Q1 2018
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Q1 2018
Början av april? Ja, det är ju nu det.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Q1 2018
Med tanke på att Bloombergs ”trend” säger att de kommer upp i 3000/vecka redan om två veckor, och man vet att den laggar lite vid snabba förändringar, kanske det finns utrymme att vara lite mer optimistisk än mitt ovanstående uttalande!Bjorn N skrev:Ja verkligen. Om ökningen är någorlunda jämn så blir det ca 3000 i snitt per vecka, så 30000 på Q2 är inte helt orimligt. Det är ändå, tror jag, i den övre delen av spannet man kan tänka sig.Toja skrev:Dubblar dom till 4000 per vecka till slutet på juni, får vi bli nöjda
https://www.bloomberg.com/graphics/2018-tesla-tracker/
Re: Q1 2018
Jag har varit ganska skeptisk ett tag till produktions ökningen men nu är jag klart mer optimistisk. Elon verkar ha insett att han över robotiserat fabriken. Lite sömn i fabriken verkar gjort riktigt gott
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Q1 2018
Lofet2 skrev:Var ligger flaskhalsen idag?
Insåg hur kortfatta det verkade. Den som hade svaret på den frågan vet mer än de flesta
Under CBS intervjun med Elon https://www.cbsnews.com/news/elon-musk- ... 018-04-13/ så pratas det om att problemet i freemont är vid giftemålet. Dvs när bottenplatta/batteri med mera ska sättas ihop med kaross. Är dock inte helt tydligt om problemet är av typen "just idag jobbar vi med" eller "detta är problemet för att nå 5 k".
Jag gissar på att man löser ett problem, ökar hastigheten lite på bandet, ser vart nästa flaskhals är, löser det, ökar hastigheten lite till osv osv. Det återstår alltså ingen stor uppenbar flaskhals just nu. Det är därför som Elon och tesla verkar ganska trygga i att nå 5 k målet under q2. Sedan tror jag inte dom lyckas helt utan kanske når 4800 eller så.
Tycker Elon ser rätt sliten ut under intervjun vilket dock inte känns så bra.
Re: Q1 2018
Jag tänkte på det också…tor skrev:Tycker Elon ser rätt sliten ut under intervjun vilket dock inte känns så bra.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Q1 2018
Har nog varit många sena kvällar och tidiga morgonar, sovandes på en soffa.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Q1 2018
Som jag förstått det så är en biltillverkningslinje uppdelad i steg. Varje steg har lika lång tid på sig att slutföras innan bilen flyttas till nästa steg så att de taktar. När tillverkningen/bilen designas så bestämmer man hur lång varje takt ska vara och försöker sedan dela in tillverkningen i dessa steg. Så när du ska höja tillverkningsvolymen kan du antingen ändra taken, alltså snabba på långsammaste momentet, eller flytta dela mellan steg.tor skrev:Jag gissar på att man löser ett problem, ökar hastigheten lite på bandet, ser vart nästa flaskhals är, löser det, ökar hastigheten lite till osv osv. Det återstår alltså ingen stor uppenbar flaskhals just nu. Det är därför som Elon och tesla verkar ganska trygga i att nå 5 k målet under q2. Sedan tror jag inte dom lyckas helt utan kanske når 4800 eller så.
Tycker Elon ser rätt sliten ut under intervjun vilket dock inte känns så bra.
På det här sättet kan man komma fram till att tex giftermålet mellan kaross och drivlina blir kritisk. Det går inte att ta bort delar från steget, vi måste ha drivlina och kaross, så tiden blir ganska låst. Detta blir alltså din takt! Nu gäller det att alla andra steg är lika snabba eller snabbare.
Re: Q1 2018
Det är ju såklart sant. Då borde ju tesla testat att köra de olika momenten för fullt och sedan mellanlagrat delarna. De borde alltså ha en mycket god uppfattning om vart flaskhalsen är.LarsL skrev:Som jag förstått det så är en biltillverkningslinje uppdelad i steg. Varje steg har lika lång tid på sig att slutföras innan bilen flyttas till nästa steg så att de taktar. När tillverkningen/bilen designas så bestämmer man hur lång varje takt ska vara och försöker sedan dela in tillverkningen i dessa steg. Så när du ska höja tillverkningsvolymen kan du antingen ändra taken, alltså snabba på långsammaste momentet, eller flytta dela mellan steg.tor skrev:Jag gissar på att man löser ett problem, ökar hastigheten lite på bandet, ser vart nästa flaskhals är, löser det, ökar hastigheten lite till osv osv. Det återstår alltså ingen stor uppenbar flaskhals just nu. Det är därför som Elon och tesla verkar ganska trygga i att nå 5 k målet under q2. Sedan tror jag inte dom lyckas helt utan kanske når 4800 eller så.
Tycker Elon ser rätt sliten ut under intervjun vilket dock inte känns så bra.
På det här sättet kan man komma fram till att tex giftermålet mellan kaross och drivlina blir kritisk. Det går inte att ta bort delar från steget, vi måste ha drivlina och kaross, så tiden blir ganska låst. Detta blir alltså din takt! Nu gäller det att alla andra steg är lika snabba eller snabbare.
Jag tror att problemet är ganska väldefinierat och således lösbart men jag är en obotlig optimist...