Aktier är en fin valutaSvenssons skrev:Bolaget Tesla får ju inte mer pengar bara för att aktiekursen går upp så Tesla har inte några pengar att köpa något annat bolag för.P_EL skrev:Med den skyhöga värderingen bolaget har i nuläget borde det inte då finnas en logik i att köpa en annan biltillverkare med upparbetade tillgångar i form av fabriker, serviceverkstäder och bilbyggande? Produktion och montering av kaross, interiör/klädsel, lackverkstad, osv ändras ju inte bara för att bilen går på el. Teslas nisch är spetskompetens i batteriarkitektur, drivlina, mjukvara och laddnätverk (och detta i en modern design) som paketeras i en helhet ovanpå "befintlig bil" där mycket är same same i grunden.
Håller ni med? Vilket bolag borde man i så fall köpa?
Borde Tesla köpa en annan tillverkare och i så fall vilken?
Moderator: Redaktion
Re: Borde Tesla köpa en annan tillverkare och i så fall vilk
Model S90D -16
Re: Borde Tesla köpa en annan tillverkare och i så fall vilk
Så länge säljaren tycker köparen är rimligt värderat så ja. Ifall denna inte tycker det så kan det bli ganska mycket aktier och om Teslas aktie skulle fortsätta stiga mycket så blir det en väldigt dyr affär. Mercedes fick ju ganska bra ränta på sitt lån till Tesla.P_EL skrev:Aktier är en fin valutaSvenssons skrev:Bolaget Tesla får ju inte mer pengar bara för att aktiekursen går upp så Tesla har inte några pengar att köpa något annat bolag för.P_EL skrev:Med den skyhöga värderingen bolaget har i nuläget borde det inte då finnas en logik i att köpa en annan biltillverkare med upparbetade tillgångar i form av fabriker, serviceverkstäder och bilbyggande? Produktion och montering av kaross, interiör/klädsel, lackverkstad, osv ändras ju inte bara för att bilen går på el. Teslas nisch är spetskompetens i batteriarkitektur, drivlina, mjukvara och laddnätverk (och detta i en modern design) som paketeras i en helhet ovanpå "befintlig bil" där mycket är same same i grunden.
Håller ni med? Vilket bolag borde man i så fall köpa?
Re: Borde Tesla köpa en annan tillverkare och i så fall vilk
Jo, aktier är företags valuta. Företaget kan ge ägarna till det företag de vill ta över aktier som ersättning till de aktier de äger. På det sättet ger en högt värderad aktie mer värde vid uppköp än en lågt värderad. Naturligtvis spär detta ut aktien lite men värdet förmodas ju också öka i och med köpet.Svenssons skrev:
Bolaget Tesla får ju inte mer pengar bara för att aktiekursen går upp så Tesla har inte några pengar att köpa något annat bolag för.
Jag håller inte heller med om att Tesla borde köpa till sig avgasmotorbolags produktion. Varför köpa saker man inte behöver? Det Tesla behöver är kunskap i form av kompetenta anställda och visst kan en del av dessa finnas på andra avgasmotorföretag men man måste inte köpa hela bolaget för att få tag i dessa. Stor del av kompetensen finns inte heller i gamla bilföretag, dessa har ju outsourcat en stor del av tillverkningen till andra bolag. Det är väl främst avgasmotorn som ligger inhouse och denna del behöver verkligen inte Tesla.
Tesla vill ju ha allt inhouse och detta tror jag är ett smart drag. När de köper automatiseringsfirmor direkt slipper de mellansteget och får det de vill ha direkt. Samma gäller nog också för andra delar.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Borde Tesla köpa en annan tillverkare och i så fall vilk
Man skulle ju kunna fundera på hur de traditionella biltillverkarna skulle reagera om Tesla köpte in sig i tex ryska Lada, om tex Renault och Nissan blir utköpta i samma veva och man i Ladafabriken byter ut väl valda delar i linorna och sen börjar spotta ut billiga eldrivna bilar i en strid ström.
Den fabriken ligger i Togliatti. Bilarna tillverkas där i en enda fabrik ( i princip) så lite omodernt ryskt verkstadstänk är ändå inne på Teslas filosofi med allt görs på samma ställe.
Elon skulle nog bli gråhårig snabbt om han skulle ge sig den på att få det att fungera i och med (eller snarast emot) alla ryssar.
Men Lada skulle ju per automatik då enkelt kunna exportera "sina" nya elbilar vart marknaden än vill köpa, inte som nu då de är hindrade här o där pga att bilarna ej uppfyllt avgaskrav.
Mvh PP
Den fabriken ligger i Togliatti. Bilarna tillverkas där i en enda fabrik ( i princip) så lite omodernt ryskt verkstadstänk är ändå inne på Teslas filosofi med allt görs på samma ställe.
Elon skulle nog bli gråhårig snabbt om han skulle ge sig den på att få det att fungera i och med (eller snarast emot) alla ryssar.
Men Lada skulle ju per automatik då enkelt kunna exportera "sina" nya elbilar vart marknaden än vill köpa, inte som nu då de är hindrade här o där pga att bilarna ej uppfyllt avgaskrav.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Borde Tesla köpa en annan tillverkare och i så fall vilk
Aktierna ägs av aktieägarna, inte bolaget. Aktieägarna kan komma överrens om att fler ska skapas men då fallar ju också kursen. Aktier fungerar inte heller särskilt bra för att köpa upp konkursbon. För att kunna köpa något med aktierna så gäller det också att hitta motpart som vill ha aktierna.P_EL skrev:Aktier är en fin valutaSvenssons skrev:Bolaget Tesla får ju inte mer pengar bara för att aktiekursen går upp så Tesla har inte några pengar att köpa något annat bolag för.P_EL skrev:Med den skyhöga värderingen bolaget har i nuläget borde det inte då finnas en logik i att köpa en annan biltillverkare med upparbetade tillgångar i form av fabriker, serviceverkstäder och bilbyggande? Produktion och montering av kaross, interiör/klädsel, lackverkstad, osv ändras ju inte bara för att bilen går på el. Teslas nisch är spetskompetens i batteriarkitektur, drivlina, mjukvara och laddnätverk (och detta i en modern design) som paketeras i en helhet ovanpå "befintlig bil" där mycket är same same i grunden.
Håller ni med? Vilket bolag borde man i så fall köpa?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Borde Tesla köpa en annan tillverkare och i så fall vilk
Tror det är fel tid för billiga elbilar som de traditionella tillverkarna försökt med. Eftersom batterierna ändå gör att bilarna kommer kosta en ordentlig summa så kan man lika gärna göra bilen premium utan att tillverkningskostnaden påverkas särskilt mycket. Det är ju här tex Nissan gick fel som satte batterier i en skrutt bil värd 150000kr och försökte sälja den för 400000kr. Hade de istället slängt in batterierna i en X-trail och sålt den för sålt den för 600000kr så hade de tjänat mer pengar och sålt betydligt fler bilar.
Re: Borde Tesla köpa en annan tillverkare och i så fall vilk
Låt oss skippa inägg om hur aktier och kapitalmarknad fungerar. Det vet vi nog alla. Det är alltid ägarna till bolagen som gör affärerna sen betalar man med cash (som finns i bolaget eller tillförs bolaget via emission/lån/obligation) eller nytryckta aktier (andelar i bolaget som skapas och överlåts via nyemission).Svenssons skrev:Aktierna ägs av aktieägarna, inte bolaget. Aktieägarna kan komma överrens om att fler ska skapas men då fallar ju också kursen. Aktier fungerar inte heller särskilt bra för att köpa upp konkursbon. För att kunna köpa något med aktierna så gäller det också att hitta motpart som vill ha aktierna.P_EL skrev:Aktier är en fin valutaSvenssons skrev:Bolaget Tesla får ju inte mer pengar bara för att aktiekursen går upp så Tesla har inte några pengar att köpa något annat bolag för.P_EL skrev:Med den skyhöga värderingen bolaget har i nuläget borde det inte då finnas en logik i att köpa en annan biltillverkare med upparbetade tillgångar i form av fabriker, serviceverkstäder och bilbyggande? Produktion och montering av kaross, interiör/klädsel, lackverkstad, osv ändras ju inte bara för att bilen går på el. Teslas nisch är spetskompetens i batteriarkitektur, drivlina, mjukvara och laddnätverk (och detta i en modern design) som paketeras i en helhet ovanpå "befintlig bil" där mycket är same same i grunden.
Håller ni med? Vilket bolag borde man i så fall köpa?
Här handlade det ju inte om att köpa konkursbon utan om det finns en logik för Tesla i att förvärva etablerade strukturer. Tex: Market cap Tesla 500 mdr, Market cap Volvo 100 mdr (enligt media). Är det en bra affär om Tesla lyckas övertyga Kineserna om en merger 5:1 (dvs att Tesla trycker nya aktier som ger kineserna 1/6 i bolaget TESLA INC).
Model S90D -16
Re: Borde Tesla köpa en annan tillverkare och i så fall vilk
Vosst kan vi skippa aktie-delen men då kan man inte försöka motivera köp med hög aktiekurs. Market cap har ju inget med om Tesla kan köpa eller inte köpa annat bolag. Det är upp till aktieägarna, Tesla äger inte aktierna i sitt egna bolag, dessa är skulder till aktieägarna.P_EL skrev:
Låt oss skippa inägg om hur aktier och kapitalmarknad fungerar. Det vet vi nog alla. Det är alltid ägarna till bolagen som gör affärerna sen betalar man med cash (som finns i bolaget eller tillförs bolaget via emission/lån/obligation) eller nytryckta aktier (andelar i bolaget som skapas och överlåts via nyemission).
Här handlade det ju inte om att köpa konkursbon utan om det finns en logik för Tesla i att förvärva etablerade strukturer. Tex: Market cap Tesla 500 mdr, Market cap Volvo 100 mdr (enligt media). Är det en bra affär om Tesla lyckas övertyga Kineserna om en merger 5:1 (dvs att Tesla trycker nya aktier som ger kineserna 1/6 i bolaget TESLA INC).
Som jag sa tidigare så ser jag ingen logik i att Tesla ska köpa saker de inte behöver, gamla avgasbilföretag är inget som Tesla behöver.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 2 gång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Borde Tesla köpa en annan tillverkare och i så fall vilk
Nej, det är inte en bra affär för Tesla!
Re: Borde Tesla köpa en annan tillverkare och i så fall vilk
Nej och Nja.Svenssons skrev:
Aktieägarna kan komma överrens om att fler ska skapas men då fallar ju också kursen. För att kunna köpa något med aktierna så gäller det också att hitta motpart som vill ha aktierna.
Kursen faller absolut inte per automatik pga att aktier emitteras för ett förvärv. Anser marknaden att förvärvet är strategiskt riktigt och sunt ekonomiskt så ökar kursen. Gäller motsatsen så sjunker kursen.
Det stämmer att köparen måste vilja ta emot aktier, men du behöver ju inte ge aktierna till köparen. Tesla kan (om de skulle vilja) givetvis emittera nya aktier till existerande och/eller nya ägare och använda emissionslikviden till ett eventuellt förvärv.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Borde Tesla köpa en annan tillverkare och i så fall vilk
Nej vi kan inte skippa aktie-delen för det du säger är helt felaktigt. Marknadsvärdet har i allra högsta grad relevans när det gäller möjligheten till förvärv. Både direkt och indirekt.Svenssons skrev:Vosst kan vi skippa aktie-delen men då kan man inte försöka motivera köp med hög aktiekurs. Market cap har ju inget med om Tesla kan köpa eller inte köpa annat bolag.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Borde Tesla köpa en annan tillverkare och i så fall vilk
Kanske också en anledning till att Elon vill lämna börsen? Det är ju inte så roligt att göra affärer om ens valuta fluktuerar upp och ner med 1/3 på några månader.
Re: Borde Tesla köpa en annan tillverkare och i så fall vilk
Fast så länge den fluktuerar mellan "insane och ludicrous" så är det ju inte så dumt.LarsL skrev:Kanske också en anledning till att Elon vill lämna börsen? Det är ju inte så roligt att göra affärer om ens valuta fluktuerar upp och ner med 1/3 på några månader.
Model S90D -16
Re: Borde Tesla köpa en annan tillverkare och i så fall vilk
Ja, får man något med samma värde så sjunker inte kursen. Slår man dock ihop t.ex Tesla och Volvo lär inte värdet av nya bolaget vara lika högt som värdet för Tesla+ värdet för Volvo.Legato skrev:Nej och Nja.Svenssons skrev:
Aktieägarna kan komma överrens om att fler ska skapas men då fallar ju också kursen. För att kunna köpa något med aktierna så gäller det också att hitta motpart som vill ha aktierna.
Kursen faller absolut inte per automatik pga att aktier emitteras för ett förvärv. Anser marknaden att förvärvet är strategiskt riktigt och sunt ekonomiskt så ökar kursen. Gäller motsatsen så sjunker kursen.
Det stämmer att köparen måste vilja ta emot aktier, men du behöver ju inte ge aktierna till köparen. Tesla kan (om de skulle vilja) givetvis emittera nya aktier till existerande och/eller nya ägare och använda emissionslikviden till ett eventuellt förvärv.
Med motpart menade jag någon som kunde tänka sig betala för aktierna, kan mycket väl vara dagens aktieägare. Det är dock alltid någon som måste ta emot aktierna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Borde Tesla köpa en annan tillverkare och i så fall vilk
Det jag menade var att om man vill skippa aktuedelen så måste man också skippa marknadsvärdet, de hänger ju ihop.Legato skrev:Nej vi kan inte skippa aktie-delen för det du säger är helt felaktigt. Marknadsvärdet har i allra högsta grad relevans när det gäller möjligheten till förvärv. Både direkt och indirekt.Svenssons skrev:Vosst kan vi skippa aktie-delen men då kan man inte försöka motivera köp med hög aktiekurs. Market cap har ju inget med om Tesla kan köpa eller inte köpa annat bolag.
Visst har större bolag lättare att köpa mindre bolag men marketing cap måste inte användas vid förvärv. Finns fall där bolag med mindre market cap köpt upp större även ifall det inte är vanligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Borde Tesla köpa en annan tillverkare och i så fall vilk
Lyssna på Legato för här är du ute och cyklar. Hög aktiekurs är ett växande företags allra viktigaste valuta.Svenssons skrev:Det jag menade var att om man vill skippa aktuedelen så måste man också skippa marknadsvärdet, de hänger ju ihop.Legato skrev:Nej vi kan inte skippa aktie-delen för det du säger är helt felaktigt. Marknadsvärdet har i allra högsta grad relevans när det gäller möjligheten till förvärv. Både direkt och indirekt.
Visst har större bolag lättare att köpa mindre bolag men marketing cap måste inte användas vid förvärv. Finns fall där bolag med mindre market cap köpt upp större även ifall det inte är vanligt.
Re: Borde Tesla köpa en annan tillverkare och i så fall vilk
Det är inte en valuta för bolaget. Aktieägarna kan komma överrens om att emittera fler aktier som det sedan måste hittas en motpart till för att sedan kunna ha medel till att göra köp med.kallekula skrev:Lyssna på Legato för här är du ute och cyklar. Hög aktiekurs är ett växande företags allra viktigaste valuta.Svenssons skrev:Det jag menade var att om man vill skippa aktuedelen så måste man också skippa marknadsvärdet, de hänger ju ihop.Legato skrev:Nej vi kan inte skippa aktie-delen för det du säger är helt felaktigt. Marknadsvärdet har i allra högsta grad relevans när det gäller möjligheten till förvärv. Både direkt och indirekt.
Visst har större bolag lättare att köpa mindre bolag men marketing cap måste inte användas vid förvärv. Finns fall där bolag med mindre market cap köpt upp större även ifall det inte är vanligt.
Som jag har skrivit från första inlägg så ser jag ingen vinst för Tesla att köpa upp ett avgasbilsföretag, dvs inte till en kurs där aktieägarna i avgasbilsföretaget blir nöjda. Vid konkurs av ett avgasbilsföretag så kan det finnas delar som Tesla kan vara intresserade av men då funkar inte aktier som betalmedel. Visst skulle nyemittering kunna göras som sedan någon motpart, t.ex. befintliga aktieägare, betalar pengar för och därmed leda till att det finns pengar till att köpa delar av konkursboet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Borde Tesla köpa en annan tillverkare och i så fall vilk
Svenssons skrev:Som jag har skrivit från första inlägg så ser jag ingen vinst för Tesla att köpa upp ett avgasbilsföretag, dvs inte till en kurs där aktieägarna i avgasbilsföretaget blir nöjda. Vid konkurs av ett avgasbilsföretag så kan det finnas delar som Tesla kan vara intresserade av men då funkar inte aktier som betalmedel. Visst skulle nyemittering kunna göras som sedan någon motpart, t.ex. befintliga aktieägare, betalar pengar för och därmed leda till att det finns pengar till att köpa delar av konkursboet.
Håller med. Visst finns det delar av avgasbilsföretagen som Tesla hade kunnat vara intresserade av men knappast helheten. Teslas kommande Gigafabriker med integrerad batteritillverkning är något helt annat än de traditionellas biltillverkning. Och även om man separerade detta så måste linorna byggas om helt. Det kan vi ex se med Porsche som har problem med produktionen av Taycan där man måste bygga om linor samtidigt som de befintliga ska vara i full produktion.
Och klagomålen på Teslas produktion av Model 3 i all ära:
Jag har alltså lite svårt att se vad vitsen skulle vara med att uppköp, annat än då som du nämner ett konkursföretag där man kunde ta väl valda delar av ex butiker, servicecenter osv. Har dock lite svårt att komma på vilket det skulle vara om vi antar att det är ett företag som producerar mer än 1 miljon bilar/år i dagsläget. Och mindre företag som ex Rimac ser jag ingen vits med att köpa upp, det skulle vara ett rent know-how köp och det finns andra företag som har betydligt större behov av det. Därav då kanske Porsches investering i Rimac.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd