Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av LarsL »

All ny teknik blir billigare med tiden, varför skulle elbilar vara unika?

Kan Sono Motors leverera en bil för 250000kr så borde en stor tillverkare kunna göra det också och sedan billigare.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av PoloPrinsen »

Inom 10 år så tror jag att man kan köpa en vanlig svennebil, tex golfkombi storlek (inkl drag), för 10000€ eller 100000kr och den kommer att vara så serviceförberedd så de få servisarna man gör kommer att vara svinenkla och tokbilliga. Ovh inkluderade i bilens pris

10 års garanti på allt och 20000mil garanterat felfritt.

Service innebär bara kupefilterbyte samt bromsolja kontroll/byte, ac-påfyllning, servostyrningsolje kontroll, ev batterikylvätskepåfyllning. Ev batterikylvätskefiltetbyte.
MV PP

Edit dock ej lokaltillverkad...
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Geni87 »

På tal om service och orimliga priser för byte av olja+filter på en ICE-bil. Tesla verkar ha satt ett oljefilter på elmotor/transmission i Model 3, kanske har de planer på att casha in lite mer på servicen? :D

Bild
Senast redigerad av Geni87, redigerad totalt 1 gånger.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Jerker »

Ja, jag tror också att elbilar med tiden kommer att bli billigare än dagens ICE. Den stora och viktiga skillnaden tror jag är att en elbil är så mycket enklare att tillverka och därmed krävs det också mycket mindre kapital att starta produktion. Det finns redan färdiga koncept att köpa och bara paketera i en egen design. Chevrolet Bolt är till största delen utvecklad och tillverkad av LG, och vi ser hur olika märken som Kia och Hyundai m.fl. som köper sina batterier från LG lanserar motsvarande modeller med samma storlek på batteripack eftersom det är det som LG paketerat åt dem. Sono Sion är en bil som kommer att bestå av standardkomponenter och därför kan göras billig.

Det som kostar i dagens ICE är att ständigt utveckla förbränningsmotorerna mot snålare och renare. Det är detta som kostar och det är det som drivit marknaden till sammanslagningar som spänner över hela världen och som har drivit märken i konkurs. Att idag starta ett helt nytt bilmärke som ska börja från scratch och utveckla egna förbränningsmotorer skulle kräva ofantliga summor i investeringar. Att starta en ett nytt elbilsföretag är tvärtom inte så dyrt och det sker ofta dessa dagar.

Så länge det är möjligt att bygga en billig elbil så kommer nån att göra det. Men det betyder inte att alla bilköpare vill ha en billig elbil. Av olika skäl kommer många att välja bort de billigaste och hellre betala mer. Det är därför det alltid kommer att finnas ett utrymme för dyra bilar även i framtiden. Man erbjuder annat som man kan ta betat för. Säkerhet, självkörning, prestanda osv.

Elbilstekniken börjar ju redan nå fysikens gränser vad gäller acceleration och hastighet, så man måste hitta annat att skapa mervärde med, och det kommer man att göra, var så säker! Men de billiga elbilarna, de riktigt billiga, kommer också att byggas.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Geni87 »

Jerker skrev:
Ja, jag tror också att elbilar med tiden kommer att bli billigare än dagens ICE. Den stora och viktiga skillnaden tror jag är att en elbil är så mycket enklare att tillverka och därmed krävs det också mycket mindre kapital att starta produktion. Det finns redan färdiga koncept att köpa och bara paketera i en egen design. Chevrolet Bolt är till största delen utvecklad och tillverkad av LG, och vi ser hur olika märken som Kia och Hyundai m.fl. som köper sina batterier från LG lanserar motsvarande modeller med samma storlek på batteripack eftersom det är det som LG paketerat åt dem. Sono Sion är en bil som kommer att bestå av standardkomponenter och därför kan göras billig.

Det som kostar i dagens ICE är att ständigt utveckla förbränningsmotorerna mot snålare och renare. Det är detta som kostar och det är det som drivit marknaden till sammanslagningar som spänner över hela världen och som har drivit märken i konkurs. Att idag starta ett helt nytt bilmärke som ska börja från scratch och utveckla egna förbränningsmotorer skulle kräva ofantliga summor i investeringar. Att starta en ett nytt elbilsföretag är tvärtom inte så dyrt och det sker ofta dessa dagar.

Så länge det är möjligt att bygga en billig elbil så kommer nån att göra det. Men det betyder inte att alla bilköpare vill ha en billig elbil. Av olika skäl kommer många att välja bort de billigaste och hellre betala mer. Det är därför det alltid kommer att finnas ett utrymme för dyra bilar även i framtiden. Man erbjuder annat som man kan ta betat för. Säkerhet, självkörning, prestanda osv.

Elbilstekniken börjar ju redan nå fysikens gränser vad gäller acceleration och hastighet, så man måste hitta annat att skapa mervärde med, och det kommer man att göra, var så säker! Men de billiga elbilarna, de riktigt billiga, kommer också att byggas.
Mja, jag håller till viss del med dig. Men jag tror att det kommer dröja innan vi får se en "Daciakonkurrent" som BEV med liknande egenskaper och samma pris, iaf om den ska ha en räckvidd på 30-40 mil. Den kompletta drivlinan i en Sandero kan inte kosta mer än max 10kkr att tillverka. Visst, det är ingen trevlig drivlina, men den är laglig och den tar dig från A till B - vilket ungefär är kraven som ställs för bilar i den prisklassen. Batterierna blir billigare och billigare att tillverka men fortfarande så kostar en elektrisk drivlina flera gånger mer än en förbränningsmotorbaserad drivlina, speciellt när vi tittar på de lägre prisklasserna.

Elon Musk _tror_ att de når ner till $100/kWh på packnivå år 2020. Med de nivåerna får man alltså ca 12 kWh batteri för samma pris som hela drivlinan i en Sandero. Då tillkommer växelriktare, likriktare, laddare, elmotor, transmission, drivaxlar, kablage med mera ovanpå detta.

Men det är klart, våldsamt tuffare avgaskrav kan göra drivlinan i Sanderon dyrare ganska snabbt. Det finns dock ganska mycket att "ta av" innan brytpunkten kommer.

För bilar kring 300 kkr däremot kommer konkurrensen hårdna mycket snabbare och elbilarna kommer bli väldigt konkurrenskraftiga inom några få år, tror jag.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Jerker »

Dacia är väl Renaults billighetsmärke? Den innehåller väl då Renaultkomponenter. Så varför vill Renault ha en billigare konkurrent med samma komponenter som i sina dyrare bilar med Renaultloggan på? Det måste ju vara att det sitter äldre delar i Dacian, som Renault redan har tagit initialkostnaderna på med sin egen produktion och att all produktion av dessa gamla komponenter bara är ren vinst så länge som tillverkningslinjerna inte kräver dyrare underhåll för att kunna fortsätta producera och att det blir billigare att hålla med reservdelar till äldre Renaultbilar så länge som de ändå tillverkas till Dacia. Och Renault är ju inte ensamma om detta (VW och Skoda t.ex.)

Som du skriver så kan kommande utsläppskrav göra att de inte längre kan använda äldre motorer i Dacian och då kan de inte heller sälja den så billigt.

Men eldrivlinor kommer bara att bli billigare. Det är bara en tidsfråga.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av MangeT »

Vad jag hört är det så att Dacia köpt gamla verktyg för formarna av delarna från Renault som de tillverkar sina bilar av. Någon som vet om det stämmer?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Geni87 »

Jerker skrev:
Dacia är väl Renaults billighetsmärke? Den innehåller väl då Renaultkomponenter. Så varför vill Renault ha en billigare konkurrent med samma komponenter som i sina dyrare bilar med Renaultloggan på? Det måste ju vara att det sitter äldre delar i Dacian, som Renault redan har tagit initialkostnaderna på med sin egen produktion och att all produktion av dessa gamla komponenter bara är ren vinst så länge som tillverkningslinjerna inte kräver dyrare underhåll för att kunna fortsätta producera och att det blir billigare att hålla med reservdelar till äldre Renaultbilar så länge som de ändå tillverkas till Dacia. Och Renault är ju inte ensamma om detta (VW och Skoda t.ex.)

Som du skriver så kan kommande utsläppskrav göra att de inte längre kan använda äldre motorer i Dacian och då kan de inte heller sälja den så billigt.

Men eldrivlinor kommer bara att bli billigare. Det är bara en tidsfråga.
Korrekt är att drivlinan i en Dacia till stora delar består av gamla Renaultkomponenter, som av olika anledningar inte längre platsar i Renaults bilar. Men anledningen till att de är billiga är oväsentlig för slutkonsumenten skulle jag vilja påstå.

Min poäng var bara den att drivlinan i en enkel och billig ICE-bil är _väldigt_ billig att tillverka, och för motsvarande pengar för en elektrisk drivlina får du i princip ingenting.

Helt klart kommer elektriska drivlinor bli billigare, det råder det ingen tvekan om. Men riktigt billiga elbilar med i övrigt samma egenskaper kommer dröja ett bra tag tror jag.
MangeT skrev:
Vad jag hört är det så att Dacia köpt gamla verktyg för formarna av delarna från Renault som de tillverkar sina bilar av. Någon som vet om det stämmer?
Dacia ägs av Renault och som du säger är många av komponenterna i en Dacia gamla Renaultkonstruktioner, ett lyckosamt koncept har det visat sig.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Jerker »

Geni87 skrev:
Jerker skrev:
Korrekt är att drivlinan i en Dacia till stora delar består av gamla Renaultkomponenter, som av olika anledningar inte längre platsar i Renaults bilar. Men anledningen till att de är billiga är oväsentlig för slutkonsumenten skulle jag vilja påstå.

Min poäng var bara den att drivlinan i en enkel och billig ICE-bil är _väldigt_ billig att tillverka, och för motsvarande pengar för en elektrisk drivlina får du i princip ingenting.
Ja, fast att de är så billiga i en Dacia är ju tack vare att de tidigare har varit betydligt dyrare att köpa; att utvecklingen har betalats när dessa suttit i betydligt dyrare bilar. En eldrivlina är i jämförelse ändå mycket billigare att utveckla. Det är produktionskostnaden för batterierna som fortfarande är relativt dyra. Tillverkningskostnaden är en sak, utvecklingskostnaden en annan, och även den ska hamna i slutpriset på en bil. I en ny bilmodell är kanske fördelningen mellan tillverkningskostnad å ena sidan och utveckling och investering i tillverkningsverktyg å andra sidan 1:9.

Det är ju så all teknikutveckling sker: Innovationer är dyra och kommer först i dyra bilar hos köpstarka konsumenter och senare blir de billiga och sprids ned i segmenten för att till slut bli standardkomponenter som kostar en struntsumma. Läste att Autoliv sagt att det kostar bara 500:- per fordon att få antisladd. Det kostade väl 10000-tals kronor per bil när det var nytt.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Niklas Z »

Hade det varit enkelt och billigt att klara avgaskraven, utan att ge avkall på andra egenskaper, så hade det inte blivit någon dieselgate. Med skärpta avgaskrav torde det bli ännu dyrare.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Geni87 »

Jerker skrev:
Geni87 skrev:
Jerker skrev:
Korrekt är att drivlinan i en Dacia till stora delar består av gamla Renaultkomponenter, som av olika anledningar inte längre platsar i Renaults bilar. Men anledningen till att de är billiga är oväsentlig för slutkonsumenten skulle jag vilja påstå.

Min poäng var bara den att drivlinan i en enkel och billig ICE-bil är _väldigt_ billig att tillverka, och för motsvarande pengar för en elektrisk drivlina får du i princip ingenting.
Ja, fast att de är så billiga i en Dacia är ju tack vare att de tidigare har varit betydligt dyrare att köpa; att utvecklingen har betalats när dessa suttit i betydligt dyrare bilar. En eldrivlina är i jämförelse ändå mycket billigare att utveckla. Det är produktionskostnaden för batterierna som fortfarande är relativt dyra. Tillverkningskostnaden är en sak, utvecklingskostnaden en annan, och även den ska hamna i slutpriset på en bil. I en ny bilmodell är kanske fördelningen mellan tillverkningskostnad å ena sidan och utveckling och investering i tillverkningsverktyg å andra sidan 1:9.

