Antal Teslaanställda

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Antal Teslaanställda

Inlägg av oscfor »

Svenssons skrev:
Tesla räknar med att leverera över 300k bilar i år. Tesla exklusive SolarCity har ungefär hälften antalet anställda mot Volvo Personbilar som tillverkar 600k per år. Ingen skillnad där alltså.

Tesla har då även hela sälj och serviceorganisationen för bilarna mot slutkund in house vilket Volvo inte har.
Tesla är även världsledande på batteribackup för industrin med egen tillverkning.
Tesla bygger egna snabbladdare och har det enda och största globala snabbladdarnätverket.

Volvo är ett gammalt företag som funnits i 90 år och inte växer särskilt snabbt längre. Tesla är ett relativt nytt företag som funnits i 15 år och expanderar mycket snabbt.
Det sista håller jag helt med om. Det är därför jag tycker det är konstigt att Tesla driver så mycket personal. De är ett amerikansk bolag, vilket normalt blåser upp personalsiffrorna, men ändå. Det är mycket folk.

Volvo har ett bolag bara för försäljning i Sverige på 150 man. Man har ett bolag för att hantera egna tjänstebilar och personalköp och service på 300 man. osv. Det bilproducerande bolaget har 18000 anställda. Jag använder bara Volvo som exempel eftersom jag känner till det väl. Jag tycker som sagt att Tesla driver mycket personal.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Verdi

Re: Antal Teslaanställda

Inlägg av Verdi »

Får väl hoppas att Tesla blir mer effektiva när produktionstakten ökar. :)

Är själv lite bekymrad för vad som händer om/när Model 3 blir en vanlig syn på våra vägar. Tesla behöver bygga SC i varje medelstor svensk stad som jag ser det. Dels kommer folk inte vilja ta ledigt från jobbet ett par dagar varje gång bilen ska in på service eller reparation och dels så kommer existerande SC inte att hinna med.

Det är en gigantisk utmaning. Den här infrastrukturen är minst lika viktig som laddnätverket.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Antal Teslaanställda

Inlägg av Svenssons »

oscfor skrev:

Volvo har ett bolag bara för försäljning i Sverige på 150 man. Man har ett bolag för att hantera egna tjänstebilar och personalköp och service på 300 man. osv. Det bilproducerande bolaget har 18000 anställda. Jag använder bara Volvo som exempel eftersom jag känner till det väl. Jag tycker som sagt att Tesla driver mycket personal.
De har ju ungefär lika många anställda som Volvo om man utgår från 300k 2018 och hälften av Volvos antal anställda efter att man tagit bort solcellstillverkningen. Visserligen så lär väl fler behöva anställas för leveranser/service men sedan har Tesla även andra tillverkningsområden som inte Volvo har som t.ex. battericellstillverkning, PowerPacks och snabbladdare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Antal Teslaanställda

Inlägg av ellerstrom »

Nog borde väl även Tesla ha fler anställda på mjukvarusidan (även om Volvo säkerligen också har en stor sådan avdelning)? Och just mjukvaruutveckling tror jag inte Musk & Co anser tillhöra tillverkningen, då de pratar om att effektivisera denna/minska förhållandet av anställda per producerad bil.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Antal Teslaanställda

Inlägg av e5m1r »

Använder inte volvo en massa konsulter? Hur är det med tesla ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Antal Teslaanställda

Inlägg av vigge50 »

Sen, hur många montörer mm har Tesla inom solceller efter köpet av SolarCity? Där har ju Volvo verkligen inte något motsvarande.
Skriv svar