Artikel i SVD om Teslas kris
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i SVD om Teslas kris
På Tesla Daily nämnde de för övrigt att Model 3 redan nu säljer mer än Audi A4 och BMW 3-serie. Det är bara Mercedes C-klass som fortfarande säljer mer i klassen i USA. Imponerande!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Artikel i SVD om Teslas kris
Den information kommer direkt från kvartalsrapporten:Legato skrev:På Tesla Daily nämnde de för övrigt att Model 3 redan nu säljer mer än Audi A4 och BMW 3-serie. Det är bara Mercedes C-klass som fortfarande säljer mer i klassen i USA. Imponerande!
http://files.shareholder.com/downloads/ ... 018-1Q.pdf
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i SVD om Teslas kris
På den grafen ser det ju ut som att Tesla tagit väldigt många köpare ifrån BMW men nästan inga ifrån de andra. Trodde faktiskt att BMW 3 serien såld mycket mer än så i USA.
Men man ska kanske komma ihåg att BMW har 2 och 4 serie bilar också vilket kanske borde räknas in i samma segment som C klassen?
Går det att få fram någon statistik på hur tex BMW som helhet säljer vs Tesla i antal bilar i USA?
Men man ska kanske komma ihåg att BMW har 2 och 4 serie bilar också vilket kanske borde räknas in i samma segment som C klassen?
Går det att få fram någon statistik på hur tex BMW som helhet säljer vs Tesla i antal bilar i USA?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Artikel i SVD om Teslas kris
http://carsalesbase.com/us-car-sales-data/bmw/Pontus skrev:På den grafen ser det ju ut som att Tesla tagit väldigt många köpare ifrån BMW men nästan inga ifrån de andra. Trodde faktiskt att BMW 3 serien såld mycket mer än så i USA.
Men man ska kanske komma ihåg att BMW har 2 och 4 serie bilar också vilket kanske borde räknas in i samma segment som C klassen?
Går det att få fram någon statistik på hur tex BMW som helhet säljer vs Tesla i antal bilar i USA?
Re: Artikel i SVD om Teslas kris
Tycker du har rätt angående 4-serie. 2-serie dock är ju en salig blandning av modeller, att jämföra med "grand tourern" tex som ju snarare är en "mikrobuss" känns inte relevant, men sedanen absolut. Audi har kanske ännu fler modeller som bör räknas in, A5 solklart, men även delar av A3 lineupen.Pontus skrev:På den grafen ser det ju ut som att Tesla tagit väldigt många köpare ifrån BMW men nästan inga ifrån de andra. Trodde faktiskt att BMW 3 serien såld mycket mer än så i USA.
Men man ska kanske komma ihåg att BMW har 2 och 4 serie bilar också vilket kanske borde räknas in i samma segment som C klassen?
Går det att få fram någon statistik på hur tex BMW som helhet säljer vs Tesla i antal bilar i USA?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3259
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Artikel i SVD om Teslas kris
Ja, 4-serien kan definitivt ses som en del av BMW:s 3-serie. Men den nuvarande 3-seriegenerationen började säljas som 2012 års modell och ska snart ersättas. Det i sig borde leda till fallande försäljning. Jag ser det dock som rimligt att anta att just BMW 3-serieköpare också är en kundgrupp som kan ha ovanligt stort intresse för Tesla Model 3.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Artikel i SVD om Teslas kris
Ser mycket lovande ut. Alla biltillverkare strävar efter bmw s marknadsposition. Tesla 3 verkar vara en ”drivers Car” på youtube videor, med extrema prestanda, under 5 SEK till 100. Bmw mfl måste skärpa till sig om de inte ska förlora en stor kundgrupp. Tesla har gjort det, en bil som folk verkligen vill ha och till ett konkurrenskraftigt pris. Hoppas de får ordning på produktionen fort.
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1489
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: Artikel i SVD om Teslas kris
Tesla är en oerhört hårt blankad aktie, blankarna brukar vara väldigt pålästa.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Artikel i SVD om Teslas kris
Är det därför de förlorat några miljarder dollar senaste månaden och är inte de övriga aktiespekulanter pålästa?SR-71-BlackBird skrev:Tesla är en oerhört hårt blankad aktie, blankarna brukar vara väldigt pålästa.
Visst är aktien övervärderad sett till dagens försäljning och om man tänker sig att Tesla är en biltillverkare. Ser man till framtida tillverkning och att Tesla är ett växande energibolag så blir det lite andra beräkningar. Dock inte lätt att förutsäga framtiden, Teslas blankare är ett av mpnga bevis på detta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i SVD om Teslas kris
Många Tech-bolag i USA är extremt högt värderade om man räknar på tradionellt sätt. Fallhöjden vid en större bredare sättning på börsen är nog rätt ordentlig.
Men man kan också ifrågasätta om man kan räkna på deras värderingar på samma gamla vanliga sätt.
Amazons enorma investeringar i AI, Teslas breda tänk med energilagring, personbilar, lastbilar, solceller etc, Facebooks direkta marknadskanal till miljader människor - hur ska de värderas? Kanske kommer vi blicka tillbaks och ångra oss att vi inte investerade mer?
Men man kan också ifrågasätta om man kan räkna på deras värderingar på samma gamla vanliga sätt.
Amazons enorma investeringar i AI, Teslas breda tänk med energilagring, personbilar, lastbilar, solceller etc, Facebooks direkta marknadskanal till miljader människor - hur ska de värderas? Kanske kommer vi blicka tillbaks och ångra oss att vi inte investerade mer?