Det är ju så all teknikutveckling sker: Innovationer är dyra och kommer först i dyra bilar hos köpstarka konsumenter och senare blir de billiga och sprids ned i segmenten för att till slut bli standardkomponenter som kostar en struntsumma. Läste att Autoliv sagt att det kostar bara 500:- per fordon att få antisladd. Det kostade väl 10000-tals kronor per bil när det var nytt.
Japp, jag har full koll på hur det funkar då jag jobbar med utveckling och produktion. Det är ju just material- och tillverkningskostnaderna av den elektriska drivlinan som gör den dyr, inte utvecklingskostnaderna som typiskt står för mindre än 5% av en ny bilmodells kostnader utslaget på dess förväntade livslängd och volym.

Likväl struntar slutkonsumenten fortfarande i varför Dacian är billigare, bara den uppfyller de krav som finns.

Den dagen det kommer en hyfsat vettig elbil med rimlig räckvidd för 70kkr är jag den första som applåderar (även om jag förmodligen inte kommer köpa den då jag ställer högre krav än att bara kunna ta mig från a till b).
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Jerker »

Det kommer antagligen att finnas elbilar för allas plånböcker och önskemål i framtiden. Min poäng är den att eftersom det är billigare att starta elbilstillverkning så kommer det både att finnas många nya tillverkare och riktigt billiga elbilar i framtiden.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Teslaspolen »

Allt som idag drivs med bensin eller diesel och liknande i en förbränningsmotor kan även drivas med el i en elmotor i framtiden. Tekniken finns, allt handlar om ekonomin som blir mer och mer fördelaktig för varje år som passerar. Att det kommer finnas ett elfordon för varje användarscenario som kan tänkas är självklart, men vissa saker tar längre tid än andra. Men som du säger Jerker så torde det vara mycket lättare att bygga ett elfordon med egen prägel på, än det är att lyckas med en fossilmotor som brukar annars vara kärnverksamheten i de stora företagen. Tar man en Volvo eller VW motor och sätter den i ett eget fordon så blir det inget mervärde alls, medans ett pack LG eller Panasonkc batterier och en OEM elmotor i ett fordon ger möjligheter för helt andra fokusområden.

T.ex personbil, buss och lastbil finns redan ekonomin i. Nu kommer även trädgårdsverktygen starkt med el som ersätter bensinen.

Det som kommer ta längre tid är flyget, där tekniken är en begränsande faktor, och arbetsbilen som ska dra skrot till ÅVC två gånger om året där ekonomin inte än (men snart) går ihop. Sedan har vi lite större projekt som ett kryssningsfartyg eller kontainerskepp där det kanske främst rör sig om logistiska utmaningar som behöver överkommas.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Geni87 »

Teslaspolen skrev:
Allt som idag drivs med bensin eller diesel och liknande i en förbränningsmotor kan även drivas med el i en elmotor i framtiden. Tekniken finns, allt handlar om ekonomin som blir mer och mer fördelaktig för varje år som passerar. Att det kommer finnas ett elfordon för varje användarscenario som kan tänkas är självklart, men vissa saker tar längre tid än andra. Men som du säger Jerker så torde det vara mycket lättare att bygga ett elfordon med egen prägel på, än det är att lyckas med en fossilmotor som brukar annars vara kärnverksamheten i de stora företagen. Tar man en Volvo eller VW motor och sätter den i ett eget fordon så blir det inget mervärde alls, medans ett pack LG eller Panasonkc batterier och en OEM elmotor i ett fordon ger möjligheter för helt andra fokusområden.

T.ex personbil, buss och lastbil finns redan ekonomin i. Nu kommer även trädgårdsverktygen starkt med el som ersätter bensinen.

Det som kommer ta längre tid är flyget, där tekniken är en begränsande faktor, och arbetsbilen som ska dra skrot till ÅVC två gånger om året där ekonomin inte än (men snart) går ihop. Sedan har vi lite större projekt som ett kryssningsfartyg eller kontainerskepp där det kanske främst rör sig om logistiska utmaningar som behöver överkommas.
Håller helt med dig. Karaktären på drivlinorna kommer bli mycket mer lik märken emellan så det blir troligtvis en total urvattning av märkesidentiteten sett till drivlinan. Biltillverkarna får hitta andra områden att särskilja sig inom, vilket de iofs redan gör.

Flyget är den tuffaste nöten att knäcka som du säger. Mängden energi som krävs skulle i dagsläget kräva batterier med en vikt på mer än hela nyttolasten i ett vanligt trafikflygplan.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av mati »

Geni87 skrev:
Flyget är den tuffaste nöten att knäcka som du säger. Mängden energi som krävs skulle i dagsläget kräva batterier med en vikt på mer än hela nyttolasten i ett vanligt trafikflygplan.
Att stora flygplan enbart går på batterier tror jag inte kommer att hända under min livstid. Hybridflygplan däremot kan tänkas dyka upp inom överskådlig framtid.
Den klart svåraste nöten att knäcka i det sambandet är folks beteende. Det måste flygas mindre. Mycket mindre. Jag har svårt att se hur det ständigt ökande flygandet ska kunna fortsätta med de begränsade energiresurserna som finns. Batteriflygplan som går på förnyelsebar el lär inte kunna ersätta fossilflyget över en natt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av JFAH »

mati skrev:
Geni87 skrev:
Flyget är den tuffaste nöten att knäcka som du säger. Mängden energi som krävs skulle i dagsläget kräva batterier med en vikt på mer än hela nyttolasten i ett vanligt trafikflygplan.
Att stora flygplan enbart går på batterier tror jag inte kommer att hända under min livstid. Hybridflygplan däremot kan tänkas dyka upp inom överskådlig framtid.
Den klart svåraste nöten att knäcka i det sambandet är folks beteende. Det måste flygas mindre. Mycket mindre. Jag har svårt att se hur det ständigt ökande flygandet ska kunna fortsätta med de begränsade energiresurserna som finns. Batteriflygplan som går på förnyelsebar el lär inte kunna ersätta fossilflyget över en natt.
Får m an snurr på hyperloop kan det faktiskt bli ett fullgånget alternativ för europeisk del. Att ha hyperloop mellan stockholm-oslo (30 minuter), Stcokholm Berlin, 1h timmer, eller stockholm paris på 1,5 timmar skulle göra underverk. Drömma kan man ju alltid.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av mati »

Ja, det är väl i princip meningen med hyperloop, att den ska ersätta flyget i den mån det går. Jag vill ju inte vara pessimisten här, men jag tror att det kommer ta ännu längre tid att vi (eller snarare inte vi) får se någon form av hyperloop i Europa. Sverige vill jag inte ens prata om. Vi får väl se till att leva riktigt länge, alternativt kan vi lägga oss i frysen och ställa upptiningstimern på 200 år i framtiden eller så. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av LarsL »

Tycker inte man ska gå in i Dark-green och börja kräva att vi ska flyga/resa mindre. Jag är för bright-green där tekniken kommer göra att vi kan resa mer, längre och billigare.

Med eldrift skulle man kunna flyga betydligt högre upp i tunnare atmosfär. Jag är emot hybrider eftersom de kräver att man släpar på två system men jag kan tänka mig att man använder fossilmotorer för att komma upp och sedan går över till el. Men det är nog troligare att det blir rena elflyg just på grund av att det inte funkar att ha två system på samma plan med tanke på vikt.
Små sportflyg finns ju redan kommersiellt med endast eldrift. Men dessa flyger ju korta sträckor på låg höjd så där utnyttjas ju inte alla fördelar.

Ska man tro Elon Musk så blir det hyperloop för korta resor och BFR för de längre. Han har ju åtminstone inte presenterat några andra alternativ för medellånga resor, typ över Atlanten.
Skriv svar