Risk för en ond cirkel i Teslas aktie?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10235
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Risk för en ond cirkel i Teslas aktie?

Inlägg av Legato »

Som de flesta redan vet så bloggade EM om att Saudi Arabian Sovereign Wealth Fund (SWF) är den påtänkta investeraren för att lyfta ut Tesla från börsen:
https://www.investors.com/news/technolo ... a-private/

I bloggen lyfter EM att han räknar med att ca 2/3 av nuvarande investerare kommer fortsätta äga aktien efter att den plockas bort från börsen. Man kan väl anta att det också är utifrån detta scenario han "säkrat" finansiering, dock förhoppningsvis med viss marginal. Kanske har han diskuterat utifrån en nivå där 50% av bolaget köps ut från börsen?

Nu till problemet som jag ser det... Ju högre aktiekursen är när ett eventuellt erbjudande kommer, desto fler ägare kommer behålla sina aktier och därmed behövs mindre kapital från SWF (eller annan investerare). Faller däremot aktiekursen så ökar såklart andelen ägare som vill ta budet på $420.

Rimligtvis ökar alltså kapitalbehovet mer och mer om kursen sjunker... Sjunker kursen kommer färre och färre möjliga investerare också vara intresserade av att "hjälpa" EM att köpa ut bolaget.

Fortsätter blankarna att framgångsrikt pressa aktien så kan det därmed bli en ännu mer "självuppfyllande profetia" att aktien sjunker i värde. Skulle detta scenario inträffa och EM tvingas annonsera att det inte blir någon affär så kommer förtroendet för EM och Tesla (både aktie och bolag) dala kraftigt och därmed även kursen tror jag :o

Å andra sidan... Börjar blankarna (samt övrig marknad) tro att affären faktiskt kommer gå igenom på $420 så kommer de börja täcka sina positioner, aktien stiger och ett utköp blir "billigt"...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Risk för en ond cirkel i Teslas aktie?

Inlägg av LarsL »

Saudi SWF har mer pengar än tillräckligt och kan lösa ut hela Tesla från börsen. Är de alltså seriöst intresserade så är finansieringen löst. Är de inte intresserade så är det kört oavsett.

Jag vet inte hur andra brukar göra... men om någon erbjuder mig att köpa en aktie för $420 så kommer jag inte sälja för $210, eller vad nu blankarna hoppas på. Så efter att Saudi SWF har gett sitt stöd så ligger aktien på $420 eller över.

Innan dess handlar det ju om ett spel mellan stöd eller inte och det kan ju svänga lite upp eller ner de närmaste veckorna.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10235
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Risk för en ond cirkel i Teslas aktie?

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Saudi SWF har mer pengar än tillräckligt och kan lösa ut hela Tesla från börsen. Är de alltså seriöst intresserade så är finansieringen löst. Är de inte intresserade så är det kört oavsett.

Jag vet inte hur andra brukar göra... men om någon erbjuder mig att köpa en aktie för $420 så kommer jag inte sälja för $210, eller vad nu blankarna hoppas på. Så efter att Saudi SWF har gett sitt stöd så ligger aktien på $420 eller över.

Innan dess handlar det ju om ett spel mellan stöd eller inte och det kan ju svänga lite upp eller ner de närmaste veckorna.
Det kan de absolut. Men jag tror inte EM hade nämnt 2/3-siffran om det inte var så att den finansiering han säkrat var limiterad.

Står kursen i $210 så kommer snart sagt varenda aktieägare vilja ta budet på $420 och då blir kapitalbehovet väldigt mycket större än de $27 miljarder EM verkar estimera.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Mats
Teslaägare
Inlägg: 388
Blev medlem: 09 maj 2015 07:40
Ort: Sollentuna

Re: Risk för en ond cirkel i Teslas aktie?

Inlägg av Mats »

Legato skrev:
Står kursen i $210 så kommer snart sagt varenda aktieägare vilja ta budet på $420...
Kan inte tänka mig att kursen hamnar på $210 om det inom kort finns köpare för $420. Vem skulle i så fall vilja sälja för $210? Säljer ingen för $210 så står inte kursen i det. Kursen hamnar där köpare och säljare är överens.

innan nån vet hur det blir så kanske den fluktuerar rätt kraftigt. Som vanligt.
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10235
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Risk för en ond cirkel i Teslas aktie?

Inlägg av Legato »

Mats skrev:
Legato skrev:
Står kursen i $210 så kommer snart sagt varenda aktieägare vilja ta budet på $420...
Kan inte tänka mig att kursen hamnar på $210 om det inom kort finns köpare för $420. Vem skulle i så fall vilja sälja för $210? Säljer ingen för $210 så står inte kursen i det. Kursen hamnar där köpare och säljare är överens.

innan nån vet hur det blir så kanske den fluktuerar rätt kraftigt. Som vanligt.
Just nivån $210 skrev jag eftersom det var den kurs LarsL skrev i sitt inlägg.

Poängen i mitt resonemang ovan är att det antagligen inte säkrats kapital nog för ett (nära nog) fullständigt utköp från börsen. Alltså finns det kanske ingen köpare av aktierna om kursen sjunker under en viss nivå... Därmed torde det finnas risk för att det blir en ond cirkel i aktiekursen.

Jag tror som sagt inte EM hade nämnt estimatet om att bara behöva köpa ut 1/3 om han hade säkrat finansiering för utköp av allt utom hans aktier.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar