Artikel i SVD om Teslas kris

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Varför är folk så förvånade över vad för dynga de flesta journalister pumpar ut? De flesta är varken anställda för eller har kapaciteten till analytiskt tänkande, faktakontroll eller att informera om samhällsnyttiga saker. De är där för att generera klick, sen om de skriver om hur dödsdömt Tesla är eller vilken färg på navelpiercing som Miley Cyrus skaffat spelar mindre roll.

Nej men att hela tiden köpa det Tesla själva säger är ju inte heller särskilt objektivt, eller hur?
Varför skulle det vara de enda alternativen man har? Bara för att man inte lyssnar på folk som uppenbart har fel betyder det inte att man måste lyssna blint på någon annan.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Inlägg av Swede1 »

Jonas Fröberg kan väl kamma sig innan han står i webb tv och säger självklarheter. Klart Tesla måste leverera. Samtidigt är det klart att de går igenom nåt de aldrig gjort förut med så stor massproduktion. Skulle det gå väldigt trögt så är det bara att skjuta in mer pengar. Går det väldigt bra kan det bli vinst. Vanlig värdering av företag/aktier.
Verdi

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Inlägg av Verdi »

danni skrev:
Verdi skrev:
Teslalink skrev:
Verdi skrev:
Teslalink skrev:
Klicka inte på clickbait länken. Gee, snacka om att ha skygglappar på.

”Tesla i kris – Musk har fullständigt misslyckats”
"Tesla fortsätter att redovisa förlust – under första kvartalet gjorde elbilstillverkaren ett rekordstort minusresultat på drygt 700 miljoner dollar. Bolagets skuldberg bara fortsätter att växa och produktionen av nya elbilar går trögt."

Grymt djup i analysen.

Hur ska det vara då? Har de fel? Det står ju svart på vitt hur mycket förlust de gjort. Imaginära framtida vinster kan man ju drömma om men de är inte här än. Frågan är när? Elon Musk kommer alltid svara "snart". Men på riktigt?
Har Elon misslyckats?
Beror ju på vad man lägger för mening i ordet. Han har misslyckats att gå med vinst. Det är väl det de menar?
Om han varit tydlig med att tanken aldrig varit att gå med vinst under ett helt kalenderår förrän 2020, och man konstaterar att företaget går med förlust under Q1 2018, har han då misslyckats?
Beror väl på med vilken måttstock man mäter. De som säger så kanske skiter i vad han sagt och inte och bara tittar på siffrorna?

Jag säger inte att han har misslyckats heller. Men jag är lite småtrött på att i princip ALL kritik mot Tesla reflexmässigt döms ut som illvilja och okunskap. Det kanske är så just den här gången, vad vet jag? Men att det är så ALLA ggr verkar ju märkligt.
Verdi

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Inlägg av Verdi »

Swede1 skrev:
Jonas Fröberg kan väl kamma sig innan han står i webb tv och säger självklarheter. Klart Tesla måste leverera. Samtidigt är det klart att de går igenom nåt de aldrig gjort förut med så stor massproduktion. Skulle det gå väldigt trögt så är det bara att skjuta in mer pengar. Går det väldigt bra kan det bli vinst. Vanlig värdering av företag/aktier.

För ett "vanligt företag" är det inte "bara att skjuta in mer pengar". Det är det inte för Tesla heller. Någon gång tar tålamodet slut. Så är det alltid.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:

Beror väl på med vilken måttstock man mäter. De som säger så kanske skiter i vad han sagt och inte och bara tittar på siffrorna?

Jag säger inte att han har misslyckats heller. Men jag är lite småtrött på att i princip ALL kritik mot Tesla reflexmässigt döms ut som illvilja och okunskap. Det kanske är så just den här gången, vad vet jag? Men att det är så ALLA ggr verkar ju märkligt.
Att Tesla gör rejäla förluster varje år är ju ett objektivt faktum. Att Elon har misslyckats på grund av detta är ju inte sant om han (som han har sagt) inte försöker gå med vinst utan försöker expandera (vilket Tesla har lyckats med och dessutom med mer än vad analytikerna trodde). Sätter jag mig i bilen här i Kalmar för att köra till Göteborg så har jag inte misslyckats med att köra till Stockholm när jag kommer fram till Göteborg.

Skulle Tesla inte göra vinst under Q3 och Q4 så skulle Elon misslyckas, han har ju sagt att detta är målet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Varför är folk så förvånade över vad för dynga de flesta journalister pumpar ut? De flesta är varken anställda för eller har kapaciteten till analytiskt tänkande, faktakontroll eller att informera om samhällsnyttiga saker. De är där för att generera klick, sen om de skriver om hur dödsdömt Tesla är eller vilken färg på navelpiercing som Miley Cyrus skaffat spelar mindre roll.

Nej men att hela tiden köpa det Tesla själva säger är ju inte heller särskilt objektivt, eller hur?
Varför skulle det vara de enda alternativen man har? Bara för att man inte lyssnar på folk som uppenbart har fel betyder det inte att man måste lyssna blint på någon annan.

Nej men det är ju lite speciellt med livsstilsföretag som t ex Tesla och Apple där det finns en känslomässig anknytning som kanske inte alltid är så bra för objektiviteten. Själv känner jag inte så mycket för företaget Tesla och jag känner faktiskt lite avsmak inför personkulten kring Elon Musk. Han är säkert duktig men han är ju knappast den supermänniska som han gärna utmålar sig som på twitter. Att han ska "sova i fabriken" för att styra upp produktionen gör att jag associerar till Kim Jong-Un och hans fantastiska förmåga att styra upp allt och alla bara genom att titta på det. http://kimjongunlookingatthings.tumblr.com/

Nog f-n måste det finnas folk inom Teslas organisation som är bättre lämpade att styra upp en produktionslina än Elon Musk? Det måste ju finnas experter?
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Inlägg av Toja »

Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Varför är folk så förvånade över vad för dynga de flesta journalister pumpar ut? De flesta är varken anställda för eller har kapaciteten till analytiskt tänkande, faktakontroll eller att informera om samhällsnyttiga saker. De är där för att generera klick, sen om de skriver om hur dödsdömt Tesla är eller vilken färg på navelpiercing som Miley Cyrus skaffat spelar mindre roll.

Nej men att hela tiden köpa det Tesla själva säger är ju inte heller särskilt objektivt, eller hur?
Varför skulle det vara de enda alternativen man har? Bara för att man inte lyssnar på folk som uppenbart har fel betyder det inte att man måste lyssna blint på någon annan.

Nej men det är ju lite speciellt med livsstilsföretag som t ex Tesla och Apple där det finns en känslomässig anknytning som kanske inte alltid är så bra för objektiviteten. Själv känner jag inte så mycket för företaget Tesla och jag känner faktiskt lite avsmak inför personkulten kring Elon Musk. Han är säkert duktig men han är ju knappast den supermänniska som han gärna utmålar sig som på twitter. Att han ska "sova i fabriken" för att styra upp produktionen gör att jag associerar till Kim Jong-Un och hans fantastiska förmåga att styra upp allt och alla bara genom att titta på det. http://kimjongunlookingatthings.tumblr.com/

Nog f-n måste det finnas folk inom Teslas organisation som är bättre lämpade att styra upp en produktionslina än Elon Musk? Det måste ju finnas experter?

Det konstiga är att Spotify har heller aldrig gått med vinst. Ändå skrivs det inte om det.

För Teslas del är det enorma kostnader att dra igång produktion på 10.000 Model 3 per månad. Så att man går med stor förlust har Tesla räknat med.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Inlägg av 12man »

Värre än så, 10.000 per vecka ska de upp i
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Varför är folk så förvånade över vad för dynga de flesta journalister pumpar ut? De flesta är varken anställda för eller har kapaciteten till analytiskt tänkande, faktakontroll eller att informera om samhällsnyttiga saker. De är där för att generera klick, sen om de skriver om hur dödsdömt Tesla är eller vilken färg på navelpiercing som Miley Cyrus skaffat spelar mindre roll.

Nej men att hela tiden köpa det Tesla själva säger är ju inte heller särskilt objektivt, eller hur?
Problemet är ju inte att redovisa fakta, problemet är ju att de i mer än 9 av 10 fall fokuserar på fakta som är extremt negativt för Tesla. Jag skummade 10-20 artiklar igår och nästan alla skriver samma sak:

* Att aktien gått ner senaste året vilket är sant, dock bara 3%... Att aktien har gått ner ca 30% sen toppen vilket också är sant. Ingen balanserar det dock med att tex säga att aktien dock är upp 50% de senaste 3 åren.
* Att produktionstakten på Model 3 är lägre än Tesla hoppats klara av. Ingen balanserar det med att säga att det trots detta säljs fler Model 3 i USA än någon annan elbil. Ingen balanserar det med att säga att Tesla trots detta är det bilföretag som växer överlägset snabbast.
* Att Model 3 har kvalitetsproblem. Ingen balanserar det med att säga att den fått lysande recensioner i nära nog alla tester för fantastisk körglädje, prestanda och ekonomi.
* Att förlusterna är rekordstora. Ingen balanserar detta med att konstatera att samma sak gäller för många andra snabbväxande techbolag (varav många älskas av marknaden). Ingen säger att tex Amazon genom åren fått extremt mycket kritik för samma sak.
* Att förlusterna per tillverkad bil är stor. Ingen balanserar detta med att konstatera att bruttomarginalerna på varje bil är höga men kringkostnader för framförallt expansion men även SUCs, service och finansiering är det som kostar för Tesla.

Osv, osv, osv.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Inlägg av Legato »

För mig var det dock en liten tankeställare att läsa i en lite mer objektiv artikel att Fremont-fabriken producerade ca 350.000 bilar med hälften så stor personal "back in the days". Det tycker jag var lite skrämmande... Finns ju massor av andra faktorer, Tesla har säkert väldigt mycket utvecklingspersonal och administration på plats vilket kanske inte fanns förut, men ändå lite läskigt. Man hoppas ju att automatiseringen på sikt också ska innebära avsevärt högre effektivitet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Inlägg av Swede1 »

Till Verdi, Elon är mångmiljardär i dollar, han hittar finansiering om det behövs, eller tar egna pengar. Men målet med Tesla var från början att accelerera övergången till elbilar. Så bara alla andra tillverkare gör massa olika elbilar så är målet nåt, även om Tesla försvinner. (Nu tror jag inte att Tesla är i närheten av att ge upp nu, tvärtom, dessutom har de lyckats bygga upp ett mycket starkt varumärke.)
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Inlägg av Swede1 »

https://www.reuters.com/article/us-tesl ... KBN1I32UC

Bra Reuters artikel istället för SvD svammel, Tesla har 3,2 mdr dollar i kassan, och nu eft
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Inlägg av Swede1 »

(Strul med webbläsare sorry) och förlust 0,7 mdr dollar efter uselt kvartal, de kan fortsätta klanta sig i ett år till utan att behöva mer pengar. Det är dyrt att lära sig massproducera bilar... Elon kanske behöver hjälp av kamrer snåljåpar som stoppar en honom en del...
Verdi

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Inlägg av Verdi »

Swede1 skrev:
Till Verdi, Elon är mångmiljardär i dollar, han hittar finansiering om det behövs, eller tar egna pengar. Men målet med Tesla var från början att accelerera övergången till elbilar. Så bara alla andra tillverkare gör massa olika elbilar så är målet nåt, även om Tesla försvinner. (Nu tror jag inte att Tesla är i närheten av att ge upp nu, tvärtom, dessutom har de lyckats bygga upp ett mycket starkt varumärke.)
Det spelar ingen roll. Pengarna tar slut förr eller senare.

Som du säger så är vinst inte målet med verksamheten. Att köpa aktier i ett sånt bolag får andra syssla med.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Varför är folk så förvånade över vad för dynga de flesta journalister pumpar ut? De flesta är varken anställda för eller har kapaciteten till analytiskt tänkande, faktakontroll eller att informera om samhällsnyttiga saker. De är där för att generera klick, sen om de skriver om hur dödsdömt Tesla är eller vilken färg på navelpiercing som Miley Cyrus skaffat spelar mindre roll.

Nej men att hela tiden köpa det Tesla själva säger är ju inte heller särskilt objektivt, eller hur?
Varför skulle det vara de enda alternativen man har? Bara för att man inte lyssnar på folk som uppenbart har fel betyder det inte att man måste lyssna blint på någon annan.

Nej men det är ju lite speciellt med livsstilsföretag som t ex Tesla och Apple där det finns en känslomässig anknytning som kanske inte alltid är så bra för objektiviteten. Själv känner jag inte så mycket för företaget Tesla och jag känner faktiskt lite avsmak inför personkulten kring Elon Musk. Han är säkert duktig men han är ju knappast den supermänniska som han gärna utmålar sig som på twitter. Att han ska "sova i fabriken" för att styra upp produktionen gör att jag associerar till Kim Jong-Un och hans fantastiska förmåga att styra upp allt och alla bara genom att titta på det. http://kimjongunlookingatthings.tumblr.com/

Nog f-n måste det finnas folk inom Teslas organisation som är bättre lämpade att styra upp en produktionslina än Elon Musk? Det måste ju finnas experter?
Håller med dig till stor del, dock är ju problemet att de allra flesta inte kan göra ett bra jobb så kan tänka mig att han har svårt att lita på andra. Men NÅGON kan han ju helt klart leta fram så han kan syssla med annat.

Rent generellt avskyr jag när folk tänker för mycket med känslor vad gäller märken med mera. Gäller dock många märken.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Inlägg av Alfred »

Som jag förstått det är bruttomarginalen på Model 3 negativ än så länge och förväntas bli positiv ungefär vid en tillverkningstakt på 5000 bilar/vecka. Det är den KPI som bevakningen borde inrikta sig på eftersom det är vad som ytterst avgör hur resultaten kommer se ut framöver. Återstår att se hur stor marginal de kan få vid 10000 bilar/vecka nu när de fått involvera mer mänsklig arbetskraft i tillverkningen. Lika högt som på S/X lär de ju inte nå, men det tror jag aldrig har varit meningen. Då hade man kunnat sänka priset istället.

Men nog förtjänar Tesla en släng av sleven när Musk förolämpar analytikerna istället för att svara på hör hög andel av inbjudningarna som hittills konverterat till beställningar. Jag tycker varken att det är en irrelevant eller dum fråga – tvärtom. Om det är något som gör mig nervös är det oviljan att svara på det – antyder att siffran antagligen inte är så smickrande.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Inlägg av vigge50 »

Alfred skrev:
Som jag förstått det är bruttomarginalen på Model 3 negativ än så länge och förväntas bli positiv ungefär vid en tillverkningstakt på 5000 bilar/vecka. Det är den KPI som bevakningen borde inrikta sig på eftersom det är vad som ytterst avgör hur resultaten kommer se ut framöver. Återstår att se hur stor marginal de kan få vid 10000 bilar/vecka nu när de fått involvera mer mänsklig arbetskraft i tillverkningen. Lika högt som på S/X lär de ju inte nå, men det tror jag aldrig har varit meningen. Då hade man kunnat sänka priset istället.

Men nog förtjänar Tesla en släng av sleven när Musk förolämpar analytikerna istället för att svara på hör hög andel av inbjudningarna som hittills konverterat till beställningar. Jag tycker varken att det är en irrelevant eller dum fråga – tvärtom. Om det är något som gör mig nervös är det oviljan att svara på det – antyder att siffran antagligen inte är så smickrande.
Att de inte svarar på hur stor andel som låter bli att beställa kan jag förstå, de ytterst begränsade valmöjligheterna som finns idag gör att jag skulle inte förvåna mig om 70% väntar. Om de däremot hade nämnt den siffran så kan jag bara gissa på rubrikerna vi skulle se från journalister som inte bryr sig om att vissa vill ha fyrhjulsdrift eller vill ha en billigare modell.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Inlägg av Pontus »

Alfred skrev:
Som jag förstått det är bruttomarginalen på Model 3 negativ än så länge och förväntas bli positiv ungefär vid en tillverkningstakt på 5000 bilar/vecka. Det är den KPI som bevakningen borde inrikta sig på eftersom det är vad som ytterst avgör hur resultaten kommer se ut framöver. Återstår att se hur stor marginal de kan få vid 10000 bilar/vecka nu när de fått involvera mer mänsklig arbetskraft i tillverkningen. Lika högt som på S/X lär de ju inte nå, men det tror jag aldrig har varit meningen. Då hade man kunnat sänka priset istället.

Men nog förtjänar Tesla en släng av sleven när Musk förolämpar analytikerna istället för att svara på hör hög andel av inbjudningarna som hittills konverterat till beställningar. Jag tycker varken att det är en irrelevant eller dum fråga – tvärtom. Om det är något som gör mig nervös är det oviljan att svara på det – antyder att siffran antagligen inte är så smickrande.
Var har du fått i gormationen om bruttomarginalen ifrån? Det är sådan information jag skulle vilja läsa.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Inlägg av vigge50 »

Pontus skrev:
Alfred skrev:
Som jag förstått det är bruttomarginalen på Model 3 negativ än så länge och förväntas bli positiv ungefär vid en tillverkningstakt på 5000 bilar/vecka. Det är den KPI som bevakningen borde inrikta sig på eftersom det är vad som ytterst avgör hur resultaten kommer se ut framöver. Återstår att se hur stor marginal de kan få vid 10000 bilar/vecka nu när de fått involvera mer mänsklig arbetskraft i tillverkningen. Lika högt som på S/X lär de ju inte nå, men det tror jag aldrig har varit meningen. Då hade man kunnat sänka priset istället.

Men nog förtjänar Tesla en släng av sleven när Musk förolämpar analytikerna istället för att svara på hör hög andel av inbjudningarna som hittills konverterat till beställningar. Jag tycker varken att det är en irrelevant eller dum fråga – tvärtom. Om det är något som gör mig nervös är det oviljan att svara på det – antyder att siffran antagligen inte är så smickrande.
Var har du fått i gormationen om bruttomarginalen ifrån? Det är sådan information jag skulle vilja läsa.
Kan ha fel men har för mig att det nämndes under samtalet efter kvartalsrapporten, kommer ofta mycket intressant information där utöver vad som står i kvartalsrapporten.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Inlägg av Alfred »

Pontus skrev:
Var har du fått i gormationen om bruttomarginalen ifrån? Det är sådan information jag skulle vilja läsa.
Damn, hittar inte tillbaka till det nu. Ni får se det som hörsägen tills jag hittar källa. Kan ha varit någon diskussion på TMC vilket ju inte direkt hjälper med trovärdigheten. Som sagt, vore bra om det var detta journalisterna grävde i.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Inlägg av frippan »

Så länge de får in beställningar på allt de tillverkar så behöver de ju inte vara oroliga om 2/3 väntar med att beställa. Oroliga behöver de vara när de som bokat kräver tillbaka sina $1000.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Inlägg av Legato »

frippan skrev:
Så länge de får in beställningar på allt de tillverkar så behöver de ju inte vara oroliga om 2/3 väntar med att beställa. Oroliga behöver de vara när de som bokat kräver tillbaka sina $1000.
Håller helt med. Oron uppstår om efterfrågan saknas när modellprogrammet börjar bli komplett. Personligen tror jag efterfrågan snarare är ett problem åt "motsatt håll". Det hade varit lättare att behålla en nöjd kundbas om man kunde producera i en takt som var närmare den stora efterfrågan...

Intressant take på all negativ "buzz"... Corpfirmorna vill såklart att Tesla ska emittera nya aktier, det ger fina intäkter för den som ansvarar för emissionen:

https://evannex.com/blogs/news/opinion- ... d+Carts%29
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Inlägg av mati »

:lol: Den var bra. Ännu roligare när du jämför KJU med Elon. Det finns vissa likheter faktiskt. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Inlägg av Legato »

vigge50 skrev:
Pontus skrev:
Alfred skrev:
Som jag förstått det är bruttomarginalen på Model 3 negativ än så länge och förväntas bli positiv ungefär vid en tillverkningstakt på 5000 bilar/vecka. Det är den KPI som bevakningen borde inrikta sig på eftersom det är vad som ytterst avgör hur resultaten kommer se ut framöver. Återstår att se hur stor marginal de kan få vid 10000 bilar/vecka nu när de fått involvera mer mänsklig arbetskraft i tillverkningen. Lika högt som på S/X lär de ju inte nå, men det tror jag aldrig har varit meningen. Då hade man kunnat sänka priset istället.

Men nog förtjänar Tesla en släng av sleven när Musk förolämpar analytikerna istället för att svara på hör hög andel av inbjudningarna som hittills konverterat till beställningar. Jag tycker varken att det är en irrelevant eller dum fråga – tvärtom. Om det är något som gör mig nervös är det oviljan att svara på det – antyder att siffran antagligen inte är så smickrande.
Var har du fått i gormationen om bruttomarginalen ifrån? Det är sådan information jag skulle vilja läsa.
Kan ha fel men har för mig att det nämndes under samtalet efter kvartalsrapporten, kommer ofta mycket intressant information där utöver vad som står i kvartalsrapporten.
Det stämmer. Man redovisade ju att bruttomarginalen på Model 3 ökat med 500 bp, dvs 5 procentenheter men att den fortfarande är negativ. Det långsiktiga målet för Model 3 är 25%, men man lyfte nu också att man tror det kommer dröja längre att nå dit pga högre kostnader i produktionen nu när de dragit ner på automatiseringen :cry:

Personligen tycker jag det känns ganska oroväckande. Man får ju inte glömma att man nu enbart producerar "dyra" Model 3, dvs en version som man på sikt ska ha väldigt höga marginaler på om man ska nå 25% för hela Model 3 serien... När man börjar nå 5000/vecka ska man ju också börja tillverka bilar med standardbatteriet och avsevärt sämre marginaler.

För mig känns det troligt att det kommer försenas rejält när Model 3 faktiskt börjar bidra med positiv bruttomarginal. Positivt kassaflöde är såklart mycket närmare som tur är.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i SVD om Teslas kris

Inlägg av Svenssons »

De sa ju under kvartalsmötet (runt 30 minuter in på mötet) att gross margin skulle ligga kring 20% under Q4 och 25% under 2019. Även ifall de kommer att börja leverera basmodellen av Model 3 efter att de når 5 000 bilar per vecka så kommer de även att börja sälja dual-motorvarianten och performance vilket mycket sannolikt betyder ökad gross margin. De tillverkar nu enbart mellansegmentet av Model 3.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar