Många här tolkar "omsprungen" som att det har med volym att göra. Enligt kriterierna i artikeln så har det inget alls att göra med hur många bilar som är sålda. Läser ni inte artikeln innan ni kommenterar?
Vilket gör det ännu knäppare för inte en chans att Daimler 2021 kan visa upp bättre elbilsteknik än Tesla. Just nu verkar de ju vara på nivån ’Tesla bryter mot fysikenslagar’.
Finns det oberoende tester av Tesla Semi som bevisar att den klarar det som Tesla har sagt att den ska klara?
Många här tolkar "omsprungen" som att det har med volym att göra. Enligt kriterierna i artikeln så har det inget alls att göra med hur många bilar som är sålda. Läser ni inte artikeln innan ni kommenterar?
Vilket gör det ännu knäppare för inte en chans att Daimler 2021 kan visa upp bättre elbilsteknik än Tesla. Just nu verkar de ju vara på nivån ’Tesla bryter mot fysikenslagar’.
Finns det oberoende tester av Tesla Semi som bevisar att den klarar det som Tesla har sagt att den ska klara?
Finns det oberoende tester som visar att den inte klarar det som Tesla har sagt?
Det normala är att den som kommer med ett påstående om hur något är också är den som får bära bevisbördan. Det är med andra ord mycket rimligare att kräva oberoende belägg som stödjer Teslas påstående, än att kräva oberoende belägg för att det är fel.
Många här tolkar "omsprungen" som att det har med volym att göra. Enligt kriterierna i artikeln så har det inget alls att göra med hur många bilar som är sålda. Läser ni inte artikeln innan ni kommenterar?
Vilket gör det ännu knäppare för inte en chans att Daimler 2021 kan visa upp bättre elbilsteknik än Tesla. Just nu verkar de ju vara på nivån ’Tesla bryter mot fysikenslagar’.
Finns det oberoende tester av Tesla Semi som bevisar att den klarar det som Tesla har sagt att den ska klara?
Finns det oberoende tester som visar att den inte klarar det som Tesla har sagt?
Men skärp dig! Klart bevisbördan ligger hos Tesla.
Men skärp dig! Klart bevisbördan ligger hos Tesla.
Vilken biltillverkare har någonsin låtit en oberoende testa en prototyp för att bevisa att den ska klara av specen för produktionsmodellen?
Vad är det som pekar på att Tesla Semi inte skulle klara av specen? Vi har ju gjort enkla beräkningar här på forumet som visar att det är fullt möjligt med de batteripack som idag finns i Model S/X.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Övriga tillverkare filar ju idag på bilar som de skall släppa 2020 som motsvarar Roadster gen1 ungefär.
Hitintills har vi ju inte sett en enda dedikerad elbil som inte är en konvertering av en bensinbil/plattform.
BMW i3? Renault Zoe?
i3 säger jag ingenting om, tyckte jag sa elbil
Zoe där emot har jag svårt att se som något annat än en konvertering, precis som Leaf. Det har varit väldigt strikta ramar vid konstruktionen av de bilarna.
Zoe byggs på samma bottenplatta som Clio, inte Megane. Och iaf den förra generationen e-Golf var väl också en konvertering av vanliga Golf, och e-UP fanns både som ICE och elbil. De flesta elbilar som byggts av traditionella biltillverkare fram till idag har varit enklare konverteringar av befintliga bottenplattor.
Många här tolkar "omsprungen" som att det har med volym att göra. Enligt kriterierna i artikeln så har det inget alls att göra med hur många bilar som är sålda. Läser ni inte artikeln innan ni kommenterar?
Vilket gör det ännu knäppare för inte en chans att Daimler 2021 kan visa upp bättre elbilsteknik än Tesla. Just nu verkar de ju vara på nivån ’Tesla bryter mot fysikenslagar’.
Finns det oberoende tester av Tesla Semi som bevisar att den klarar det som Tesla har sagt att den ska klara?
Finns det oberoende tester som visar att den inte klarar det som Tesla har sagt?
Det jag menar är att det inte finns några tester gjorda eftersom bilen inte är släpp än, är det något konstigt med det?
Svenssons skrev:
Vilken biltillverkare har någonsin låtit en oberoende testa en prototyp för att bevisa att den ska klara av specen för produktionsmodellen?
Vad är det som pekar på att Tesla Semi inte skulle klara av specen? Vi har ju gjort enkla beräkningar här på forumet som visar att det är fullt möjligt med de batteripack som idag finns i Model S/X.
Men skärp dig! Klart bevisbördan ligger hos Tesla.
Vilken biltillverkare har någonsin låtit en oberoende testa en prototyp för att bevisa att den ska klara av specen för produktionsmodellen?
Vad är det som pekar på att Tesla Semi inte skulle klara av specen? Vi har ju gjort enkla beräkningar här på forumet som visar att det är fullt möjligt med de batteripack som idag finns i Model S/X.
Nej men han hånade ju de som ifrågasatte Teslas påståenden som omöjliga.
Men skärp dig! Klart bevisbördan ligger hos Tesla.
Vilken biltillverkare har någonsin låtit en oberoende testa en prototyp för att bevisa att den ska klara av specen för produktionsmodellen?
Vad är det som pekar på att Tesla Semi inte skulle klara av specen? Vi har ju gjort enkla beräkningar här på forumet som visar att det är fullt möjligt med de batteripack som idag finns i Model S/X.
Nej men han hånade ju de som ifrågasatte Teslas påståenden som omöjliga.
Att säga att Teslas påståenden är fysiskt omöjliga är ju rätt löjligt och det borde vara tillåtet att förlöjliga det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Men skärp dig! Klart bevisbördan ligger hos Tesla.
Vilken biltillverkare har någonsin låtit en oberoende testa en prototyp för att bevisa att den ska klara av specen för produktionsmodellen?
Vad är det som pekar på att Tesla Semi inte skulle klara av specen? Vi har ju gjort enkla beräkningar här på forumet som visar att det är fullt möjligt med de batteripack som idag finns i Model S/X.
Nej men han hånade ju de som ifrågasatte Teslas påståenden som omöjliga.
Att säga att Teslas påståenden är fysiskt omöjliga är ju rätt löjligt och det borde vara tillåtet att förlöjliga det.
Det är bevisat hur långt en Model 3 kan köra. Det är då bara en fråga om att ha flera Model 3 inbakade i en lastbil. Det är ingen naturlag som hindrar detta. Det är sedan mer en fråga hur praktisk lösning det är. Att påstå att det är fysiskt omöjligt är dock bara löjligt. Hävdar man att något är fysiskt omöjligt så faller snarare bevisbördan på den personen som kommer med det påståendet.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 2 gång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Den här är rätt bra. Tesla har skapligt rykte bland de stora gamla rävarna i alla fall
Till exempel har Tesla i princip tvingat övriga biltillverkare att börja bygga laddinfrastruktur, vilket de inte alls vill hålla på med. Men de inser att det skulle gå för långsamt om de ska vänta på staten och då hade Tesla ökat sitt försprång ännu mer.
Nä, plattformen för I Pace är utvecklad för flera kommande elbilar vad jag har förstått det. Om du kollar på bottenplattan så har jag väldigt svårt och se att den skulle vara gjord för en fossilbil.
Ja i-Pace är väl solklart, men det är ju även i3 som är 5-6 år gammal vid det här laget.
Problemet ligger inte i att ingen utvecklar dedikerade elbilar (det kommer ju en lång rad), problemet är att ingen utom Tesla (och möjligen Nissan-Renault) vill sälja dem i volym.
Jaguar är ju faktiskt en tillverkare som borde överväga på allvar att faktiskt satsa på sin elbil, de har ju stora problem med försäljning och lönsamhet med sina vanliga bilar. Hela JLR-koncernen drabbas ju extremt hårt av att folk inte vill köpa dieselbilar längre.
Man tycker ju det borde finnas andra tillverkare på dekis som tog chansen att satsa på eldrift istället, men det verkar som de mest har fullt upp att hålla sig flytande inom fossilbilar
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Övriga tillverkare filar ju idag på bilar som de skall släppa 2020 som motsvarar Roadster gen1 ungefär.
Hitintills har vi ju inte sett en enda dedikerad elbil som inte är en konvertering av en bensinbil/plattform.
Jaguar I-pace?
Dom finns ju inte än. I framtiden får vi säkert ta del av fler och bättre recept som sagt men idag är det väldigt få som faktiskt tar tillvara på elmotorns fördelar.
Nä, plattformen för I Pace är utvecklad för flera kommande elbilar vad jag har förstått det. Om du kollar på bottenplattan så har jag väldigt svårt och se att den skulle vara gjord för en fossilbil.
Bort med frontmotorn där och trä på en Octavia eller Ceed SW så är vi hemma
Nobelpriset i fysik ska gå till den som "inom fysikens område har gjort den viktigaste upptäckt eller uppfinning", så uppfinning kvalar väl in under ingenjörsskap? Sedan att Kungliga Vetenskapsakademien gillar upptäckter mer än uppfinningar är väl en annan sak.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Många här tolkar "omsprungen" som att det har med volym att göra. Enligt kriterierna i artikeln så har det inget alls att göra med hur många bilar som är sålda. Läser ni inte artikeln innan ni kommenterar?
Vilket gör det ännu knäppare för inte en chans att Daimler 2021 kan visa upp bättre elbilsteknik än Tesla. Just nu verkar de ju vara på nivån ’Tesla bryter mot fysikenslagar’.
Finns det oberoende tester av Tesla Semi som bevisar att den klarar det som Tesla har sagt att den ska klara?
Nej, inga officiella såklart. Men det finns intervjuer med blivande kunder som har fått testa existerande demofordon och de har tydligt sagt att de inte har sett något som inte stämmer och att de finner det troligt att alla specs stämmer, men att inte samtliga är kollade. (Ursäkta att jag inte har källa, men har läst det på Electrek).
Men det är onekligen fascinerande att ett par olika stora tillverkare har gått ut och sagt att det är omöjligt. Förmodligen (killgissning!) handlar det helt enkelt om interna förslag de har fått presenterade för sig som har saknat någon kompromiss som Tesla har bejakat. Tesla har ju gjort en del designval med lastbilen som en hel del i branschen inte är supernöjda med (hyttens form t.ex.).
Många här tolkar "omsprungen" som att det har med volym att göra. Enligt kriterierna i artikeln så har det inget alls att göra med hur många bilar som är sålda. Läser ni inte artikeln innan ni kommenterar?
Vilket gör det ännu knäppare för inte en chans att Daimler 2021 kan visa upp bättre elbilsteknik än Tesla. Just nu verkar de ju vara på nivån ’Tesla bryter mot fysikenslagar’.
Finns det oberoende tester av Tesla Semi som bevisar att den klarar det som Tesla har sagt att den ska klara?
Nej, inga officiella såklart. Men det finns intervjuer med blivande kunder som har fått testa existerande demofordon och de har tydligt sagt att de inte har sett något som inte stämmer och att de finner det troligt att alla specs stämmer, men att inte samtliga är kollade. (Ursäkta att jag inte har källa, men har läst det på Electrek).
Men det är onekligen fascinerande att ett par olika stora tillverkare har gått ut och sagt att det är omöjligt. Förmodligen (killgissning!) handlar det helt enkelt om interna förslag de har fått presenterade för sig som har saknat någon kompromiss som Tesla har bejakat. Tesla har ju gjort en del designval med lastbilen som en hel del i branschen inte är supernöjda med (hyttens form t.ex.).
Fast misstolkar ni inte vad gubben på Daimler sa nu igen? Det han sa var väl att om Tesla börjar serieproducera och leverera Semin till kunder med den spec de har sagt, under 2019 som de har sagt - då har Daimler missat något. Inte att det är tekniskt omöjligt att bygga en lastbil med den räckvidden som Tesla uppger.
At the launch event for the eActros test fleet today, Daimler’s head of trucks, Martin Daum, told reporters that he has doubts about Tesla achieving those specs (via Bloomberg):
“If Tesla really delivers on this promise, we’ll obviously buy two trucks — one to take apart and one to test because if that happens, something has passed us by. But for now, the same laws of physics apply in Germany and in California.”