Börjar Musk tappa greppet?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av improwise »

Är det bara jag som senaste tiden börjat fundera lite smått på om Musk börjar tappa greppet? Har ju hänt förr med stora genier som ibland kanske också har en och annan diagnos.

Känns som han är med lite överallt och har tankar och idéer och det verkar inte alltid som det är så genomtänkt. Miniubåtar, vattenfilter osv. och så detta ovanpå det:

http://time.com/5341647/elon-musk-briti ... logy-pedo/
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av Svenssons »

Själv kan jag förstå frustrationen som Musk måste ha haft efter att i dialog med räddningsteamet ha hjälpt till och sedan bli attackerad för att han gör det men det bortförklarar inte Twitter-meddelanden med personpåhopp.

Elon Musk har dock alltid haft många bollar i luften samtidigt och det är nog tack vare detta som han klarar av "vardagen". Skulle han enbart få sitta med Tesla eller SpaceX och inte samtidigt kunna engagera sig i andra saker som han brinner för lär det inte gå bra.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av lator »

Jag tycker inte att jag kan se någon förändring i Elon´s personlighet. Han har alltid varit något excentrisk och det kommer han säkert att fortsätta att vara. Han har en vilja att hjälpa denna planet och dess ibland oförstående befolkning så att vi ska ha en chans att överleva här eller i värsta fall på en annan planet.

I det här fallet så tappade han behärskningen och tweetade en olämplig kommentar. Det kan hända den bäste, det hände ju Amerikas President nyligen...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av improwise »

Problemet är bara att om man leder ett börsnoterat företag med 40 000 anställda så är det inte riktigt lika ok om man snurrar runt för mkt. Jag kan förstå att investerare och andra börjar känna att det kanske är dags för ett byte.

Det samma hände väl på Apple med Jobs en gång i tiden...fast han fick väl en hyffsad revansch sen...iaf tills han dog efter att ha vägrat vanlig cancerbehandling...
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av Svenssons »

improwise skrev:
Problemet är bara att om man leder ett börsnoterat företag med 40 000 anställda så är det inte riktigt lika ok om man snurrar runt för mkt. Jag kan förstå att investerare och andra börjar känna att det kanske är dags för ett byte.

Det samma hände väl på Apple med Jobs en gång i tiden...fast han fick väl en hyffsad revansch sen...iaf tills han dog efter att ha vägrat vanlig cancerbehandling...
Ja, hur gick det för Apple när Jobs fick lämna företaget? Hur gick det när han kom tillbaka?

Varför skulle det inte gå att skilja på personen Elon Musk och företaget Tesla? Vet vi att det skulle bli bättre om Elon Musk lämnade Tesla? Vad har Tesla tagit för skada?

Som jag ser det så vill en del nu ha bort Elon Musk för att företaget nu skulle kunna tjäna stora pengar och inte behöva expandera på samma sätt som det gjort fram tills nu. Elon Musk vill säkerligen inte hoppa av nu utan detta är garanterat bara starten. En del aktieägare vill säkert istället ha årliga utdelningar istället för eventuell möjlighet till högre kurs. Dvs göra som Apple 1985-1995 men sedan kanske Elon Musk måste komma tillbaka, göra en deal med Ford och sedan rita om marknaden på nytt för att företaget inte skall gå i konken...

Själv anser jag inte att det behövs 10 år med stagnation, jag vill se fortsatt utveckling.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av ovelundkvist »

+1!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av Zalman3 »

improwise skrev:
Problemet är bara att om man leder ett börsnoterat företag med 40 000 anställda så är det inte riktigt lika ok om man snurrar runt för mkt. Jag kan förstå att investerare och andra börjar känna att det kanske är dags för ett byte.

Det samma hände väl på Apple med Jobs en gång i tiden...fast han fick väl en hyffsad revansch sen...iaf tills han dog efter att ha vägrat vanlig cancerbehandling...
Som jag ser det ska inte Tesla ge utdelning till aktieägarna, på vilket sätt förbättrar det miljön?
Alla vinstpengar ska gå till att expandera övergången till mer miljövänliga lösningar.
Och så länge transporter sker med fossila bränslen finns det en marknad för Tesla att fylla.

Jag har inga Tesla aktier, kommer kanske köpa några, men jag har bokat en Tesla 3, och har därmed gett ett räntefritt lån till Tesla.
Tycker det är ett bättre sätt att stötta Tesla med att boka bilar än att köpa deras aktier.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av LarsL »

improwise skrev:
Problemet är bara att om man leder ett börsnoterat företag med 40 000 anställda så är det inte riktigt lika ok om man snurrar runt för mkt. Jag kan förstå att investerare och andra börjar känna att det kanske är dags för ett byte.

Det samma hände väl på Apple med Jobs en gång i tiden...fast han fick väl en hyffsad revansch sen...iaf tills han dog efter att ha vägrat vanlig cancerbehandling...
Det var en aktieägare med ett fåtal aktier somframförde den åsikten. :roll:
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av Mickep »

Nej, men aktieägaren ville inte att musk skulle sitta på dubbla stolar. Normalt har man en styrelse som anställer en vd. Nu är musk både styrelseordförande och vd. Han skall alltså kontrollera sig själv. Det är inte rimligt ansåg aktieägaren.
Jag är aktieägare (som ser mina aktier falla) och jag bryr mig inte. Kan inte säga att musk tappat greppet. Men jag skulle inte klaga om han delegerade några uppgifter till någon annan (de tråkiga som tex ekonomin)

I gamla rom hade man en slav som viskade ”komma ned på jorden” citat till generalen när de kom hem efter lyckade fälttåg. Kanske vi saknar det i dagens samhälle. Vem skulle ställa upp som slav och ställa sig tätt bakom elon?
Sabbe
Inlägg: 1314
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av Sabbe »

Det Elon gjorde är inte okej och han har officiellt bett om ursäkt för det. Det är dock viktigt att man känner till hela bakgrunden och inte bara en viss del som media väljer att rapporterar om.

https://twitter.com/alltomtesla/status/ ... 90754?s=21
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av improwise »

Sabbe skrev:
Det Elon gjorde är inte okej och han har officiellt bett om ursäkt för det. Det är dock viktigt att man känner till hela bakgrunden och inte bara en viss del som media väljer att rapporterar om.

https://twitter.com/alltomtesla/status/ ... 90754?s=21
Att en VD för ett stort börsföretag öppet påstår att någon är en pedofil är inte ok. Finns inga bortförklatingar i världen som kan ändra på det och jag är helt övertygad om att hade det varit nån annan som sagt det skulle vi här varit helt eniga om hur illa det var. Min åsikt är att man måste respektera Musk för allt bra han gjort men också kunna ifrågasätta honom för det dåliga han gjort. Riktigt duktiga människor gör misstag ibland.

Vet av tidigare erfarenheter att inte alla här håller med om det, på samma sätt som vissa på tex ett Apple-forum skulle ha svårt att hålla med om brister med iPhone. Men det är min personliga åsikt.

Att Jobs lämnade Apple var nog helt nödvändigt när det skedde, liksom att han kom tillbaka som han gjorde senare.

Jag tror att Tesla har nog stora utmaningar ändå framför sig för även utan detta. Så vida det inte handlar om riktigt smart PR där Musk på Mourinho-vis vill flytta uppmärksamheten från bolaget till sig själv.

Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av improwise »

Mickep skrev:
Nej, men aktieägaren ville inte att musk skulle sitta på dubbla stolar. Normalt har man en styrelse som anställer en vd. Nu är musk både styrelseordförande och vd. Han skall alltså kontrollera sig själv. Det är inte rimligt ansåg aktieägaren.
Jag är aktieägare (som ser mina aktier falla) och jag bryr mig inte. Kan inte säga att musk tappat greppet. Men jag skulle inte klaga om han delegerade några uppgifter till någon annan (de tråkiga som tex ekonomin)

I gamla rom hade man en slav som viskade ”komma ned på jorden” citat till generalen när de kom hem efter lyckade fälttåg. Kanske vi saknar det i dagens samhälle. Vem skulle ställa upp som slav och ställa sig tätt bakom elon?
Precis, att tro att man kan göra allt bäst själv är enligt mig ett tecken på att man börjar tappa greppet något. Håller helt med om att det nog vore bra om Musk fokuserade på vissa delar och lät andra sköta de bitar han inte är bra på.

Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av erkap »

Sabbe skrev:
Det Elon gjorde är inte okej och han har officiellt bett om ursäkt för det. Det är dock viktigt att man känner till hela bakgrunden och inte bara en viss del som media väljer att rapporterar om.

https://twitter.com/alltomtesla/status/ ... 90754?s=21
Absolut viktigt med bakgrunden. Men, och precis säkert som du även menade Sabbe, så är bakgrunden en orsak inte en ursäkt. Elon får ta ut sin ilska och frustration i ett annat forum, inte på twitter.
Senast redigerad av erkap, redigerad totalt 1 gånger.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
Nej, men aktieägaren ville inte att musk skulle sitta på dubbla stolar. Normalt har man en styrelse som anställer en vd. Nu är musk både styrelseordförande och vd. Han skall alltså kontrollera sig själv. Det är inte rimligt ansåg aktieägaren.?
Det var EN ensam ”galning” som tyckte att det skulle tillsättas en oberoende styrelse ordförande. Denna ”galning” har gjort samma försök i andra bolag också, utan att lyckas så klart. Aktieägarna vill så klart att de ska vara representerade i styrelsen och inte något allmän ombud.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av improwise »

Hur vet du att inte fler kanske tyckte det men kände att det inte skulle gå igenom? Är förmodligen en och annan Nordkorean som vill avsätta Kim men ändå sitter han kvar :)

Tror inte det är bra för nån att sitta på för många stolar, hur duktig man än är. Dessutom borde det ta tid från annat som jag gissar blir ogjort om Herr Musk måste lägga för mkt tid på tråkiga saker. Om nu så är fallet.

Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av improwise »

erkap skrev:
Sabbe skrev:
Det Elon gjorde är inte okej och han har officiellt bett om ursäkt för det. Det är dock viktigt att man känner till hela bakgrunden och inte bara en viss del som media väljer att rapporterar om.

https://twitter.com/alltomtesla/status/ ... 90754?s=21
Absolut viktigt med bakgrunden. Men, och precis säkert som du även menade Sabbe, så är bakgrunden en orsak inte en ursäkt. Elon får ta ut sin ilska och frustration i ett annat forum, inte på twitter.
Håller med. Dessutom är det svårt att inte dra paralleller till en annan välkänd amerikansk ledare som gör samma sak...

Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av Svenssons »

improwise skrev:
Hur vet du att inte fler kanske tyckte det men kände att det inte skulle gå igenom? Är förmodligen en och annan Nordkorean som vill avsätta Kim men ändå sitter han kvar :)

Tror inte det är bra för nån att sitta på för många stolar, hur duktig man än är. Dessutom borde det ta tid från annat som jag gissar blir ogjort om Herr Musk måste lägga för mkt tid på tråkiga saker. Om nu så är fallet.
Tror du att aktieägare som röstade på sin övertygelse skulle utsättas för samma konsekvenser som en Nordkorean som går emot Kim i diktaturen?

Dessutom så är det ju inte enskilda aktieägare som har större delen av aktierna utan juridiska personer som internt måste besluta hur de ska rösta.

Det är ju rätt långsökt att tro att någon större skara vill ha en förändring i och med att frågan redan varit uppe på bordet. Att det krävs liknelser som Nordkorea är väl ett bevis för detta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av Teslalink »

improwise skrev:
Att Jobs lämnade Apple var nog helt nödvändigt när det skedde, liksom att han kom tillbaka som han gjorde senare.

Jag tror att Tesla har nog stora utmaningar ändå framför sig för även utan detta. Så vida det inte handlar om riktigt smart PR där Musk på Mourinho-vis vill flytta uppmärksamheten från bolaget till sig själv.
Ja, det var nog ganska nödvändigt att han kom tillbaks. Den här videon tycker jag förklarar riktigt bra skillnaden mellan en person som Musk/Jobs och en traditionell företagsledare som John Scully:
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av improwise »

Svenssons skrev:
improwise skrev:
Hur vet du att inte fler kanske tyckte det men kände att det inte skulle gå igenom? Är förmodligen en och annan Nordkorean som vill avsätta Kim men ändå sitter han kvar :)

Tror inte det är bra för nån att sitta på för många stolar, hur duktig man än är. Dessutom borde det ta tid från annat som jag gissar blir ogjort om Herr Musk måste lägga för mkt tid på tråkiga saker. Om nu så är fallet.
Tror du att aktieägare som röstade på sin övertygelse skulle utsättas för samma konsekvenser som en Nordkorean som går emot Kim i diktaturen?

Dessutom så är det ju inte enskilda aktieägare som har större delen av aktierna utan juridiska personer som internt måste besluta hur de ska rösta.

Det är ju rätt långsökt att tro att någon större skara vill ha en förändring i och med att frågan redan varit uppe på bordet. Att det krävs liknelser som Nordkorea är väl ett bevis för detta.
Poängen var att vi inte vet ifall det var fler än "en ensam galning" som tyckte att jobben borde delas upp mellan olika person som påstods. Bara för att man inte säger något behöver inte betyda att man inte tycker något, eller att man tror att det just nu kan genomföras. För egen del tycker jag det är rätt talande hur upprörda vissa blir över minsta antydan att herr Musk inte skulle vara perfekt. Det fick mig att tänka på hysteriska Nordkoreaner på TV. Hade det varit någon annan som agerade likadant är jag övertygad om att reaktionerna skulle varit helt annorlunda.

För egen del är detta väldigt odramatiskt, jag tycker Musk är ett geni som gjort många fantastiska saker, men att han skulle vara någon ofelbar supermänniska som i all evighet bara kan göra rätt tror jag absolut inte. Jag tror också att risken att han tvingas bort från Tesla i förtid ökar desto fler "snedsprång" som görs, det blir rätt enkla argument för någon/några som vill få bort honom. Gissar att den pedofilanklagade redan blivit kontaktad av ett antal jurister som försöker förmå honom att stämma Musk/Tesla för att tjäna pengar, vi pratar trots allt om USA.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av improwise »

Teslalink skrev:
improwise skrev:
Att Jobs lämnade Apple var nog helt nödvändigt när det skedde, liksom att han kom tillbaka som han gjorde senare.

Jag tror att Tesla har nog stora utmaningar ändå framför sig för även utan detta. Så vida det inte handlar om riktigt smart PR där Musk på Mourinho-vis vill flytta uppmärksamheten från bolaget till sig själv.
Ja, det var nog ganska nödvändigt att han kom tillbaks. Den här videon tycker jag förklarar riktigt bra skillnaden mellan en person som Musk/Jobs och en traditionell företagsledare som John Scully:
Ironin är väl att det är vad Apple tycks ha blivit idag, en pengamaskin men där det ärligt talat var rätt länge sedan man lanserade något speciellt nytt och spännande. Sen kan man fundera på om det hade hänt även om Jobs var vid liv, det kommer vi aldrig få reda på. Jag är övertygad om att Jobs i detta fall lärde sig mycket när han fick sparken från Apple som han haft nytta av senare.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av Foluke »

Efter att ha läst igen den här tråden så verkar det väl vara trådskaparen som tappat greppet, proportioner och är upprörd.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av improwise »

Foluke skrev:
Efter att ha läst igen den här tråden så verkar det väl vara trådskaparen som tappat greppet, proportioner och är upprörd.
Gissade att nån förr eller senare skulle jaga billiga likes i denna tråd :)

Du har fel för övrigt, jag är inte det minsta upprörd, mer än att jag är orolig över att det kan påverka Teslas framtid om Musk fokuserar på allt för mycket utanför core business. Och vill han göra det så hoppas jag han ser till att delegera så mycket som möjligt till andra kompetenta människor. Men jag borde nog insett att det var ett misstag att framföra kritik mot husguden här samtidigt som det är rekordvärme i landet. Men jag står för mina åsikter och det är helt ok om folk inte håller med, det är väl lite tanken med ett diskussionsrforum :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av mati »

improwise skrev:
Men jag står för mina åsikter och det är helt ok om folk inte håller med, det är väl lite tanken med ett diskussionsrforum :)
Eller så håller folk med dig men vågar inte erkänna det av rädsla för påhopp. Det är så man gör i landet lagom fick jag lära mig. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av improwise »

mati skrev:
improwise skrev:
Men jag står för mina åsikter och det är helt ok om folk inte håller med, det är väl lite tanken med ett diskussionsrforum :)
Eller så håller folk med dig men vågar inte erkänna det av rädsla för påhopp. Det är så man gör i landet lagom fick jag lära mig. ;)
Jag tror att folk som är väldigt engagerade i någonting ibland är lite väl snabba på att tolka allt som inte faller in i hyllningarna som kritik. Och så reagerar man på det utan större analys kring vad det egentligen är som menas. Och då blir det lätt att se "otrogna" som måste bekämpas lite var som, även där dom kanske inte finns :)
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Börjar Musk tappa greppet?

Inlägg av ovelundkvist »

Eller så kanske många av oss klarar av att skilja på personen Musk och Telsa, elbilar och annat som engagerar oss på detta forum.
Skriv svar