Bort med frontmotorn där och trä på en Octavia eller Ceed SW så är vi hemmavigge50 skrev:Nä, plattformen för I Pace är utvecklad för flera kommande elbilar vad jag har förstått det. Om du kollar på bottenplattan så har jag väldigt svårt och se att den skulle vara gjord för en fossilbil.LarsL skrev:E-Pace?Walker skrev:Jaguar I-pace?
Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Nobelpriset i fysik ska gå till den som "inom fysikens område har gjort den viktigaste upptäckt eller uppfinning", så uppfinning kvalar väl in under ingenjörsskap? Sedan att Kungliga Vetenskapsakademien gillar upptäckter mer än uppfinningar är väl en annan sak.LarsL skrev:Finns inget Nobelpris i ingenjörsskap.12man skrev:...och det brukar ge Nobelpriset
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Nej, inga officiella såklart. Men det finns intervjuer med blivande kunder som har fått testa existerande demofordon och de har tydligt sagt att de inte har sett något som inte stämmer och att de finner det troligt att alla specs stämmer, men att inte samtliga är kollade. (Ursäkta att jag inte har källa, men har läst det på Electrek).Verdi skrev:LarsL skrev:Vilket gör det ännu knäppare för inte en chans att Daimler 2021 kan visa upp bättre elbilsteknik än Tesla. Just nu verkar de ju vara på nivån ’Tesla bryter mot fysikenslagar’.joel80 skrev:Många här tolkar "omsprungen" som att det har med volym att göra. Enligt kriterierna i artikeln så har det inget alls att göra med hur många bilar som är sålda. Läser ni inte artikeln innan ni kommenterar?
Finns det oberoende tester av Tesla Semi som bevisar att den klarar det som Tesla har sagt att den ska klara?
Men det är onekligen fascinerande att ett par olika stora tillverkare har gått ut och sagt att det är omöjligt. Förmodligen (killgissning!) handlar det helt enkelt om interna förslag de har fått presenterade för sig som har saknat någon kompromiss som Tesla har bejakat. Tesla har ju gjort en del designval med lastbilen som en hel del i branschen inte är supernöjda med (hyttens form t.ex.).
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Fast misstolkar ni inte vad gubben på Daimler sa nu igen? Det han sa var väl att om Tesla börjar serieproducera och leverera Semin till kunder med den spec de har sagt, under 2019 som de har sagt - då har Daimler missat något. Inte att det är tekniskt omöjligt att bygga en lastbil med den räckvidden som Tesla uppger.Sventsh skrev:Nej, inga officiella såklart. Men det finns intervjuer med blivande kunder som har fått testa existerande demofordon och de har tydligt sagt att de inte har sett något som inte stämmer och att de finner det troligt att alla specs stämmer, men att inte samtliga är kollade. (Ursäkta att jag inte har källa, men har läst det på Electrek).Verdi skrev:LarsL skrev:Vilket gör det ännu knäppare för inte en chans att Daimler 2021 kan visa upp bättre elbilsteknik än Tesla. Just nu verkar de ju vara på nivån ’Tesla bryter mot fysikenslagar’.joel80 skrev:Många här tolkar "omsprungen" som att det har med volym att göra. Enligt kriterierna i artikeln så har det inget alls att göra med hur många bilar som är sålda. Läser ni inte artikeln innan ni kommenterar?
Finns det oberoende tester av Tesla Semi som bevisar att den klarar det som Tesla har sagt att den ska klara?
Men det är onekligen fascinerande att ett par olika stora tillverkare har gått ut och sagt att det är omöjligt. Förmodligen (killgissning!) handlar det helt enkelt om interna förslag de har fått presenterade för sig som har saknat någon kompromiss som Tesla har bejakat. Tesla har ju gjort en del designval med lastbilen som en hel del i branschen inte är supernöjda med (hyttens form t.ex.).
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
https://electrek.co/2018/02/21/tesla-se ... -daimlers/Electrek skrev:At the launch event for the eActros test fleet today, Daimler’s head of trucks, Martin Daum, told reporters that he has doubts about Tesla achieving those specs (via Bloomberg):
“If Tesla really delivers on this promise, we’ll obviously buy two trucks — one to take apart and one to test because if that happens, something has passed us by. But for now, the same laws of physics apply in Germany and in California.”
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Electrek kanske inte är mest neutrala i ämnet men lite mer neutrala
https://www.bloomberg.com/news/articles ... y-heats-up
1000 lastbilar per år tänkte Daimler tillverka till en början läste jag
Sen denna lite äldre bla bla video direkt från hästens mun, lite Samuelsson kappvändar vibbar
https://www.bloomberg.com/news/articles ... y-heats-up
1000 lastbilar per år tänkte Daimler tillverka till en början läste jag
Sen denna lite äldre bla bla video direkt från hästens mun, lite Samuelsson kappvändar vibbar
ms 76132 "Eleamore"
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Jo Electrek har ju klippt ganska friskt i Bloombers artikel och utelämnat t.ex:12man skrev:Electrek kanske inte är mest neutrala i ämnet men lite mer neutrala
https://www.bloomberg.com/news/articles ... y-heats-up
1000 lastbilar per år tänkte Daimler tillverka till en början läste jag
Sen denna lite äldre bla bla video direkt från hästens mun, lite Samuelsson kappvändar vibbar
"The German manufacturer, best known for its luxury cars, is also the world’s biggest truckmaker, giving Daimler the most to lose should Tesla boss Elon Musk succeed in producing a semi truck with a 500-mile range for delivery starting in 2019.
If that happened, Daimler would have miscalculated to an unimaginable degree, head of trucks Martin Daum suggested to reporters at an event Wednesday in Stuttgart."
Har det sipprat ut någon info angående vart Semin ska tillverkas förresten? Om den ska börja levereras under nästa år bör de ju ha fullt upp med att installera produktionsutrustning nu.
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Det är väl bara att kolla efter stora tältbyggen!Geni87 skrev:Har det sipprat ut någon info angående vart Semin ska tillverkas förresten? Om den ska börja levereras under nästa år bör de ju ha fullt upp med att installera produktionsutrustning nu.
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Sant! Snart kommer varje kringresande cirkus bli misstagna för en Teslafabrik!Jerker skrev:Det är väl bara att kolla efter stora tältbyggen!Geni87 skrev:Har det sipprat ut någon info angående vart Semin ska tillverkas förresten? Om den ska börja levereras under nästa år bör de ju ha fullt upp med att installera produktionsutrustning nu.
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Fortfarande rätt stor skepticism i dessa videos. Daum pratar om att man måste ta reda på hur batterierna kommer att fungera när bilarna har körts några år. Det ser jag som något man borde ha koll på vid det här laget.12man skrev:Electrek kanske inte är mest neutrala i ämnet men lite mer neutrala
https://www.bloomberg.com/news/articles ... y-heats-up
1000 lastbilar per år tänkte Daimler tillverka till en början läste jag
Sen denna lite äldre bla bla video direkt från hästens mun, lite Samuelsson kappvändar vibbar
På frågan om pris (frågan var initial kostnad vs hur lång tid det tar att tjäna in extrakostnaden) så sa han "easily 15 to 20 thousand dollars more then a traditional truck in the long run". Svårt att veta exakt vad han menar med det men " in the long run " tolkar jag som att den kommer att vara dyrare även inräknat besparing på drivmedel. Och då pratar vi om bilar med kort räckvidd och i sammanhanget relativt små batteripack, ~20 mil - 240 kWh.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Det där är ju klassisk FUD.Laban skrev:Fortfarande rätt stor skepticism i dessa videos. Daum pratar om att man måste ta reda på hur batterierna kommer att fungera när bilarna har körts några år. Det ser jag som något man borde ha koll på vid det här laget.
Teslas batterier håller ju alldeles utmärkt, när det gäller mil i alla fall. Jag skulle inte oroa mig för just det om jag kör min lastbil konstant åtminstone.
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Känns som Daum ligger lite sent på lärkurvan, eller också låtsas han bara...
ms 76132 "Eleamore"
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Här är info om en Model S som kört ca 64.000mil (och en X som kört ca 48.000 mil):
https://electrek.co/2018/07/17/tesla-mo ... s-3-years/
TLDR; S'en har bytt batteri 2ggr på garanti. Nämnvärt är att de kör Supercharger konstant (flera ggr om dagen, varje dag) och aldrig balanserat det med vila+långsamladdning. Total misshandel av batteriet alltså. Jämförelsevis typ som att konstant varva uppe i det röda på en fossilmotor?
X'en är fortfarande på original-batteriet.
https://electrek.co/2018/07/17/tesla-mo ... s-3-years/
TLDR; S'en har bytt batteri 2ggr på garanti. Nämnvärt är att de kör Supercharger konstant (flera ggr om dagen, varje dag) och aldrig balanserat det med vila+långsamladdning. Total misshandel av batteriet alltså. Jämförelsevis typ som att konstant varva uppe i det röda på en fossilmotor?
X'en är fortfarande på original-batteriet.
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Värt att notera att det första batteribytet var pga allt för mycket SuC-laddande och alltid upp till 90-100% och laddningen startade allt för ofta omedelbart efter färd när batteriets SOC var låg. Detta byte skedde efter nästan 50000 mil och degraderingen var endast 6%! Så man kan alltså misshandla batteriet och det fungerar utmärkt i 50000 mil!evilirish skrev:Här är info om en Model S som kört ca 64.000mil (och en X som kört ca 48.000 mil):
https://electrek.co/2018/07/17/tesla-mo ... s-3-years/
TLDR; S'en har bytt batteri 2ggr på garanti. Nämnvärt är att de kör Supercharger konstant (flera ggr om dagen, varje dag) och aldrig balanserat det med vila+långsamladdning. Total misshandel av batteriet alltså. Jämförelsevis typ som att konstant varva uppe i det röda på en fossilmotor?
X'en är fortfarande på original-batteriet.
Det andra bytet skedde snabbare och det var pga fel från tillverkningen.
Nu ska man ju veta att åldrandet också påverkar degraderingen, så om man spred ut dessa 50000 mil över 20 år så skulle degraderingen ha varit väsentligt större.
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Ja, ska man inte köra son bil så kan det vara bra att köpa en diesellastbil. Men väldigt få åkerier köper bilar för att de ska stå still.
Detta sägs naturligtvis för att skapa rädsla, osäkerhet och tvivel. Spelar egentligen ingen roll om han vet bättre eller inte utan detta är syftet.
Detta sägs naturligtvis för att skapa rädsla, osäkerhet och tvivel. Spelar egentligen ingen roll om han vet bättre eller inte utan detta är syftet.
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Tesla är ett företag i stark utveckling. De ligger före alla andra vad gäller teknik. De har ett snabbladdarnätverk och en batterifabrik, vilket inga andra tillverkare har. De har erfarenhet och kan antagligen bygga fler batterifabriker ännu snabbare än de byggde den första. De har också gott om riskkapital och ett starkt varumärke. De har ingen legacytillverkning av fossilbilar som de behöver ta hänsyn till. De har en enorm efterfrågan på sina bilar och säljer allt de kan producera (åtminstone av Model 3). De har nya spännande modeller på gång.
De andra biltillverkarna har fabriker som kan tillverka enorma mängder fossilbilar. De är säkert en tillgång till viss del, men kan också bli till ett sänke när alla kunder vill ha elbilar. Vidare har de stora finansiella resurser, vilket såklart är bra. Men i övrigt ser jag inte mycket som talar för att de skulle hämta in Teslas försprång särskilt snabbt. Marknaden ligger öppen för Tesla att expandera till mångdubbla storleken innan det sker.
De andra biltillverkarna har fabriker som kan tillverka enorma mängder fossilbilar. De är säkert en tillgång till viss del, men kan också bli till ett sänke när alla kunder vill ha elbilar. Vidare har de stora finansiella resurser, vilket såklart är bra. Men i övrigt ser jag inte mycket som talar för att de skulle hämta in Teslas försprång särskilt snabbt. Marknaden ligger öppen för Tesla att expandera till mångdubbla storleken innan det sker.
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Frågan är om det finns så stor efterfråga på elbilar som kostar över 500 000kr. Många i Sverige kanske kan betala så mycket men vi är ändå inte så jätte många för att biltillverkarna behöver springa.Jerka skrev:Tesla är ett företag i stark utveckling. De ligger före alla andra vad gäller teknik. De har ett snabbladdarnätverk och en batterifabrik, vilket inga andra tillverkare har. De har erfarenhet och kan antagligen bygga fler batterifabriker ännu snabbare än de byggde den första. De har också gott om riskkapital och ett starkt varumärke. De har ingen legacytillverkning av fossilbilar som de behöver ta hänsyn till. De har en enorm efterfrågan på sina bilar och säljer allt de kan producera (åtminstone av Model 3). De har nya spännande modeller på gång.
De andra biltillverkarna har fabriker som kan tillverka enorma mängder fossilbilar. De är säkert en tillgång till viss del, men kan också bli till ett sänke när alla kunder vill ha elbilar. Vidare har de stora finansiella resurser, vilket såklart är bra. Men i övrigt ser jag inte mycket som talar för att de skulle hämta in Teslas försprång särskilt snabbt. Marknaden ligger öppen för Tesla att expandera till mångdubbla storleken innan det sker.
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Tillräckligt många för att det ska vara svårt att få tag i en eGolf för under 500 000..... (går att beställa igen, dock över året i väntetid)nek0 skrev:Frågan är om det finns så stor efterfråga på elbilar som kostar över 500 000kr. Många i Sverige kanske kan betala så mycket men vi är ändå inte så jätte många för att biltillverkarna behöver springa.Jerka skrev:Tesla är ett företag i stark utveckling. De ligger före alla andra vad gäller teknik. De har ett snabbladdarnätverk och en batterifabrik, vilket inga andra tillverkare har. De har erfarenhet och kan antagligen bygga fler batterifabriker ännu snabbare än de byggde den första. De har också gott om riskkapital och ett starkt varumärke. De har ingen legacytillverkning av fossilbilar som de behöver ta hänsyn till. De har en enorm efterfrågan på sina bilar och säljer allt de kan producera (åtminstone av Model 3). De har nya spännande modeller på gång.
De andra biltillverkarna har fabriker som kan tillverka enorma mängder fossilbilar. De är säkert en tillgång till viss del, men kan också bli till ett sänke när alla kunder vill ha elbilar. Vidare har de stora finansiella resurser, vilket såklart är bra. Men i övrigt ser jag inte mycket som talar för att de skulle hämta in Teslas försprång särskilt snabbt. Marknaden ligger öppen för Tesla att expandera till mångdubbla storleken innan det sker.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Det känns som man skulle kunna tjäna en hacka på att sälja sin e-Golf nu. Inte att jag någonsin skulle göra det, men intressant med tanke på det påstått låga andrahandsvärdet på elbilar...Walker skrev:Tillräckligt många för att det ska vara svårt att få tag i en eGolf för under 500 000..... (går att beställa igen, dock över året i väntetid)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Marknaden för (bra) elbilar för över 500 000 är nästan identisk med marknaden för alla bilar över 500 000. Kanske ännu större eftersom man kan räkna hem en del av den större kapitalinvesteringen i minskade bränslekostnader. Om man kollar på alla lite större och lyxigare modeller av Audi, BMW och Mercedes som finns ute på vägarna så inser man att det finns en hyfsat stor marknad.nek0 skrev:Frågan är om det finns så stor efterfråga på elbilar som kostar över 500 000kr. Många i Sverige kanske kan betala så mycket men vi är ändå inte så jätte många för att biltillverkarna behöver springa.
Sen tror jag nog att Tesla ska lyckas skeppa den billigaste varianten av Model 3 till 2021, annat vore väl pessimistiskt i överkant.
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Och vad seger detta?Walker skrev:Tillräckligt många för att det ska vara svårt att få tag i en eGolf för under 500 000..... (går att beställa igen, dock över året i väntetid)nek0 skrev:Frågan är om det finns så stor efterfråga på elbilar som kostar över 500 000kr. Många i Sverige kanske kan betala så mycket men vi är ändå inte så jätte många för att biltillverkarna behöver springa.Jerka skrev:Tesla är ett företag i stark utveckling. De ligger före alla andra vad gäller teknik. De har ett snabbladdarnätverk och en batterifabrik, vilket inga andra tillverkare har. De har erfarenhet och kan antagligen bygga fler batterifabriker ännu snabbare än de byggde den första. De har också gott om riskkapital och ett starkt varumärke. De har ingen legacytillverkning av fossilbilar som de behöver ta hänsyn till. De har en enorm efterfrågan på sina bilar och säljer allt de kan producera (åtminstone av Model 3). De har nya spännande modeller på gång.
De andra biltillverkarna har fabriker som kan tillverka enorma mängder fossilbilar. De är säkert en tillgång till viss del, men kan också bli till ett sänke när alla kunder vill ha elbilar. Vidare har de stora finansiella resurser, vilket såklart är bra. Men i övrigt ser jag inte mycket som talar för att de skulle hämta in Teslas försprång särskilt snabbt. Marknaden ligger öppen för Tesla att expandera till mångdubbla storleken innan det sker.
https://teknikensvarld.se/nu-finns-det- ... en-571238/
"Av de fler än miljon elbilar och laddhybrider som såldes i världen i fjol stod Sverige för (räknat på registreringar under helåret) 4 217 elbilar och " Tesla behöver inte en vecka för att fylla hela Sveriges behov. Tänk om alla biltillverkare producerar idag lika många elbilar som Tesla gör. Hur många hade hittat en köpare med dagens priser och egenskaper?
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Jag tror inte att efterfrågan är hindret för tesla med tanke på 35$ M3, Y, Semi, roadster, truck samt den kinsiska marknaden. Det kommer säkert finnas konkurenter men tveksam till om dessa producerar i de volymer att de tar kunder fråm tesla.
Teslas konkurenter är inte andra elbilstillverkare utan ICE tillverkare och det tror jag kommer förbli så ett tag. Efterfrågan på elbilar är ju vesäntligt större än utbudet idag och det finns inga tecken (som jag ser det) att det skulle ändras. Det skulle ju krävas en tillverkningskapacitet på flera miljoner bilar på årsbasis.
Vad som oroar mig är hur Tesla ska kunna finansiera den här typen av expansion. Visst kan tesla ta in mer kapital under 2019 men kan dom ta in nog för att finansiera 3(eller mer) Giga med bilproduktion? Det är ju mer än en dubblering av vad dom har idag. Det tar tid att bygga fabriker även för tesla så detta behöver ju ske ganska snart. Kanske tält löser detta
Teslas konkurenter är inte andra elbilstillverkare utan ICE tillverkare och det tror jag kommer förbli så ett tag. Efterfrågan på elbilar är ju vesäntligt större än utbudet idag och det finns inga tecken (som jag ser det) att det skulle ändras. Det skulle ju krävas en tillverkningskapacitet på flera miljoner bilar på årsbasis.
Vad som oroar mig är hur Tesla ska kunna finansiera den här typen av expansion. Visst kan tesla ta in mer kapital under 2019 men kan dom ta in nog för att finansiera 3(eller mer) Giga med bilproduktion? Det är ju mer än en dubblering av vad dom har idag. Det tar tid att bygga fabriker även för tesla så detta behöver ju ske ganska snart. Kanske tält löser detta
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
+1tor skrev:Jag tror inte att efterfrågan är hindret för tesla med tanke på 35$ M3, Y, Semi, roadster, truck samt den kinsiska marknaden. Det kommer säkert finnas konkurenter men tveksam till om dessa producerar i de volymer att de tar kunder fråm tesla.
Teslas konkurenter är inte andra elbilstillverkare utan ICE tillverkare och det tror jag kommer förbli så ett tag. Efterfrågan på elbilar är ju vesäntligt större än utbudet idag och det finns inga tecken (som jag ser det) att det skulle ändras. Det skulle ju krävas en tillverkningskapacitet på flera miljoner bilar på årsbasis.
Vad som oroar mig är hur Tesla ska kunna finansiera den här typen av expansion. Visst kan tesla ta in mer kapital under 2019 men kan dom ta in nog för att finansiera 3(eller mer) Giga med bilproduktion? Det är ju mer än en dubblering av vad dom har idag. Det tar tid att bygga fabriker även för tesla så detta behöver ju ske ganska snart. Kanske tält löser detta
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Har du kollat på väntetiderna för elbilar? Väntetiderna är upp till ett år på flera modeller just för att efterfrågan är långt över försäljningen. Sen så är det siffrorna från 2017, under de första 5 månaderna så ökade försäljningen av laddbara bilar med 71%. Om ökningen fortsätter vara på runt 70% så kommer det säljas över 2 miljoner laddbara bilar i år. Om ökningen nästa år bara är på 50%(skulle vara den näst lägsta siffran på 6 år) så krävs det ytterligare en miljon laddbara bilar.nek0 skrev:Och vad seger detta?Walker skrev:Tillräckligt många för att det ska vara svårt att få tag i en eGolf för under 500 000..... (går att beställa igen, dock över året i väntetid)nek0 skrev:Frågan är om det finns så stor efterfråga på elbilar som kostar över 500 000kr. Många i Sverige kanske kan betala så mycket men vi är ändå inte så jätte många för att biltillverkarna behöver springa.Jerka skrev:Tesla är ett företag i stark utveckling. De ligger före alla andra vad gäller teknik. De har ett snabbladdarnätverk och en batterifabrik, vilket inga andra tillverkare har. De har erfarenhet och kan antagligen bygga fler batterifabriker ännu snabbare än de byggde den första. De har också gott om riskkapital och ett starkt varumärke. De har ingen legacytillverkning av fossilbilar som de behöver ta hänsyn till. De har en enorm efterfrågan på sina bilar och säljer allt de kan producera (åtminstone av Model 3). De har nya spännande modeller på gång.
De andra biltillverkarna har fabriker som kan tillverka enorma mängder fossilbilar. De är säkert en tillgång till viss del, men kan också bli till ett sänke när alla kunder vill ha elbilar. Vidare har de stora finansiella resurser, vilket såklart är bra. Men i övrigt ser jag inte mycket som talar för att de skulle hämta in Teslas försprång särskilt snabbt. Marknaden ligger öppen för Tesla att expandera till mångdubbla storleken innan det sker.
https://teknikensvarld.se/nu-finns-det- ... en-571238/
"Av de fler än miljon elbilar och laddhybrider som såldes i världen i fjol stod Sverige för (räknat på registreringar under helåret) 4 217 elbilar och " Tesla behöver inte en vecka för att fylla hela Sveriges behov. Tänk om alla biltillverkare producerar idag lika många elbilar som Tesla gör. Hur många hade hittat en köpare med dagens priser och egenskaper?
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Jo du , väntetider på elbilar i Bosnien är 0 dagar. Man säljer bilar utanför Sverige också, Jag skriver om global efterfrågan inte lokalt Sverige Norge. Hur gick det i Danmark när man drog in bidraget? Sedan ökningen i % . Att öka från 50 st !00% och öka från 2000 000 st 50% er inte detsammavigge50 skrev:Har du kollat på väntetiderna för elbilar? Väntetiderna är upp till ett år på flera modeller just för att efterfrågan är långt över försäljningen. Sen så är det siffrorna från 2017, under de första 5 månaderna så ökade försäljningen av laddbara bilar med 71%. Om ökningen fortsätter vara på runt 70% så kommer det säljas över 2 miljoner laddbara bilar i år. Om ökningen nästa år bara är på 50%(skulle vara den näst lägsta siffran på 6 år) så krävs det ytterligare en miljon laddbara bilar.nek0 skrev:Och vad seger detta?Walker skrev:Tillräckligt många för att det ska vara svårt att få tag i en eGolf för under 500 000..... (går att beställa igen, dock över året i väntetid)nek0 skrev:Frågan är om det finns så stor efterfråga på elbilar som kostar över 500 000kr. Många i Sverige kanske kan betala så mycket men vi är ändå inte så jätte många för att biltillverkarna behöver springa.Jerka skrev:Tesla är ett företag i stark utveckling. De ligger före alla andra vad gäller teknik. De har ett snabbladdarnätverk och en batterifabrik, vilket inga andra tillverkare har. De har erfarenhet och kan antagligen bygga fler batterifabriker ännu snabbare än de byggde den första. De har också gott om riskkapital och ett starkt varumärke. De har ingen legacytillverkning av fossilbilar som de behöver ta hänsyn till. De har en enorm efterfrågan på sina bilar och säljer allt de kan producera (åtminstone av Model 3). De har nya spännande modeller på gång.
De andra biltillverkarna har fabriker som kan tillverka enorma mängder fossilbilar. De är säkert en tillgång till viss del, men kan också bli till ett sänke när alla kunder vill ha elbilar. Vidare har de stora finansiella resurser, vilket såklart är bra. Men i övrigt ser jag inte mycket som talar för att de skulle hämta in Teslas försprång särskilt snabbt. Marknaden ligger öppen för Tesla att expandera till mångdubbla storleken innan det sker.
https://teknikensvarld.se/nu-finns-det- ... en-571238/
"Av de fler än miljon elbilar och laddhybrider som såldes i världen i fjol stod Sverige för (räknat på registreringar under helåret) 4 217 elbilar och " Tesla behöver inte en vecka för att fylla hela Sveriges behov. Tänk om alla biltillverkare producerar idag lika många elbilar som Tesla gör. Hur många hade hittat en köpare med dagens priser och egenskaper?