Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Henrik Torphammar »

vigge50 skrev:
LarsL skrev:
Walker skrev:
Jaguar I-pace?
E-Pace?
Nä, plattformen för I Pace är utvecklad för flera kommande elbilar vad jag har förstått det. Om du kollar på bottenplattan så har jag väldigt svårt och se att den skulle vara gjord för en fossilbil.

Bild
Bort med frontmotorn där och trä på en Octavia eller Ceed SW så är vi hemma :D
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
12man skrev:
...och det brukar ge Nobelpriset
Finns inget Nobelpris i ingenjörsskap.
Nobelpriset i fysik ska gå till den som "inom fysikens område har gjort den viktigaste upptäckt eller uppfinning", så uppfinning kvalar väl in under ingenjörsskap? Sedan att Kungliga Vetenskapsakademien gillar upptäckter mer än uppfinningar är väl en annan sak.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Sventsh
Inlägg: 9
Blev medlem: 03 apr 2016 09:54

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Sventsh »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
joel80 skrev:
Många här tolkar "omsprungen" som att det har med volym att göra. Enligt kriterierna i artikeln så har det inget alls att göra med hur många bilar som är sålda. Läser ni inte artikeln innan ni kommenterar? ;)
Vilket gör det ännu knäppare för inte en chans att Daimler 2021 kan visa upp bättre elbilsteknik än Tesla. Just nu verkar de ju vara på nivån ’Tesla bryter mot fysikenslagar’.

Finns det oberoende tester av Tesla Semi som bevisar att den klarar det som Tesla har sagt att den ska klara?
Nej, inga officiella såklart. Men det finns intervjuer med blivande kunder som har fått testa existerande demofordon och de har tydligt sagt att de inte har sett något som inte stämmer och att de finner det troligt att alla specs stämmer, men att inte samtliga är kollade. (Ursäkta att jag inte har källa, men har läst det på Electrek).

Men det är onekligen fascinerande att ett par olika stora tillverkare har gått ut och sagt att det är omöjligt. Förmodligen (killgissning!) handlar det helt enkelt om interna förslag de har fått presenterade för sig som har saknat någon kompromiss som Tesla har bejakat. Tesla har ju gjort en del designval med lastbilen som en hel del i branschen inte är supernöjda med (hyttens form t.ex.).
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Geni87 »

Sventsh skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:
joel80 skrev:
Många här tolkar "omsprungen" som att det har med volym att göra. Enligt kriterierna i artikeln så har det inget alls att göra med hur många bilar som är sålda. Läser ni inte artikeln innan ni kommenterar? ;)
Vilket gör det ännu knäppare för inte en chans att Daimler 2021 kan visa upp bättre elbilsteknik än Tesla. Just nu verkar de ju vara på nivån ’Tesla bryter mot fysikenslagar’.

Finns det oberoende tester av Tesla Semi som bevisar att den klarar det som Tesla har sagt att den ska klara?
Nej, inga officiella såklart. Men det finns intervjuer med blivande kunder som har fått testa existerande demofordon och de har tydligt sagt att de inte har sett något som inte stämmer och att de finner det troligt att alla specs stämmer, men att inte samtliga är kollade. (Ursäkta att jag inte har källa, men har läst det på Electrek).

Men det är onekligen fascinerande att ett par olika stora tillverkare har gått ut och sagt att det är omöjligt. Förmodligen (killgissning!) handlar det helt enkelt om interna förslag de har fått presenterade för sig som har saknat någon kompromiss som Tesla har bejakat. Tesla har ju gjort en del designval med lastbilen som en hel del i branschen inte är supernöjda med (hyttens form t.ex.).
Fast misstolkar ni inte vad gubben på Daimler sa nu igen? Det han sa var väl att om Tesla börjar serieproducera och leverera Semin till kunder med den spec de har sagt, under 2019 som de har sagt - då har Daimler missat något. Inte att det är tekniskt omöjligt att bygga en lastbil med den räckvidden som Tesla uppger.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Jerker »

Electrek skrev:
At the launch event for the eActros test fleet today, Daimler’s head of trucks, Martin Daum, told reporters that he has doubts about Tesla achieving those specs (via Bloomberg):

“If Tesla really delivers on this promise, we’ll obviously buy two trucks — one to take apart and one to test because if that happens, something has passed us by. But for now, the same laws of physics apply in Germany and in California.”
https://electrek.co/2018/02/21/tesla-se ... -daimlers/
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av 12man »

Electrek kanske inte är mest neutrala i ämnet men lite mer neutrala

https://www.bloomberg.com/news/articles ... y-heats-up

1000 lastbilar per år tänkte Daimler tillverka till en början läste jag

Sen denna lite äldre bla bla video direkt från hästens mun, lite Samuelsson kappvändar vibbar
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Geni87 »

12man skrev:
Electrek kanske inte är mest neutrala i ämnet men lite mer neutrala

https://www.bloomberg.com/news/articles ... y-heats-up

1000 lastbilar per år tänkte Daimler tillverka till en början läste jag

Sen denna lite äldre bla bla video direkt från hästens mun, lite Samuelsson kappvändar vibbar
Jo Electrek har ju klippt ganska friskt i Bloombers artikel och utelämnat t.ex:

"The German manufacturer, best known for its luxury cars, is also the world’s biggest truckmaker, giving Daimler the most to lose should Tesla boss Elon Musk succeed in producing a semi truck with a 500-mile range for delivery starting in 2019.

If that happened, Daimler would have miscalculated to an unimaginable degree, head of trucks Martin Daum suggested to reporters at an event Wednesday in Stuttgart."


Har det sipprat ut någon info angående vart Semin ska tillverkas förresten? Om den ska börja levereras under nästa år bör de ju ha fullt upp med att installera produktionsutrustning nu.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Jerker »

Geni87 skrev:
Har det sipprat ut någon info angående vart Semin ska tillverkas förresten? Om den ska börja levereras under nästa år bör de ju ha fullt upp med att installera produktionsutrustning nu.
Det är väl bara att kolla efter stora tältbyggen! :)
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Geni87 »

Jerker skrev:
Geni87 skrev:
Har det sipprat ut någon info angående vart Semin ska tillverkas förresten? Om den ska börja levereras under nästa år bör de ju ha fullt upp med att installera produktionsutrustning nu.
Det är väl bara att kolla efter stora tältbyggen! :)
Sant! :D Snart kommer varje kringresande cirkus bli misstagna för en Teslafabrik!
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Laban »

12man skrev:
Electrek kanske inte är mest neutrala i ämnet men lite mer neutrala

https://www.bloomberg.com/news/articles ... y-heats-up

1000 lastbilar per år tänkte Daimler tillverka till en början läste jag

Sen denna lite äldre bla bla video direkt från hästens mun, lite Samuelsson kappvändar vibbar
Fortfarande rätt stor skepticism i dessa videos. Daum pratar om att man måste ta reda på hur batterierna kommer att fungera när bilarna har körts några år. Det ser jag som något man borde ha koll på vid det här laget.

På frågan om pris (frågan var initial kostnad vs hur lång tid det tar att tjäna in extrakostnaden) så sa han "easily 15 to 20 thousand dollars more then a traditional truck in the long run". Svårt att veta exakt vad han menar med det men " in the long run " tolkar jag som att den kommer att vara dyrare även inräknat besparing på drivmedel. Och då pratar vi om bilar med kort räckvidd och i sammanhanget relativt små batteripack, ~20 mil - 240 kWh.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av LarsL »

Laban skrev:
Fortfarande rätt stor skepticism i dessa videos. Daum pratar om att man måste ta reda på hur batterierna kommer att fungera när bilarna har körts några år. Det ser jag som något man borde ha koll på vid det här laget.
Det där är ju klassisk FUD.

Teslas batterier håller ju alldeles utmärkt, när det gäller mil i alla fall. Jag skulle inte oroa mig för just det om jag kör min lastbil konstant åtminstone.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av 12man »

Känns som Daum ligger lite sent på lärkurvan, eller också låtsas han bara...
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av evilirish »

Här är info om en Model S som kört ca 64.000mil (och en X som kört ca 48.000 mil):
https://electrek.co/2018/07/17/tesla-mo ... s-3-years/

TLDR; S'en har bytt batteri 2ggr på garanti. Nämnvärt är att de kör Supercharger konstant (flera ggr om dagen, varje dag) och aldrig balanserat det med vila+långsamladdning. Total misshandel av batteriet alltså. Jämförelsevis typ som att konstant varva uppe i det röda på en fossilmotor?

X'en är fortfarande på original-batteriet.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Jerker »

evilirish skrev:
Här är info om en Model S som kört ca 64.000mil (och en X som kört ca 48.000 mil):
https://electrek.co/2018/07/17/tesla-mo ... s-3-years/

TLDR; S'en har bytt batteri 2ggr på garanti. Nämnvärt är att de kör Supercharger konstant (flera ggr om dagen, varje dag) och aldrig balanserat det med vila+långsamladdning. Total misshandel av batteriet alltså. Jämförelsevis typ som att konstant varva uppe i det röda på en fossilmotor?

X'en är fortfarande på original-batteriet.
Värt att notera att det första batteribytet var pga allt för mycket SuC-laddande och alltid upp till 90-100% och laddningen startade allt för ofta omedelbart efter färd när batteriets SOC var låg. Detta byte skedde efter nästan 50000 mil och degraderingen var endast 6%! Så man kan alltså misshandla batteriet och det fungerar utmärkt i 50000 mil!

Det andra bytet skedde snabbare och det var pga fel från tillverkningen.

Nu ska man ju veta att åldrandet också påverkar degraderingen, så om man spred ut dessa 50000 mil över 20 år så skulle degraderingen ha varit väsentligt större.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av LarsL »

Ja, ska man inte köra son bil så kan det vara bra att köpa en diesellastbil. Men väldigt få åkerier köper bilar för att de ska stå still.

Detta sägs naturligtvis för att skapa rädsla, osäkerhet och tvivel. Spelar egentligen ingen roll om han vet bättre eller inte utan detta är syftet.
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Jerka »

Tesla är ett företag i stark utveckling. De ligger före alla andra vad gäller teknik. De har ett snabbladdarnätverk och en batterifabrik, vilket inga andra tillverkare har. De har erfarenhet och kan antagligen bygga fler batterifabriker ännu snabbare än de byggde den första. De har också gott om riskkapital och ett starkt varumärke. De har ingen legacytillverkning av fossilbilar som de behöver ta hänsyn till. De har en enorm efterfrågan på sina bilar och säljer allt de kan producera (åtminstone av Model 3). De har nya spännande modeller på gång.

De andra biltillverkarna har fabriker som kan tillverka enorma mängder fossilbilar. De är säkert en tillgång till viss del, men kan också bli till ett sänke när alla kunder vill ha elbilar. Vidare har de stora finansiella resurser, vilket såklart är bra. Men i övrigt ser jag inte mycket som talar för att de skulle hämta in Teslas försprång särskilt snabbt. Marknaden ligger öppen för Tesla att expandera till mångdubbla storleken innan det sker.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av nek0 »

Jerka skrev:
Tesla är ett företag i stark utveckling. De ligger före alla andra vad gäller teknik. De har ett snabbladdarnätverk och en batterifabrik, vilket inga andra tillverkare har. De har erfarenhet och kan antagligen bygga fler batterifabriker ännu snabbare än de byggde den första. De har också gott om riskkapital och ett starkt varumärke. De har ingen legacytillverkning av fossilbilar som de behöver ta hänsyn till. De har en enorm efterfrågan på sina bilar och säljer allt de kan producera (åtminstone av Model 3). De har nya spännande modeller på gång.

De andra biltillverkarna har fabriker som kan tillverka enorma mängder fossilbilar. De är säkert en tillgång till viss del, men kan också bli till ett sänke när alla kunder vill ha elbilar. Vidare har de stora finansiella resurser, vilket såklart är bra. Men i övrigt ser jag inte mycket som talar för att de skulle hämta in Teslas försprång särskilt snabbt. Marknaden ligger öppen för Tesla att expandera till mångdubbla storleken innan det sker.
Frågan är om det finns så stor efterfråga på elbilar som kostar över 500 000kr. Många i Sverige kanske kan betala så mycket men vi är ändå inte så jätte många för att biltillverkarna behöver springa.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Walker »

nek0 skrev:
Jerka skrev:
Tesla är ett företag i stark utveckling. De ligger före alla andra vad gäller teknik. De har ett snabbladdarnätverk och en batterifabrik, vilket inga andra tillverkare har. De har erfarenhet och kan antagligen bygga fler batterifabriker ännu snabbare än de byggde den första. De har också gott om riskkapital och ett starkt varumärke. De har ingen legacytillverkning av fossilbilar som de behöver ta hänsyn till. De har en enorm efterfrågan på sina bilar och säljer allt de kan producera (åtminstone av Model 3). De har nya spännande modeller på gång.

De andra biltillverkarna har fabriker som kan tillverka enorma mängder fossilbilar. De är säkert en tillgång till viss del, men kan också bli till ett sänke när alla kunder vill ha elbilar. Vidare har de stora finansiella resurser, vilket såklart är bra. Men i övrigt ser jag inte mycket som talar för att de skulle hämta in Teslas försprång särskilt snabbt. Marknaden ligger öppen för Tesla att expandera till mångdubbla storleken innan det sker.
Frågan är om det finns så stor efterfråga på elbilar som kostar över 500 000kr. Många i Sverige kanske kan betala så mycket men vi är ändå inte så jätte många för att biltillverkarna behöver springa.
Tillräckligt många för att det ska vara svårt att få tag i en eGolf för under 500 000..... (går att beställa igen, dock över året i väntetid)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av mati »

Walker skrev:
Tillräckligt många för att det ska vara svårt att få tag i en eGolf för under 500 000..... (går att beställa igen, dock över året i väntetid)
Det känns som man skulle kunna tjäna en hacka på att sälja sin e-Golf nu. Inte att jag någonsin skulle göra det, men intressant med tanke på det påstått låga andrahandsvärdet på elbilar... ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Jerka »

nek0 skrev:
Frågan är om det finns så stor efterfråga på elbilar som kostar över 500 000kr. Många i Sverige kanske kan betala så mycket men vi är ändå inte så jätte många för att biltillverkarna behöver springa.
Marknaden för (bra) elbilar för över 500 000 är nästan identisk med marknaden för alla bilar över 500 000. Kanske ännu större eftersom man kan räkna hem en del av den större kapitalinvesteringen i minskade bränslekostnader. Om man kollar på alla lite större och lyxigare modeller av Audi, BMW och Mercedes som finns ute på vägarna så inser man att det finns en hyfsat stor marknad.

Sen tror jag nog att Tesla ska lyckas skeppa den billigaste varianten av Model 3 till 2021, annat vore väl pessimistiskt i överkant.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
nek0 skrev:
Jerka skrev:
Tesla är ett företag i stark utveckling. De ligger före alla andra vad gäller teknik. De har ett snabbladdarnätverk och en batterifabrik, vilket inga andra tillverkare har. De har erfarenhet och kan antagligen bygga fler batterifabriker ännu snabbare än de byggde den första. De har också gott om riskkapital och ett starkt varumärke. De har ingen legacytillverkning av fossilbilar som de behöver ta hänsyn till. De har en enorm efterfrågan på sina bilar och säljer allt de kan producera (åtminstone av Model 3). De har nya spännande modeller på gång.

De andra biltillverkarna har fabriker som kan tillverka enorma mängder fossilbilar. De är säkert en tillgång till viss del, men kan också bli till ett sänke när alla kunder vill ha elbilar. Vidare har de stora finansiella resurser, vilket såklart är bra. Men i övrigt ser jag inte mycket som talar för att de skulle hämta in Teslas försprång särskilt snabbt. Marknaden ligger öppen för Tesla att expandera till mångdubbla storleken innan det sker.
Frågan är om det finns så stor efterfråga på elbilar som kostar över 500 000kr. Många i Sverige kanske kan betala så mycket men vi är ändå inte så jätte många för att biltillverkarna behöver springa.
Tillräckligt många för att det ska vara svårt att få tag i en eGolf för under 500 000..... (går att beställa igen, dock över året i väntetid)
Och vad seger detta?
https://teknikensvarld.se/nu-finns-det- ... en-571238/
"Av de fler än miljon elbilar och laddhybrider som såldes i världen i fjol stod Sverige för (räknat på registreringar under helåret) 4 217 elbilar och " Tesla behöver inte en vecka för att fylla hela Sveriges behov. Tänk om alla biltillverkare producerar idag lika många elbilar som Tesla gör. Hur många hade hittat en köpare med dagens priser och egenskaper?
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av tor »

Jag tror inte att efterfrågan är hindret för tesla med tanke på 35$ M3, Y, Semi, roadster, truck samt den kinsiska marknaden. Det kommer säkert finnas konkurenter men tveksam till om dessa producerar i de volymer att de tar kunder fråm tesla.
Teslas konkurenter är inte andra elbilstillverkare utan ICE tillverkare och det tror jag kommer förbli så ett tag. Efterfrågan på elbilar är ju vesäntligt större än utbudet idag och det finns inga tecken (som jag ser det) att det skulle ändras. Det skulle ju krävas en tillverkningskapacitet på flera miljoner bilar på årsbasis.

Vad som oroar mig är hur Tesla ska kunna finansiera den här typen av expansion. Visst kan tesla ta in mer kapital under 2019 men kan dom ta in nog för att finansiera 3(eller mer) Giga med bilproduktion? Det är ju mer än en dubblering av vad dom har idag. Det tar tid att bygga fabriker även för tesla så detta behöver ju ske ganska snart. Kanske tält löser detta :)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av nek0 »

tor skrev:
Jag tror inte att efterfrågan är hindret för tesla med tanke på 35$ M3, Y, Semi, roadster, truck samt den kinsiska marknaden. Det kommer säkert finnas konkurenter men tveksam till om dessa producerar i de volymer att de tar kunder fråm tesla.
Teslas konkurenter är inte andra elbilstillverkare utan ICE tillverkare och det tror jag kommer förbli så ett tag. Efterfrågan på elbilar är ju vesäntligt större än utbudet idag och det finns inga tecken (som jag ser det) att det skulle ändras. Det skulle ju krävas en tillverkningskapacitet på flera miljoner bilar på årsbasis.

Vad som oroar mig är hur Tesla ska kunna finansiera den här typen av expansion. Visst kan tesla ta in mer kapital under 2019 men kan dom ta in nog för att finansiera 3(eller mer) Giga med bilproduktion? Det är ju mer än en dubblering av vad dom har idag. Det tar tid att bygga fabriker även för tesla så detta behöver ju ske ganska snart. Kanske tält löser detta :)
+1
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av vigge50 »

nek0 skrev:
Walker skrev:
nek0 skrev:
Jerka skrev:
Tesla är ett företag i stark utveckling. De ligger före alla andra vad gäller teknik. De har ett snabbladdarnätverk och en batterifabrik, vilket inga andra tillverkare har. De har erfarenhet och kan antagligen bygga fler batterifabriker ännu snabbare än de byggde den första. De har också gott om riskkapital och ett starkt varumärke. De har ingen legacytillverkning av fossilbilar som de behöver ta hänsyn till. De har en enorm efterfrågan på sina bilar och säljer allt de kan producera (åtminstone av Model 3). De har nya spännande modeller på gång.

De andra biltillverkarna har fabriker som kan tillverka enorma mängder fossilbilar. De är säkert en tillgång till viss del, men kan också bli till ett sänke när alla kunder vill ha elbilar. Vidare har de stora finansiella resurser, vilket såklart är bra. Men i övrigt ser jag inte mycket som talar för att de skulle hämta in Teslas försprång särskilt snabbt. Marknaden ligger öppen för Tesla att expandera till mångdubbla storleken innan det sker.
Frågan är om det finns så stor efterfråga på elbilar som kostar över 500 000kr. Många i Sverige kanske kan betala så mycket men vi är ändå inte så jätte många för att biltillverkarna behöver springa.
Tillräckligt många för att det ska vara svårt att få tag i en eGolf för under 500 000..... (går att beställa igen, dock över året i väntetid)
Och vad seger detta?
https://teknikensvarld.se/nu-finns-det- ... en-571238/
"Av de fler än miljon elbilar och laddhybrider som såldes i världen i fjol stod Sverige för (räknat på registreringar under helåret) 4 217 elbilar och " Tesla behöver inte en vecka för att fylla hela Sveriges behov. Tänk om alla biltillverkare producerar idag lika många elbilar som Tesla gör. Hur många hade hittat en köpare med dagens priser och egenskaper?
Har du kollat på väntetiderna för elbilar? Väntetiderna är upp till ett år på flera modeller just för att efterfrågan är långt över försäljningen. Sen så är det siffrorna från 2017, under de första 5 månaderna så ökade försäljningen av laddbara bilar med 71%. Om ökningen fortsätter vara på runt 70% så kommer det säljas över 2 miljoner laddbara bilar i år. Om ökningen nästa år bara är på 50%(skulle vara den näst lägsta siffran på 6 år) så krävs det ytterligare en miljon laddbara bilar.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av nek0 »

vigge50 skrev:
nek0 skrev:
Walker skrev:
nek0 skrev:
Jerka skrev:
Tesla är ett företag i stark utveckling. De ligger före alla andra vad gäller teknik. De har ett snabbladdarnätverk och en batterifabrik, vilket inga andra tillverkare har. De har erfarenhet och kan antagligen bygga fler batterifabriker ännu snabbare än de byggde den första. De har också gott om riskkapital och ett starkt varumärke. De har ingen legacytillverkning av fossilbilar som de behöver ta hänsyn till. De har en enorm efterfrågan på sina bilar och säljer allt de kan producera (åtminstone av Model 3). De har nya spännande modeller på gång.

De andra biltillverkarna har fabriker som kan tillverka enorma mängder fossilbilar. De är säkert en tillgång till viss del, men kan också bli till ett sänke när alla kunder vill ha elbilar. Vidare har de stora finansiella resurser, vilket såklart är bra. Men i övrigt ser jag inte mycket som talar för att de skulle hämta in Teslas försprång särskilt snabbt. Marknaden ligger öppen för Tesla att expandera till mångdubbla storleken innan det sker.
Frågan är om det finns så stor efterfråga på elbilar som kostar över 500 000kr. Många i Sverige kanske kan betala så mycket men vi är ändå inte så jätte många för att biltillverkarna behöver springa.
Tillräckligt många för att det ska vara svårt att få tag i en eGolf för under 500 000..... (går att beställa igen, dock över året i väntetid)
Och vad seger detta?
https://teknikensvarld.se/nu-finns-det- ... en-571238/
"Av de fler än miljon elbilar och laddhybrider som såldes i världen i fjol stod Sverige för (räknat på registreringar under helåret) 4 217 elbilar och " Tesla behöver inte en vecka för att fylla hela Sveriges behov. Tänk om alla biltillverkare producerar idag lika många elbilar som Tesla gör. Hur många hade hittat en köpare med dagens priser och egenskaper?
Har du kollat på väntetiderna för elbilar? Väntetiderna är upp till ett år på flera modeller just för att efterfrågan är långt över försäljningen. Sen så är det siffrorna från 2017, under de första 5 månaderna så ökade försäljningen av laddbara bilar med 71%. Om ökningen fortsätter vara på runt 70% så kommer det säljas över 2 miljoner laddbara bilar i år. Om ökningen nästa år bara är på 50%(skulle vara den näst lägsta siffran på 6 år) så krävs det ytterligare en miljon laddbara bilar.
Jo du , väntetider på elbilar i Bosnien är 0 dagar. Man säljer bilar utanför Sverige också, Jag skriver om global efterfrågan inte lokalt Sverige Norge. Hur gick det i Danmark när man drog in bidraget? Sedan ökningen i % . Att öka från 50 st !00% och öka från 2000 000 st 50% er inte detsamma
Skriv svar