Nej men han hånade ju de som ifrågasatte Teslas påståenden som omöjliga.Svenssons skrev:Vilken biltillverkare har någonsin låtit en oberoende testa en prototyp för att bevisa att den ska klara av specen för produktionsmodellen?Verdi skrev:
Men skärp dig! Klart bevisbördan ligger hos Tesla.
Vad är det som pekar på att Tesla Semi inte skulle klara av specen? Vi har ju gjort enkla beräkningar här på forumet som visar att det är fullt möjligt med de batteripack som idag finns i Model S/X.
Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Moderator: Redaktion
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Att säga att Teslas påståenden är fysiskt omöjliga är ju rätt löjligt och det borde vara tillåtet att förlöjliga det.Verdi skrev:Nej men han hånade ju de som ifrågasatte Teslas påståenden som omöjliga.Svenssons skrev:Vilken biltillverkare har någonsin låtit en oberoende testa en prototyp för att bevisa att den ska klara av specen för produktionsmodellen?Verdi skrev:
Men skärp dig! Klart bevisbördan ligger hos Tesla.
Vad är det som pekar på att Tesla Semi inte skulle klara av specen? Vi har ju gjort enkla beräkningar här på forumet som visar att det är fullt möjligt med de batteripack som idag finns i Model S/X.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Varför är det löjligt? Inget är ju bevisat.Svenssons skrev:Att säga att Teslas påståenden är fysiskt omöjliga är ju rätt löjligt och det borde vara tillåtet att förlöjliga det.Verdi skrev:Nej men han hånade ju de som ifrågasatte Teslas påståenden som omöjliga.Svenssons skrev:Vilken biltillverkare har någonsin låtit en oberoende testa en prototyp för att bevisa att den ska klara av specen för produktionsmodellen?Verdi skrev:
Men skärp dig! Klart bevisbördan ligger hos Tesla.
Vad är det som pekar på att Tesla Semi inte skulle klara av specen? Vi har ju gjort enkla beräkningar här på forumet som visar att det är fullt möjligt med de batteripack som idag finns i Model S/X.
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Det är bevisat hur långt en Model 3 kan köra. Det är då bara en fråga om att ha flera Model 3 inbakade i en lastbil. Det är ingen naturlag som hindrar detta. Det är sedan mer en fråga hur praktisk lösning det är. Att påstå att det är fysiskt omöjligt är dock bara löjligt. Hävdar man att något är fysiskt omöjligt så faller snarare bevisbördan på den personen som kommer med det påståendet.Verdi skrev:Varför är det löjligt? Inget är ju bevisat.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 2 gång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
https://1reddrop.com/2018/07/14/how-muc ... mpetition/
Den här är rätt bra. Tesla har skapligt rykte bland de stora gamla rävarna i alla fall
Till exempel har Tesla i princip tvingat övriga biltillverkare att börja bygga laddinfrastruktur, vilket de inte alls vill hålla på med. Men de inser att det skulle gå för långsamt om de ska vänta på staten och då hade Tesla ökat sitt försprång ännu mer.
Den här är rätt bra. Tesla har skapligt rykte bland de stora gamla rävarna i alla fall
Till exempel har Tesla i princip tvingat övriga biltillverkare att börja bygga laddinfrastruktur, vilket de inte alls vill hålla på med. Men de inser att det skulle gå för långsamt om de ska vänta på staten och då hade Tesla ökat sitt försprång ännu mer.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Jaguar I-pace?Henrik Torphammar skrev:Övriga tillverkare filar ju idag på bilar som de skall släppa 2020 som motsvarar Roadster gen1 ungefär.LarsL skrev:Varför Tesla inte är omsprunget 2021 som den här artikeln påstår.
https://www.nyteknik.se/fordon/prognose ... la-6923040
Hitintills har vi ju inte sett en enda dedikerad elbil som inte är en konvertering av en bensinbil/plattform.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Nä, plattformen för I Pace är utvecklad för flera kommande elbilar vad jag har förstått det. Om du kollar på bottenplattan så har jag väldigt svårt och se att den skulle vara gjord för en fossilbil.LarsL skrev:E-Pace?Walker skrev:Jaguar I-pace?
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Ja i-Pace är väl solklart, men det är ju även i3 som är 5-6 år gammal vid det här laget.
Problemet ligger inte i att ingen utvecklar dedikerade elbilar (det kommer ju en lång rad), problemet är att ingen utom Tesla (och möjligen Nissan-Renault) vill sälja dem i volym.
Jaguar är ju faktiskt en tillverkare som borde överväga på allvar att faktiskt satsa på sin elbil, de har ju stora problem med försäljning och lönsamhet med sina vanliga bilar. Hela JLR-koncernen drabbas ju extremt hårt av att folk inte vill köpa dieselbilar längre.
Man tycker ju det borde finnas andra tillverkare på dekis som tog chansen att satsa på eldrift istället, men det verkar som de mest har fullt upp att hålla sig flytande inom fossilbilar
Problemet ligger inte i att ingen utvecklar dedikerade elbilar (det kommer ju en lång rad), problemet är att ingen utom Tesla (och möjligen Nissan-Renault) vill sälja dem i volym.
Jaguar är ju faktiskt en tillverkare som borde överväga på allvar att faktiskt satsa på sin elbil, de har ju stora problem med försäljning och lönsamhet med sina vanliga bilar. Hela JLR-koncernen drabbas ju extremt hårt av att folk inte vill köpa dieselbilar längre.
Man tycker ju det borde finnas andra tillverkare på dekis som tog chansen att satsa på eldrift istället, men det verkar som de mest har fullt upp att hålla sig flytande inom fossilbilar
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Dom finns ju inte än. I framtiden får vi säkert ta del av fler och bättre recept som sagt men idag är det väldigt få som faktiskt tar tillvara på elmotorns fördelar.Walker skrev:Jaguar I-pace?Henrik Torphammar skrev:Övriga tillverkare filar ju idag på bilar som de skall släppa 2020 som motsvarar Roadster gen1 ungefär.LarsL skrev:Varför Tesla inte är omsprunget 2021 som den här artikeln påstår.
https://www.nyteknik.se/fordon/prognose ... la-6923040
Hitintills har vi ju inte sett en enda dedikerad elbil som inte är en konvertering av en bensinbil/plattform.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Bort med frontmotorn där och trä på en Octavia eller Ceed SW så är vi hemmavigge50 skrev:Nä, plattformen för I Pace är utvecklad för flera kommande elbilar vad jag har förstått det. Om du kollar på bottenplattan så har jag väldigt svårt och se att den skulle vara gjord för en fossilbil.LarsL skrev:E-Pace?Walker skrev:Jaguar I-pace?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Nobelpriset i fysik ska gå till den som "inom fysikens område har gjort den viktigaste upptäckt eller uppfinning", så uppfinning kvalar väl in under ingenjörsskap? Sedan att Kungliga Vetenskapsakademien gillar upptäckter mer än uppfinningar är väl en annan sak.LarsL skrev:Finns inget Nobelpris i ingenjörsskap.12man skrev:...och det brukar ge Nobelpriset
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Nej, inga officiella såklart. Men det finns intervjuer med blivande kunder som har fått testa existerande demofordon och de har tydligt sagt att de inte har sett något som inte stämmer och att de finner det troligt att alla specs stämmer, men att inte samtliga är kollade. (Ursäkta att jag inte har källa, men har läst det på Electrek).Verdi skrev:LarsL skrev:Vilket gör det ännu knäppare för inte en chans att Daimler 2021 kan visa upp bättre elbilsteknik än Tesla. Just nu verkar de ju vara på nivån ’Tesla bryter mot fysikenslagar’.joel80 skrev:Många här tolkar "omsprungen" som att det har med volym att göra. Enligt kriterierna i artikeln så har det inget alls att göra med hur många bilar som är sålda. Läser ni inte artikeln innan ni kommenterar?
Finns det oberoende tester av Tesla Semi som bevisar att den klarar det som Tesla har sagt att den ska klara?
Men det är onekligen fascinerande att ett par olika stora tillverkare har gått ut och sagt att det är omöjligt. Förmodligen (killgissning!) handlar det helt enkelt om interna förslag de har fått presenterade för sig som har saknat någon kompromiss som Tesla har bejakat. Tesla har ju gjort en del designval med lastbilen som en hel del i branschen inte är supernöjda med (hyttens form t.ex.).
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Fast misstolkar ni inte vad gubben på Daimler sa nu igen? Det han sa var väl att om Tesla börjar serieproducera och leverera Semin till kunder med den spec de har sagt, under 2019 som de har sagt - då har Daimler missat något. Inte att det är tekniskt omöjligt att bygga en lastbil med den räckvidden som Tesla uppger.Sventsh skrev:Nej, inga officiella såklart. Men det finns intervjuer med blivande kunder som har fått testa existerande demofordon och de har tydligt sagt att de inte har sett något som inte stämmer och att de finner det troligt att alla specs stämmer, men att inte samtliga är kollade. (Ursäkta att jag inte har källa, men har läst det på Electrek).Verdi skrev:LarsL skrev:Vilket gör det ännu knäppare för inte en chans att Daimler 2021 kan visa upp bättre elbilsteknik än Tesla. Just nu verkar de ju vara på nivån ’Tesla bryter mot fysikenslagar’.joel80 skrev:Många här tolkar "omsprungen" som att det har med volym att göra. Enligt kriterierna i artikeln så har det inget alls att göra med hur många bilar som är sålda. Läser ni inte artikeln innan ni kommenterar?
Finns det oberoende tester av Tesla Semi som bevisar att den klarar det som Tesla har sagt att den ska klara?
Men det är onekligen fascinerande att ett par olika stora tillverkare har gått ut och sagt att det är omöjligt. Förmodligen (killgissning!) handlar det helt enkelt om interna förslag de har fått presenterade för sig som har saknat någon kompromiss som Tesla har bejakat. Tesla har ju gjort en del designval med lastbilen som en hel del i branschen inte är supernöjda med (hyttens form t.ex.).
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
https://electrek.co/2018/02/21/tesla-se ... -daimlers/Electrek skrev:At the launch event for the eActros test fleet today, Daimler’s head of trucks, Martin Daum, told reporters that he has doubts about Tesla achieving those specs (via Bloomberg):
“If Tesla really delivers on this promise, we’ll obviously buy two trucks — one to take apart and one to test because if that happens, something has passed us by. But for now, the same laws of physics apply in Germany and in California.”
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Electrek kanske inte är mest neutrala i ämnet men lite mer neutrala
https://www.bloomberg.com/news/articles ... y-heats-up
1000 lastbilar per år tänkte Daimler tillverka till en början läste jag
Sen denna lite äldre bla bla video direkt från hästens mun, lite Samuelsson kappvändar vibbar
https://www.bloomberg.com/news/articles ... y-heats-up
1000 lastbilar per år tänkte Daimler tillverka till en början läste jag
Sen denna lite äldre bla bla video direkt från hästens mun, lite Samuelsson kappvändar vibbar
ms 76132 "Eleamore"
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Jo Electrek har ju klippt ganska friskt i Bloombers artikel och utelämnat t.ex:12man skrev:Electrek kanske inte är mest neutrala i ämnet men lite mer neutrala
https://www.bloomberg.com/news/articles ... y-heats-up
1000 lastbilar per år tänkte Daimler tillverka till en början läste jag
Sen denna lite äldre bla bla video direkt från hästens mun, lite Samuelsson kappvändar vibbar
"The German manufacturer, best known for its luxury cars, is also the world’s biggest truckmaker, giving Daimler the most to lose should Tesla boss Elon Musk succeed in producing a semi truck with a 500-mile range for delivery starting in 2019.
If that happened, Daimler would have miscalculated to an unimaginable degree, head of trucks Martin Daum suggested to reporters at an event Wednesday in Stuttgart."
Har det sipprat ut någon info angående vart Semin ska tillverkas förresten? Om den ska börja levereras under nästa år bör de ju ha fullt upp med att installera produktionsutrustning nu.
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Det är väl bara att kolla efter stora tältbyggen!Geni87 skrev:Har det sipprat ut någon info angående vart Semin ska tillverkas förresten? Om den ska börja levereras under nästa år bör de ju ha fullt upp med att installera produktionsutrustning nu.
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Sant! Snart kommer varje kringresande cirkus bli misstagna för en Teslafabrik!Jerker skrev:Det är väl bara att kolla efter stora tältbyggen!Geni87 skrev:Har det sipprat ut någon info angående vart Semin ska tillverkas förresten? Om den ska börja levereras under nästa år bör de ju ha fullt upp med att installera produktionsutrustning nu.
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Fortfarande rätt stor skepticism i dessa videos. Daum pratar om att man måste ta reda på hur batterierna kommer att fungera när bilarna har körts några år. Det ser jag som något man borde ha koll på vid det här laget.12man skrev:Electrek kanske inte är mest neutrala i ämnet men lite mer neutrala
https://www.bloomberg.com/news/articles ... y-heats-up
1000 lastbilar per år tänkte Daimler tillverka till en början läste jag
Sen denna lite äldre bla bla video direkt från hästens mun, lite Samuelsson kappvändar vibbar
På frågan om pris (frågan var initial kostnad vs hur lång tid det tar att tjäna in extrakostnaden) så sa han "easily 15 to 20 thousand dollars more then a traditional truck in the long run". Svårt att veta exakt vad han menar med det men " in the long run " tolkar jag som att den kommer att vara dyrare även inräknat besparing på drivmedel. Och då pratar vi om bilar med kort räckvidd och i sammanhanget relativt små batteripack, ~20 mil - 240 kWh.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Det där är ju klassisk FUD.Laban skrev:Fortfarande rätt stor skepticism i dessa videos. Daum pratar om att man måste ta reda på hur batterierna kommer att fungera när bilarna har körts några år. Det ser jag som något man borde ha koll på vid det här laget.
Teslas batterier håller ju alldeles utmärkt, när det gäller mil i alla fall. Jag skulle inte oroa mig för just det om jag kör min lastbil konstant åtminstone.
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Känns som Daum ligger lite sent på lärkurvan, eller också låtsas han bara...
ms 76132 "Eleamore"
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Här är info om en Model S som kört ca 64.000mil (och en X som kört ca 48.000 mil):
https://electrek.co/2018/07/17/tesla-mo ... s-3-years/
TLDR; S'en har bytt batteri 2ggr på garanti. Nämnvärt är att de kör Supercharger konstant (flera ggr om dagen, varje dag) och aldrig balanserat det med vila+långsamladdning. Total misshandel av batteriet alltså. Jämförelsevis typ som att konstant varva uppe i det röda på en fossilmotor?
X'en är fortfarande på original-batteriet.
https://electrek.co/2018/07/17/tesla-mo ... s-3-years/
TLDR; S'en har bytt batteri 2ggr på garanti. Nämnvärt är att de kör Supercharger konstant (flera ggr om dagen, varje dag) och aldrig balanserat det med vila+långsamladdning. Total misshandel av batteriet alltså. Jämförelsevis typ som att konstant varva uppe i det röda på en fossilmotor?
X'en är fortfarande på original-batteriet.
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Värt att notera att det första batteribytet var pga allt för mycket SuC-laddande och alltid upp till 90-100% och laddningen startade allt för ofta omedelbart efter färd när batteriets SOC var låg. Detta byte skedde efter nästan 50000 mil och degraderingen var endast 6%! Så man kan alltså misshandla batteriet och det fungerar utmärkt i 50000 mil!evilirish skrev:Här är info om en Model S som kört ca 64.000mil (och en X som kört ca 48.000 mil):
https://electrek.co/2018/07/17/tesla-mo ... s-3-years/
TLDR; S'en har bytt batteri 2ggr på garanti. Nämnvärt är att de kör Supercharger konstant (flera ggr om dagen, varje dag) och aldrig balanserat det med vila+långsamladdning. Total misshandel av batteriet alltså. Jämförelsevis typ som att konstant varva uppe i det röda på en fossilmotor?
X'en är fortfarande på original-batteriet.
Det andra bytet skedde snabbare och det var pga fel från tillverkningen.
Nu ska man ju veta att åldrandet också påverkar degraderingen, så om man spred ut dessa 50000 mil över 20 år så skulle degraderingen ha varit väsentligt större.
Re: Varför Tesla inte är omsprunget 2021
Ja, ska man inte köra son bil så kan det vara bra att köpa en diesellastbil. Men väldigt få åkerier köper bilar för att de ska stå still.
Detta sägs naturligtvis för att skapa rädsla, osäkerhet och tvivel. Spelar egentligen ingen roll om han vet bättre eller inte utan detta är syftet.
Detta sägs naturligtvis för att skapa rädsla, osäkerhet och tvivel. Spelar egentligen ingen roll om han vet bättre eller inte utan detta är syftet.