Q1 2018

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Q1 2018

Inlägg av Teslaspolen »

Början av april? Ja, det är ju nu det. 8-)
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Q1 2018

Inlägg av vigge50 »

Teslaspolen skrev:
Början av april? Ja, det är ju nu det. 8-)
Ändrat, menade maj såklart :roll:
Bjorn N
Inlägg: 123
Blev medlem: 09 sep 2016 09:33

Re: Q1 2018

Inlägg av Bjorn N »

Bjorn N skrev:
Toja skrev:
Dubblar dom till 4000 per vecka till slutet på juni, får vi bli nöjda
Ja verkligen. Om ökningen är någorlunda jämn så blir det ca 3000 i snitt per vecka, så 30000 på Q2 är inte helt orimligt. Det är ändå, tror jag, i den övre delen av spannet man kan tänka sig.
Med tanke på att Bloombergs ”trend” säger att de kommer upp i 3000/vecka redan om två veckor, och man vet att den laggar lite vid snabba förändringar, kanske det finns utrymme att vara lite mer optimistisk än mitt ovanstående uttalande!

https://www.bloomberg.com/graphics/2018-tesla-tracker/
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Q1 2018

Inlägg av Limbster »

Jag har varit ganska skeptisk ett tag till produktions ökningen men nu är jag klart mer optimistisk. Elon verkar ha insett att han över robotiserat fabriken. Lite sömn i fabriken verkar gjort riktigt gott :D
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Q1 2018

Inlägg av tor »

Lofet2 skrev:
Var ligger flaskhalsen idag?

Insåg hur kortfatta det verkade. Den som hade svaret på den frågan vet mer än de flesta :lol:

Under CBS intervjun med Elon https://www.cbsnews.com/news/elon-musk- ... 018-04-13/ så pratas det om att problemet i freemont är vid giftemålet. Dvs när bottenplatta/batteri med mera ska sättas ihop med kaross. Är dock inte helt tydligt om problemet är av typen "just idag jobbar vi med" eller "detta är problemet för att nå 5 k".

Jag gissar på att man löser ett problem, ökar hastigheten lite på bandet, ser vart nästa flaskhals är, löser det, ökar hastigheten lite till osv osv. Det återstår alltså ingen stor uppenbar flaskhals just nu. Det är därför som Elon och tesla verkar ganska trygga i att nå 5 k målet under q2. Sedan tror jag inte dom lyckas helt utan kanske når 4800 eller så.

Tycker Elon ser rätt sliten ut under intervjun vilket dock inte känns så bra.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Q1 2018

Inlägg av Jerker »

tor skrev:
Tycker Elon ser rätt sliten ut under intervjun vilket dock inte känns så bra.
Jag tänkte på det också…
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Q1 2018

Inlägg av Teslaspolen »

Har nog varit många sena kvällar och tidiga morgonar, sovandes på en soffa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Q1 2018

Inlägg av LarsL »

tor skrev:
Jag gissar på att man löser ett problem, ökar hastigheten lite på bandet, ser vart nästa flaskhals är, löser det, ökar hastigheten lite till osv osv. Det återstår alltså ingen stor uppenbar flaskhals just nu. Det är därför som Elon och tesla verkar ganska trygga i att nå 5 k målet under q2. Sedan tror jag inte dom lyckas helt utan kanske når 4800 eller så.

Tycker Elon ser rätt sliten ut under intervjun vilket dock inte känns så bra.
Som jag förstått det så är en biltillverkningslinje uppdelad i steg. Varje steg har lika lång tid på sig att slutföras innan bilen flyttas till nästa steg så att de taktar. När tillverkningen/bilen designas så bestämmer man hur lång varje takt ska vara och försöker sedan dela in tillverkningen i dessa steg. Så när du ska höja tillverkningsvolymen kan du antingen ändra taken, alltså snabba på långsammaste momentet, eller flytta dela mellan steg.
På det här sättet kan man komma fram till att tex giftermålet mellan kaross och drivlina blir kritisk. Det går inte att ta bort delar från steget, vi måste ha drivlina och kaross, så tiden blir ganska låst. Detta blir alltså din takt! Nu gäller det att alla andra steg är lika snabba eller snabbare.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Q1 2018

Inlägg av tor »

LarsL skrev:
tor skrev:
Jag gissar på att man löser ett problem, ökar hastigheten lite på bandet, ser vart nästa flaskhals är, löser det, ökar hastigheten lite till osv osv. Det återstår alltså ingen stor uppenbar flaskhals just nu. Det är därför som Elon och tesla verkar ganska trygga i att nå 5 k målet under q2. Sedan tror jag inte dom lyckas helt utan kanske når 4800 eller så.

Tycker Elon ser rätt sliten ut under intervjun vilket dock inte känns så bra.
Som jag förstått det så är en biltillverkningslinje uppdelad i steg. Varje steg har lika lång tid på sig att slutföras innan bilen flyttas till nästa steg så att de taktar. När tillverkningen/bilen designas så bestämmer man hur lång varje takt ska vara och försöker sedan dela in tillverkningen i dessa steg. Så när du ska höja tillverkningsvolymen kan du antingen ändra taken, alltså snabba på långsammaste momentet, eller flytta dela mellan steg.
På det här sättet kan man komma fram till att tex giftermålet mellan kaross och drivlina blir kritisk. Det går inte att ta bort delar från steget, vi måste ha drivlina och kaross, så tiden blir ganska låst. Detta blir alltså din takt! Nu gäller det att alla andra steg är lika snabba eller snabbare.
Det är ju såklart sant. Då borde ju tesla testat att köra de olika momenten för fullt och sedan mellanlagrat delarna. De borde alltså ha en mycket god uppfattning om vart flaskhalsen är.
Jag tror att problemet är ganska väldefinierat och således lösbart men jag är en obotlig optimist...
Skriv svar