$920 miljoner i konvertibler mars 2019
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
$920 miljoner i konvertibler mars 2019
Det pratas mycket om 920 miljoner dollar Tesla har i konvertibler bland TSLA-blankare. De ska tydligen lösas in första mars nästa år om aktiekursen ligger under $359.87 den dagen. De spekulerar i att Tesla kan få problem lösa in dem och kan tvingas i konkurs om de inte lyckas få aktiekursen över $360 tills dess.
Jag som är ekonomisk analfabet fattar inte mycket av påståendet (vet inte ens vad en konvertibel är). Kanske någon av er mer ekonomiskt bevandrade som kan förklara?
https://seekingalpha.com/article/420155 ... las-future
http://google.brand.edgar-online.com/Di ... m%253dTSLA
Jag som är ekonomisk analfabet fattar inte mycket av påståendet (vet inte ens vad en konvertibel är). Kanske någon av er mer ekonomiskt bevandrade som kan förklara?
https://seekingalpha.com/article/420155 ... las-future
http://google.brand.edgar-online.com/Di ... m%253dTSLA
Re: $920 miljoner i konvertibler mars 2019
Är det inte så enkelt att det är ett skuldbrev där man lade in akter för 360 som pant?
Re: $920 miljoner i konvertibler mars 2019
Om jag förstått rätt... Skulle aktiepriset vara under $360 så hänger det på om det finns investerare som har aptit på mer aktier. Tesla kan ta in kapital på flera sätt för att täcka skulden som konvertiblerna skulle ha täckt, att emittera aktier är ett. Med tanke på att den saudiska fonden nyligen köpte aktier för någonstans strax under $3200 miljoner (https://www.cnbc.com/2018/08/07/tesla-s ... as-2-.html) till marknadspris så verkar villigheten vara där, just nu.
Blankarnas tes hänger helt enkelt på att ingen längre skulle vara villig att investera mer, och det har vi inte sett någon trend till i dagsläget.
obs.. inte proffs, tar ödmjukast till mig mer information om någon kan berätta mer.
Blankarnas tes hänger helt enkelt på att ingen längre skulle vara villig att investera mer, och det har vi inte sett någon trend till i dagsläget.
obs.. inte proffs, tar ödmjukast till mig mer information om någon kan berätta mer.
Re: $920 miljoner i konvertibler mars 2019
Har för mig att ett konvertibelt skuldebrev fungerar som följande:
Du lånar ut pengar till företaget, och får samtidigt rätten att på återbetalningsdagen kunna få skulden återbetald i aktier, till en förutbestämd kurs.
Om aktiekursen den dagen är högre än kursen du är erbjuden att köpa aktierna för, så tar du naturligtvis aktierna.
Är kursen lägre, så tar du pengarna som bolaget är skyldig dig.
Du lånar ut pengar till företaget, och får samtidigt rätten att på återbetalningsdagen kunna få skulden återbetald i aktier, till en förutbestämd kurs.
Om aktiekursen den dagen är högre än kursen du är erbjuden att köpa aktierna för, så tar du naturligtvis aktierna.
Är kursen lägre, så tar du pengarna som bolaget är skyldig dig.
Re: $920 miljoner i konvertibler mars 2019
Det stämmer exakt.Hammar skrev:Har för mig att ett konvertibelt skuldebrev fungerar som följande:
Du lånar ut pengar till företaget, och får samtidigt rätten att på återbetalningsdagen kunna få skulden återbetald i aktier, till en förutbestämd kurs.
Om aktiekursen den dagen är högre än kursen du är erbjuden att köpa aktierna för, så tar du naturligtvis aktierna.
Är kursen lägre, så tar du pengarna som bolaget är skyldig dig.
Fördelen för Tesla är att räntan blir lägre jämfört med ett vanligt lån/obligation. Den som köper konvertibeln får ju precis den uppsida som du skriver, nämligen möjligheten att lösa in konvertibeln mot aktier om aktien gått starkt.
Konkursrisken i samband med detta är nog försumbar. Normalt sett "rullar" man ju lånet, dvs utvärdar en ny konvertibel i samband med att den existerande ska lösas. Tesla hoppas ju på att göra vinst redan Q3/Q4. Personligen tror jag inte de klarar de i Q3, men att man i Q4 och Q1 klarar att leverera en liten vinst.
Vinst eller inte så har jag svårt att se att man inte skulle kunna få sålt mer konvertibler. Frågan är nog snarare vilken ränta man kommer tvingas att erbjuda.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: $920 miljoner i konvertibler mars 2019
Men är det så farligt om kursen ligger lite under 360 dollar?
Fall1
Kursen ligger på 360 dollar och man ger ut dessa aktier.
Fall2
Kursen ligger på 350 dollar och man ger ut dessa aktier
plus 10 dollar per aktie i kontanter.
Vilket inte blir 920 miljoner dollar utan 10/360=25 miljoner dollar i kontanter.
Fall1
Kursen ligger på 360 dollar och man ger ut dessa aktier.
Fall2
Kursen ligger på 350 dollar och man ger ut dessa aktier
plus 10 dollar per aktie i kontanter.
