Låga leveranser av Model S och Model X i jan/feb

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Terra
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 28 jan 2018 19:28

Låga leveranser av Model S och Model X i jan/feb

Inlägg av Terra »

Enligt denna text
https://seekingalpha.com/article/415306 ... sales-miss

skriven av någon som bestämt sig för att han inte gillar Tesla så är leveranserna av Model S/X ner rejält i jan/feb i tex Norge, Sverige, Tyskland etc. Både jämfört med för ett år sedan och okt-nov.

Vet någon vad detta beror på. Artikelförfattaren vill förstås få det till bristande efterfrågan, vilket jag starkt tvivlar på. Särskilt när man flyttat fram leveransdatumen för nya beställningar.

Min gissning är att det antingen beror på att man 1) prioriterat andra marknader än Europa under början av året, 2) använt resurser för Model 3 problemen/produktionen 3) av någon annan anledning haft produktionsproblem även av Model S/X?

Någon som vet mer hur det ligger till?

Mvh
Screen Shot 2018-03-06 at 13.38.59.png
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Låga leveranser av Model S och Model X i jan/feb

Inlägg av vigge50 »

Terra skrev:
Enligt denna text
https://seekingalpha.com/article/415306 ... sales-miss

skriven av någon som bestämt sig för att han inte gillar Tesla så är leveranserna av Model S/X ner rejält i jan/feb i tex Norge, Sverige, Tyskland etc. Både jämfört med för ett år sedan och okt-nov.

Vet någon vad detta beror på. Artikelförfattaren vill förstås få det till bristande efterfrågan, vilket jag starkt tvivlar på. Särskilt när man flyttat fram leveransdatumen för nya beställningar.

Min gissning är att det antingen beror på att man 1) prioriterat andra marknader än Europa under början av året, 2) använt resurser för Model 3 problemen/produktionen 3) av någon annan anledning haft produktionsproblem även av Model S/X?

Någon som vet mer hur det ligger till?

Mvh
Tesla brukar producera bilar för Europa i början av kvartalet så att de når kunderna i slutet av kvartalet så jag skulle inte dra några slutsatser innan vi ser statistik för mars månad. Kanske lyckades Tesla leverera alla bilar som skulle levereras i december till skillnad från ett år sedan?
Däremot så är jag rädd att efterfrågan här i Europa har gått ner nu när andra elbilar är på väg och Tesla inte utvecklat Model S och X så mycket på sistone, skulle behövas en ny bättre interiör. De framflyttade leveranstiderna kan bero på att Tesla tagit personal från Model S och Model X linan till Model 3 och att efterfrågan ökat i USA. Detta kan bero dels på att vissa vill passa på innan skattereduktionen för Tesla minskar och den ökade kännedomen om Tesla som Model 3 dragit med sig.
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Låga leveranser av Model S och Model X i jan/feb

Inlägg av Arild »

För Sveriges del kan det vara många som avvaktar med sin leverans när subventionerna för rena elbilar höjs med 50% fr o m 1 juli i år. 20.000 extra i plånboken är ändå kännbart.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Låga leveranser av Model S och Model X i jan/feb

Inlägg av themax »

SeekingAlpha är väl en site jag skulle ta med en hink salt. Välkända för att driva kampanj för de som satsar på nedgång i Tesla.

Men visst, jag är övertygad att konkurrensen äntligen börjar knapra på Tesla. Det är bra, för då tvingas även de förbättra sig.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Låga leveranser av Model S och Model X i jan/feb

Inlägg av helix »

Det är säkert så att efterfrågan i Europa svalnat av flera självklara anledningar. Men det finns andra parametrar som troligtvis också påverkar den stora diffen på siffrorna.

Vi vet att när Tesla drar i sina "Demand levers" så kommer folk till avslut. Att jan/feb var många leveranser 2017 beror till stor del för många beställde innan fri Supercharging för bilens livstid plockades bort. Initialt skulle det ta slut för alla beställningar innan 2016-12-31, men Tesla ändrade till 2017-01-15. Flera lagerbilar med fri SuC samt bilar beställda Q4 levererades till kund i Europa under Jan/Feb 2017. Jämför vi istället med 2018 så hade Tesla ingen "Demand lever" i slutet av 2017. Den enda som triggade några att beställa var att fri SuC (för första ägaren via referral) plockades bort 2018-01-31, men som senare skulle komma att förlängas. Dvs ingen push i Q4 2017 som skulle kunna öka leveransvolymerna för jan/feb 2018.

Den andra aspekten som troligtvis påverkar leveranser i Europa är som nämnt tidigare att produktionen för EU planerats något annorlunda. Elon var tydlig vid Q4-callet att man ämnar att producera styvt 100k Model X/S under 2018 med 18650-batterierna. Vad man också gjort är att ha prioriterat högerstyrda bilar i produktionslinan för Q1. Leveranserna till Australien, Nya Zeeland, HK, mfl länder kommer troligtvis vara en ökning Q1 2018 jämfört med Q1 2017. Alltså en relokering av volymer till andra världsdelar jämfört med tidigare år.

Att man förlängt leveranstider även i USA beror också på RHD-bilarna till Aus, NZ samt att man vill förlänga möjligheten för att så många som möjligt ska kunna utnyttja 7500 dollar i statlig subvention och för att uppnå detta vill man dra ner på leveranstakten i Q1/Q2 för USA och balansera med Model 3 leveranserna som man vill pusha så mycket det går.
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Låga leveranser av Model S och Model X i jan/feb

Inlägg av chaffis75 »

Norge kan väl förklaras med att man där hotade om att ta bort vissa bidrag och då beställdes massor av bilar till december. Nu försvann inte bidragen men många som funderade på Tesla såg säkert till att ta den i december istället och därför lite mindre nu i början på året.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar