Ska Elon granska journalister?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Ska Elon granska journalister?

Inlägg av Jerker »

Elon twittrar som aldrig förr. Det rör mest det irriterande fenomenet med journalister och publicister som sprider direkt felaktiga uppgifter om Tesla:
Going to create a site where the public can rate the core truth of any article & track the credibility score over time of each journalist, editor & publication. Thinking of calling it Pravda …
Han hoppas på att få hjälp av kunniga granskare så att detta blir en seriös granskning av skriverier om tesla. Nu har han också startat en omröstning om detta är en bra eller dålig idé:

Omröstning.PNG
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av Herr X »

Massmedia blir väldigt obehaglig när man själv är påläst inom ett område och ser vad journalisterna skriver. Mängden fel i artiklar som handlar om ämnen jag har koll på är enorm, och extrapolerar man detta till områden som jag inte har koll på så blir det riktigt otrevligt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av Geni87 »

Inget unikt för rapporteringen om Tesla dock, journalister är generellt väldigt dåligt pålästa nu för tiden känns det som. Speciellt när det skrivs om "tekniska saker" i vanlig press, faktakollen är obefintlig.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8572
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av Pontus »

Blir väl så när de flest tar någon annans artikel och lägger till lite egna tankar baserade på den första artikeln utan att kolla fakta och är det då fel i första så blir det som en snöbollseffekt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av vigge50 »

Geni87 skrev:
Inget unikt för rapporteringen om Tesla dock, journalister är generellt väldigt dåligt pålästa nu för tiden känns det som. Speciellt när det skrivs om "tekniska saker" i vanlig press, faktakollen är obefintlig.
Det gäller inte bara felaktigheter, när Reuters i USA skriver om att en Tesla börjat brinna efter en krock utanför Amsterdam så börjar man undra om det ör jämlikt. Tror du amerikansk media hade plockat upp det om det var en Ford eller Opel?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av TiborBlomhall »

elonmusk: Going to create a site where the public can rate the core truth of any article & track the credibility score over time of each journalist, editor & publication. Thinking of calling it Pravda …
Problemet är bara att folk vet heller inte bättre. Hur ska folk genomskåda skribenter med agenda? Hur vet man att de som röstar vet vad de röstar om? Om gemene man tror elbilar brinner som facklor bara man tittar lite snett på dem så kommer de rösta upp alla "Teslor är brandfarliga" artiklar som sanna. Vad har man vunnit då?

Hoppas Elon hittar på nåt smart, för att tro att folk kan genomskåda click-bait-journalism och sina egna fördomar tror jag tyvärr är för blåögt. Pravda kan slå tillbaka och bekräfta fördomarna.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av TiborBlomhall »

https://techcrunch.com/2018/05/23/elon- ... lists/amp/
Especially in today’s fiercely divided internet landscape, there is no reliable metric for truth or accountability. Some will say The New York Times is the most trusted newspaper in America — others will call it a debased rag with a liberal agenda.
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av FredrikR »

TiborBlomhall skrev:
elonmusk: Going to create a site where the public can rate the core truth of any article & track the credibility score over time of each journalist, editor & publication. Thinking of calling it Pravda …
Problemet är bara att folk vet heller inte bättre. Hur ska folk genomskåda skribenter med agenda? Hur vet man att de som röstar vet vad de röstar om? Om gemene man tror elbilar brinner som facklor bara man tittar lite snett på dem så kommer de rösta upp alla "Teslor är brandfarliga" artiklar som sanna. Vad har man vunnit då?

Hoppas Elon hittar på nåt smart, för att tro att folk kan genomskåda click-bait-journalism och sina egna fördomar tror jag tyvärr är för blåögt. Pravda kan slå tillbaka och bekräfta fördomarna.
Ja verkligen, förstår inte riktigt hur han tänkt sig att det där ska bli en trovärdigare sida.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av Geni87 »

vigge50 skrev:
Geni87 skrev:
Inget unikt för rapporteringen om Tesla dock, journalister är generellt väldigt dåligt pålästa nu för tiden känns det som. Speciellt när det skrivs om "tekniska saker" i vanlig press, faktakollen är obefintlig.
Det gäller inte bara felaktigheter, när Reuters i USA skriver om att en Tesla börjat brinna efter en krock utanför Amsterdam så börjar man undra om det ör jämlikt. Tror du amerikansk media hade plockat upp det om det var en Ford eller Opel?
Vem har sagt att mediarapportering är jämnlik? Icke public-service media rapporterar det som folk är intresserade av, för att få fler läsare och större reklamintäkter. Det handlar ju om att folk läser de artiklarna, behöver inte vara konstigare än så alla gånger. Är du på allvar förvånad att folk tycker det är mer intressant att läsa om Tesla än om Opel (som inte ens säljs i USA)?

Svensk media ägnade typ hur många timmar som helst kring det Amerikanska valet. Ägnade de lika mkt tid åt valet i Turkmenistan?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av mati »

Herr X skrev:
Massmedia blir väldigt obehaglig när man själv är påläst inom ett område och ser vad journalisterna skriver. Mängden fel i artiklar som handlar om ämnen jag har koll på är enorm, och extrapolerar man detta till områden som jag inte har koll på så blir det riktigt otrevligt.
Precis. Man sitter och är upprörd över medias katastrofala inkompetens inom elbilsområdet och teknik i allmänhet. Men det är bara det vi ser eftersom vi vet bättre och kan jämföra. Men allt annat då?
Den logiska slutsatsen kan ju bara vara att de är mer eller mindre lika dåliga (eller har dold agenda) på andra områden också. Sen går de ut och kallar allting annat för fake-news eftersom det inte återspeglar den egna åsikten. Och jag ser ingen som helst skillnad oavsett public service eller inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Herr X skrev:
Massmedia blir väldigt obehaglig när man själv är påläst inom ett område och ser vad journalisterna skriver. Mängden fel i artiklar som handlar om ämnen jag har koll på är enorm, och extrapolerar man detta till områden som jag inte har koll på så blir det riktigt otrevligt.
Precis. Man sitter och är upprörd över medias katastrofala inkompetens inom elbilsområdet och teknik i allmänhet. Men det är bara det vi ser eftersom vi vet bättre och kan jämföra. Men allt annat då?
Den logiska slutsatsen kan ju bara vara att de är mer eller mindre lika dåliga (eller har dold agenda) på andra områden också. Sen går de ut och kallar allting annat för fake-news eftersom det inte återspeglar den egna åsikten. Och jag ser ingen som helst skillnad oavsett public service eller inte.
Håller med om det fetstilta. Jag har nästan tröttnat på att lyssna på vetenskapsradions olika program eftersom man märker hur det ansluter väldigt tätt till mainstreamuppfattningar. Journalisterna där verkar sitta i knät på de etablerade forskarna och de återberättar bara vad dessa har att säga och man är ytterst sällan kritisk och de väljer noggrant bort att prata om sånt som inte är bekvämt för dem.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av Mickep »

Vilken dold agenda skall mainstream media ha? (de flesta journalister röstade för miljöpartiet i förra valet, annars brukar de heta att de är för liberala)
Jag tycker det är viktigt med objektiva och sakliga nyheter. men i det innehåller det att man inte försöker spinna det till något det inte är. (och här är det saker som irriterar mig när de blir kallade tesla hatare för att de skriver om något som hänt. om tesla har gjort sitt sämsta kvartalsrapport någonsin skall media skriva om det, samma sak om de gjort sitt bästa skall media givetvis skriva om det också. om en tesla kraschar så skriv om det (men om de skriver att den som totalt agerat vårdlös endast kommer undan med ett stukad fot så är de inte neutrala längre). Tycker det är farligt när folk blir irriterade (rent ut sagt börjar hata) om folk inte skriver 100% med det som instämmer med deras informationsbubbla. för det gäller inte bara i detta ämne. det blir som en sekt. ock sådant är inte bra för samhället. när man försöker antyda att det är lögner som sprids är vi farligt nära propaganda och missinformation som sprids i krigstid.
Folk måste lära sig att ta det onda med det goda och att det inte är antingen svart eller vitt. Tycker det är bra att inte enbart höra positiva nyheter. men samtidigt är det heller inte bra med enbart negativa. (men i ett pr hänsyn är alla nyheter, goda nyheter)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av bjelkeman »

Jerker skrev:
mati skrev:
Och jag ser ingen som helst skillnad oavsett public service eller inte.
Håller med om det fetstilta. Jag har nästan tröttnat på att lyssna på vetenskapsradions olika program eftersom man märker hur det ansluter väldigt tätt till mainstreamuppfattningar. Journalisterna där verkar sitta i knät på de etablerade forskarna och de återberättar bara vad dessa har att säga och man är ytterst sällan kritisk och de väljer noggrant bort att prata om sånt som inte är bekvämt för dem.
Intressant, jag lyssnar rätt mycket på det och har inte den uppfattning. Kanske lyssnar jag inte så mycket som jag tror. :)
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av mati »

Mickep skrev:
Vilken dold agenda skall mainstream media ha? (de flesta journalister röstade för miljöpartiet i förra valet, annars brukar de heta att de är för liberala)
Dold agenda var kanske fel ord. Och jag menade inte just i Tesla-sammanhang utan rent generellt. Jag menar att jag uppfattar svensk medierapportering inte som neutral, utan tvärtom som extremt vinklad. Jag vet däremot inte om det alltid har varit så.
När jag gick i gymnasiet i Tyskland lärde vi oss mödosamt att tolka tidningsartiklar och annan medierapportering, som enligt reglerna skulle vara neutral. Genom att jämföra artiklar och reportage från olika tidningar, som handlade om en och samma händelse, skulle vi försöka att se om journalisterna bakom reportagen försökte vinkla sin rapportering på ett eller annat sätt. Avsiktigt eller oavsiktligt. Vi höll på med detta i flera år, till och från, det är därför jag minns så väl. Det var ta mig fan inte enkelt. Men man har lärt sig en del i och med detta. Det var på 80-talet.
Med dagens nyhetsrapportering skulle en likadan uppgift vara hur lätt som helst. Det krävs ingen djupare analys för att ta reda på journalisternas - eller tidningarnas - politiska tillhörighet eller deras världsbild. Samtidigt finns ju idag fler källor än bara mainstream-media att ta sig till, men det blir lite rörigt när alla bara försöker förmedla sin personliga åsikt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av rockard »

Jerker skrev:
mati skrev:
Herr X skrev:
Massmedia blir väldigt obehaglig när man själv är påläst inom ett område och ser vad journalisterna skriver. Mängden fel i artiklar som handlar om ämnen jag har koll på är enorm, och extrapolerar man detta till områden som jag inte har koll på så blir det riktigt otrevligt.
Precis. Man sitter och är upprörd över medias katastrofala inkompetens inom elbilsområdet och teknik i allmänhet. Men det är bara det vi ser eftersom vi vet bättre och kan jämföra. Men allt annat då?
Den logiska slutsatsen kan ju bara vara att de är mer eller mindre lika dåliga (eller har dold agenda) på andra områden också. Sen går de ut och kallar allting annat för fake-news eftersom det inte återspeglar den egna åsikten. Och jag ser ingen som helst skillnad oavsett public service eller inte.
Håller med om det fetstilta. Jag har nästan tröttnat på att lyssna på vetenskapsradions olika program eftersom man märker hur det ansluter väldigt tätt till mainstreamuppfattningar. Journalisterna där verkar sitta i knät på de etablerade forskarna och de återberättar bara vad dessa har att säga och man är ytterst sällan kritisk och de väljer noggrant bort att prata om sånt som inte är bekvämt för dem.
Inte trodde jag att jag skulle se dig skriva vad jag uppfattar som en önskan att det ska läggas MINDRE vikt vid vad etablerad forskning säger. Det är förstås fritt fram för var och en att lyssna på vem och vad man vill, men jag trodde nog att du tillhörde de som föredrar etablerad forskning över tyckande.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av Herr X »

rockard skrev:
Inte trodde jag att jag skulle se dig skriva vad jag uppfattar som en önskan att det ska läggas MINDRE vikt vid vad etablerad forskning säger. Det är förstås fritt fram för var och en att lyssna på vem och vad man vill, men jag trodde nog att du tillhörde de som föredrar etablerad forskning över tyckande.
Jerkers inlägg handlade om enskilda forskare, inte vetenskap.
Man kan inte lyssna på enskilda forskare på det sätt som massmedia ofta gör, det är inte så vetenskap fungerar. Forskare kan säga precis vad de vill, som att chips är dödligt på grund av akrylamid, eller att alla världens problem är vita mäns fel på grund av könsmaktsordningen. Enskilda forskares idéer eller synpunkter är precis lika mycket värda som Nisses nere i kiosken på hörnet.

Det är först när forskning replikerats av oberoende forskargrupper som det blir vetenskap, men massmedia orkar ofta inte vänta så länge utan gör istället stor sak av en enskild forskares hypotes att man avlider bums om man äter ytterligare ett chipsflak.

En norrman jag talade med poängterade att Sverige skiljer sig markant från Norge på den punkten att svensk massmedia och svenska politiker berättar för svenskarna hur de ska tycka och tänka, medan norsk media och norska politiker representerar hur folk tycker och tänker. Han hade en teori om att det var det svenska adels-samhället som satt ett arv i svenskarna att auktoriteter ska berätta för folket hur landet ligger.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av Jerka »

Jag skulle gärna höra lite mer konkreta förslag på hur ni tänker er att det borde fungera. Att göra intervjuer och med enskilda forskare och reportage om deras forskning är väl ett ganska väletablerat sätt att bedriva vetenskaplig journalistik? Hur skulle det annars gå till?

Sen finns det ju vetenskapsartiklar på Aftonbladet-nivå där de tar en (gärna ännu ej publicerad) rapport och totalt förvränger det den säger (gärna redan i rubriken). Men jag tycker nog att SR och SVT brukar hålla högre klass än så.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av Jerker »

Jag drar mig ur den här diskussionen. Mati och Herr X har sagt bra saker som jag kan ställa mig bakom. För att jag ska kunna förklara vad jag menar så kommer jag att behöva tillbringa åtskilliga timmar vid datorn och förklara, ge exempel och argumentera och det orkar jag inte nu. Det var bara dumt av mig att skriva nåt i den här tråden; jag skulle inte ha gjort det eftersom jag inte har ork, tid och möjlighet att följa upp det jag skrev. Sorry!
iAkita
elbilist
Inlägg: 2532
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av iAkita »

Herr X skrev:
rockard skrev:
Inte trodde jag att jag skulle se dig skriva vad jag uppfattar som en önskan att det ska läggas MINDRE vikt vid vad etablerad forskning säger. Det är förstås fritt fram för var och en att lyssna på vem och vad man vill, men jag trodde nog att du tillhörde de som föredrar etablerad forskning över tyckande.
Jerkers inlägg handlade om enskilda forskare, inte vetenskap.
Man kan inte lyssna på enskilda forskare på det sätt som massmedia ofta gör, det är inte så vetenskap fungerar. Forskare kan säga precis vad de vill, som att chips är dödligt på grund av akrylamid, eller att alla världens problem är vita mäns fel på grund av könsmaktsordningen. Enskilda forskares idéer eller synpunkter är precis lika mycket värda som Nisses nere i kiosken på hörnet.

Det är först när forskning replikerats av oberoende forskargrupper som det blir vetenskap, men massmedia orkar ofta inte vänta så länge utan gör istället stor sak av en enskild forskares hypotes att man avlider bums om man äter ytterligare ett chipsflak.

