Q1 2018
Moderator: Redaktion
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 656
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Q1 2018
Pressreleasen: http://ir.tesla.com/releasedetail.cfm?releaseid=1062670
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
Re: Q1 2018
Glömde nämna det men som i länken så räknar Tesla inte med att behöva be om pengar från investerare detta året. Det behöver inte betyda vinst för detta kvartalet men det är ändå väldigt positivt om det hålls(och de inte går i konkurs).
Re: Q1 2018
Gå i konkurs gör inte Tesla var så säker.vigge50 skrev:Glömde nämna det men som i länken så räknar Tesla inte med att behöva be om pengar från investerare detta året. Det behöver inte betyda vinst för detta kvartalet men det är ändå väldigt positivt om det hålls(och de inte går i konkurs).
Re: Q1 2018
Ja verkligen. Om ökningen är någorlunda jämn så blir det ca 3000 i snitt per vecka, så 30000 på Q2 är inte helt orimligt. Det är ändå, tror jag, i den övre delen av spannet man kan tänka sig.Toja skrev:Dubblar dom till 4000 per vecka till slutet på juni, får vi bli nöjda
Re: Q1 2018
Jag antar att man jobbar 3-skift 7 dar i veckan med att producera model 3? Om man bryter ner den tänkta produktionen på 10000 bilar/vecka så blir det en bil/minut som ska rulla ut från fabriken, 24/7!
Re: Q1 2018
Konkursrisken är extremt liten. Senaste obligationen i januari övertecknades 14 gånger! Elon vill inte emittera aktier eftersom han tycker bolaget är så undervärderat, men krisar det så har man såklart den möjligheten också... Att varken obligationsmarknaden eller aktiemarknaden skulle vara beredda att investera verkar extremt osannolikt, det krävs något riktigt katastrofalt för det imo (typ att Model 3 har något inneboende konstruktionsfel som är svårt att få bukt med eller liknande). Med det sagt så ser det såklart sämre ut än det gjorde i januari, bland annat pga Moodys nedgradering. Teslas obligationer säljs avsevärt billigare numera. Obligationen från augusti förra året är nere på 88% av nominellt belopp tex.vigge50 skrev:Glömde nämna det men som i länken så räknar Tesla inte med att behöva be om pengar från investerare detta året. Det behöver inte betyda vinst för detta kvartalet men det är ändå väldigt positivt om det hålls(och de inte går i konkurs).
Kassaflödesmässigt såg vi ju ett positivt trendbrott redan förra kvartalsrapporten, med ökande Model 3 avkastning (där merparten av investeringarna redan är tagna) bör det inte komma några "chocker" på den fronten.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Q1 2018
Hade de inte en till lina påväg från tyskland också? Då ökar väl produktionen till det dubbla?
Re: Q1 2018
Det var en produktionslina till Gigafactory där de sätter ihop batterier till batterpacket, detta kommer dubblas upp till 5000 i veckan enligt Tesla men sen så är det ganska mycket annat som också ska öka för att de ska nå 5000 i veckan.Lofet2 skrev:Hade de inte en till lina påväg från tyskland också? Då ökar väl produktionen till det dubbla?
Re: Q1 2018
Var ligger flaskhalsen idag?
Insåg hur kortfatta det verkade. Den som hade svaret på den frågan vet mer än de flesta
Insåg hur kortfatta det verkade. Den som hade svaret på den frågan vet mer än de flesta
Re: Q1 2018
Vet ej, Tesla har inte sagt något om det på länge. Vi lär få en uppdatering under samtalet efter första kvartalsrapporten presenteras men den lär inte komma förrän i början av maj. Skulle kunna vara att Gigafactory fortfarande är den begränsande faktorn tills nästa produktionslina för batteri pack är uppe och kör eller så är det något i produktionslinan av Model 3 i Freemont som begränsar.Lofet2 skrev:Var ligger flaskhalsen idag?
Senast redigerad av vigge50, redigerad totalt 1 gånger.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Q1 2018
Början av april? Ja, det är ju nu det.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Q1 2018
Med tanke på att Bloombergs ”trend” säger att de kommer upp i 3000/vecka redan om två veckor, och man vet att den laggar lite vid snabba förändringar, kanske det finns utrymme att vara lite mer optimistisk än mitt ovanstående uttalande!Bjorn N skrev:Ja verkligen. Om ökningen är någorlunda jämn så blir det ca 3000 i snitt per vecka, så 30000 på Q2 är inte helt orimligt. Det är ändå, tror jag, i den övre delen av spannet man kan tänka sig.Toja skrev:Dubblar dom till 4000 per vecka till slutet på juni, får vi bli nöjda
https://www.bloomberg.com/graphics/2018-tesla-tracker/
Re: Q1 2018
Jag har varit ganska skeptisk ett tag till produktions ökningen men nu är jag klart mer optimistisk. Elon verkar ha insett att han över robotiserat fabriken. Lite sömn i fabriken verkar gjort riktigt gott
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Q1 2018
Lofet2 skrev:Var ligger flaskhalsen idag?
Insåg hur kortfatta det verkade. Den som hade svaret på den frågan vet mer än de flesta
Under CBS intervjun med Elon https://www.cbsnews.com/news/elon-musk- ... 018-04-13/ så pratas det om att problemet i freemont är vid giftemålet. Dvs när bottenplatta/batteri med mera ska sättas ihop med kaross. Är dock inte helt tydligt om problemet är av typen "just idag jobbar vi med" eller "detta är problemet för att nå 5 k".
Jag gissar på att man löser ett problem, ökar hastigheten lite på bandet, ser vart nästa flaskhals är, löser det, ökar hastigheten lite till osv osv. Det återstår alltså ingen stor uppenbar flaskhals just nu. Det är därför som Elon och tesla verkar ganska trygga i att nå 5 k målet under q2. Sedan tror jag inte dom lyckas helt utan kanske når 4800 eller så.
Tycker Elon ser rätt sliten ut under intervjun vilket dock inte känns så bra.
Re: Q1 2018
Jag tänkte på det också…tor skrev:Tycker Elon ser rätt sliten ut under intervjun vilket dock inte känns så bra.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Q1 2018
Har nog varit många sena kvällar och tidiga morgonar, sovandes på en soffa.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Q1 2018
Som jag förstått det så är en biltillverkningslinje uppdelad i steg. Varje steg har lika lång tid på sig att slutföras innan bilen flyttas till nästa steg så att de taktar. När tillverkningen/bilen designas så bestämmer man hur lång varje takt ska vara och försöker sedan dela in tillverkningen i dessa steg. Så när du ska höja tillverkningsvolymen kan du antingen ändra taken, alltså snabba på långsammaste momentet, eller flytta dela mellan steg.tor skrev:Jag gissar på att man löser ett problem, ökar hastigheten lite på bandet, ser vart nästa flaskhals är, löser det, ökar hastigheten lite till osv osv. Det återstår alltså ingen stor uppenbar flaskhals just nu. Det är därför som Elon och tesla verkar ganska trygga i att nå 5 k målet under q2. Sedan tror jag inte dom lyckas helt utan kanske når 4800 eller så.
Tycker Elon ser rätt sliten ut under intervjun vilket dock inte känns så bra.
På det här sättet kan man komma fram till att tex giftermålet mellan kaross och drivlina blir kritisk. Det går inte att ta bort delar från steget, vi måste ha drivlina och kaross, så tiden blir ganska låst. Detta blir alltså din takt! Nu gäller det att alla andra steg är lika snabba eller snabbare.
Re: Q1 2018
Det är ju såklart sant. Då borde ju tesla testat att köra de olika momenten för fullt och sedan mellanlagrat delarna. De borde alltså ha en mycket god uppfattning om vart flaskhalsen är.LarsL skrev:Som jag förstått det så är en biltillverkningslinje uppdelad i steg. Varje steg har lika lång tid på sig att slutföras innan bilen flyttas till nästa steg så att de taktar. När tillverkningen/bilen designas så bestämmer man hur lång varje takt ska vara och försöker sedan dela in tillverkningen i dessa steg. Så när du ska höja tillverkningsvolymen kan du antingen ändra taken, alltså snabba på långsammaste momentet, eller flytta dela mellan steg.tor skrev:Jag gissar på att man löser ett problem, ökar hastigheten lite på bandet, ser vart nästa flaskhals är, löser det, ökar hastigheten lite till osv osv. Det återstår alltså ingen stor uppenbar flaskhals just nu. Det är därför som Elon och tesla verkar ganska trygga i att nå 5 k målet under q2. Sedan tror jag inte dom lyckas helt utan kanske når 4800 eller så.
Tycker Elon ser rätt sliten ut under intervjun vilket dock inte känns så bra.
På det här sättet kan man komma fram till att tex giftermålet mellan kaross och drivlina blir kritisk. Det går inte att ta bort delar från steget, vi måste ha drivlina och kaross, så tiden blir ganska låst. Detta blir alltså din takt! Nu gäller det att alla andra steg är lika snabba eller snabbare.
Jag tror att problemet är ganska väldefinierat och således lösbart men jag är en obotlig optimist...