Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av LarsL »

Laban skrev:
Fortfarande rätt stor skepticism i dessa videos. Daum pratar om att man måste ta reda på hur batterierna kommer att fungera när bilarna har körts några år. Det ser jag som något man borde ha koll på vid det här laget.
Det där är ju klassisk FUD.

Teslas batterier håller ju alldeles utmärkt, när det gäller mil i alla fall. Jag skulle inte oroa mig för just det om jag kör min lastbil konstant åtminstone.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av 12man »

Känns som Daum ligger lite sent på lärkurvan, eller också låtsas han bara...
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av evilirish »

Här är info om en Model S som kört ca 64.000mil (och en X som kört ca 48.000 mil):
https://electrek.co/2018/07/17/tesla-mo ... s-3-years/

TLDR; S'en har bytt batteri 2ggr på garanti. Nämnvärt är att de kör Supercharger konstant (flera ggr om dagen, varje dag) och aldrig balanserat det med vila+långsamladdning. Total misshandel av batteriet alltså. Jämförelsevis typ som att konstant varva uppe i det röda på en fossilmotor?

X'en är fortfarande på original-batteriet.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Jerker »

evilirish skrev:
Här är info om en Model S som kört ca 64.000mil (och en X som kört ca 48.000 mil):
https://electrek.co/2018/07/17/tesla-mo ... s-3-years/

TLDR; S'en har bytt batteri 2ggr på garanti. Nämnvärt är att de kör Supercharger konstant (flera ggr om dagen, varje dag) och aldrig balanserat det med vila+långsamladdning. Total misshandel av batteriet alltså. Jämförelsevis typ som att konstant varva uppe i det röda på en fossilmotor?

X'en är fortfarande på original-batteriet.
Värt att notera att det första batteribytet var pga allt för mycket SuC-laddande och alltid upp till 90-100% och laddningen startade allt för ofta omedelbart efter färd när batteriets SOC var låg. Detta byte skedde efter nästan 50000 mil och degraderingen var endast 6%! Så man kan alltså misshandla batteriet och det fungerar utmärkt i 50000 mil!

Det andra bytet skedde snabbare och det var pga fel från tillverkningen.

Nu ska man ju veta att åldrandet också påverkar degraderingen, så om man spred ut dessa 50000 mil över 20 år så skulle degraderingen ha varit väsentligt större.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av LarsL »

Ja, ska man inte köra son bil så kan det vara bra att köpa en diesellastbil. Men väldigt få åkerier köper bilar för att de ska stå still.

Detta sägs naturligtvis för att skapa rädsla, osäkerhet och tvivel. Spelar egentligen ingen roll om han vet bättre eller inte utan detta är syftet.
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Jerka »

Tesla är ett företag i stark utveckling. De ligger före alla andra vad gäller teknik. De har ett snabbladdarnätverk och en batterifabrik, vilket inga andra tillverkare har. De har erfarenhet och kan antagligen bygga fler batterifabriker ännu snabbare än de byggde den första. De har också gott om riskkapital och ett starkt varumärke. De har ingen legacytillverkning av fossilbilar som de behöver ta hänsyn till. De har en enorm efterfrågan på sina bilar och säljer allt de kan producera (åtminstone av Model 3). De har nya spännande modeller på gång.

De andra biltillverkarna har fabriker som kan tillverka enorma mängder fossilbilar. De är säkert en tillgång till viss del, men kan också bli till ett sänke när alla kunder vill ha elbilar. Vidare har de stora finansiella resurser, vilket såklart är bra. Men i övrigt ser jag inte mycket som talar för att de skulle hämta in Teslas försprång särskilt snabbt. Marknaden ligger öppen för Tesla att expandera till mångdubbla storleken innan det sker.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av nek0 »

Jerka skrev:
Tesla är ett företag i stark utveckling. De ligger före alla andra vad gäller teknik. De har ett snabbladdarnätverk och en batterifabrik, vilket inga andra tillverkare har. De har erfarenhet och kan antagligen bygga fler batterifabriker ännu snabbare än de byggde den första. De har också gott om riskkapital och ett starkt varumärke. De har ingen legacytillverkning av fossilbilar som de behöver ta hänsyn till. De har en enorm efterfrågan på sina bilar och säljer allt de kan producera (åtminstone av Model 3). De har nya spännande modeller på gång.

De andra biltillverkarna har fabriker som kan tillverka enorma mängder fossilbilar. De är säkert en tillgång till viss del, men kan också bli till ett sänke när alla kunder vill ha elbilar. Vidare har de stora finansiella resurser, vilket såklart är bra. Men i övrigt ser jag inte mycket som talar för att de skulle hämta in Teslas försprång särskilt snabbt. Marknaden ligger öppen för Tesla att expandera till mångdubbla storleken innan det sker.
Frågan är om det finns så stor efterfråga på elbilar som kostar över 500 000kr. Många i Sverige kanske kan betala så mycket men vi är ändå inte så jätte många för att biltillverkarna behöver springa.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Walker »

nek0 skrev:
Jerka skrev:
Tesla är ett företag i stark utveckling. De ligger före alla andra vad gäller teknik. De har ett snabbladdarnätverk och en batterifabrik, vilket inga andra tillverkare har. De har erfarenhet och kan antagligen bygga fler batterifabriker ännu snabbare än de byggde den första. De har också gott om riskkapital och ett starkt varumärke. De har ingen legacytillverkning av fossilbilar som de behöver ta hänsyn till. De har en enorm efterfrågan på sina bilar och säljer allt de kan producera (åtminstone av Model 3). De har nya spännande modeller på gång.

De andra biltillverkarna har fabriker som kan tillverka enorma mängder fossilbilar. De är säkert en tillgång till viss del, men kan också bli till ett sänke när alla kunder vill ha elbilar. Vidare har de stora finansiella resurser, vilket såklart är bra. Men i övrigt ser jag inte mycket som talar för att de skulle hämta in Teslas försprång särskilt snabbt. Marknaden ligger öppen för Tesla att expandera till mångdubbla storleken innan det sker.
Frågan är om det finns så stor efterfråga på elbilar som kostar över 500 000kr. Många i Sverige kanske kan betala så mycket men vi är ändå inte så jätte många för att biltillverkarna behöver springa.
Tillräckligt många för att det ska vara svårt att få tag i en eGolf för under 500 000..... (går att beställa igen, dock över året i väntetid)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av mati »

Walker skrev:
Tillräckligt många för att det ska vara svårt att få tag i en eGolf för under 500 000..... (går att beställa igen, dock över året i väntetid)
Det känns som man skulle kunna tjäna en hacka på att sälja sin e-Golf nu. Inte att jag någonsin skulle göra det, men intressant med tanke på det påstått låga andrahandsvärdet på elbilar... ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Jerka »

nek0 skrev:
Frågan är om det finns så stor efterfråga på elbilar som kostar över 500 000kr. Många i Sverige kanske kan betala så mycket men vi är ändå inte så jätte många för att biltillverkarna behöver springa.
Marknaden för (bra) elbilar för över 500 000 är nästan identisk med marknaden för alla bilar över 500 000. Kanske ännu större eftersom man kan räkna hem en del av den större kapitalinvesteringen i minskade bränslekostnader. Om man kollar på alla lite större och lyxigare modeller av Audi, BMW och Mercedes som finns ute på vägarna så inser man att det finns en hyfsat stor marknad.

Sen tror jag nog att Tesla ska lyckas skeppa den billigaste varianten av Model 3 till 2021, annat vore väl pessimistiskt i överkant.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
nek0 skrev:
Jerka skrev:
Tesla är ett företag i stark utveckling. De ligger före alla andra vad gäller teknik. De har ett snabbladdarnätverk och en batterifabrik, vilket inga andra tillverkare har. De har erfarenhet och kan antagligen bygga fler batterifabriker ännu snabbare än de byggde den första. De har också gott om riskkapital och ett starkt varumärke. De har ingen legacytillverkning av fossilbilar som de behöver ta hänsyn till. De har en enorm efterfrågan på sina bilar och säljer allt de kan producera (åtminstone av Model 3). De har nya spännande modeller på gång.

