HongKong

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

HongKong

Inlägg av z balata »

Jag är i HongKong på en snabbvisit. Jag konstaterar att detta måste vara världens Tesla tätaste stad per kvm. Förmodligen även per capita. Om man räknar bara personbilar utom taxi så uppskattar jag att 5% är Tesla. Någon som har bra statistik? Vad har vi i Stockholm ? 0,1%?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: HongKong

Inlägg av HelectriC »

z balata skrev:
Jag är i HongKong på en snabbvisit. Jag konstaterar att detta måste vara världens Tesla tätaste stad per kvm. Förmodligen även per capita. Om man räknar bara personbilar utom taxi så uppskattar jag att 5% är Tesla. Någon som har bra statistik? Vad har vi i Stockholm ? 0,1%?
Fler än i Oslo? Det trodde jag knappt var möjligt :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: HongKong

Inlägg av Bjelke »

Eller Trondheim ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: HongKong

Inlägg av Wilson »

Den här listan från Tesla pekar iaf på att co2 besparingen per capita är högre i Norge. Det gör att jag utgår från att Oslo/Bergen etc. är Teslatätare. Jag antar att Tesla inte tar hänsyn till att energiproduktionen i Norge är klimatvänligare än det mesta och därför knuffar upp landet högre på listan. Någon annan kanske vet bättre?

22592 registrerade Teslor i Norge är iaf riktigt imponerande. Har för mig att Tesla lyckades sälja ca 10000 bilar i Hong Kong innan elbilssubventionerna drogs in.
63B14E67-327B-4784-9120-3F1693DE54BB.jpeg
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: HongKong

Inlägg av kler »

Var ser du hur många registrerade teslor det finns i Norge? Eller andra länder?
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: HongKong

Inlägg av Wilson »

Norge kan man hålla koll på via teslastats.no. Där får man uppdateringar i princip i realtid. Hong kong är plockad ur minnet, så den siffran får man ta med en nypa salt.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: HongKong

Inlägg av Legato »

Wilson skrev:
Norge kan man hålla koll på via teslastats.no. Där får man uppdateringar i princip i realtid. Hong kong är plockad ur minnet, så den siffran får man ta med en nypa salt.
Märkligt att det enligt sidan inte finns en enda X60D i Norge?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: HongKong

Inlägg av e5m1r »

Legato skrev:
Wilson skrev:
Norge kan man hålla koll på via teslastats.no. Där får man uppdateringar i princip i realtid. Hong kong är plockad ur minnet, så den siffran får man ta med en nypa salt.
Märkligt att det enligt sidan inte finns en enda X60D i Norge?
Eller 70 utan D :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: HongKong

Inlägg av Bod »

Hursomhelst, det är strålande att de finns så många Teslor i Hongkong.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: HongKong

Inlägg av Wilson »

e5m1r skrev:
Legato skrev:
Wilson skrev:
Norge kan man hålla koll på via teslastats.no. Där får man uppdateringar i princip i realtid. Hong kong är plockad ur minnet, så den siffran får man ta med en nypa salt.
Märkligt att det enligt sidan inte finns en enda X60D i Norge?
Eller 70 utan D :)
Ja, det är lite lustigt. Det finns ett par knappar på vardera sida om strängen ”Teslas registred today...”
Trycker man på vänsterpilen får man mer detaljer om enskilda bilar under specifika dagar, och i kolumnen ”Type” ser man ibland poster utan innehåll eller n/a. Vet inte vad det beror på, men det verkar som att vissa modeller inte märks upp korrekt. Har ex.vis svårt att tro att det endast finns 250st S60 i landet och ingen S60D.
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: HongKong

Inlägg av Wilson »

Bod skrev:
Hursomhelst, det är strålande att de finns så många Teslor i Hongkong.
Verkligen! Världen har mycket att lära av både HK och Norge. Jag har svårt att se att Sverige kommer ikapp deras nuvarande S/X-försäljning ens med introduktionen av Model 3. Åtminstone inom överskådlig tid. Är det någon här på forumet som har fått någon indikation om hur många reservationer som gjorts i Sverige?
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: HongKong

Inlägg av Kulingen »

Wilson skrev:
Bod skrev:
Hursomhelst, det är strålande att de finns så många Teslor i Hongkong.
Verkligen! Världen har mycket att lära av både HK och Norge. Jag har svårt att se att Sverige kommer ikapp deras nuvarande S/X-försäljning ens med introduktionen av Model 3. Åtminstone inom överskådlig tid. Är det någon här på forumet som har fått någon indikation om hur många reservationer som gjorts i Sverige?
Svenskar ska bara köra Volvo eller Passat annars är man udda
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: HongKong

Inlägg av Legato »

Wilson skrev:
e5m1r skrev:
Legato skrev:
Wilson skrev:
Norge kan man hålla koll på via teslastats.no. Där får man uppdateringar i princip i realtid. Hong kong är plockad ur minnet, så den siffran får man ta med en nypa salt.
Märkligt att det enligt sidan inte finns en enda X60D i Norge?
Eller 70 utan D :)
Ja, det är lite lustigt. Det finns ett par knappar på vardera sida om strängen ”Teslas registred today...”
Trycker man på vänsterpilen får man mer detaljer om enskilda bilar under specifika dagar, och i kolumnen ”Type” ser man ibland poster utan innehåll eller n/a. Vet inte vad det beror på, men det verkar som att vissa modeller inte märks upp korrekt. Har ex.vis svårt att tro att det endast finns 250st S60 i landet och ingen S60D.
Tittar man på http://elbilstatistikk.no/ så finns inte VW e-Golf med heller trots att den ju sägs sälja bäst av alla elbilar i Norge?

EDIT: Skumt, när jag uppdaterade sidan nu så dök den plötsligt upp på andraplats i listan...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: HongKong

Inlägg av LarsL »

De Norska Teslora kör förmodligen mycket längre än de i Hong Kong.
Skriv svar