Elons idéer och risktagande har gjort honom stenrik. Innan Tesla och SpaceX var han rik i klass med våra svenska Internetmiljadärer. Nu spelar han på en helt annan planhalva. Han har inte förlorat några pengar.Walker skrev:Vilket inte är, allom bekant, helt gratis...wing skrev:... när man väl investerat i tillverkningskapacitet.
Som jag ser det är det här som den stora skillnaden ligger. De etablerade biltillverkarna vill tjäna PENGAR!!!
Tesla har en lite naiv, men förmögen, idealist som vill förse världen med fossilfria fordon (med en liten tvist). Därför får även denna företagsledare utstå spott och spe för att hans företag inte redovisar svarta, utan kraftigt röda, siffror. Hans idéer har kostat honom mycket av hans förmögenhet. VW, BMW, MB mm. är inte intresserade av att förse världen med fossilfria alternativ - de är bara intresserade av PENGAR. Därför är det naivt att tro att de ska ge bort ny teknik eller nya bilar. Om folk är villiga att betala 400” för en fossilkärra så finns det ingen anledning att ge bort ett motsvarande fordon för ett lägre belopp. Av den anledningen har jag väldigt svårt att tro att de kommer erbjuda ”framtidens bil” billigare än det som de erbjuder idag. I alla fall tills alla bilar som säljs drivs av el - då får vi ett annat konkurrensförhållande.
Självklart vill alla tillverkare tjäna så mycket de bara kan på sina fordon, elbilar såsom fossilbilar. Detta gäller Tesla lika mycket som alla andra. Men försöker man ta för mycket betalt så snor en konkurrent kunden. Hittills har elbilsmarknaden varit unik, med bristande konkurrens och tillverkare som kunnat sätta de priser de önskat. Antingen för att de varit produktionsbegränsade (Tesla) eller haft fossilbilar att sälja istället (alla andra).
Framöver kommer tillverkarna att investera i tillverkningskapacitet för att kunna tjäna samma fina marginaler som Tesla gör just nu. Men när alla göra det kommer man så småningom att nå så hög total kapacitet att det går att tillverka fler elbilar än det efterfrågas. Då kommer de att behöva slåss om kunderna genom att sänka priserna.
De tillverkare som timar rätt kommer att tjäna bra med pengar under de år man kan ta premiumpriser för elbilar. De som timar fel kommer att förlora pengar, antingen för att de måste prisa in sig på elbilsmarknaden eller för att de står med en produktportfölj som inte längre efterfrågas.
Oavsett vad de vill kommer kundval och konkurrens tvinga dem att så småningom sälja billiga elbilar.