Tesla räknar med att leverera över 300k bilar i år. Tesla exklusive SolarCity har ungefär hälften antalet anställda mot Volvo Personbilar som tillverkar 600k per år. Ingen skillnad där alltså.
Tesla har då även hela sälj och serviceorganisationen för bilarna mot slutkund in house vilket Volvo inte har.
Tesla är även världsledande på batteribackup för industrin med egen tillverkning.
Tesla bygger egna snabbladdare och har det enda och största globala snabbladdarnätverket.
Volvo är ett gammalt företag som funnits i 90 år och inte växer särskilt snabbt längre. Tesla är ett relativt nytt företag som funnits i 15 år och expanderar mycket snabbt.
Det sista håller jag helt med om. Det är därför jag tycker det är konstigt att Tesla driver så mycket personal. De är ett amerikansk bolag, vilket normalt blåser upp personalsiffrorna, men ändå. Det är mycket folk.
Volvo har ett bolag bara för försäljning i Sverige på 150 man. Man har ett bolag för att hantera egna tjänstebilar och personalköp och service på 300 man. osv. Det bilproducerande bolaget har 18000 anställda. Jag använder bara Volvo som exempel eftersom jag känner till det väl. Jag tycker som sagt att Tesla driver mycket personal.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid Tesla Model 3 LR AWD Tesla Model X P100DL Tesla Model X 90D
Får väl hoppas att Tesla blir mer effektiva när produktionstakten ökar.
Är själv lite bekymrad för vad som händer om/när Model 3 blir en vanlig syn på våra vägar. Tesla behöver bygga SC i varje medelstor svensk stad som jag ser det. Dels kommer folk inte vilja ta ledigt från jobbet ett par dagar varje gång bilen ska in på service eller reparation och dels så kommer existerande SC inte att hinna med.
Det är en gigantisk utmaning. Den här infrastrukturen är minst lika viktig som laddnätverket.
Volvo har ett bolag bara för försäljning i Sverige på 150 man. Man har ett bolag för att hantera egna tjänstebilar och personalköp och service på 300 man. osv. Det bilproducerande bolaget har 18000 anställda. Jag använder bara Volvo som exempel eftersom jag känner till det väl. Jag tycker som sagt att Tesla driver mycket personal.
De har ju ungefär lika många anställda som Volvo om man utgår från 300k 2018 och hälften av Volvos antal anställda efter att man tagit bort solcellstillverkningen. Visserligen så lär väl fler behöva anställas för leveranser/service men sedan har Tesla även andra tillverkningsområden som inte Volvo har som t.ex. battericellstillverkning, PowerPacks och snabbladdare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Nog borde väl även Tesla ha fler anställda på mjukvarusidan (även om Volvo säkerligen också har en stor sådan avdelning)? Och just mjukvaruutveckling tror jag inte Musk & Co anser tillhöra tillverkningen, då de pratar om att effektivisera denna/minska förhållandet av anställda per producerad bil.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2