De andra biltillverkarna har fabriker som kan tillverka enorma mängder fossilbilar. De är säkert en tillgång till viss del, men kan också bli till ett sänke när alla kunder vill ha elbilar. Vidare har de stora finansiella resurser, vilket såklart är bra. Men i övrigt ser jag inte mycket som talar för att de skulle hämta in Teslas försprång särskilt snabbt. Marknaden ligger öppen för Tesla att expandera till mångdubbla storleken innan det sker.
Frågan är om det finns så stor efterfråga på elbilar som kostar över 500 000kr. Många i Sverige kanske kan betala så mycket men vi är ändå inte så jätte många för att biltillverkarna behöver springa.
Tillräckligt många för att det ska vara svårt att få tag i en eGolf för under 500 000..... (går att beställa igen, dock över året i väntetid)
Och vad seger detta?
https://teknikensvarld.se/nu-finns-det- ... en-571238/
"Av de fler än miljon elbilar och laddhybrider som såldes i världen i fjol stod Sverige för (räknat på registreringar under helåret) 4 217 elbilar och " Tesla behöver inte en vecka för att fylla hela Sveriges behov. Tänk om alla biltillverkare producerar idag lika många elbilar som Tesla gör. Hur många hade hittat en köpare med dagens priser och egenskaper?
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av tor »

Jag tror inte att efterfrågan är hindret för tesla med tanke på 35$ M3, Y, Semi, roadster, truck samt den kinsiska marknaden. Det kommer säkert finnas konkurenter men tveksam till om dessa producerar i de volymer att de tar kunder fråm tesla.
Teslas konkurenter är inte andra elbilstillverkare utan ICE tillverkare och det tror jag kommer förbli så ett tag. Efterfrågan på elbilar är ju vesäntligt större än utbudet idag och det finns inga tecken (som jag ser det) att det skulle ändras. Det skulle ju krävas en tillverkningskapacitet på flera miljoner bilar på årsbasis.

Vad som oroar mig är hur Tesla ska kunna finansiera den här typen av expansion. Visst kan tesla ta in mer kapital under 2019 men kan dom ta in nog för att finansiera 3(eller mer) Giga med bilproduktion? Det är ju mer än en dubblering av vad dom har idag. Det tar tid att bygga fabriker även för tesla så detta behöver ju ske ganska snart. Kanske tält löser detta :)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av nek0 »

tor skrev:
Jag tror inte att efterfrågan är hindret för tesla med tanke på 35$ M3, Y, Semi, roadster, truck samt den kinsiska marknaden. Det kommer säkert finnas konkurenter men tveksam till om dessa producerar i de volymer att de tar kunder fråm tesla.
Teslas konkurenter är inte andra elbilstillverkare utan ICE tillverkare och det tror jag kommer förbli så ett tag. Efterfrågan på elbilar är ju vesäntligt större än utbudet idag och det finns inga tecken (som jag ser det) att det skulle ändras. Det skulle ju krävas en tillverkningskapacitet på flera miljoner bilar på årsbasis.

Vad som oroar mig är hur Tesla ska kunna finansiera den här typen av expansion. Visst kan tesla ta in mer kapital under 2019 men kan dom ta in nog för att finansiera 3(eller mer) Giga med bilproduktion? Det är ju mer än en dubblering av vad dom har idag. Det tar tid att bygga fabriker även för tesla så detta behöver ju ske ganska snart. Kanske tält löser detta :)
+1
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av vigge50 »

nek0 skrev:
Walker skrev:
nek0 skrev:
Jerka skrev:
Tesla är ett företag i stark utveckling. De ligger före alla andra vad gäller teknik. De har ett snabbladdarnätverk och en batterifabrik, vilket inga andra tillverkare har. De har erfarenhet och kan antagligen bygga fler batterifabriker ännu snabbare än de byggde den första. De har också gott om riskkapital och ett starkt varumärke. De har ingen legacytillverkning av fossilbilar som de behöver ta hänsyn till. De har en enorm efterfrågan på sina bilar och säljer allt de kan producera (åtminstone av Model 3). De har nya spännande modeller på gång.

De andra biltillverkarna har fabriker som kan tillverka enorma mängder fossilbilar. De är säkert en tillgång till viss del, men kan också bli till ett sänke när alla kunder vill ha elbilar. Vidare har de stora finansiella resurser, vilket såklart är bra. Men i övrigt ser jag inte mycket som talar för att de skulle hämta in Teslas försprång särskilt snabbt. Marknaden ligger öppen för Tesla att expandera till mångdubbla storleken innan det sker.
Frågan är om det finns så stor efterfråga på elbilar som kostar över 500 000kr. Många i Sverige kanske kan betala så mycket men vi är ändå inte så jätte många för att biltillverkarna behöver springa.
Tillräckligt många för att det ska vara svårt att få tag i en eGolf för under 500 000..... (går att beställa igen, dock över året i väntetid)
Och vad seger detta?
https://teknikensvarld.se/nu-finns-det- ... en-571238/
"Av de fler än miljon elbilar och laddhybrider som såldes i världen i fjol stod Sverige för (räknat på registreringar under helåret) 4 217 elbilar och " Tesla behöver inte en vecka för att fylla hela Sveriges behov. Tänk om alla biltillverkare producerar idag lika många elbilar som Tesla gör. Hur många hade hittat en köpare med dagens priser och egenskaper?
Har du kollat på väntetiderna för elbilar? Väntetiderna är upp till ett år på flera modeller just för att efterfrågan är långt över försäljningen. Sen så är det siffrorna från 2017, under de första 5 månaderna så ökade försäljningen av laddbara bilar med 71%. Om ökningen fortsätter vara på runt 70% så kommer det säljas över 2 miljoner laddbara bilar i år. Om ökningen nästa år bara är på 50%(skulle vara den näst lägsta siffran på 6 år) så krävs det ytterligare en miljon laddbara bilar.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av nek0 »

vigge50 skrev:
nek0 skrev:
Walker skrev:
nek0 skrev:
Jerka skrev:
Tesla är ett företag i stark utveckling. De ligger före alla andra vad gäller teknik. De har ett snabbladdarnätverk och en batterifabrik, vilket inga andra tillverkare har. De har erfarenhet och kan antagligen bygga fler batterifabriker ännu snabbare än de byggde den första. De har också gott om riskkapital och ett starkt varumärke. De har ingen legacytillverkning av fossilbilar som de behöver ta hänsyn till. De har en enorm efterfrågan på sina bilar och säljer allt de kan producera (åtminstone av Model 3). De har nya spännande modeller på gång.

De andra biltillverkarna har fabriker som kan tillverka enorma mängder fossilbilar. De är säkert en tillgång till viss del, men kan också bli till ett sänke när alla kunder vill ha elbilar. Vidare har de stora finansiella resurser, vilket såklart är bra. Men i övrigt ser jag inte mycket som talar för att de skulle hämta in Teslas försprång särskilt snabbt. Marknaden ligger öppen för Tesla att expandera till mångdubbla storleken innan det sker.
Frågan är om det finns så stor efterfråga på elbilar som kostar över 500 000kr. Många i Sverige kanske kan betala så mycket men vi är ändå inte så jätte många för att biltillverkarna behöver springa.
Tillräckligt många för att det ska vara svårt att få tag i en eGolf för under 500 000..... (går att beställa igen, dock över året i väntetid)
Och vad seger detta?
https://teknikensvarld.se/nu-finns-det- ... en-571238/
"Av de fler än miljon elbilar och laddhybrider som såldes i världen i fjol stod Sverige för (räknat på registreringar under helåret) 4 217 elbilar och " Tesla behöver inte en vecka för att fylla hela Sveriges behov. Tänk om alla biltillverkare producerar idag lika många elbilar som Tesla gör. Hur många hade hittat en köpare med dagens priser och egenskaper?
Har du kollat på väntetiderna för elbilar? Väntetiderna är upp till ett år på flera modeller just för att efterfrågan är långt över försäljningen. Sen så är det siffrorna från 2017, under de första 5 månaderna så ökade försäljningen av laddbara bilar med 71%. Om ökningen fortsätter vara på runt 70% så kommer det säljas över 2 miljoner laddbara bilar i år. Om ökningen nästa år bara är på 50%(skulle vara den näst lägsta siffran på 6 år) så krävs det ytterligare en miljon laddbara bilar.
Jo du , väntetider på elbilar i Bosnien är 0 dagar. Man säljer bilar utanför Sverige också, Jag skriver om global efterfrågan inte lokalt Sverige Norge. Hur gick det i Danmark när man drog in bidraget? Sedan ökningen i % . Att öka från 50 st !00% och öka från 2000 000 st 50% er inte detsamma
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av vigge50 »

nek0 skrev:
vigge50 skrev:
nek0 skrev:
Walker skrev:
Tillräckligt många för att det ska vara svårt att få tag i en eGolf för under 500 000..... (går att beställa igen, dock över året i väntetid)
Och vad seger detta?
https://teknikensvarld.se/nu-finns-det- ... en-571238/
"Av de fler än miljon elbilar och laddhybrider som såldes i världen i fjol stod Sverige för (räknat på registreringar under helåret) 4 217 elbilar och " Tesla behöver inte en vecka för att fylla hela Sveriges behov. Tänk om alla biltillverkare producerar idag lika många elbilar som Tesla gör. Hur många hade hittat en köpare med dagens priser och egenskaper?
Har du kollat på väntetiderna för elbilar? Väntetiderna är upp till ett år på flera modeller just för att efterfrågan är långt över försäljningen. Sen så är det siffrorna från 2017, under de första 5 månaderna så ökade försäljningen av laddbara bilar med 71%. Om ökningen fortsätter vara på runt 70% så kommer det säljas över 2 miljoner laddbara bilar i år. Om ökningen nästa år bara är på 50%(skulle vara den näst lägsta siffran på 6 år) så krävs det ytterligare en miljon laddbara bilar.
Jo du , väntetider på elbilar i Bosnien är 0 dagar. Man säljer bilar utanför Sverige också, Jag skriver om global efterfrågan inte lokalt Sverige Norge. Hur gick det i Danmark när man drog in bidraget? Sedan ökningen i % . Att öka från 50 st !00% och öka från 2000 000 st 50% er inte detsamma
Samtidigt är väntetiden på nya Kona i Norge över två år. Är väntetiden på en eGolf mindre än en månad i Bosnien och över ett år här i Sverige menar du?
Jag vet att det inte är samma sak att öka från 50 och 50 000 men ökningen har varit över 50% i fem av de senaste sex åren och är på väg att bli även i år.
Bild

I just denna bilden från januari trodde skribenten på en lite mer försiktig ökninge av 48% men det ser just nu i alla fall ut som ökningen kommer vara större än så, återstår att se hur stor den blir.

Precis lika fel som det är kolla på endast svenska marknaden för leveranstiderna är det att kolla på hur försäljningen minskade i Danmark, ja elbilar påverkas mycket av subventioner fortfarande men sålänge inte flera stora marknader minskar subventionerna kraftigt samtidigt så kommer de inte påverka den totala försäljningen nämnvärt.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av 12man »

De senaste inläggen är väl inkl diverse plugin/laddhybrider, hur ser det ut med rena BEVs, 1/3 som i Sverige eller 1/2? Omsprungen av phevs skitsamma...
ms 76132 "Eleamore"
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av vigge50 »

12man skrev:
De senaste inläggen är väl inkl diverse plugin/laddhybrider, hur ser det ut med rena BEVs, 1/3 som i Sverige eller 1/2? Omsprungen av phevs skitsamma...
Kollar vi världen så stog rena elbilar för 63% av de laddbara under de första fem månaderna i år, förra året stog de för 65%.
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Jerka »

Anledningen till att elbilar säljs i så små volymer är ju just att det inte finns några billiga, bra elbilar på marknaden. Inte en enda. Bilar som är i närheten att vara både bra och billiga är det superlånga väntetider på (t ex Hyundai Ioniq och Tesla Model 3).

Det blir därför snett om man tror att dagens försäljning är någon sorts tak för efterfrågan. När elbilarna blivit tillräckligt prisvärda, tillgängligheten ökat och barnsjukdomarna suddats ut så kommer det finnas mycket lite anledning att köpa något annat.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Mickep »

Det är enkelt besvarat får då har de flesta inte ens kommit igång. De kanske kan presentera någon produktionsbil men ser inte att de är någon som helst position än i uppstartsfasen.
Frågan är väl mer hur det ser ut 10 år senare.(då kan det se annorlunda ut, men ser kappast någon som har tagit över ledartröjan 2021)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av nek0 »

vigge50 skrev:
nek0 skrev:
vigge50 skrev:
nek0 skrev:
Walker skrev:
Tillräckligt många för att det ska vara svårt att få tag i en eGolf för under 500 000..... (går att beställa igen, dock över året i väntetid)
Och vad seger detta?
https://teknikensvarld.se/nu-finns-det- ... en-571238/
"Av de fler än miljon elbilar och laddhybrider som såldes i världen i fjol stod Sverige för (räknat på registreringar under helåret) 4 217 elbilar och " Tesla behöver inte en vecka för att fylla hela Sveriges behov. Tänk om alla biltillverkare producerar idag lika många elbilar som Tesla gör. Hur många hade hittat en köpare med dagens priser och egenskaper?
Har du kollat på väntetiderna för elbilar? Väntetiderna är upp till ett år på flera modeller just för att efterfrågan är långt över försäljningen. Sen så är det siffrorna från 2017, under de första 5 månaderna så ökade försäljningen av laddbara bilar med 71%. Om ökningen fortsätter vara på runt 70% så kommer det säljas över 2 miljoner laddbara bilar i år. Om ökningen nästa år bara är på 50%(skulle vara den näst lägsta siffran på 6 år) så krävs det ytterligare en miljon laddbara bilar.
Jo du , väntetider på elbilar i Bosnien är 0 dagar. Man säljer bilar utanför Sverige också, Jag skriver om global efterfrågan inte lokalt Sverige Norge. Hur gick det i Danmark när man drog in bidraget? Sedan ökningen i % . Att öka från 50 st !00% och öka från 2000 000 st 50% er inte detsamma
Samtidigt är väntetiden på nya Kona i Norge över två år. Är väntetiden på en eGolf mindre än en månad i Bosnien och över ett år här i Sverige menar du?
Jag vet att det inte är samma sak att öka från 50 och 50 000 men ökningen har varit över 50% i fem av de senaste sex åren och är på väg att bli även i år.
Bild

I just denna bilden från januari trodde skribenten på en lite mer försiktig ökninge av 48% men det ser just nu i alla fall ut som ökningen kommer vara större än så, återstår att se hur stor den blir.

Precis lika fel som det är kolla på endast svenska marknaden för leveranstiderna är det att kolla på hur försäljningen minskade i Danmark, ja elbilar påverkas mycket av subventioner fortfarande men sålänge inte flera stora marknader minskar subventionerna kraftigt samtidigt så kommer de inte påverka den totala försäljningen nämnvärt.
Nej väntetiden är kanske inte kortare utan jag menar att nästan ingen har råd att köpa en elbil i Bosnien och att i februari i år fanns det bara 3 laddare i hela landet. 2017 köptes det 10 elbilar i Bosnien . En Tesla för 1,5 miljoner och just den står i garaget eftersom killen som köpte den inte har någonstans att ladda så han kör en ny Audi A8 idag
Verdi

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Verdi »

Har han inget eluttag hemma? Ellet vad menar du?
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Limbster »

Hahaha, fick inte heller ihop det, men han kanske behöver köpa en Norsk evse?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Jerka »

I och för sig... om vi har fel och Tesla blir omsprunget redan 2021, så skulle vi ju alla bli väldigt glada. Det skulle betyda att flera biltillverkare om tre år levererar hundratusentals elbilar och kanske även -lastbilar om året, spritt på c:a 3-5 olika modeller per bilmärke. Det skulle innebära att fler biltillverkare har egna batterifabriker eller åtminstone att det finns fristående företag som har tillräcklig kapacitet. Snacka om drömscenario!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021

Inlägg av Bjelke »

Låter mest som FUD eller brist på fakta tycker jag...
Angående bilen i garaget alltså...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar