Musk vill förenkla bilhandeln
Moderator: Redaktion
Musk vill förenkla bilhandeln
Elon Musk levererar! Man blir aldrig besviken på hans ständiga överraskningar på Twitter. Om jag förstår det hela rätt så vill han starkt förenkla köp och byte av bilar. Skippa kontraktsskrivning och bara lämna tillbaka en bil om man inte är nöjd med den. En enkel tanke, men är det så enkelt i praktiken?
Re: Musk vill förenkla bilhandeln
Din fråga besvaras väl av det du klistrat in, uppenbarligen verkar det inte vara så enkelt
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Musk vill förenkla bilhandeln
Han har ju redan skakat om så det räcker.
Men tanken är inte alls fel. Hur man gör i praktiken kan vara intressant?
Du behöver ju inte lämna tillbaka den fysiskt, så länge den inte levererats förstås?
En liten returavgift vore inte dum heller, men då kan den vara symbolisk.
Men tanken är inte alls fel. Hur man gör i praktiken kan vara intressant?
Du behöver ju inte lämna tillbaka den fysiskt, så länge den inte levererats förstås?
En liten returavgift vore inte dum heller, men då kan den vara symbolisk.
Re: Musk vill förenkla bilhandeln
Finns det problemet verkligen i Sverige, själv skrev jag under på en ipad när jag hämtade ut bilen. Det finns väl egntligen inget hinder att inte skriv under nånting när man köper och säljer bilar men då har du köpt en bil för runt miljonen utan skriftlig avtal.
Sen så måste ju ägarbytet skickas in till Transportstyrelsen.
Sen så måste ju ägarbytet skickas in till Transportstyrelsen.
Re: Musk vill förenkla bilhandeln
Vet inte hur det är i USA. Ibland häpnar man över den dåliga teknologiska mognaden inom handeln i USA. Kanske ser det värre ut där än här. Man använder ju t.ex. fortfarande checkar i stor utsträckning och skickar t.o.m. checkar i brev som betalning.
Re: Musk vill förenkla bilhandeln
USA är ett U-land i dess rätta bemärkelse.Jerker skrev:Vet inte hur det är i USA. Ibland häpnar man över den dåliga teknologiska mognaden inom handeln i USA. Kanske ser det värre ut där än här. Man använder ju t.ex. fortfarande checkar i stor utsträckning och skickar t.o.m. checkar i brev som betalning.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Musk vill förenkla bilhandeln
I Sverige signar man bara på i-Pad som sagt. För mig tog det mindre än 15 minuter att hämta min Model S (då jag inte behövde någon genomgång).Jerker skrev:Vet inte hur det är i USA. Ibland häpnar man över den dåliga teknologiska mognaden inom handeln i USA. Kanske ser det värre ut där än här. Man använder ju t.ex. fortfarande checkar i stor utsträckning och skickar t.o.m. checkar i brev som betalning.
I USA är det väl ett gäng kontrakt. Vill minnas att de pratade om det på The Tesla Show. En av dem var med någon kompis som hämtade ut sin Model 3 och det var en lång process med pappersarbete som jag förstod det.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Musk vill förenkla bilhandeln
Det har kanske sin grund i stämningssjukan man lider av i USA. Det krävs rätt ordentligt med dokument som täcker in alla tänkbara scenarier för att skydda företaget från kommande otrevligheter.Legato skrev:I Sverige signar man bara på i-Pad som sagt. För mig tog det mindre än 15 minuter att hämta min Model S (då jag inte behövde någon genomgång).Jerker skrev:Vet inte hur det är i USA. Ibland häpnar man över den dåliga teknologiska mognaden inom handeln i USA. Kanske ser det värre ut där än här. Man använder ju t.ex. fortfarande checkar i stor utsträckning och skickar t.o.m. checkar i brev som betalning.
I USA är det väl ett gäng kontrakt. Vill minnas att de pratade om det på The Tesla Show. En av dem var med någon kompis som hämtade ut sin Model 3 och det var en lång process med pappersarbete som jag förstod det.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Musk vill förenkla bilhandeln
15 min?!?! Vilken slöseri med tid. Min senaste Teslaleverans tog knappt 3 minuterLegato skrev:I Sverige signar man bara på i-Pad som sagt. För mig tog det mindre än 15 minuter att hämta min Model S (då jag inte behövde någon genomgång).Jerker skrev:Vet inte hur det är i USA. Ibland häpnar man över den dåliga teknologiska mognaden inom handeln i USA. Kanske ser det värre ut där än här. Man använder ju t.ex. fortfarande checkar i stor utsträckning och skickar t.o.m. checkar i brev som betalning.
I USA är det väl ett gäng kontrakt. Vill minnas att de pratade om det på The Tesla Show. En av dem var med någon kompis som hämtade ut sin Model 3 och det var en lång process med pappersarbete som jag förstod det.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Musk vill förenkla bilhandeln
Bravo! 2 min under Elons mål!EnTraktor skrev:15 min?!?! Vilken slöseri med tid. Min senaste Teslaleverans tog knappt 3 minuterLegato skrev:I Sverige signar man bara på i-Pad som sagt. För mig tog det mindre än 15 minuter att hämta min Model S (då jag inte behövde någon genomgång).Jerker skrev:Vet inte hur det är i USA. Ibland häpnar man över den dåliga teknologiska mognaden inom handeln i USA. Kanske ser det värre ut där än här. Man använder ju t.ex. fortfarande checkar i stor utsträckning och skickar t.o.m. checkar i brev som betalning.
I USA är det väl ett gäng kontrakt. Vill minnas att de pratade om det på The Tesla Show. En av dem var med någon kompis som hämtade ut sin Model 3 och det var en lång process med pappersarbete som jag förstod det.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Musk vill förenkla bilhandeln
Med 26 mil att åka om det skulle vara något fel på bilen så kommer min nästa leverans INTE att gå på 3 minuter det kan jag lova, den här gången ska jag tamejfan kolla precis allt INNAN jag ensEnTraktor skrev:15 min?!?! Vilken slöseri med tid. Min senaste Teslaleverans tog knappt 3 minuterLegato skrev:I Sverige signar man bara på i-Pad som sagt. För mig tog det mindre än 15 minuter att hämta min Model S (då jag inte behövde någon genomgång).Jerker skrev:Vet inte hur det är i USA. Ibland häpnar man över den dåliga teknologiska mognaden inom handeln i USA. Kanske ser det värre ut där än här. Man använder ju t.ex. fortfarande checkar i stor utsträckning och skickar t.o.m. checkar i brev som betalning.
I USA är det väl ett gäng kontrakt. Vill minnas att de pratade om det på The Tesla Show. En av dem var med någon kompis som hämtade ut sin Model 3 och det var en lång process med pappersarbete som jag förstod det.
tittar på papperet.
Första gången var man ju i nån slags magisk trans eller nåt och reagerade inte ens på att det såg ut som om huven inte var stängd...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Musk vill förenkla bilhandeln
Noggrann inspektion är det som gäller. Locket på min mittkonsoll var klart repat av något, riktigt fult på en ny i övrigt perfekt bil. Blev dokumenterat av DS med foto vid leverans. Får åtgärdas vid service eller nåt. Åker inte 50 mil bara för det ....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16