En norrman jag talade med poängterade att Sverige skiljer sig markant från Norge på den punkten att svensk massmedia och svenska politiker berättar för svenskarna hur de ska tycka och tänka, medan norsk media och norska politiker representerar hur folk tycker och tänker. Han hade en teori om att det var det svenska adels-samhället som satt ett arv i svenskarna att auktoriteter ska berätta för folket hur landet ligger.
Det tar tio års universitetsstudier eller mer för att bli forskare och utbildningen kostar i regel miljontals kronor i skattepengar, så jag blir djupt bekymrad för svensk utbildnings och forsknings framtid när jag till och med här får läsa kommentarer om att enskilda forskares idéer eller synpunkter är precis lika mycket värda som Nisses nere i kiosken på hörnet. Vem kommer vilja satsa skattepengar på att utbilda forskare när man kan gå till Nisse på hörnet för att få råd? Blir nästa steg att vi får höra att enskilda läkares diagnoser är ungefär lika mycket värda som Nisses på hörnet, och att media bör sammankalla till en konferens med den samlade medicinska expertisen om de vill rapportera om något hälsorelaterat?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av LarsL »

iAkita skrev:
Det tar tio års universitetsstudier eller mer för att bli forskare och utbildningen kostar i regel miljontals kronor i skattepengar, så jag blir djupt bekymrad för svensk utbildnings och forsknings framtid när jag till och med här får läsa kommentarer om att enskilda forskares idéer eller synpunkter är precis lika mycket värda som Nisses nere i kiosken på hörnet. Vem kommer vilja satsa skattepengar på att utbilda forskare när man kan gå till Nisse på hörnet för att få råd? Blir nästa steg att vi får höra att enskilda läkares diagnoser är ungefär lika mycket värda som Nisses på hörnet, och att media bör sammankalla till en konferens med den samlade medicinska expertisen om de vill rapportera om något hälsorelaterat?
Men det är exakt så, forskning är inget värt förän det är bevisat och återskapa. En forskare häver ur sig en teori med tillhörande metodik för att bevisa den. Andra forskare replikerar detta och når samma resultat, vi har ny vetenskap. Om Nisse vetenskapligt kan visa något som kan replikeras så är det exakt lika mycket värt. Men naturligtvis har Nisse betydligt svårare att få sina alster publicerade och därmed få dem granskade.

Åsikter däremot behöver inte bevisas eftersom de just är åsikter. Tex jag gillar inte många av dagens journalister, för att de inte kan skilja på åsikter och vetenskap. Detta är min åsikt och den behöver alltså varken bevisas eller ha en källa (förutom mig då).
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4339
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av dstr »

Nej, Elon ska inte bevaka media!

Han borde (i väldigt strikt ordning):

1. Göra klart summon för AP1 samt on/off-ramp. Självstängande laddluckan behöver självklart fixas på alla D-modeller också.

2. Få AP2 att kunna saker som AP1 inte kan.

3. Göra klart Model 3. Dragkrok, eu-specifikation osv.

4. Facelift av S/X, dragkrok för S, HUD osv. (inte direkt utlovat, men helt i linje med att Model 3 skulle vara en enklare bil och S/X mer premium)

5. Få ut lastbilen

6. Roadstern

7. Model Y


Istället så tramsar han med raketer, tunnelborrning, solceller och eldkastare - och plötsligt ska han bli en virtuell pressombudsman också.

Hans oförmåga att avsluta saker och takten han drar igång nya projekt på samt hans interrupt-styrda fokus på saker (så fort en raket krånglar så blir saker på bilarna försenade) tyder solklart på ADD, förmodligen en släng av autism också.

