Tesla börjar bygga Model 3 dygnet runt

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla börjar bygga Model 3 dygnet runt

Inlägg av Svenssons »

RANT:
Själv bryr jag mig inte särskilt mycket om var trådar skapas bara det inte är helt fel. När man läser trådarna här genom "Senaste inläggen" så ser man i princip aldrig var tråden skapats.

Tråden "Artikel i media" är bra för att fånga upp den stora mängd artiklar som gäller allt kring elbilar och annat som diskuteras här. När det gäller lite större nyheter så kan det vara bra att skapa en egen tråd om den nyheten. Det är upp till trådskaparen att själv bestämma om hen tycker det är en större nyhet eller ej. Vi har inga direkta moderatorer här vilket jag tycker är bra, vi är själva moderatorer för det som vi lägger upp, ansvaret ligger hos oss.
:ENDRANT

Tesla och Elon Musk går på offensiven när de nu höjer målet, om än som ett "burst production"-mål. Det visar att Tesla själva verkligen tror på 5 000 bilar per vecka och till och med över detta vid kvartalsslutet. De verkar nu göra allt som krävs för att öka produktionen så mycket som det går. Jag misstänker att Tesla under detta kvartal vill ta kostnader och fokusera på det som är nödvändiga för ökad produktion, leveranser och service av Model 3. Under de kommande två kvartalen kommer man skörda frukterna av detta för att visa att Tesla kan visa positivt resultat i kvartalsrapporter. Därefter kommer man skruva upp expansionsplanerna på nytt i och med lansering av Model 3 internationellt, samt utveckling och produktion av Semi, Model Y och Roadster. Då kanske mer pengar behöver tas in och det kommer vara billigare och lättare att göra i med två positiva kvartalsrapporter i ryggen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla börjar bygga Model 3 dygnet runt

Inlägg av Mickep »

Ser man på de mest producerade bilarna i världen (5 flest producerade)
så börjar de runt 400 000/år. (fast då höll de på i 40 år)
det motsvarar ung 7-8 000 /vecka. det ger lite perspektiv på hur stor modell 3 egentligen är.
om de kommer upp i 5000/vecka i år så kommer jag lova att lägga en reservation.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla börjar bygga Model 3 dygnet runt

Inlägg av TiborBlomhall »

Läste en intressant analys på Seeking Alpha om att detta fördubblar Teslas tillverkningskostnad för Model 3.

Logiken går så här:
Ursprungliga planen var 5000 bilar per vecka tillverkade på 5 dagar 2 skift, dvs 80 timmar.
Nu vill de tillverka lika många bilar per vecka tillverkade på 7 dagar 3 skift, dvs 168 timmar.

Det ger en fördubbling av tid per tillverkad bil. Troligtvis en effekt av mindre automatisering. Mer tid per bil = större lönekostnad per bil = minskad marginal.

Shorts på Seeking Alpha brukar ha massa konstiga idéer men den här är faktiskt tänkvärd.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla börjar bygga Model 3 dygnet runt

Inlägg av Svenssons »

Vem säger att planen var 5 000 bilar per vecka tillverkade på 5 dagar 2 skift? Vem säger att det är lika många personer på varje skift?

Man kan också se det som följande:

Ursprungliga planen var 2 500 bilar per vecka tillverkade på 5 dagar 2 skift, dvs 80 timmar vid kvartalsslut Q1 2018. Det vill säga 31,25 bilar per timme.
Nu ska de tillverka upp till 6 000 bilar per vecka på 7 dagar 3 skift, dvs 168 timmar vid kvartalsslut Q2 2018. Det vill säga 35,71 bilar per timme.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla börjar bygga Model 3 dygnet runt

Inlägg av Legato »

TiborBlomhall skrev:
Läste en intressant analys på Seeking Alpha om att detta fördubblar Teslas tillverkningskostnad för Model 3.

Logiken går så här:
Ursprungliga planen var 5000 bilar per vecka tillverkade på 5 dagar 2 skift, dvs 80 timmar.
Nu vill de tillverka lika många bilar per vecka tillverkade på 7 dagar 3 skift, dvs 168 timmar.

Det ger en fördubbling av tid per tillverkad bil. Troligtvis en effekt av mindre automatisering. Mer tid per bil = större lönekostnad per bil = minskad marginal.

Shorts på Seeking Alpha brukar ha massa konstiga idéer men den här är faktiskt tänkvärd.
Fast det är ju väldigt förenklat. Vi har ju ingen aning om hur de utnyttjar respektive skift sett till antal anställda osv.

Sen är ju lönekostnader långt ifrån alla kostnader. Dvs även om lönekostnaderna (mot förmodan) skulle dubbleras så är det ju inte i närheten av att fördubbla den totala kostnaden. Med tanke på hur avancerad och robotiserad produktionen är så skulle det inte förvåna mig om avskrivningarna är en större kostnad än personalen tom...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Tesla börjar bygga Model 3 dygnet runt

Inlägg av Kulingen »

Tillverkning av robotarna kostar ju en massa också, utnyttjar man dessa dygnet runt så måste det vara ett plus?!

Man kan se det med en lastbil som ofta rullar betydligt längre än ett arbetspass per dag.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Tesla börjar bygga Model 3 dygnet runt

Inlägg av strejf »

TiborBlomhall skrev:
Läste en intressant analys på Seeking Alpha om att detta fördubblar Teslas tillverkningskostnad för Model 3.

Logiken går så här:
Ursprungliga planen var 5000 bilar per vecka tillverkade på 5 dagar 2 skift, dvs 80 timmar.
Nu vill de tillverka lika många bilar per vecka tillverkade på 7 dagar 3 skift, dvs 168 timmar.

Det ger en fördubbling av tid per tillverkad bil. Troligtvis en effekt av mindre automatisering. Mer tid per bil = större lönekostnad per bil = minskad marginal.

Shorts på Seeking Alpha brukar ha massa konstiga idéer men den här är faktiskt tänkvärd.
Jag läste av någon shortare på Twitter att ingen annan biltillverkare kör fabriken 24/7? Kan det verkligen stämma, det låter helt otroligt?

Även om det blir mindre automation så sa de i inslaget med CBS att detta är den mest automatiserade biltillverkningen. Detta i kombination med att elbilar borde vara enklare att bygga än fossilbilar gör att jag tror att man kan slå de gamla jättarna rejält på fingrarna.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla börjar bygga Model 3 dygnet runt

Inlägg av chaffis75 »

Kör inte Volvo 3 skift eller har gjort detta i omgångar när de sålt bra... 3 skift måste väl innebära 24/7 eller det kanske är 24/5, dvs vardagar?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Tesla börjar bygga Model 3 dygnet runt

Inlägg av Geni87 »

chaffis75 skrev:
Kör inte Volvo 3 skift eller har gjort detta i omgångar när de sålt bra... 3 skift måste väl innebära 24/7 eller det kanske är 24/5, dvs vardagar?
Volvo Torslanda kör dygnet runt på vardagar, på helger tror jag att de bara kör dagtid just nu - men är inte helt säker på det sista. De producerar mer än 1300 bilar per dygn i Torslandafabriken numera.

Låter lite knepigt att få till helgkörning dygnet runt med bara tre skift tycker jag... Låter mer som 24/5. Fem skift brukar man ha när man kör 24/7, i alla fall i Sverige.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Grantroll
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 aug 2017 13:14
Ort: Umeå

Re: Tesla börjar bygga Model 3 dygnet runt

Inlägg av Grantroll »

Detta är ju bara en uppgift i media ännu men en fabrik är ju en komplex helhet och även en automatiserad fabrik kommer ju behöva stå still för service och underhåll av produktionslinan, verktyg skall justeras eller bytas. Robotar skall smörjas mm.

Sedan är de ofta så på större fabriker av denna typ att man kan ju köra olika delar olika mycket. Det kanske är så att lackeringen måste gå fler timmar per dygn eftersom sammansättningen går snabbare än lackeringen.

Sedan är ju frågan om det är billigare eller dyrare för Tesla att köra fabriken fler timmar i veckan. Om det är så att man ökar produktiviteten per dygn genom att låta robotarna gå långsammare så mängden fel eller stopp minskar utan att behöva stoppa in så många fler mantimmar.

Men det jag tror är allra viktigast för Tesla är att få upp produktionsvolymen. Det är där det finns enorma förväntningar på företaget.
Teckningsbidraget för varje producerad bil tror jag i nuläget inte är det allra viktigaste.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Tesla börjar bygga Model 3 dygnet runt

Inlägg av improwise »

bylund skrev:
Fast det är väl å andra sidan inte det bästa stället att diskutera det? Nästan allt Tesla gör kan ju anses kurspåverkande och höra hemma i TSLA i så fall.
Nej, alla vet ju att det är i tråden för Demofordon som man ska diskutera allt som inte har just med demofordon att göra :D
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Tesla börjar bygga Model 3 dygnet runt

Inlägg av improwise »

Mickep skrev:
Ser man på de mest producerade bilarna i världen (5 flest producerade)
så börjar de runt 400 000/år. (fast då höll de på i 40 år)
det motsvarar ung 7-8 000 /vecka. det ger lite perspektiv på hur stor modell 3 egentligen är.
om de kommer upp i 5000/vecka i år så kommer jag lova att lägga en reservation.
Hur många tänkte du köpa egentligen? :D
Skriv svar