag passade på att besöka bilmässan i Detroit i förra veckan. Kallt och allmänt tråkig stad som vanligt ;) (det är tredje gången jag är där). Det är kanske inte så många som känner till det men Tesla har faktiskt, sedan i slutet av oktober, öppnat en "butik" i Detroit. Det hela ligger i ett lite större varuhus som kallas The Somerset Collection. För er som varit i en "mall" i USA är det precis en sådan. Det finns några stycken större varuhus i Detroit och jag tror nog att den här har lite bättre butiker än de andra och av döma av Uber-resan dit ligger det närmare de lite bättre husen. Som synes av bilden var det en hel del människor i butiken. Jag passade så klart på att ta mig en titt jag också men det hela slutade med att jag blev kvar i minst en kvart eftersom jag fastnade i ett samtal med en av säljarna. Jag tror att det var tre säljare i butiken och det verkade definitivt så att de inte aktivt gick fram till någon utan de stod där och såg glada och trendiga ut men givetvis redo att prata med alla som verkade intresserade. Perfekt tycker åtminstone jag som nästan drar mig för att gå in i butiker där man blir anfallen av påflugna säljare. I butiken fanns det en Model S och en Model X samt en powerwall och lite solceller.
Jag passade på att inleda med "Tesla in Detroit??" och säljaren förstod så klart vad jag menade. De kände sig dock uppskattade och det var ingen brist på intresserade människor. Det är fortfarande så att de inte får sälja bilen i butiken men de var fria att svara på alla sorters frågor, till och med testkörningar var okej.
20180114_131836.jpg
Lite kort om mässan. Jag var där som media så det var pressdagarna som gällde för mig. Förutom lite press är det lite VIP där. Arnold Schwarzenegger med entourage var t.ex. där :). Jag skulle nog säga att det inte var så stort intresse för elbilar på mässan (åtminstone inte under pressdagarna). Nu får man dock tänka på att många är där för att bevaka släpp av nya modeller varför sådant som redan är släppt sedan tidigare är lite mindre intressant. Att det är mindre intressant att visa elektriskt märks dock även från tillverkarna. När jag besökte Frankfurtmässan i höstas var det fullt av sladdar till Mercedes-bilarna medan märket här bara hade en enda elektrisk bil (EQ Concept) och inte ens den hade någon sladd till sig ;). Svenska Koenigsegg var representerade men detta genom Michelin som visade upp en Agera RS (just den bilen som slog rekord i 0-400-0 km/h). Det var dock en ganska tråkig monter och det var lätt att missa att den ens var där. Christian von Koenigsegg var dock där själv vid något tillfälle så det kanske lockade någon.
Volvo, som ju kammade hem ett pris för XC60, hade inte ens någon egen monter men hade 4 st bilar uppvisade precis utanför själva mässlokalerna genom en lokal bilhandlare. Knappt någon som var där. Annars brukar Volvos monter vara ganska välbesökt.
Jag kände på både Nissan Leaf och Chevrolet Bolt och de är verkligen fortfarande lika tråkiga. Lite grann som att man tänker: "Aha, det är därför de är så billiga". Bolten får ju en Toyota att framstå som ganska lyxig.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tesla i Detroit

Inlägg av e5m1r »

Kul att de öppnat får bli ett besök i sommar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Tesla i Detroit

Inlägg av kler »

Jag ser bilden på "butiken", men var är bilden på Arnold? :)
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Tesla i Detroit

Inlägg av Franz »

kler skrev:
Jag ser bilden på "butiken", men var är bilden på Arnold? :)
Klart det blev en bild på Arnold! Inte så bra bild men nog syns det vem det är ;).
https://www.facebook.com/wroom.se/photo ... 78/?type=3
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Tesla i Detroit

Inlägg av kler »

Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Skriv svar