Det blir ett stort problem för Tesla när marknaden genomskådar affärsidén med att bara leverera halvfärdiga produkter.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av LarsL »

Trots hans oförmåga... :roll: så är han den störste producenten av elbilar, har återanvändbara raketer, borrar tunnel till flygplatsen osv osv.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3290
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av Niklas Z »

LarsL skrev:
iAkita skrev:
Det tar tio års universitetsstudier eller mer för att bli forskare och utbildningen kostar i regel miljontals kronor i skattepengar, så jag blir djupt bekymrad för svensk utbildnings och forsknings framtid när jag till och med här får läsa kommentarer om att enskilda forskares idéer eller synpunkter är precis lika mycket värda som Nisses nere i kiosken på hörnet. Vem kommer vilja satsa skattepengar på att utbilda forskare när man kan gå till Nisse på hörnet för att få råd? Blir nästa steg att vi får höra att enskilda läkares diagnoser är ungefär lika mycket värda som Nisses på hörnet, och att media bör sammankalla till en konferens med den samlade medicinska expertisen om de vill rapportera om något hälsorelaterat?
Men det är exakt så, forskning är inget värt förän det är bevisat och återskapa. En forskare häver ur sig en teori med tillhörande metodik för att bevisa den. Andra forskare replikerar detta och når samma resultat, vi har ny vetenskap. Om Nisse vetenskapligt kan visa något som kan replikeras så är det exakt lika mycket värt. Men naturligtvis har Nisse betydligt svårare att få sina alster publicerade och därmed få dem granskade.

Åsikter däremot behöver inte bevisas eftersom de just är åsikter. Tex jag gillar inte många av dagens journalister, för att de inte kan skilja på åsikter och vetenskap. Detta är min åsikt och den behöver alltså varken bevisas eller ha en källa (förutom mig då).
Nu har det nog blivit tämligen svartvitt. Kanske har det också skett en sammanblandning av forskning respektive forskare.
Visst är det skillnad mellan ett nytt rön inom forskningen som ännu inte hunnit replikeras, eller där det inte ännu inte finns oberoende undersökningar som pekar i samma riktning, jämfört med resultat som framkommer genom gedigna metaanalyser.
Men att vara forskare innebär inte att man sitter själv i sin bubbla (eller forskningsgruppen i sin bubbla) och kommer fram till något. För att kunna bedriva vettig forskning behöver man vara väl insatt i det område som den egna forskningen är en del av. En forskare uttalar sig vanligtvis inte bara om sina egna förehavanden, utan brukar ge uttryck för just väletablerad vetenskap inom det område hen är verksam inom. Självklart ska man vara skeptisk när t ex professorer inom andra områden än just klimatvetenskap hävdar att klimatvetenskapen har fel, men den typen av figurer är i klar minoritet bland forskare. Det normala är att forskaren inte bara är en person som bedriver snävt avgränsad forskning, utan även är en person som besitter djup sakkunskap inom sitt ämnesområde. Det är, som iAkita skriver, en följd av utbildning och erfarenhet från det relevanta fältet.
Så jag lyssnar mycket hellre på en forskare än på Nisse vid kiosken.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4339
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av dstr »

LarsL skrev:
Trots hans oförmåga... :roll: så är han den störste producenten av elbilar, har återanvändbara raketer, borrar tunnel till flygplatsen osv osv.
Ja, än så länge fungerar det - men hur länge?
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Ska Elon granska journalister?

Inlägg av Geni87 »

LarsL skrev:
Trots hans oförmåga... :roll: så är han den störste producenten av elbilar, har återanvändbara raketer, borrar tunnel till flygplatsen osv osv.
Det är nog få som ifrågasätter Elons och Teslas förmåga att leverera bra grejer. Men samtidigt finns det begränsningar för hur många projekt man kan driva parallellt med framgång, både för enskilda personer och för företag. Känns ganska självklart att upprampningen av Model 3 hade gått snabbare om man t.ex. hade väntat lite med Semin och Roadster 2. Uppenbarligen hade mer fokus behövt läggas på utvecklingen av automatiseringsmetoder och annat för Model 3 och dess batteripack, då hade man kanske sluppit dessa ombyggnationer av fabriker i efterhand och återgång till mer manuell montering.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar