Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Moderator: Redaktion
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Dacia är väl Renaults billighetsmärke? Den innehåller väl då Renaultkomponenter. Så varför vill Renault ha en billigare konkurrent med samma komponenter som i sina dyrare bilar med Renaultloggan på? Det måste ju vara att det sitter äldre delar i Dacian, som Renault redan har tagit initialkostnaderna på med sin egen produktion och att all produktion av dessa gamla komponenter bara är ren vinst så länge som tillverkningslinjerna inte kräver dyrare underhåll för att kunna fortsätta producera och att det blir billigare att hålla med reservdelar till äldre Renaultbilar så länge som de ändå tillverkas till Dacia. Och Renault är ju inte ensamma om detta (VW och Skoda t.ex.)
Som du skriver så kan kommande utsläppskrav göra att de inte längre kan använda äldre motorer i Dacian och då kan de inte heller sälja den så billigt.
Men eldrivlinor kommer bara att bli billigare. Det är bara en tidsfråga.
Som du skriver så kan kommande utsläppskrav göra att de inte längre kan använda äldre motorer i Dacian och då kan de inte heller sälja den så billigt.
Men eldrivlinor kommer bara att bli billigare. Det är bara en tidsfråga.
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Vad jag hört är det så att Dacia köpt gamla verktyg för formarna av delarna från Renault som de tillverkar sina bilar av. Någon som vet om det stämmer?
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Korrekt är att drivlinan i en Dacia till stora delar består av gamla Renaultkomponenter, som av olika anledningar inte längre platsar i Renaults bilar. Men anledningen till att de är billiga är oväsentlig för slutkonsumenten skulle jag vilja påstå.Jerker skrev:Dacia är väl Renaults billighetsmärke? Den innehåller väl då Renaultkomponenter. Så varför vill Renault ha en billigare konkurrent med samma komponenter som i sina dyrare bilar med Renaultloggan på? Det måste ju vara att det sitter äldre delar i Dacian, som Renault redan har tagit initialkostnaderna på med sin egen produktion och att all produktion av dessa gamla komponenter bara är ren vinst så länge som tillverkningslinjerna inte kräver dyrare underhåll för att kunna fortsätta producera och att det blir billigare att hålla med reservdelar till äldre Renaultbilar så länge som de ändå tillverkas till Dacia. Och Renault är ju inte ensamma om detta (VW och Skoda t.ex.)
Som du skriver så kan kommande utsläppskrav göra att de inte längre kan använda äldre motorer i Dacian och då kan de inte heller sälja den så billigt.
Men eldrivlinor kommer bara att bli billigare. Det är bara en tidsfråga.
Min poäng var bara den att drivlinan i en enkel och billig ICE-bil är _väldigt_ billig att tillverka, och för motsvarande pengar för en elektrisk drivlina får du i princip ingenting.
Helt klart kommer elektriska drivlinor bli billigare, det råder det ingen tvekan om. Men riktigt billiga elbilar med i övrigt samma egenskaper kommer dröja ett bra tag tror jag.
Dacia ägs av Renault och som du säger är många av komponenterna i en Dacia gamla Renaultkonstruktioner, ett lyckosamt koncept har det visat sig.MangeT skrev:Vad jag hört är det så att Dacia köpt gamla verktyg för formarna av delarna från Renault som de tillverkar sina bilar av. Någon som vet om det stämmer?
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Ja, fast att de är så billiga i en Dacia är ju tack vare att de tidigare har varit betydligt dyrare att köpa; att utvecklingen har betalats när dessa suttit i betydligt dyrare bilar. En eldrivlina är i jämförelse ändå mycket billigare att utveckla. Det är produktionskostnaden för batterierna som fortfarande är relativt dyra. Tillverkningskostnaden är en sak, utvecklingskostnaden en annan, och även den ska hamna i slutpriset på en bil. I en ny bilmodell är kanske fördelningen mellan tillverkningskostnad å ena sidan och utveckling och investering i tillverkningsverktyg å andra sidan 1:9.Geni87 skrev:Jerker skrev:Korrekt är att drivlinan i en Dacia till stora delar består av gamla Renaultkomponenter, som av olika anledningar inte längre platsar i Renaults bilar. Men anledningen till att de är billiga är oväsentlig för slutkonsumenten skulle jag vilja påstå.
Min poäng var bara den att drivlinan i en enkel och billig ICE-bil är _väldigt_ billig att tillverka, och för motsvarande pengar för en elektrisk drivlina får du i princip ingenting.
Det är ju så all teknikutveckling sker: Innovationer är dyra och kommer först i dyra bilar hos köpstarka konsumenter och senare blir de billiga och sprids ned i segmenten för att till slut bli standardkomponenter som kostar en struntsumma. Läste att Autoliv sagt att det kostar bara 500:- per fordon att få antisladd. Det kostade väl 10000-tals kronor per bil när det var nytt.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Hade det varit enkelt och billigt att klara avgaskraven, utan att ge avkall på andra egenskaper, så hade det inte blivit någon dieselgate. Med skärpta avgaskrav torde det bli ännu dyrare.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Japp, jag har full koll på hur det funkar då jag jobbar med utveckling och produktion. Det är ju just material- och tillverkningskostnaderna av den elektriska drivlinan som gör den dyr, inte utvecklingskostnaderna som typiskt står för mindre än 5% av en ny bilmodells kostnader utslaget på dess förväntade livslängd och volym.Jerker skrev:Ja, fast att de är så billiga i en Dacia är ju tack vare att de tidigare har varit betydligt dyrare att köpa; att utvecklingen har betalats när dessa suttit i betydligt dyrare bilar. En eldrivlina är i jämförelse ändå mycket billigare att utveckla. Det är produktionskostnaden för batterierna som fortfarande är relativt dyra. Tillverkningskostnaden är en sak, utvecklingskostnaden en annan, och även den ska hamna i slutpriset på en bil. I en ny bilmodell är kanske fördelningen mellan tillverkningskostnad å ena sidan och utveckling och investering i tillverkningsverktyg å andra sidan 1:9.Geni87 skrev:Jerker skrev:Korrekt är att drivlinan i en Dacia till stora delar består av gamla Renaultkomponenter, som av olika anledningar inte längre platsar i Renaults bilar. Men anledningen till att de är billiga är oväsentlig för slutkonsumenten skulle jag vilja påstå.
Min poäng var bara den att drivlinan i en enkel och billig ICE-bil är _väldigt_ billig att tillverka, och för motsvarande pengar för en elektrisk drivlina får du i princip ingenting.
Det är ju så all teknikutveckling sker: Innovationer är dyra och kommer först i dyra bilar hos köpstarka konsumenter och senare blir de billiga och sprids ned i segmenten för att till slut bli standardkomponenter som kostar en struntsumma. Läste att Autoliv sagt att det kostar bara 500:- per fordon att få antisladd. Det kostade väl 10000-tals kronor per bil när det var nytt.
Likväl struntar slutkonsumenten fortfarande i varför Dacian är billigare, bara den uppfyller de krav som finns.
Den dagen det kommer en hyfsat vettig elbil med rimlig räckvidd för 70kkr är jag den första som applåderar (även om jag förmodligen inte kommer köpa den då jag ställer högre krav än att bara kunna ta mig från a till b).
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Det kommer antagligen att finnas elbilar för allas plånböcker och önskemål i framtiden. Min poäng är den att eftersom det är billigare att starta elbilstillverkning så kommer det både att finnas många nya tillverkare och riktigt billiga elbilar i framtiden.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Allt som idag drivs med bensin eller diesel och liknande i en förbränningsmotor kan även drivas med el i en elmotor i framtiden. Tekniken finns, allt handlar om ekonomin som blir mer och mer fördelaktig för varje år som passerar. Att det kommer finnas ett elfordon för varje användarscenario som kan tänkas är självklart, men vissa saker tar längre tid än andra. Men som du säger Jerker så torde det vara mycket lättare att bygga ett elfordon med egen prägel på, än det är att lyckas med en fossilmotor som brukar annars vara kärnverksamheten i de stora företagen. Tar man en Volvo eller VW motor och sätter den i ett eget fordon så blir det inget mervärde alls, medans ett pack LG eller Panasonkc batterier och en OEM elmotor i ett fordon ger möjligheter för helt andra fokusområden.
T.ex personbil, buss och lastbil finns redan ekonomin i. Nu kommer även trädgårdsverktygen starkt med el som ersätter bensinen.
Det som kommer ta längre tid är flyget, där tekniken är en begränsande faktor, och arbetsbilen som ska dra skrot till ÅVC två gånger om året där ekonomin inte än (men snart) går ihop. Sedan har vi lite större projekt som ett kryssningsfartyg eller kontainerskepp där det kanske främst rör sig om logistiska utmaningar som behöver överkommas.
T.ex personbil, buss och lastbil finns redan ekonomin i. Nu kommer även trädgårdsverktygen starkt med el som ersätter bensinen.
Det som kommer ta längre tid är flyget, där tekniken är en begränsande faktor, och arbetsbilen som ska dra skrot till ÅVC två gånger om året där ekonomin inte än (men snart) går ihop. Sedan har vi lite större projekt som ett kryssningsfartyg eller kontainerskepp där det kanske främst rör sig om logistiska utmaningar som behöver överkommas.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Håller helt med dig. Karaktären på drivlinorna kommer bli mycket mer lik märken emellan så det blir troligtvis en total urvattning av märkesidentiteten sett till drivlinan. Biltillverkarna får hitta andra områden att särskilja sig inom, vilket de iofs redan gör.Teslaspolen skrev:Allt som idag drivs med bensin eller diesel och liknande i en förbränningsmotor kan även drivas med el i en elmotor i framtiden. Tekniken finns, allt handlar om ekonomin som blir mer och mer fördelaktig för varje år som passerar. Att det kommer finnas ett elfordon för varje användarscenario som kan tänkas är självklart, men vissa saker tar längre tid än andra. Men som du säger Jerker så torde det vara mycket lättare att bygga ett elfordon med egen prägel på, än det är att lyckas med en fossilmotor som brukar annars vara kärnverksamheten i de stora företagen. Tar man en Volvo eller VW motor och sätter den i ett eget fordon så blir det inget mervärde alls, medans ett pack LG eller Panasonkc batterier och en OEM elmotor i ett fordon ger möjligheter för helt andra fokusområden.
T.ex personbil, buss och lastbil finns redan ekonomin i. Nu kommer även trädgårdsverktygen starkt med el som ersätter bensinen.
Det som kommer ta längre tid är flyget, där tekniken är en begränsande faktor, och arbetsbilen som ska dra skrot till ÅVC två gånger om året där ekonomin inte än (men snart) går ihop. Sedan har vi lite större projekt som ett kryssningsfartyg eller kontainerskepp där det kanske främst rör sig om logistiska utmaningar som behöver överkommas.
Flyget är den tuffaste nöten att knäcka som du säger. Mängden energi som krävs skulle i dagsläget kräva batterier med en vikt på mer än hela nyttolasten i ett vanligt trafikflygplan.
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Att stora flygplan enbart går på batterier tror jag inte kommer att hända under min livstid. Hybridflygplan däremot kan tänkas dyka upp inom överskådlig framtid.Geni87 skrev:Flyget är den tuffaste nöten att knäcka som du säger. Mängden energi som krävs skulle i dagsläget kräva batterier med en vikt på mer än hela nyttolasten i ett vanligt trafikflygplan.
Den klart svåraste nöten att knäcka i det sambandet är folks beteende. Det måste flygas mindre. Mycket mindre. Jag har svårt att se hur det ständigt ökande flygandet ska kunna fortsätta med de begränsade energiresurserna som finns. Batteriflygplan som går på förnyelsebar el lär inte kunna ersätta fossilflyget över en natt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Får m an snurr på hyperloop kan det faktiskt bli ett fullgånget alternativ för europeisk del. Att ha hyperloop mellan stockholm-oslo (30 minuter), Stcokholm Berlin, 1h timmer, eller stockholm paris på 1,5 timmar skulle göra underverk. Drömma kan man ju alltid.mati skrev:Att stora flygplan enbart går på batterier tror jag inte kommer att hända under min livstid. Hybridflygplan däremot kan tänkas dyka upp inom överskådlig framtid.Geni87 skrev:Flyget är den tuffaste nöten att knäcka som du säger. Mängden energi som krävs skulle i dagsläget kräva batterier med en vikt på mer än hela nyttolasten i ett vanligt trafikflygplan.
Den klart svåraste nöten att knäcka i det sambandet är folks beteende. Det måste flygas mindre. Mycket mindre. Jag har svårt att se hur det ständigt ökande flygandet ska kunna fortsätta med de begränsade energiresurserna som finns. Batteriflygplan som går på förnyelsebar el lär inte kunna ersätta fossilflyget över en natt.
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Ja, det är väl i princip meningen med hyperloop, att den ska ersätta flyget i den mån det går. Jag vill ju inte vara pessimisten här, men jag tror att det kommer ta ännu längre tid att vi (eller snarare inte vi) får se någon form av hyperloop i Europa. Sverige vill jag inte ens prata om. Vi får väl se till att leva riktigt länge, alternativt kan vi lägga oss i frysen och ställa upptiningstimern på 200 år i framtiden eller så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Tycker inte man ska gå in i Dark-green och börja kräva att vi ska flyga/resa mindre. Jag är för bright-green där tekniken kommer göra att vi kan resa mer, längre och billigare.
Med eldrift skulle man kunna flyga betydligt högre upp i tunnare atmosfär. Jag är emot hybrider eftersom de kräver att man släpar på två system men jag kan tänka mig att man använder fossilmotorer för att komma upp och sedan går över till el. Men det är nog troligare att det blir rena elflyg just på grund av att det inte funkar att ha två system på samma plan med tanke på vikt.
Små sportflyg finns ju redan kommersiellt med endast eldrift. Men dessa flyger ju korta sträckor på låg höjd så där utnyttjas ju inte alla fördelar.
Ska man tro Elon Musk så blir det hyperloop för korta resor och BFR för de längre. Han har ju åtminstone inte presenterat några andra alternativ för medellånga resor, typ över Atlanten.
Med eldrift skulle man kunna flyga betydligt högre upp i tunnare atmosfär. Jag är emot hybrider eftersom de kräver att man släpar på två system men jag kan tänka mig att man använder fossilmotorer för att komma upp och sedan går över till el. Men det är nog troligare att det blir rena elflyg just på grund av att det inte funkar att ha två system på samma plan med tanke på vikt.
Små sportflyg finns ju redan kommersiellt med endast eldrift. Men dessa flyger ju korta sträckor på låg höjd så där utnyttjas ju inte alla fördelar.
Ska man tro Elon Musk så blir det hyperloop för korta resor och BFR för de längre. Han har ju åtminstone inte presenterat några andra alternativ för medellånga resor, typ över Atlanten.