Börjar Musk tappa greppet?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av improwise »

ovelundkvist skrev:
Eller så kanske många av oss klarar av att skilja på personen Musk och Telsa, elbilar och annat som engagerar oss på detta forum.
Måste hålla med dig om att det är en bra början att kunna skilja på en person och en bil, då stämmer det nog att vi som kör Tesla är smartare än genomsnittet :)
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av improwise »

Känns som denna tråd väl rätt snabbt kom lite snett, vilket väl delvis är mitt eget fel även om det var fler som hjälpte till också :)

I ett försök att få det tillbaks på rätt spår igen så är min huvudoro kring Musk att han tycks ha lite för mycket annat på gång utanför Tesla, i ett läge när jag upplever att Tesla står inför en hel del utmaningar. Att en miljardär som lagt 15 år på Tesla får för sig att göra något annat har jag inga som helst invändningar emot, han har förtjänat det, men då bör han lämna över mer av den dagliga driften av företaget till andra än vad jag upplever att han har gjort. Det gör mig lite orolig för företagets framtid i ett läge där de riktigt stora drakarna börja vakna till liv och börjar satsa rejält på detta med elbilar.

Sett till vilka resurser dessa andra tillverkare har så tror jag det krävs fullt fokus för att behålla positionen i framkant. I synnerhet som flera av dessa andra tillverkare har rätt stort politiskt kapital bakom sig också, i synnerhet de tyska och franska tillverkarna då i Europa, som i sin tur har stort genomslag i EU.
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av Schelin »

Väldigt olämpligt att uttrycka sig så. Om Elon baserar sitt uttalande på att det bor mycket pedofiler i Thailand och därför måste dykaren vara det, så känns det rätt korkat. Jag har inte träffat dykaren men det har Elon så han kanske vet något mer eller till och med har bra bevis, men kände att det räcker med ett tweet. Isåfall tycker jag han ska ändra sig och presentera sitt bevis. En uthängd pedofil har jag inga problem med, men oskyldigt utpekad inte ok.

Tesla S75D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av LarsL »

Grottmänniskan :? påstod tydligen att Elon utfört någon sexuellhandling med ubåten så då kan jag förstå responsen. Tror mest att grottforskaren :? sökte lite uppmärksamhet för sin insats.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av Svenssons »

Schelin skrev:
Väldigt olämpligt att uttrycka sig så. Om Elon baserar sitt uttalande på att det bor mycket pedofiler i Thailand och därför måste dykaren vara det, så känns det rätt korkat. Jag har inte träffat dykaren men det har Elon så han kanske vet något mer eller till och med har bra bevis, men kände att det räcker med ett tweet. Isåfall tycker jag han ska ändra sig och presentera sitt bevis. En uthängd pedofil har jag inga problem med, men oskyldigt utpekad inte ok.

Tesla S75D
Det var ingen dykare som Elon attackerade efter att personen i fråga sagt att Elon kunde stoppa upp ubåten på ett ställe som gjorde ont. Det är en äldre man som bor i närheten av grottorna uppe i Chiang Rai och har utforskat dessa. Elon träffade aldrig mannen och såg honom aldrig när han var nere och lämnade ubåten till de i räddningsaktionen som Elon hade varit i kontakt med om vad som eventuellt skulle kunna hjälpa räddningen.

Elon spann vidare på rektala "skämt" verkar det som och detta var fel. Ser dock på inget sätt hur detta har skadat Tesla. Elon var sedan dagen efter att ha varit i Thailand i Kina och skrev på avtal om Gigafactory 3 i Kina.

Det blir lite konstigt om man tror att Elon kommer att fokusera mer på Tesla om han petas från någon position på Tesla. Det lär inte heller bli bättre jobb för Tesla från Elon om Elon inte får syssla med välgörenhet. Att sedan tro att bara för att en ensam människa som ägt en aktie har lämnat in ett förslag så är detta vad stor del av investerarna vill ha. Finns ju inget som tyder på detta utan vi har bara saker som pekar på motsatsen.

Att Elon (tillsammans alla andra beslutsfattare) bör tänka på vad de skriver på Internet är väl uppenbart och förhoppningsvis så har Elon lärt sig en läxa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av Larofo »

Ett tankeexperiment:
Du har spenderat dom senaste åren bl a åt att "kartlägga" ett grottsystem i Thailand.
En dag nås du av nyheten att ett gäng fotbollsgrabbar har försvunnit i sagda grottsystem.
Du beslutar dig för att hjälpa till i sökandet och bidrar i hög grad till att grabbarna hittas.
Efter ett något bryskt uttalande om en minisub blir du anklagad för att vara pedofil av en
mycket välkänd och rik person. Denna anklagelse får enorm spridning över hela världen.
Kanske hundratals miljoner människor läser om detta.
Hur knäckt, förbannad, ledsen och chockad är du nu?
Du blir kontaktad av advokater som vill "hjälpa" dig med att få en upprättelse och ett
stort ekonomiskt skadestånd.
Vad gör du?

Finns det någon här som inte hade stämt Elon i detta läge?
Om du nu var oskyldig vill säga.
Får vi se en stämning snart, eller inte, det är frågan. :D
Nu är jag personligen inte mycket för stämningar som det i t ex USA verkar ha gått
inflation i, men att bli oskyldigt anklagad för att vara pedofil är ju minst sagt grovt.

För övrigt har Elon otroligt mycket på pluskontot så lite minus märks knappt i jämförelse,
även om konsekvensen blev stor för en grottintresserad individ.
Och det finns inte många som måste stå ut med så mycket korkat skitsnack som Elon.
Förr eller senare lackar man ur. Ytterst mänskligt beteende.

Att kalla någon för pedo guy är ju inte bra. Men vi kan jämföra det med att det enligt BRÅ
anmäldes 19 våldtäkter per dygn i Sverige första halvåret 2017.
Mörkertalet torde vara stort. Jag blir ganska så jävla mycket mer upprörd över det.
Användarvisningsbild
Wir
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 16 apr 2017 00:39
Ort: Gävle

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av Wir »

En normal människa skulle förhoppningsvis inte be någon som försökt hjälpa till att stoppa upp en mini-ubåt där det gör ont. Varför kommer man ens med ett sånt uttalande.

Jag tycker det Elon gjorde var fel, men det grottmänniskan gjorde var ännu mer fel. Det är skillnad på att "försvara sig" och att attackera.
Model S 90D -17
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av mati »

Wir skrev:
En normal människa skulle förhoppningsvis inte be någon som försökt hjälpa till att stoppa upp en mini-ubåt där det gör ont. Varför kommer man ens med ett sånt uttalande.

Jag tycker det Elon gjorde var fel, men det grottmänniskan gjorde var ännu mer fel. Det är skillnad på att "försvara sig" och att attackera.
Båda har betett sig som tonåringar, det är väl bara att konstatera. Och båda hade jäkligt mycket otur i sitt ordval. När jag läste grottmänniskans uttalande tänkte jag bara, jaha, det är en bland många som hatar Elon och som inte vet hur man beter sig. Vilket pucko.
Men när jag läste Elons respons så kände jag bara hur det sved till i maggropen. Det beror kanske på kulturella skillnader och så, men att bli kallad för pedofil är i mina ögon bland det värsta man kan bli kallad för. Det finns liksom inte mycket som kan toppa det. Inget jag kan komma på i alla fall. Att en vuxen och hyfsat väluppfostrad människa överhuvudtaget kan komma på ett sådant utlåtande får jag inte ihop. Oavsett hur arg eller kränkt man är.
Om man nu anser att man vill vara lite ful i munnen så finns det ganska många uttryck man kan använda sig av för att trampa nån på tårna utan att nödvändigtvis behöva gå långt över gränsen för vidrigheter. Men Elon har kanske en annan uppfattning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av improwise »

Wir skrev:
En normal människa skulle förhoppningsvis inte be någon som försökt hjälpa till att stoppa upp en mini-ubåt där det gör ont. Varför kommer man ens med ett sånt uttalande.

Jag tycker det Elon gjorde var fel, men det grottmänniskan gjorde var ännu mer fel. Det är skillnad på att "försvara sig" och att attackera.
En normal människa har förmodligen inte jobbat dygnet runt i 2 veckors tid i ett desperat försök att rädda ett antal barns liv heller så man får nog ta om den personen kanske just då inte är supersmidig i det sociala. Som jag förstått det så har han sen blivit något slags folkhjälte i Thailand och säkert i många andras ögon varför det kanske är extra dumt att sen anklaga honom för att vara pedofil inför hela världen. Det är sånt jag hade förväntat mig att typ Trump kunde göra.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av improwise »

@Mati

Ja, det är just det som jag tycker är så uppseendeveckande. Om jag själv blev kallad för idiot av nån arg snubbe på stan skulle jag förmodligen inte brytt mig speciellt mycket men om någon anklagade mig för att vara pedofil skulle jag nog haft svårt att inte nita personen där och då. Jag tror säkert att Musk nog var lite väl snabb i fingrarna och säkert inte riktigt menade vad han skrev, men jag har ändå svårt att på något sätt tycka det är ok. Och just därför blir jag lite orolig för om Musk kanske håller på att gå in i väggen eller nåt, vilket kanske inte vore så konstigt sett till hur mkt han måste kämpat med Tesla och annat senaste åren.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av Mickep »

Börjar bli lite less på det här. Elen gjorde en blunder. Att kalla någon för pedofil (tidigare var det någon annan avvikande form som man kallade folk som avslutningsgimmick) var extremt dåligt omdöme. Men det betyder inte att han tappat greppet. Elon blev inte attakerad. Han såg en intervju där grottkännaren för att få slut på frågor om kapseln bad han stoppa upp den där det gjorde ont. Han gjorde en ordvits som han själv tyckte säkert var ganska fyndig men sedan själv insåg att den inte alls var bra.
Att vara vd eller vad han nu är (han har säkert miljoner titlar inklusive sin egen presstalesman) är att vara i en utsatt position där många beslut granskas och ifrågasätts. Frågan är inte om VWs vd eller Nissans (eller vilken annan där det framgår att det medvetet fuskar) är mer utsatt. (där är det fängelsestraff som hägrar). Elon blir "attackerad" (gillar inte ordet) för att han inte håller löften direkt (de infrias senare) vi väntar fortfarande på 35 000 t.ex.. Jag håller dock med att det var klokt att vänta med standard versionen. För den hade inte bara tagit död på tesla utan hela ev-marknaden, då ingen skulle vilja ha något annat. det hade blivit kaos (tänker mig motsvarande black friday bråk). För med alla incentives hade folk fått en skaplig elbil för 22-25000. (det motsvarar en vanlig bil, det går inte att slå och dessutom en väldigt bra bil) . Då skulle folk bli riktigt sura och tror att elon skulle varit en twitterstorm utan dess like. (vilket elon också förklarade men jag tror inte det menades ekonomiska skäl utan mer produktionsmässigt). Av psykologiska skäl kan det vara bra att tom vänta med den tills rabatten klingat av efter årsskiftet (om det inte mirakölöst räddas)(folk kan bli sura om de inte får fulla rabbatten, men får de halva blir det mer att de blir tacksamma att få något).
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av +46 »

Jag har precis tittat på en dokumentär om räddningsoperationen.
Vilka hjältar och vilket mod!
Klart sevärd!

http://www.abc.net.au/4corners/out-of-the-dark/10000580
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av Larofo »

+46 skrev:
Jag har precis tittat på en dokumentär om räddningsoperationen.
Vilka hjältar och vilket mod!
Klart sevärd!

http://www.abc.net.au/4corners/out-of-the-dark/10000580
En helt otrolig insats från väldigt många inblandade!!
Dom där fotbollsgrabbarna är stentuffa.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av improwise »

Mickep skrev:
Att vara vd eller vad han nu är (han har säkert miljoner titlar inklusive sin egen presstalesman) är att vara i en utsatt position där många beslut granskas och ifrågasätts. Frågan är inte om VWs vd eller Nissans (eller vilken annan där det framgår att det medvetet fuskar) är mer utsatt. (där är det fängelsestraff som hägrar).
Och hade någon av dom gjort samma sak hade jag varit lika kritisk mot dom. Skillnaden är nog att då skulle alla här hållit med :D
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av Mickep »

Förutom pedoincidenten.
Finns det något beslut som ni inte håller med var det korrekta. Jag kan ogilla tonen som hålls på twitter där vissa har namngivits.(men det är främst för att det finns galningar därute som kan se sådana saker som rättfärdigande för de mest fruktansvärda saker) och vissa anklagelser om insideraffärer för blankare som jag iaf inte ser som bevisförbara. Oftast är det ogrundade twitter inlägg.
Men när det gäller affärsbeslut. Kan inte säga ett enda.(inte något som de inte själva rättat)
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av improwise »

Mickep skrev:
Förutom pedoincidenten.
Finns det något beslut som ni inte håller med var det korrekta. Jag kan ogilla tonen som hålls på twitter där vissa har namngivits.(men det är främst för att det finns galningar därute som kan se sådana saker som rättfärdigande för de mest fruktansvärda saker) och vissa anklagelser om insideraffärer för blankare som jag iaf inte ser som bevisförbara. Oftast är det ogrundade twitter inlägg.
Men när det gäller affärsbeslut. Kan inte säga ett enda.(inte något som de inte själva rättat)
Det är väl lite svårt att veta utan att veta vilka beslut som funnits och vilka alternativ som fanns att välja bland. Kan inte påstå att jag följer Musk på Twitter (eller nån annan heller för den delen) så jag vet inte i vilken mån det förekommit att utomstående ens känt till de besluts som funnits att ta och haft någon möjlihet att påverka dessa?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av Bjelke »

improwise skrev:
Mickep skrev:
Förutom pedoincidenten.
Finns det något beslut som ni inte håller med var det korrekta. Jag kan ogilla tonen som hålls på twitter där vissa har namngivits.(men det är främst för att det finns galningar därute som kan se sådana saker som rättfärdigande för de mest fruktansvärda saker) och vissa anklagelser om insideraffärer för blankare som jag iaf inte ser som bevisförbara. Oftast är det ogrundade twitter inlägg.
Men när det gäller affärsbeslut. Kan inte säga ett enda.(inte något som de inte själva rättat)
Det är väl lite svårt att veta utan att veta vilka beslut som funnits och vilka alternativ som fanns att välja bland. Kan inte påstå att jag följer Musk på Twitter (eller nån annan heller för den delen) så jag vet inte i vilken mån det förekommit att utomstående ens känt till de besluts som funnits att ta och haft någon möjlihet att påverka dessa?
Så alltså blir det i princip omöjligt att dra några slutsatser om han håller på att tappa greppet...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av improwise »

Bjelke skrev:
improwise skrev:
Mickep skrev:
Förutom pedoincidenten.
Finns det något beslut som ni inte håller med var det korrekta. Jag kan ogilla tonen som hålls på twitter där vissa har namngivits.(men det är främst för att det finns galningar därute som kan se sådana saker som rättfärdigande för de mest fruktansvärda saker) och vissa anklagelser om insideraffärer för blankare som jag iaf inte ser som bevisförbara. Oftast är det ogrundade twitter inlägg.
Men när det gäller affärsbeslut. Kan inte säga ett enda.(inte något som de inte själva rättat)
Det är väl lite svårt att veta utan att veta vilka beslut som funnits och vilka alternativ som fanns att välja bland. Kan inte påstå att jag följer Musk på Twitter (eller nån annan heller för den delen) så jag vet inte i vilken mån det förekommit att utomstående ens känt till de besluts som funnits att ta och haft någon möjlihet att påverka dessa?
Så alltså blir det i princip omöjligt att dra några slutsatser om han håller på att tappa greppet...
Vi vet ju iaf ett beslut han tagit som gick så där :)
Skriv svar