Vilket inte blir 920 miljoner dollar utan 10/360=25 miljoner dollar i kontanter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: $920 miljoner i konvertibler mars 2019
Ett tillägg till denna story är ju att det finns ett antal blankare som påstått att hela utköpskarusellen var för få aktien över $360 och därmed slippa betala dessa $920M. Ganska orimligt dock med tanke på hur långt fram i tiden lösen ligger (normalt behåller man konvertibeln/optionen till slutdatum då den oavsett hur högt aktien når också har ett tidsvärde).
Mer rimligt hade varit om de syftade på de drygt $200 miljoner som ska lösas i november...
Mer rimligt hade varit om de syftade på de drygt $200 miljoner som ska lösas i november...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: $920 miljoner i konvertibler mars 2019
Zalman3 skrev:Men är det så farligt om kursen ligger lite under 360 dollar?
Fall1
Kursen ligger på 360 dollar och man ger ut dessa aktier.
Fall2
Kursen ligger på 350 dollar och man ger ut dessa aktier
plus 10 dollar per aktie i kontanter.
Vilket inte blir 920 miljoner dollar utan 10/360=25 miljoner dollar i kontanter.
Nej...
Fall1 är korrekt.
Fall2 är att man återbetalar hela beloppet i kontanter.
Det är alltså ägaren av konvertibeln, inte Tesla, som väljer vilket alternativ man vill ha. Det finns ingen mellanväg utan du får antingen bara pengar eller bara aktier.
Enda "gränsfallet" är om kursen är väldigt nära $360. Skulle den tex ligga på $361 så kommer säkert en del konvertibelinnehavare välja kontanter, medan de flesta antagligen konverterar till aktier.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: $920 miljoner i konvertibler mars 2019
Legato skrev:Zalman3 skrev:Men är det så farligt om kursen ligger lite under 360 dollar?
Fall1
Kursen ligger på 360 dollar och man ger ut dessa aktier.
Fall2
Kursen ligger på 350 dollar och man ger ut dessa aktier
plus 10 dollar per aktie i kontanter.
Vilket inte blir 920 miljoner dollar utan 10/360=25 miljoner dollar i kontanter.
Nej...
Fall1 är korrekt.
Fall2 är att man återbetalar hela beloppet i kontanter.
Det är alltså ägaren av konvertibeln, inte Tesla, som väljer vilket alternativ man vill ha. Det finns ingen mellanväg utan du får antingen bara pengar eller bara aktier.
Enda "gränsfallet" är om kursen är väldigt nära $360. Skulle den tex ligga på $361 så kommer säkert en del konvertibelinnehavare välja kontanter, medan de flesta antagligen konverterar till aktier.
Men om Tesla säljer aktierna för 350 dollar, då får man ju kontanter att betala av konvertibeln.
Eller menar du att det är svårt att sälja så många aktier utan att kursen sänks?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: $920 miljoner i konvertibler mars 2019
Jag antar att du menar att Tesla kan emittera nya aktier? Det är absolut korrekt, men det har egentligen ingen koppling till konvertibeln. Står aktien i under $360 så måste man få fram $920M. Sen är det upp till Tesla hur man gör det men troligast är nog en ny konvertibel. Alternativ är tex en nyemission eller att ta upp ett vanligt lån tex genom att emittera en obligation.Zalman3 skrev:Legato skrev:Zalman3 skrev:Men är det så farligt om kursen ligger lite under 360 dollar?
Fall1
Kursen ligger på 360 dollar och man ger ut dessa aktier.
Fall2
Kursen ligger på 350 dollar och man ger ut dessa aktier
plus 10 dollar per aktie i kontanter.
Vilket inte blir 920 miljoner dollar utan 10/360=25 miljoner dollar i kontanter.
Nej...
Fall1 är korrekt.
Fall2 är att man återbetalar hela beloppet i kontanter.
Det är alltså ägaren av konvertibeln, inte Tesla, som väljer vilket alternativ man vill ha. Det finns ingen mellanväg utan du får antingen bara pengar eller bara aktier.
Enda "gränsfallet" är om kursen är väldigt nära $360. Skulle den tex ligga på $361 så kommer säkert en del konvertibelinnehavare välja kontanter, medan de flesta antagligen konverterar till aktier.
Men om Tesla säljer aktierna för 350 dollar, då får man ju kontanter att betala av konvertibeln.
Eller menar du att det är svårt att sälja så många aktier utan att kursen sänks?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: $920 miljoner i konvertibler mars 2019
Typiskt FUD!
$920M är ju en ganska blygsam summa trots allt, knappast något som försätter Tesla i konkurs.
$920M är ju en ganska blygsam summa trots allt, knappast något som försätter Tesla i konkurs.
Re: $920 miljoner i konvertibler mars 2019
Om inte jag minns fel så har de väl runt tio ggr mer i lån totalt.
Dvs det här är en liten del. Men det börjar definitivt dra ihop sig nu. De måste visa vinst snart.
Jag har rätt mkt kapital i tsla, så jag håller tummarna.
Dvs det här är en liten del. Men det börjar definitivt dra ihop sig nu. De måste visa vinst snart.
Jag har rätt mkt kapital i tsla, så jag håller tummarna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1493
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
Re: $920 miljoner i konvertibler mars 2019
Blankarnas tes är också att böckerna är kokta in absurdum och tål ej en granskning inför en ny NE.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD