Intervju med Elon Musk av MKBHD

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Intervju med Elon Musk av MKBHD

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
LarsL skrev:
...ingen jobbar 120h/vecka. Allt över 70h är bara någon slags fysisk närvaro.
Nä, jag fattar inte heller. Om man utgår ifrån att han jobbar alla dagar i veckan får han mindre än 7 timmar per dag för allt som inte har med jobbet att göra, inklusive sömn. Det är omöjligt i längden, till och med för Elon. Han har kanske hittat ett sätt att klona sig eller byggt en avatar eller nåt.
Jag säger inte att inte tror honom, hans syn på saken är säkert att han jobbar 120h/vecka. Men förmodligen tar han bara upp fysiskt utrymme (är i vägen) 60h av den tiden.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Intervju med Elon Musk av MKBHD

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
mati skrev:
LarsL skrev:
...ingen jobbar 120h/vecka. Allt över 70h är bara någon slags fysisk närvaro.
Nä, jag fattar inte heller. Om man utgår ifrån att han jobbar alla dagar i veckan får han mindre än 7 timmar per dag för allt som inte har med jobbet att göra, inklusive sömn. Det är omöjligt i längden, till och med för Elon. Han har kanske hittat ett sätt att klona sig eller byggt en avatar eller nåt.
Jag säger inte att inte tror honom, hans syn på saken är säkert att han jobbar 120h/vecka. Men förmodligen tar han bara upp fysiskt utrymme (är i vägen) 60h av den tiden.
Jag håller med dig. Jag tror absolut på det han säger. Det är skillnad mellan att jobba och att vara på jobbet, men det är möjligt - eller troligt - att Elon inte riktigt inser det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Intervju med Elon Musk av MKBHD

Inlägg av Mickep »

Hur skulle det se ut om han var på jobbet men inte arbetade. (har gör egentligen inget "jobb" då hans uppgift är att ta beslut dvs mest hjärngympa) men jag har svårt att se att han inte skulle vara tillgänglig och att folk inte skulle dra i honom, 120h/6 dagar ( för på den sjunde dagen vilar alla gudar) det gör 20 timmar per dag. det är bara några timmars sömn.
Det kommer oundvikligen att leda till problem. minst 7 timmar är rekommenderat +1 h att vakna upp/somna frukost et.c. så 96 timmar skulle vara mer rimligt. och detta exempel hoppas jag alla förstår är också orimligt för det är vad man får om man drar ut det till alla veckans dagar (med 17h jobb om dagen dvs 120h/7).
förhoppningsvis blir det småpaus emellan.
soffan som han fick kom nog väl till användning.

Brukar ni andra bara räkna det ni gör faktiskt arbete när ni varit på jobbet i 8h?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Intervju med Elon Musk av MKBHD

Inlägg av Jerker »

Musk kanske inspireras av Telsas sömnvanor:
Tesla wasn’t a big fan of sleep. He used to sleep only a couple of hours a night and by the time he had turned 25, this had already turned out to be quite problematic, causing a lot of different issues for the brilliant mind. He managed to shake it off and compensated the lack of night sleep with power naps throughout the day. This managed to help him get back on track.
Källa: https://www.sleepadvisor.org/how-geniuses-sleep/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Intervju med Elon Musk av MKBHD

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
Hur skulle det se ut om han var på jobbet men inte arbetade. (har gör egentligen inget "jobb" då hans uppgift är att ta beslut dvs mest hjärngympa) men jag har svårt att se att han inte skulle vara tillgänglig och att folk inte skulle dra i honom, 120h/6 dagar ( för på den sjunde dagen vilar alla gudar) det gör 20 timmar per dag. det är bara några timmars sömn.
Det kommer oundvikligen att leda till problem. minst 7 timmar är rekommenderat +1 h att vakna upp/somna frukost et.c. så 96 timmar skulle vara mer rimligt. och detta exempel hoppas jag alla förstår är också orimligt för det är vad man får om man drar ut det till alla veckans dagar (med 17h jobb om dagen dvs 120h/7).
förhoppningsvis blir det småpaus emellan.
soffan som han fick kom nog väl till användning.

Brukar ni andra bara räkna det ni gör faktiskt arbete när ni varit på jobbet i 8h?
Jag har själv varit i det läget och jobbat människor som varit där. Efter att ha jobbat ”hela tiden” under en period fungerar du inte längre. Du kan inte fatta korrekta beslut, du blir irriterad på kollegor (och grottforskare) och du slutar tillföra något. Och att tillföra något är det jag menar med att jobba. Numera tillför jag kanske något 6-7 timmar per vardag, vilket är en rimlig nivå.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Intervju med Elon Musk av MKBHD

Inlägg av mati »

Elon funkar bevisligen inte som andra människor.
Om jag utgår från mig själv så jobbar jag mest effektivt mellan 7 och 12 ungefär. Sen räcker det inte längre att hålla hjärnan igång med enbart kaffe.
Då måste jag ha energi i form av riktig föda. Detta irriterande störningsmoment kan visserligen överstökas på mindre än 10 minuter. Men därefter är min kropp retligt nog upptagen med att smälta den nyss införlivade födan och hjärnan prioriteras ner. Det funkar några timmar till men sen är det oftast ganska tomt bakom pannbenet. Det är nu man gör saker som man får rätta till morgonen därpå, eller värre, när kunden ringer och frågar varför det inte fungerar. Det är nu man gör saker man upptäcker mycket senare där man frågar sig hur i helvete tänkte jag här?! Alla som vet vad jag pratar om får räcka upp handen nu. Just det, jag tänkte väl det. ;)
Detta tillstånd heter trötthet har jag lärt mig. Det var bättre förr, när man var 20-30 år. Då uppstod denna märkliga situation mycket senare och det krävdes mindre kaffe för att bli sig själv igen. Elon är lite äldre än vad jag är. Om han inte är någon form av övernaturlig varelse eller supermänniska behöver även han sova någon gång. Att sitta och koda X.com hela natten funkade säkert när han var i 20-årsåldern. Men går man mot 50 måste man ta det lite mer piano. Annars blir det obra i längden.
Men som sagt. Elon fungerar inte som andra människor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Intervju med Elon Musk av MKBHD

Inlägg av Tars »

mati skrev:
Elon funkar bevisligen inte som andra människor.
Om jag utgår från mig själv så jobbar jag mest effektivt mellan 7 och 12 ungefär. Sen räcker det inte längre att hålla hjärnan igång med enbart kaffe.
Då måste jag ha energi i form av riktig föda. Detta irriterande störningsmoment kan visserligen överstökas på mindre än 10 minuter. Men därefter är min kropp retligt nog upptagen med att smälta den nyss införlivade födan och hjärnan prioriteras ner. Det funkar några timmar till men sen är det oftast ganska tomt bakom pannbenet. Det är nu man gör saker som man får rätta till morgonen därpå, eller värre, när kunden ringer och frågar varför det inte fungerar. Det är nu man gör saker man upptäcker mycket senare där man frågar sig hur i helvete tänkte jag här?! Alla som vet vad jag pratar om får räcka upp handen nu. Just det, jag tänkte väl det. ;)
Detta tillstånd heter trötthet har jag lärt mig. Det var bättre förr, när man var 20-30 år. Då uppstod denna märkliga situation mycket senare och det krävdes mindre kaffe för att bli sig själv igen. Elon är lite äldre än vad jag är. Om han inte är någon form av övernaturlig varelse eller supermänniska behöver även han sova någon gång. Att sitta och koda X.com hela natten funkade säkert när han var i 20-årsåldern. Men går man mot 50 måste man ta det lite mer piano. Annars blir det obra i längden.
Men som sagt. Elon fungerar inte som andra människor.
Han är speciell.
En utomjording.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Intervju med Elon Musk av MKBHD

Inlägg av jeppe_sthlm »

Nu kanske jag raljerar lite, men ”vanliga” CEO:er för stora företag håller sig normalt sett på en molnfri höjd, med ett antal lager av mellanchefer mellan dem själv och de verkliga problemen. Vad som rapporteras uppåt är en väldigt förenklad bild av verkligheten, vilket i sin tur gör att dessa CEO:er inte behöver jobba 120 timmar i veckan.

Elon däremot, verkar inte nöja sig med några kurvor och siffror, utan vill veta vad det verkliga problemet är och vill hjälpa till att lösa det.

Då blir mängden information han behöver processa i en sådan verksamhet enorm.

Tror inte heller att en CEO som kommer utifrån och är invald av en styrelse känner en bråkdel av det ansvar Elon känner för verksamheten.

Lägg på det börsen som jagar honom med på att levererats siffror medans man bryter helt ny teknologisk mark.

Kan helt enkelt inte förstå hur karln kan stå på benen.

Frågan är om han inte skulle passa bättre som CTO och kunna fokusera på tekniken och istället låta någon annan ta CEO rollen?

...problemet är väl att han aldrig kommer att hitta någon i hans kaliber som han vågar släppa det till..
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Intervju med Elon Musk av MKBHD

Inlägg av mati »

Elons stora problem är nog att han tror att han är bäst på det mesta. Kanske är det ju till och med sant. Detta parat med en otroligt stark ambition att lyckas med att rädda världen, gör det svårt att släppa in någon annan. Även om han kanske rent mentalt är beredd att göra det - vilket jag faktiskt tror att han är - så kommer det i hans ögon inte finnas någon som är tillräckligt bra för att axla den uppgiften. Just för att han tror att han kan lösa det bättre själv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Intervju med Elon Musk av MKBHD

Inlägg av Jerker »

Han har ju uppenbarligen en mental kapacitet utöver det normala. Han klarar tydligen att sätta sig in problem av olika slag och sedan presentera en användbar lösning som får gamla garvade rävar att häpna. Sen har han väl ett kontrollbehov som också är utöver det normala. Och det är klart, äger man 22% i Tesla så vill man väl ha koll på hur det går...
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Intervju med Elon Musk av MKBHD

Inlägg av Larofo »

En del människor behöver inte mycket sömn.
Dom har extremt mycket energi, extremt många timmar per dygn.
Adderar man ett skarpt intellekt och hårt arbete till den mixen så har man
dom egenskaper som utmärker många av dom entreprenörer som bygger
stora och små företag som ofta skapar mängder av arbetstillfällen som dom
som befinner sig på andra änden av skalan, inklusive mig själv :D kan ta del av.
Elon har skyhöga värden i dom flesta bra att ha-egenskaper i detta sammanhang.
Han får gärna ta det lite lugnare, men jag gillar det faktum att han är lite av en
blåslampa "nere" i produktionen. Vill inte ha någon annan som CEO för Tesla.

Cirka 3.10 in i klippet talas det om antal timmar sömn per dygn.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Intervju med Elon Musk av MKBHD

Inlägg av Henrik Torphammar »

Larofo skrev:
En del människor behöver inte mycket sömn.
Dom har extremt mycket energi, extremt många timmar per dygn.
Adderar man ett skarpt intellekt och hårt arbete till den mixen så har man
dom egenskaper som utmärker många av dom entreprenörer som bygger
stora och små företag som ofta skapar mängder av arbetstillfällen som dom
som befinner sig på andra änden av skalan, inklusive mig själv :D kan ta del av.
Elon har skyhöga värden i dom flesta bra att ha-egenskaper i detta sammanhang.
Han får gärna ta det lite lugnare, men jag gillar det faktum att han är lite av en
blåslampa "nere" i produktionen. Vill inte ha någon annan som CEO för Tesla.

Cirka 3.10 in i klippet talas det om antal timmar sömn per dygn.
Det är en mycket sevärd serie av Dracobygget :D

Även allas favorit Trump har sagt något liknande om ett par timmars sömn per natt.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Intervju med Elon Musk av MKBHD

Inlägg av Larofo »

Henrik Torphammar skrev:
Det är en mycket sevärd serie av Dracobygget :D
Det är en helt fantastiskt sevärd serie av Dracobygget! Rekommenderas starkt!!
Det finns dock en överhängande risk att man själv känner sig lite misslyckad och lat
när man ser vilken arbetskapacitet Mike Patey har. :D
Och som om inte det vore nog har han en tvillingbror som verkar vara av samma
kaliber också.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Intervju med Elon Musk av MKBHD

Inlägg av thebishop »

120h/Vecka går visst att arbeta effektivt om man är väldigt fokuserad på uppgiften (och enklare om man har hjälp med hemmalogistik som förmodligen Elon har).

Det är ca 16h per dag med ett par timmar slack och 6h sömn. Men de flesta orkar inte hålla det tempot mer än max några månader (har själv testat 5-6 veckor), sen måste man återhämta för att inte krascha enligt min erfarenhet. Man sitter definitivt inte av tiden och surfar eller snackar vid kaffemaskinen då, man kör järnet för att man sätter en extrem blåslampa på sig själv för att klara av ett för andra tillsynes omöjligt mål.

Jag förstår precis var ni kommer ifrån om max 6-7 (eller 10...) timmar max per dag effektivt arbete - som långsiktig nivå absolut, men jag tvivlar inte på att han de facto jobbar på den extrema nivån sedan ett tag - men lär behöva återhämtning nu....
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Intervju med Elon Musk av MKBHD

Inlägg av frippan »

Part deux ute nu, en 15 minuter lång rundvandring i fabriken. Tyvärr inget från model 3, bara S & X

Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Skriv svar