Ska Elon granska journalister?
Moderator: Redaktion
Re: Ska Elon granska journalister?
Om ni ska klaga på någons oförmåga att tillverka produkter så fokusera på Nissan, Hyundai, VW och GM. Ingen av dem lyckas tillverka tillräckligt med bilar till marknaden utan dras med flera halvårsvisa leveransköer. Och detta skulle vara de traditionella tillverkarnas styrka!
Re: Ska Elon granska journalister?
Vadå klaga? Vi diskuterar, eller vi försöker iaf göra det men du verkar ta allt som inte är 100% positivt om Tesla som personlig kritik. Nu svävar du lite väl långt från ämnet. Exemplet med Volvo tillkom enbart för att det är den enda artikeln jag har sett som handlar om utvecklingsprocessen av en modern bil, dessutom relativt detaljerat - inte för att XC90 och Model 3 skulle vara speciellt lika bilar.LarsL skrev:Om ni ska klaga på någons oförmåga att tillverka produkter så fokusera på Nissan, Hyundai, VW och GM. Ingen av dem lyckas tillverka tillräckligt med bilar till marknaden utan dras med flera halvårsvisa leveransköer. Och detta skulle vara de traditionella tillverkarnas styrka!
Re: Ska Elon granska journalister?
Spå in i framtiden kan du också tydligen. Vi får väl se, klart är iaf att Tesla kommer tillverka betydligt fler bilar om två år jämfört med idag. Likväl växer Volvo stabilt varje år och har byggt fyra nya fabriker de senaste fem åren, och byggt ut de två befintliga. Man bör ha en kapacitet på ca 1 miljon bilar/år när fabriken i USA är helt färdig.LarsL skrev:...så duktigt av Volvo att tillverka lika många XC90 som Tesla tillverkar Model X och S...
Om två år kommer Tesla producera fler Model 3 än vad Volvo idag producerar totalt av alla modeller.
Re: Ska Elon granska journalister?
Du tar åt dig trots att jag inte citerar dig... hela tiden.Geni87 skrev:Vadå klaga? Vi diskuterar, eller vi försöker iaf göra det men du verkar ta allt som inte är 100% positivt om Tesla som personlig kritik. Nu svävar du lite väl långt från ämnet. Exemplet med Volvo tillkom enbart för att det är den enda artikeln jag har sett som handlar om utvecklingsprocessen av en modern bil, dessutom relativt detaljerat - inte för att XC90 och Model 3 skulle vara speciellt lika bilar.
Re: Ska Elon granska journalister?
Haha, vem är det du pratar med då? Elon?LarsL skrev:Du tar åt dig trots att jag inte citerar dig... hela tiden.Geni87 skrev:Vadå klaga? Vi diskuterar, eller vi försöker iaf göra det men du verkar ta allt som inte är 100% positivt om Tesla som personlig kritik. Nu svävar du lite väl långt från ämnet. Exemplet med Volvo tillkom enbart för att det är den enda artikeln jag har sett som handlar om utvecklingsprocessen av en modern bil, dessutom relativt detaljerat - inte för att XC90 och Model 3 skulle vara speciellt lika bilar.
Re: Ska Elon granska journalister?
Halvårsvis säger du?LarsL skrev:Om ni ska klaga på någons oförmåga att tillverka produkter så fokusera på Nissan, Hyundai, VW och GM. Ingen av dem lyckas tillverka tillräckligt med bilar till marknaden utan dras med flera halvårsvisa leveransköer. Och detta skulle vara de traditionella tillverkarnas styrka!
Din Model 3 reserverades den 31/03/2016.
Re: Ska Elon granska journalister?
Kanske lite orättvist att jämföra med tanke på att Tesla har 450k reservationer. Teslas problem är att de (Elon) har lovat mer än vad de har klarat av, och fått kritik för det. Massiv kritik kan man nog säga. Men ser man på den absoluta mängden Model 3 som produceras nu och marknadsandelar i det segment den befinner sig i så ser det rätt bra ut. Model 3 är snart den bäst säljande bilen i sitt segment i USA. De andra tillverkarnas insatser är fortfarande främst koncept bilar alternativt bilar i 150-200k klassen som man vill sälja för 350-400k, med kort räckvidd och taskig snabbladdning på köpet. Och ändå kan man inte möta behovet.dstr skrev:Halvårsvis säger du?LarsL skrev:Om ni ska klaga på någons oförmåga att tillverka produkter så fokusera på Nissan, Hyundai, VW och GM. Ingen av dem lyckas tillverka tillräckligt med bilar till marknaden utan dras med flera halvårsvisa leveransköer. Och detta skulle vara de traditionella tillverkarnas styrka!
Din Model 3 reserverades den 31/03/2016.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Ska Elon granska journalister?
Och DÄR stoppar vi pajkastningen. Tesla och volvo gör båda bra bilar och utvecklingstakt och produktionen är hög så båda mår gott så att säga.
Om vi återgår till ämnet så finns det också man kan se problem med vilka som skall granska granskarna. Det är oerhört lätt att manipulera undersökningar på webben, bara man har en trogen följeskara. Så är det något företag som inte tycker om att bli kritiskt granskad så kan den helt enkelt dirigera sina minioner till artikel och säga att den är oseriös, fast den kanske var helt saklig och korrekt. Vad har vi vunnit där? Samma sak med tex Trump som men en twitterlänk kan manipulera ratingen på icke önskad sätt.
Det är alltså väldigt många aspekter och problem man måste lösa. Och det i flera led. t.o.m. DN faktagranskaren anklagas för att vara biased.(rätt eller fel?)
Om vi återgår till ämnet så finns det också man kan se problem med vilka som skall granska granskarna. Det är oerhört lätt att manipulera undersökningar på webben, bara man har en trogen följeskara. Så är det något företag som inte tycker om att bli kritiskt granskad så kan den helt enkelt dirigera sina minioner till artikel och säga att den är oseriös, fast den kanske var helt saklig och korrekt. Vad har vi vunnit där? Samma sak med tex Trump som men en twitterlänk kan manipulera ratingen på icke önskad sätt.
Det är alltså väldigt många aspekter och problem man måste lösa. Och det i flera led. t.o.m. DN faktagranskaren anklagas för att vara biased.(rätt eller fel?)
Re: Ska Elon granska journalister?
Precis.Mickep skrev:Och DÄR stoppar vi pajkastningen. Tesla och volvo gör båda bra bilar och utvecklingstakt och produktionen är hög så båda mår gott så att säga.
Om vi återgår till ämnet så finns det också man kan se problem med vilka som skall granska granskarna. Det är oerhört lätt att manipulera undersökningar på webben, bara man har en trogen följeskara. Så är det något företag som inte tycker om att bli kritiskt granskad så kan den helt enkelt dirigera sina minioner till artikel och säga att den är oseriös, fast den kanske var helt saklig och korrekt. Vad har vi vunnit där? Samma sak med tex Trump som men en twitterlänk kan manipulera ratingen på icke önskad sätt.
Det är alltså väldigt många aspekter och problem man måste lösa. Och det i flera led. t.o.m. DN faktagranskaren anklagas för att vara biased.(rätt eller fel?)
Ja man behöver inte vara allt för konspiratoriskt lagd för att inse att det är problematiskt med väldigt partiska granskare...
Re: Ska Elon granska journalister?
Partiska granskare har vi ju haft i form av SVT under många år i Sverige.
Re: Ska Elon granska journalister?
Flame bait?LarsL skrev:Partiska granskare har vi ju haft i form av SVT under många år i Sverige.