Jag tänkte på det också…tor skrev:Tycker Elon ser rätt sliten ut under intervjun vilket dock inte känns så bra.
Q1 2018
Moderator: Redaktion
Re: Q1 2018
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Q1 2018
Har nog varit många sena kvällar och tidiga morgonar, sovandes på en soffa.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Q1 2018
Som jag förstått det så är en biltillverkningslinje uppdelad i steg. Varje steg har lika lång tid på sig att slutföras innan bilen flyttas till nästa steg så att de taktar. När tillverkningen/bilen designas så bestämmer man hur lång varje takt ska vara och försöker sedan dela in tillverkningen i dessa steg. Så när du ska höja tillverkningsvolymen kan du antingen ändra taken, alltså snabba på långsammaste momentet, eller flytta dela mellan steg.tor skrev:Jag gissar på att man löser ett problem, ökar hastigheten lite på bandet, ser vart nästa flaskhals är, löser det, ökar hastigheten lite till osv osv. Det återstår alltså ingen stor uppenbar flaskhals just nu. Det är därför som Elon och tesla verkar ganska trygga i att nå 5 k målet under q2. Sedan tror jag inte dom lyckas helt utan kanske når 4800 eller så.
Tycker Elon ser rätt sliten ut under intervjun vilket dock inte känns så bra.
På det här sättet kan man komma fram till att tex giftermålet mellan kaross och drivlina blir kritisk. Det går inte att ta bort delar från steget, vi måste ha drivlina och kaross, så tiden blir ganska låst. Detta blir alltså din takt! Nu gäller det att alla andra steg är lika snabba eller snabbare.
Re: Q1 2018
Det är ju såklart sant. Då borde ju tesla testat att köra de olika momenten för fullt och sedan mellanlagrat delarna. De borde alltså ha en mycket god uppfattning om vart flaskhalsen är.LarsL skrev:Som jag förstått det så är en biltillverkningslinje uppdelad i steg. Varje steg har lika lång tid på sig att slutföras innan bilen flyttas till nästa steg så att de taktar. När tillverkningen/bilen designas så bestämmer man hur lång varje takt ska vara och försöker sedan dela in tillverkningen i dessa steg. Så när du ska höja tillverkningsvolymen kan du antingen ändra taken, alltså snabba på långsammaste momentet, eller flytta dela mellan steg.tor skrev:Jag gissar på att man löser ett problem, ökar hastigheten lite på bandet, ser vart nästa flaskhals är, löser det, ökar hastigheten lite till osv osv. Det återstår alltså ingen stor uppenbar flaskhals just nu. Det är därför som Elon och tesla verkar ganska trygga i att nå 5 k målet under q2. Sedan tror jag inte dom lyckas helt utan kanske når 4800 eller så.
Tycker Elon ser rätt sliten ut under intervjun vilket dock inte känns så bra.
På det här sättet kan man komma fram till att tex giftermålet mellan kaross och drivlina blir kritisk. Det går inte att ta bort delar från steget, vi måste ha drivlina och kaross, så tiden blir ganska låst. Detta blir alltså din takt! Nu gäller det att alla andra steg är lika snabba eller snabbare.
Jag tror att problemet är ganska väldefinierat och således lösbart men jag är en obotlig optimist...