Ska Elon granska journalister?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4340
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av dstr »

Nej, Elon ska inte bevaka media!

Han borde (i väldigt strikt ordning):

1. Göra klart summon för AP1 samt on/off-ramp. Självstängande laddluckan behöver självklart fixas på alla D-modeller också.

2. Få AP2 att kunna saker som AP1 inte kan.

3. Göra klart Model 3. Dragkrok, eu-specifikation osv.

4. Facelift av S/X, dragkrok för S, HUD osv. (inte direkt utlovat, men helt i linje med att Model 3 skulle vara en enklare bil och S/X mer premium)

5. Få ut lastbilen

6. Roadstern

7. Model Y


Istället så tramsar han med raketer, tunnelborrning, solceller och eldkastare - och plötsligt ska han bli en virtuell pressombudsman också.

Hans oförmåga att avsluta saker och takten han drar igång nya projekt på samt hans interrupt-styrda fokus på saker (så fort en raket krånglar så blir saker på bilarna försenade) tyder solklart på ADD, förmodligen en släng av autism också.

Det blir ett stort problem för Tesla när marknaden genomskådar affärsidén med att bara leverera halvfärdiga produkter.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av LarsL »

Trots hans oförmåga... :roll: så är han den störste producenten av elbilar, har återanvändbara raketer, borrar tunnel till flygplatsen osv osv.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3292
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av Niklas Z »

LarsL skrev:
iAkita skrev:
Det tar tio års universitetsstudier eller mer för att bli forskare och utbildningen kostar i regel miljontals kronor i skattepengar, så jag blir djupt bekymrad för svensk utbildnings och forsknings framtid när jag till och med här får läsa kommentarer om att enskilda forskares idéer eller synpunkter är precis lika mycket värda som Nisses nere i kiosken på hörnet. Vem kommer vilja satsa skattepengar på att utbilda forskare när man kan gå till Nisse på hörnet för att få råd? Blir nästa steg att vi får höra att enskilda läkares diagnoser är ungefär lika mycket värda som Nisses på hörnet, och att media bör sammankalla till en konferens med den samlade medicinska expertisen om de vill rapportera om något hälsorelaterat?
Men det är exakt så, forskning är inget värt förän det är bevisat och återskapa. En forskare häver ur sig en teori med tillhörande metodik för att bevisa den. Andra forskare replikerar detta och når samma resultat, vi har ny vetenskap. Om Nisse vetenskapligt kan visa något som kan replikeras så är det exakt lika mycket värt. Men naturligtvis har Nisse betydligt svårare att få sina alster publicerade och därmed få dem granskade.

Åsikter däremot behöver inte bevisas eftersom de just är åsikter. Tex jag gillar inte många av dagens journalister, för att de inte kan skilja på åsikter och vetenskap. Detta är min åsikt och den behöver alltså varken bevisas eller ha en källa (förutom mig då).
Nu har det nog blivit tämligen svartvitt. Kanske har det också skett en sammanblandning av forskning respektive forskare.
Visst är det skillnad mellan ett nytt rön inom forskningen som ännu inte hunnit replikeras, eller där det inte ännu inte finns oberoende undersökningar som pekar i samma riktning, jämfört med resultat som framkommer genom gedigna metaanalyser.
Men att vara forskare innebär inte att man sitter själv i sin bubbla (eller forskningsgruppen i sin bubbla) och kommer fram till något. För att kunna bedriva vettig forskning behöver man vara väl insatt i det område som den egna forskningen är en del av. En forskare uttalar sig vanligtvis inte bara om sina egna förehavanden, utan brukar ge uttryck för just väletablerad vetenskap inom det område hen är verksam inom. Självklart ska man vara skeptisk när t ex professorer inom andra områden än just klimatvetenskap hävdar att klimatvetenskapen har fel, men den typen av figurer är i klar minoritet bland forskare. Det normala är att forskaren inte bara är en person som bedriver snävt avgränsad forskning, utan även är en person som besitter djup sakkunskap inom sitt ämnesområde. Det är, som iAkita skriver, en följd av utbildning och erfarenhet från det relevanta fältet.
Så jag lyssnar mycket hellre på en forskare än på Nisse vid kiosken.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4340
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av dstr »

LarsL skrev:
Trots hans oförmåga... :roll: så är han den störste producenten av elbilar, har återanvändbara raketer, borrar tunnel till flygplatsen osv osv.
Ja, än så länge fungerar det - men hur länge?
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av Geni87 »

LarsL skrev:
Trots hans oförmåga... :roll: så är han den störste producenten av elbilar, har återanvändbara raketer, borrar tunnel till flygplatsen osv osv.
Det är nog få som ifrågasätter Elons och Teslas förmåga att leverera bra grejer. Men samtidigt finns det begränsningar för hur många projekt man kan driva parallellt med framgång, både för enskilda personer och för företag. Känns ganska självklart att upprampningen av Model 3 hade gått snabbare om man t.ex. hade väntat lite med Semin och Roadster 2. Uppenbarligen hade mer fokus behövt läggas på utvecklingen av automatiseringsmetoder och annat för Model 3 och dess batteripack, då hade man kanske sluppit dessa ombyggnationer av fabriker i efterhand och återgång till mer manuell montering.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av mati »

iAkita skrev:
Det tar tio års universitetsstudier eller mer för att bli forskare och utbildningen kostar i regel miljontals kronor i skattepengar, så jag blir djupt bekymrad för svensk utbildnings och forsknings framtid när jag till och med här får läsa kommentarer om att enskilda forskares idéer eller synpunkter är precis lika mycket värda som Nisses nere i kiosken på hörnet. Vem kommer vilja satsa skattepengar på att utbilda forskare när man kan gå till Nisse på hörnet för att få råd? Blir nästa steg att vi får höra att enskilda läkares diagnoser är ungefär lika mycket värda som Nisses på hörnet, och att media bör sammankalla till en konferens med den samlade medicinska expertisen om de vill rapportera om något hälsorelaterat?
Nu vill jag inte uttala mig generellt om svensk utbildning, men tyvärr får jag intrycket att det har blivit mycket viktigare att alla ska få plugga än att nivån på utbildningen ska hålla internationell standard. Jag har tillsammans med en kund de senaste månaderna försökt att anställa en dataingenjör eller systemutvecklare. Jag är milt sagt mörkrädd med tanke på vilka kandidater vi fick och vilken kunskapsnivå de befann sig på. Att det är möjligt att få en svensk kandidatexamen inom data/IT utan att ha läst en endaste mattekurs (!) går över mitt förstånd. Det är ungefär som att ta läkarexamen utan att behöva läsa anatomi. Hur är detta ens möjligt? Vi läste matte tills vi spydde. Och lite till. Och det var bra så, man skiljde agnarna från vetet. De som inte klarade sig fick göra nånting annat. Nu var visserligen min utbildning i Tyskland inte gratis heller. Det var aldrig meningen att alla ska plugga. Men det är en annan sak.
Tydligen är det så att högskolorna måste få tag i studenter, och då sänker de kraven till en lägsta nivå så att även Nisse nere i kiosken så småningom kan kalla sig för ingenjör. Det är skrämmande och inte bra alls. Sverige har inte så mycket att konkurrera med internationellt. Vi har höga löner, det går alltså inte att producera saker billigt. Den enda konkurrensfördelen vi har är kunskap, forskning och vetenskap. Det är där vi kan vara bättre än andra, om vi anstränger oss. Men det funkar inte om vi inte utbildar våra barn.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av LarsL »

Nej, jag tror inte upprampningen av Model 3 gått fortare om de inte gjort sig Semi, roadster och Model Y.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av Geni87 »

LarsL skrev:
Nej, jag tror inte upprampningen av Model 3 gått fortare om de inte gjort sig Semi, roadster och Model Y.
Ptja, uppenbarligen frigorde man resurser för att fixa produktionsproblemen med Model 3 genom att försena Semin, det är allmänt känt. Hade man istället kunna fokusera mer enskilt på Model 3 under en längre tid kanske aldrig dessa produktionsproblem hade uppstått, men det är ju bara spekulationer. Likväl som att ditt uttalande är spekulationer.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av LarsL »

Jag tror inte att Franz von Holzhousen har så väldigt mycket med produktionen av Model 3, däremot är han nog väldigt involverad i Model Y. I ett väl fungerande företag har människor olika roller och kan jobba med olika saker samtidigt.

Att Semi och Roadstern bliv försenad berodde troligen inte på att någon höll på att snickra på dem och att den personen behövdes i produktionen. Däremot kände nog Elon att han personligen hade annat att prioritera än en presentation av nya produkter.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av Geni87 »

LarsL skrev:
Jag tror inte att Franz von Holzhousen har så väldigt mycket med produktionen av Model 3, däremot är han nog väldigt involverad i Model Y. I ett väl fungerande företag har människor olika roller och kan jobba med olika saker samtidigt.

Att Semi och Roadstern bliv försenad berodde troligen inte på att någon höll på att snickra på dem och att den personen behövdes i produktionen. Däremot kände nog Elon att han personligen hade annat att prioritera än en presentation av nya produkter.
Nej, och vem har påstått det? Sa jag att hela företaget ställde om till att enbart fokusera på Model 3? Och självklart är det inte fråga om att plocka folk från andra projekt för att få "fler händer i produktionen", vilket inte ens var problemet. Problemen handlade ju bland annat om att processerna för att bygga batterimodulerna och batteripacken inte fungerade tillfredsställande, och att de hade bekymmer med sammansättningen av karossen för M3. Inte allt omöjligt att böand annat manufacturing engineers som jobbade med processerna för kommande modeller fick fokusera på att släcka bränder och justera i processerna för M3.

Elon sa ordagrant att de omfördelade resurser för att fokusera på M3, och att de därför sköt på lanseringen av Semin.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av LarsL »

Problemet var ju att Elon Musk gör för många saker och därför inte kan åstadkomma något. Det anser jag inte stämmer, för det första, och sedan så kan just företag tackvare att de inte består av en person åstadkomma flera saker samtidigt om de är bra organiserade. Det är också just förmågan att göra flera saker samtidigt och takten av innovation som ger framgång i långa loppet. Jag skulle bli extremt orolig om Elon Musk sa att nu ska jag och hela Tesla fokusera på att få ut 10000 Model 3 per vecka och inte göra något annat.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av Geni87 »

LarsL skrev:
Problemet var ju att Elon Musk gör för många saker och därför inte kan åstadkomma något. Det anser jag inte stämmer, för det första, och sedan så kan just företag tackvare att de inte består av en person åstadkomma flera saker samtidigt om de är bra organiserade. Det är också just förmågan att göra flera saker samtidigt och takten av innovation som ger framgång i långa loppet. Jag skulle bli extremt orolig om Elon Musk sa att nu ska jag och hela Tesla fokusera på att få ut 10000 Model 3 per vecka och inte göra något annat.
Självklart behöver de satsa på framtida produkter och tjänster också, jag vet inte riktigt hur du tolkar mina inlägg för att komma fram till att det var det jag menade? Det är klart att det kan åstakomma flera saker samtidigt. Faktum var ju dock fortfarande att de fick omfördela resurser för att fixa Model 3, vilket ju tyder på att man hade haft lite bråttom under utvecklingsfasen av Model 3 och inte haft tid/resurser för att verifiera produktionlösningarna innan de sattes in skarpt.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av LarsL »

De försöker göra saker snabbare än andra. Tror att det tar traditionella tillverkare ungefär 5år att ta fram en ny bilmodell och då har de en lina uppe redan. Jag vet inte hur länge Tesla har arbetat med Model 3 nu?
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av Geni87 »

LarsL skrev:
De försöker göra saker snabbare än andra. Tror att det tar traditionella tillverkare ungefär 5år att ta fram en ny bilmodell och då har de en lina uppe redan. Jag vet inte hur länge Tesla har arbetat med Model 3 nu?
Fem år är i överkant. Automotor&sport hade ju en artikel för något åt sedan där man hade intervjuat ledande personer som jobbade med utvecklingen av den senaste XC90:n. Enligt den så frös man designen (i stora drag iaf, småändringar gjordes säkert) i Maj 2011. Bilen började produceras i slutet av 2014. Så runt 4 år handlar det nog om när man som i det fallet även utvecklar en helt ny plattform och nya drivlinor, som även kräver mycket ombyggnationer av fabrikerna. Handlar det om en modell på en befintlig plattform går det betydligt mycket snabbare än så. Jag vet inte riktigt när Tesla började jobba med Model 3, vet någon utanför Tesla? :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av LarsL »

Geni87 skrev:
LarsL skrev:
De försöker göra saker snabbare än andra. Tror att det tar traditionella tillverkare ungefär 5år att ta fram en ny bilmodell och då har de en lina uppe redan. Jag vet inte hur länge Tesla har arbetat med Model 3 nu?
Fem år är i överkant. Automotor&sport hade ju en artikel för något åt sedan där man hade intervjuat ledande personer som jobbade med utvecklingen av den senaste XC90:n. Enligt den så frös man designen (i stora drag iaf, småändringar gjordes säkert) i Maj 2011. Bilen började produceras i slutet av 2014. Så runt 4 år handlar det nog om när man som i det fallet även utvecklar en helt ny plattform och nya drivlinor, som även kräver mycket ombyggnationer av fabrikerna. Handlar det om en modell på en befintlig plattform går det betydligt mycket snabbare än så. Jag vet inte riktigt när Tesla började jobba med Model 3, vet någon utanför Tesla? :)
Vi får ju snacka samma sak här!!! Tesla hade ”pensel down” 1 Juli 2016 vilket borde motsvara Maj 2011 för Volvon. Tesla är nu påväg in emot 2 och ligger alltså på ungefär halva tiden emot Volvo. Då ska vi också ta med att Tesla tillverka betydligt fler Model 3 än vad Volvo tillverkar XC90. XC90 är dessutom bara en ny variant av samma biltyp medan Model 3 är en helt ny med ny linje.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av Geni87 »

LarsL skrev:
Geni87 skrev:
LarsL skrev:
De försöker göra saker snabbare än andra. Tror att det tar traditionella tillverkare ungefär 5år att ta fram en ny bilmodell och då har de en lina uppe redan. Jag vet inte hur länge Tesla har arbetat med Model 3 nu?
Fem år är i överkant. Automotor&sport hade ju en artikel för något åt sedan där man hade intervjuat ledande personer som jobbade med utvecklingen av den senaste XC90:n. Enligt den så frös man designen (i stora drag iaf, småändringar gjordes säkert) i Maj 2011. Bilen började produceras i slutet av 2014. Så runt 4 år handlar det nog om när man som i det fallet även utvecklar en helt ny plattform och nya drivlinor, som även kräver mycket ombyggnationer av fabrikerna. Handlar det om en modell på en befintlig plattform går det betydligt mycket snabbare än så. Jag vet inte riktigt när Tesla började jobba med Model 3, vet någon utanför Tesla? :)
Vi får ju snacka samma sak här!!! Tesla hade ”pensel down” 1 Juli 2016 vilket borde motsvara Maj 2011 för Volvon. Tesla är nu påväg in emot 2 och ligger alltså på ungefär halva tiden emot Volvo. Då ska vi också ta med att Tesla tillverka betydligt fler Model 3 än vad Volvo tillverkar XC90. XC90 är dessutom bara en ny variant av samma biltyp medan Model 3 är en helt ny med ny linje.
Precis, vi får snacka om samma sak. Nej, "pencil down" motsvarar inte vart Volvo var Maj 2011. Hittade artikeln i AMS nu och det står att designfrys för XC90 var i mitten av 2013. Så jag mindes fel, 2011 var väldigt konceptuellt och man hade flera olika alternativ för designinriktning. Så designfrys drygt ett år innan produktionsstart. Dessutom läser du inte vad jag skriver. :) Nya XC90 var inte en ny variant, den baserades på en _helt_ ny egenutvecklad plattform (SPA), om du minns så hade Ford sålt Volvo då vilket gjorde att man inte kunde använda deras plattformar längre. Såvitt jag vet från det jag har läst i tidningarna byggde man en helt ny kaross- och målerlinje för SPA-plattformen i Torslanda, och byggde om slutmontering rejält också.

Men visst är Tesla snabba på att utveckla, har inte hävdad något annat. :) Tror iofs att även Volvo är snabbare än många andra numera när man har kommit ur den tröga och gigantiska Fordsfären. Sen ska man inte tro att utvecklingstiden för en bil börjar vid "pencil down". Väldigt mycket arbete har gjorts innan man fryser designen, och det gäller oavsett tillverkare. Om jag inte minns fel snackade väl Elon om projekt "BlueStar" redan under 2012.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av LarsL »

XC90 fossilbil med motor, växellåda och bränsletank... samma som de gjorde innan i ungefär samma volymer. Model 3 har visserligen batterier och elmotorer men tillverkas i en helt annan skala.
Hur många XC90 gör Volvo idag per vecka?
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av Geni87 »

LarsL skrev:
XC90 fossilbil med motor, växellåda och bränsletank... samma som de gjorde innan i ungefär samma volymer. Model 3 har visserligen batterier och elmotorer men tillverkas i en helt annan skala.
Hur många XC90 gör Volvo idag per vecka?
Den här diskussionen leder inget vart. Ja, samma typ av drivlina, dock en helt nyutvecklad sådan. Dessutom en PHEV också, vars drivlina i princip innehåller en nedskalad BEV-drivlina med allt vad det innebär (kylning för batteri, elmaskiner, kraftelektronik osv). XC90 tillverkas ungefär i 100' om året, det är å andra sidan en mycket större bil med grymt mycket fler valmöjligheter och varianter än Model 3.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av Bjelke »

Geni87 skrev:
LarsL skrev:
Geni87 skrev:
LarsL skrev:
De försöker göra saker snabbare än andra. Tror att det tar traditionella tillverkare ungefär 5år att ta fram en ny bilmodell och då har de en lina uppe redan. Jag vet inte hur länge Tesla har arbetat med Model 3 nu?
Fem år är i överkant. Automotor&sport hade ju en artikel för något åt sedan där man hade intervjuat ledande personer som jobbade med utvecklingen av den senaste XC90:n. Enligt den så frös man designen (i stora drag iaf, småändringar gjordes säkert) i Maj 2011. Bilen började produceras i slutet av 2014. Så runt 4 år handlar det nog om när man som i det fallet även utvecklar en helt ny plattform och nya drivlinor, som även kräver mycket ombyggnationer av fabrikerna. Handlar det om en modell på en befintlig plattform går det betydligt mycket snabbare än så. Jag vet inte riktigt när Tesla började jobba med Model 3, vet någon utanför Tesla? :)
Vi får ju snacka samma sak här!!! Tesla hade ”pensel down” 1 Juli 2016 vilket borde motsvara Maj 2011 för Volvon. Tesla är nu påväg in emot 2 och ligger alltså på ungefär halva tiden emot Volvo. Då ska vi också ta med att Tesla tillverka betydligt fler Model 3 än vad Volvo tillverkar XC90. XC90 är dessutom bara en ny variant av samma biltyp medan Model 3 är en helt ny med ny linje.
...Sen ska man inte tro att utvecklingstiden för en bil börjar vid "pencil down". Väldigt mycket arbete har gjorts innan man fryser designen, och det gäller oavsett tillverkare. Om jag inte minns fel snackade väl Elon om projekt "BlueStar" redan under 2012.
Hehe, nej det är väl förhoppningsvis ingen som tror det heller för vid pencil down ska ju all utveckling vara klar liksom,
då återstår "bara" ev justeringar för produktionen i sig osv... Ja och så att bygga upp själva tillverkningslinan såklart...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av LarsL »

...så duktigt av Volvo att tillverka lika många XC90 som Tesla tillverkar Model X och S...

Om två år kommer Tesla producera fler Model 3 än vad Volvo idag producerar totalt av alla modeller.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av LarsL »

Om ni ska klaga på någons oförmåga att tillverka produkter så fokusera på Nissan, Hyundai, VW och GM. Ingen av dem lyckas tillverka tillräckligt med bilar till marknaden utan dras med flera halvårsvisa leveransköer. Och detta skulle vara de traditionella tillverkarnas styrka! :roll:
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av Geni87 »

LarsL skrev:
Om ni ska klaga på någons oförmåga att tillverka produkter så fokusera på Nissan, Hyundai, VW och GM. Ingen av dem lyckas tillverka tillräckligt med bilar till marknaden utan dras med flera halvårsvisa leveransköer. Och detta skulle vara de traditionella tillverkarnas styrka! :roll:
Vadå klaga? Vi diskuterar, eller vi försöker iaf göra det men du verkar ta allt som inte är 100% positivt om Tesla som personlig kritik. Nu svävar du lite väl långt från ämnet. :) Exemplet med Volvo tillkom enbart för att det är den enda artikeln jag har sett som handlar om utvecklingsprocessen av en modern bil, dessutom relativt detaljerat - inte för att XC90 och Model 3 skulle vara speciellt lika bilar.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av Geni87 »

LarsL skrev:
...så duktigt av Volvo att tillverka lika många XC90 som Tesla tillverkar Model X och S...

Om två år kommer Tesla producera fler Model 3 än vad Volvo idag producerar totalt av alla modeller.
Spå in i framtiden kan du också tydligen. :) Vi får väl se, klart är iaf att Tesla kommer tillverka betydligt fler bilar om två år jämfört med idag. Likväl växer Volvo stabilt varje år och har byggt fyra nya fabriker de senaste fem åren, och byggt ut de två befintliga. Man bör ha en kapacitet på ca 1 miljon bilar/år när fabriken i USA är helt färdig.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av LarsL »

Geni87 skrev:
Vadå klaga? Vi diskuterar, eller vi försöker iaf göra det men du verkar ta allt som inte är 100% positivt om Tesla som personlig kritik. Nu svävar du lite väl långt från ämnet. :) Exemplet med Volvo tillkom enbart för att det är den enda artikeln jag har sett som handlar om utvecklingsprocessen av en modern bil, dessutom relativt detaljerat - inte för att XC90 och Model 3 skulle vara speciellt lika bilar.
Du tar åt dig trots att jag inte citerar dig... hela tiden.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av Geni87 »

LarsL skrev:
Geni87 skrev:
Vadå klaga? Vi diskuterar, eller vi försöker iaf göra det men du verkar ta allt som inte är 100% positivt om Tesla som personlig kritik. Nu svävar du lite väl långt från ämnet. :) Exemplet med Volvo tillkom enbart för att det är den enda artikeln jag har sett som handlar om utvecklingsprocessen av en modern bil, dessutom relativt detaljerat - inte för att XC90 och Model 3 skulle vara speciellt lika bilar.
Du tar åt dig trots att jag inte citerar dig... hela tiden.
Haha, vem är det du pratar med då? Elon?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar