Q1 2018
Moderator: Redaktion
Q1 2018
34 494 producerade totalt utav 9766 var Model 3. Tesla producerade fyra gånger fler Model 3 än sista kvartalet 2017, snabbaste ökningen någonsin i bilhistorien enligt Tesla. De senaste sju dagarna har Tesla producerat 2020 Model 3.
Leveranser
11 370 Model S
10 070 Model X
8 180 Model 3
Leveranser
11 370 Model S
10 070 Model X
8 180 Model 3
Re: Q1 2018
Det börjar i likna något nu, men Elon sover ju åter vid tillverkningsbandet
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Q1 2018
Kan dom komma upp i 30.000 bil nästa kvartal då eller ännu mer? Håller dom i ökningen från att idag göra 290 bilar/dag till att i slutet av kvartalet göra 1160 bilar/dag så gör dom 66.700 bil nästa kvartal. Inte så troligt men det vore kul.
Senast redigerad av Pontus, redigerad totalt 1 gånger.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Q1 2018
Jag tror de kan komma över 30k, med bibehållen försäljning på S och X samt ytterligare en liten ökning på 3, sår är saken biffPontus skrev:Kan dom komma upp i 30.000 bil nästa kvartal då eller ännu mer?
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Re: Q1 2018
Jag tänkte enbart på model 3 nu.Fredric83 skrev:Jag tror de kan komma över 30k, med bibehållen försäljning på S och X samt ytterligare en liten ökning på 3, sår är saken biffPontus skrev:Kan dom komma upp i 30.000 bil nästa kvartal då eller ännu mer?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Q1 2018
Aha... då tror jag nej. lyckas de lite mer än fördubbla så de landar runt 20k så blir jag imponeradPontus skrev:Jag tänkte enbart på model 3 nu.Fredric83 skrev:Jag tror de kan komma över 30k, med bibehållen försäljning på S och X samt ytterligare en liten ökning på 3, sår är saken biffPontus skrev:Kan dom komma upp i 30.000 bil nästa kvartal då eller ännu mer?
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Re: Q1 2018
När jag var i Teslas fabrik i slutet av augusti förra året så sa dom att de bara jobbar dagtid måndag till fredag på linjen och att vissa delar som olika pressar jobbade de i skift. Så där kan de väl tjäna in en hel del, klart de kanske redan har börjat jobba skift överallt eftersom Tesla 3 produktionen låg nere när jag var där. Vill dit igen
Re: Q1 2018
Om vi ska tro Teslas uttalande så känner de sig stabila nu på över 2000 per vecka och med ett kvartal på 11-12 veckor så hoppas jag de kan komma runt 30 000.Fredric83 skrev:Aha... då tror jag nej. lyckas de lite mer än fördubbla så de landar runt 20k så blir jag imponeradPontus skrev:Jag tänkte enbart på model 3 nu.Fredric83 skrev:Jag tror de kan komma över 30k, med bibehållen försäljning på S och X samt ytterligare en liten ökning på 3, sår är saken biffPontus skrev:Kan dom komma upp i 30.000 bil nästa kvartal då eller ännu mer?
Tesla säger också att de inte förväntar sig behöva be om pengar från investerare detta året.
Re: Q1 2018
Då vore det fantastiskt! 5000/vecka är ju "bara" 714/dag.Pontus skrev:Kan dom komma upp i 30.000 bil nästa kvartal då eller ännu mer? Håller dom i ökningen från att idag göra 290 bilar/dag till att i slutet av kvartalet göra 1160 bilar/dag så gör dom 66.700 bil nästa kvartal. Inte så troligt men det vore kul.
Re: Q1 2018
Dubblar dom till 4000 per vecka till slutet på juni, får vi bli nöjda
MYP -22 | MIB | svart/svart
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 656
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Q1 2018
Pressreleasen: http://ir.tesla.com/releasedetail.cfm?releaseid=1062670
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
Re: Q1 2018
Glömde nämna det men som i länken så räknar Tesla inte med att behöva be om pengar från investerare detta året. Det behöver inte betyda vinst för detta kvartalet men det är ändå väldigt positivt om det hålls(och de inte går i konkurs).
Re: Q1 2018
Gå i konkurs gör inte Tesla var så säker.vigge50 skrev:Glömde nämna det men som i länken så räknar Tesla inte med att behöva be om pengar från investerare detta året. Det behöver inte betyda vinst för detta kvartalet men det är ändå väldigt positivt om det hålls(och de inte går i konkurs).
Re: Q1 2018
Ja verkligen. Om ökningen är någorlunda jämn så blir det ca 3000 i snitt per vecka, så 30000 på Q2 är inte helt orimligt. Det är ändå, tror jag, i den övre delen av spannet man kan tänka sig.Toja skrev:Dubblar dom till 4000 per vecka till slutet på juni, får vi bli nöjda
Re: Q1 2018
Jag antar att man jobbar 3-skift 7 dar i veckan med att producera model 3? Om man bryter ner den tänkta produktionen på 10000 bilar/vecka så blir det en bil/minut som ska rulla ut från fabriken, 24/7!
Re: Q1 2018
Konkursrisken är extremt liten. Senaste obligationen i januari övertecknades 14 gånger! Elon vill inte emittera aktier eftersom han tycker bolaget är så undervärderat, men krisar det så har man såklart den möjligheten också... Att varken obligationsmarknaden eller aktiemarknaden skulle vara beredda att investera verkar extremt osannolikt, det krävs något riktigt katastrofalt för det imo (typ att Model 3 har något inneboende konstruktionsfel som är svårt att få bukt med eller liknande). Med det sagt så ser det såklart sämre ut än det gjorde i januari, bland annat pga Moodys nedgradering. Teslas obligationer säljs avsevärt billigare numera. Obligationen från augusti förra året är nere på 88% av nominellt belopp tex.vigge50 skrev:Glömde nämna det men som i länken så räknar Tesla inte med att behöva be om pengar från investerare detta året. Det behöver inte betyda vinst för detta kvartalet men det är ändå väldigt positivt om det hålls(och de inte går i konkurs).
Kassaflödesmässigt såg vi ju ett positivt trendbrott redan förra kvartalsrapporten, med ökande Model 3 avkastning (där merparten av investeringarna redan är tagna) bör det inte komma några "chocker" på den fronten.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Q1 2018
Hade de inte en till lina påväg från tyskland också? Då ökar väl produktionen till det dubbla?
Re: Q1 2018
Det var en produktionslina till Gigafactory där de sätter ihop batterier till batterpacket, detta kommer dubblas upp till 5000 i veckan enligt Tesla men sen så är det ganska mycket annat som också ska öka för att de ska nå 5000 i veckan.Lofet2 skrev:Hade de inte en till lina påväg från tyskland också? Då ökar väl produktionen till det dubbla?
Re: Q1 2018
Var ligger flaskhalsen idag?
Insåg hur kortfatta det verkade. Den som hade svaret på den frågan vet mer än de flesta
Insåg hur kortfatta det verkade. Den som hade svaret på den frågan vet mer än de flesta
Re: Q1 2018
Vet ej, Tesla har inte sagt något om det på länge. Vi lär få en uppdatering under samtalet efter första kvartalsrapporten presenteras men den lär inte komma förrän i början av maj. Skulle kunna vara att Gigafactory fortfarande är den begränsande faktorn tills nästa produktionslina för batteri pack är uppe och kör eller så är det något i produktionslinan av Model 3 i Freemont som begränsar.Lofet2 skrev:Var ligger flaskhalsen idag?
Senast redigerad av vigge50, redigerad totalt 1 gånger.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Q1 2018
Början av april? Ja, det är ju nu det.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Q1 2018
Med tanke på att Bloombergs ”trend” säger att de kommer upp i 3000/vecka redan om två veckor, och man vet att den laggar lite vid snabba förändringar, kanske det finns utrymme att vara lite mer optimistisk än mitt ovanstående uttalande!Bjorn N skrev:Ja verkligen. Om ökningen är någorlunda jämn så blir det ca 3000 i snitt per vecka, så 30000 på Q2 är inte helt orimligt. Det är ändå, tror jag, i den övre delen av spannet man kan tänka sig.Toja skrev:Dubblar dom till 4000 per vecka till slutet på juni, får vi bli nöjda
https://www.bloomberg.com/graphics/2018-tesla-tracker/
Re: Q1 2018
Jag har varit ganska skeptisk ett tag till produktions ökningen men nu är jag klart mer optimistisk. Elon verkar ha insett att han över robotiserat fabriken. Lite sömn i fabriken verkar gjort riktigt gott
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Q1 2018
Lofet2 skrev:Var ligger flaskhalsen idag?
Insåg hur kortfatta det verkade. Den som hade svaret på den frågan vet mer än de flesta
Under CBS intervjun med Elon https://www.cbsnews.com/news/elon-musk- ... 018-04-13/ så pratas det om att problemet i freemont är vid giftemålet. Dvs när bottenplatta/batteri med mera ska sättas ihop med kaross. Är dock inte helt tydligt om problemet är av typen "just idag jobbar vi med" eller "detta är problemet för att nå 5 k".
Jag gissar på att man löser ett problem, ökar hastigheten lite på bandet, ser vart nästa flaskhals är, löser det, ökar hastigheten lite till osv osv. Det återstår alltså ingen stor uppenbar flaskhals just nu. Det är därför som Elon och tesla verkar ganska trygga i att nå 5 k målet under q2. Sedan tror jag inte dom lyckas helt utan kanske når 4800 eller så.
Tycker Elon ser rätt sliten ut under intervjun vilket dock inte känns så bra.