Borde Tesla dela upp biltillverkning och Megafactory + SuC?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Borde Tesla dela upp biltillverkning och Megafactory + SuC?

Inlägg av ovelundkvist »

Med tanke på det eviga tjatet om att Tesla går back på biltillverkningen vore det väl bättre om Tesla delade upp tillverkningen av bilar och batterifabrik + utbyggnad av laddinfrastruktur i olika bolag?

Illustrerande exempel:
https://electrek.co/2018/02/16/renault- ... tric-cars/
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Borde Tesla dela upp biltillverkning och Megafactory + S

Inlägg av Kulingen »

ovelundkvist skrev:
Med tanke på det eviga tjatet om att Tesla går back på biltillverkningen vore det väl bättre om Tesla delade upp tillverkningen av bilar och batterifabrik + utbyggnad av laddinfrastruktur i olika bolag?

Illustrerande exempel:
https://electrek.co/2018/02/16/renault- ... tric-cars/
Nej, eftersom allt är under uppbyggnad och snart börjar det komma in pengar så är det lättare att få pengar att börja utveckla mera saker när dom väl ät där
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
StELla
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 10 nov 2016 18:22
Ort: Staffanstorp

Re: Borde Tesla dela upp biltillverkning och Megafactory + S

Inlägg av StELla »

Fast man producerar en bil (MS och X) med ca 25% marginal så den delen går ihop redan.
Det är när man räknar in kostnader för redan gjord utveckling o design det börjar gå back!
Enkelt sagt måste man sälja fler enheter av varje produkt man designat fram. (Batterier, drivlina osv) Först då blir ryggsäcken med skulder mindre. Att man samtidigt utvecklar M3, Roadster och Semi (och gud vet, vad mer!) gör ju att man snarare lägger i säcken än lättar den.

Sen kan man ju med kreativ bokföring komma fram till att utvecklingskostnaden för skärmen är USD100.000.000 och då bokföra att man har denna know-how som tillgång. Nu är det inte en väg Tesla verkar välja utan kostnadsbokför mycket av sin research, förmodligen för att min inte anser att man kan sälja denna ”investering” till någon och då omvandla tillgången till kapital. Istället blir man ett start-up, där alla går med på att man går med förlust eftersom det är i uppstartsfasen....
Att dela i olika bolag är helt meningslöst eftersom de skulle alla vara beroende av varandra, korsvis dessutom, och då kräver troligen amerikanska lagar att de redovisar tillsammans.
MS 60D Multi-vit, troligen på väg att bli en 75:a
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Borde Tesla dela upp biltillverkning och Megafactory + S

Inlägg av bullen »

Nu är jag inte med hur du tänker. Först säger du att som räknar med redan gjorda utvecklingskostnader för att i nästa stycke säga att dom tar all utvecklingskostnad direkt?
Användarvisningsbild
StELla
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 10 nov 2016 18:22
Ort: Staffanstorp

Re: Borde Tesla dela upp biltillverkning och Megafactory + S

Inlägg av StELla »

bullen skrev:
Nu är jag inte med hur du tänker. Först säger du att som räknar med redan gjorda utvecklingskostnader för att i nästa stycke säga att dom tar all utvecklingskostnad direkt?
Ja, det blev rörigt!
Men de två sakerna tar ju inte ut var andra. Kostnaden för utvecklingen av "saker" som de monterar NU har de ju en skuld till någon på. (bank/fond/investerare)
FoU på kommande projekt lånar man ju till oxå i dagsläget, eftersom marginalen på 25% inte räcker att täcka både gamla lån och FoU-kostnader idag.

Det jag egentligen ville komma fram till är att Tesla är mycket medvetna om att volymen måste upp för att ha fler enheter att sprida FoU på. Det gäller ju många företag, men inte alla.
Ett intressant tankexperimet vore : Om man "frös" bolaget där de var idag. och tog bort "utveckling" ur bolaget, skulle det gå med vinst då?
Jag tror nästan det! Dock är ju inte Elon nöjd där, han driver ju inte bolag för att de skall gå med vinst, han vill förändra världen!
MS 60D Multi-vit, troligen på väg att bli en 75:a
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Borde Tesla dela upp biltillverkning och Megafactory + S

Inlägg av ovelundkvist »

Som jag förstått det skulle de gå med rejäl vinst då. De har väl högre marginal på levererade bilar än någon annan tillverkare? Det är just därför der skulle vara intressant att separera biltillverkning från batterifrabriksbygge och bygge av laddinfrastruktur.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Borde Tesla dela upp biltillverkning och Megafactory + S

Inlägg av bullen »

StELla skrev:
bullen skrev:
Nu är jag inte med hur du tänker. Först säger du att som räknar med redan gjorda utvecklingskostnader för att i nästa stycke säga att dom tar all utvecklingskostnad direkt?
Ja, det blev rörigt!
Men de två sakerna tar ju inte ut var andra. Kostnaden för utvecklingen av "saker" som de monterar NU har de ju en skuld till någon på. (bank/fond/investerare)
FoU på kommande projekt lånar man ju till oxå i dagsläget, eftersom marginalen på 25% inte räcker att täcka både gamla lån och FoU-kostnader idag.

Det jag egentligen ville komma fram till är att Tesla är mycket medvetna om att volymen måste upp för att ha fler enheter att sprida FoU på. Det gäller ju många företag, men inte alla.
Ett intressant tankexperimet vore : Om man "frös" bolaget där de var idag. och tog bort "utveckling" ur bolaget, skulle det gå med vinst då?
Jag tror nästan det! Dock är ju inte Elon nöjd där, han driver ju inte bolag för att de skall gå med vinst, han vill förändra världen!
Men att betala av lån påverkar inte resultatet, det är bara en förflyttning av pengar mellan två balanskonton. Det endo som är intressant när det gäller utvecklingskostnaden är om dom tar den direkt eller aktiverar den för att sedan skriva av den. Jag har inte studerat några siffror så jag har ingen aning hur Tesla gör eller om utvecklingskostnader syns i rapporterna.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Borde Tesla dela upp biltillverkning och Megafactory + S

Inlägg av vigge50 »

bullen skrev:
StELla skrev:
bullen skrev:
Nu är jag inte med hur du tänker. Först säger du att som räknar med redan gjorda utvecklingskostnader för att i nästa stycke säga att dom tar all utvecklingskostnad direkt?
Ja, det blev rörigt!
Men de två sakerna tar ju inte ut var andra. Kostnaden för utvecklingen av "saker" som de monterar NU har de ju en skuld till någon på. (bank/fond/investerare)
FoU på kommande projekt lånar man ju till oxå i dagsläget, eftersom marginalen på 25% inte räcker att täcka både gamla lån och FoU-kostnader idag.

Det jag egentligen ville komma fram till är att Tesla är mycket medvetna om att volymen måste upp för att ha fler enheter att sprida FoU på. Det gäller ju många företag, men inte alla.
Ett intressant tankexperimet vore : Om man "frös" bolaget där de var idag. och tog bort "utveckling" ur bolaget, skulle det gå med vinst då?
Jag tror nästan det! Dock är ju inte Elon nöjd där, han driver ju inte bolag för att de skall gå med vinst, han vill förändra världen!
Men att betala av lån påverkar inte resultatet, det är bara en förflyttning av pengar mellan två balanskonton. Det endo som är intressant när det gäller utvecklingskostnaden är om dom tar den direkt eller aktiverar den för att sedan skriva av den. Jag har inte studerat några siffror så jag har ingen aning hur Tesla gör eller om utvecklingskostnader syns i rapporterna.
Enligt rapporten så lade Tesla nästan 1,4 miljarder dollar på R&D förra året, exakt hur det räknas vet jag inte.
(Tabellen är antal $1000)
F31F33AA-6749-469D-B253-0C92EA213C69.png
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Borde Tesla dela upp biltillverkning och Megafactory + S

Inlägg av bullen »

Tack. Lite oroande and förlusten är närmade 600 MUSD större än R&D kostnaden. Skulle dom inte lägga en krona på R&D skulle dom ändå gå back. Fast förhoppningsvis är det uppstartskostnader för M3 linan som drar ner.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Borde Tesla dela upp biltillverkning och Megafactory + S

Inlägg av vigge50 »

bullen skrev:
Tack. Lite oroande and förlusten är närmade 600 MUSD större än R&D kostnaden. Skulle dom inte lägga en krona på R&D skulle dom ändå gå back. Fast förhoppningsvis är det uppstartskostnader för M3 linan som drar ner.
Tror också det, de har nog anställt tillräckligt många för att Model 3 linan ska producera 2500 eller 5000 i veckan och i snitt Q4 producerade de väll knappt 100? Deras löner kanske är under produktion men det är många andra kostnader som har gått upp inför den uppskakade produktionen av Model 3 skulle jag tro.
Skriv svar