Hur går företaget Q3

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Vad blir vinsten Q3

Omröstningen slutade 28 okt 2018 16:02

Negativ, mindre än 0
17
23%
Mellan 0 - 100 musd
42
56%
Mellan 100 -500 musd
13
17%
Mer än 500 musd
3
4%
 
Antal röster: 75

Användarvisningsbild
Hajjen
Teslaägare
Inlägg: 85
Blev medlem: 22 jul 2016 22:36
Ort: Göteborg

Re: Hur går företaget Q3

Inlägg av Hajjen »

17,3 ;)
Såld: Sept 2016, S60, Midnight Silver Metallic, Panoramatak, Svarta Nästa Generations Säte, Svart Alcantara
Okt 2018, S100D, Midnight Silver Metallic, Krämfärgad premium, Uppgraderad autopilot, Premium uppgradering, 21” Twin turbine
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Hur går företaget Q3

Inlägg av evilirish »

3,14 :D
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Hur går företaget Q3

Inlägg av gellerstam »

Det blir en "Slam-down hard-core" vinst som vi inte kommer kunna drömma om. dvs +100M USD. Bara för att visa var skåpet skall stå. Mr Musk gör inget halvhjärtat.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Hur går företaget Q3

Inlägg av Pontus »

gellerstam skrev:
Det blir en "Slam-down hard-core" vinst som vi inte kommer kunna drömma om. dvs +100M USD. Bara för att visa var skåpet skall stå. Mr Musk gör inget halvhjärtat.
Men då skulle det ju kunna vara så att dom tar en stor förlust detta kvartalet för att kunna göra en stor vinst i nästa?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Hur går företaget Q3

Inlägg av Remuz »

Ett normalt kvartal gör dom -700ish. Allt som är bättre än -200 är ju grymt bra...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Hur går företaget Q3

Inlägg av Pontus »

Franz skrev:
Egentligen är ju även en mindre förlust ganska imponerande, sett ur Teslas historik, men det är ju mycket prestige här så man har nog ansträngt sig så mycket det går för att visa något som är positivt. Jag gissade på 0-100 MUSD. Om man får vara lite språkpolis så här på fredagskvällen (?) så är ju prefixet m = milli och M = mega men vi fattar :D :D
Jag kanske menade milli...
Lider dock lite av Dolph Lundgren syndromet så jag glömmer snabbt vad jag lärt mig som ingenjör nu när jag bara jobbar som projektledare :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Hur går företaget Q3

Inlägg av gellerstam »

Pontus skrev:
gellerstam skrev:
Det blir en "Slam-down hard-core" vinst som vi inte kommer kunna drömma om. dvs +100M USD. Bara för att visa var skåpet skall stå. Mr Musk gör inget halvhjärtat.
Men då skulle det ju kunna vara så att dom tar en stor förlust detta kvartalet för att kunna göra en stor vinst i nästa?
Vad jag förstått är det detta kvartal som gäller och ev. nästa som bonus för att visa kontinuitet. Men detta är inte min kopp med The så jag kommer verkligen inte slåss för min nuvarande åsikt. Som jag tolkat "media" så håller man igen på alla utgifter NU för att visa bra resultat NU samt leverera för allt vad det går. Jag hoppas bara att Mr väljer att visa + nu i ett eller två Q och sedan fortsätter NULLa och fortsätter investera i GF1/GF3 + GFEU. Allt Tesla får in behöver gå till RnD och växa och växtvärk. Aktieägarna får snällt vänta på sina utdelningar, det är underordnat.
Tesla Model Y
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hur går företaget Q3

Inlägg av vigge50 »

Många här som hade betydligt lägre förväntningar ser jag.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Hur går företaget Q3

Inlägg av Jerka »

Facit är alltså +312 miljoner dollar för den som missat det. Kul!

https://electrek.co/2018/10/24/tesla-mo ... ss-margin/

Vad ska de andra biltillverkarna skylla på nu när det är bevisat att man kan tjäna pengar på elbilar?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hur går företaget Q3

Inlägg av TiborBlomhall »

Inte ens sekten vågade hoppas på så hög vinst.

Inte ens sektledaren :oops:
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Hur går företaget Q3

Inlägg av bat »

Fantastiskt! Håller tummarna för att det går hålla några kvartal utan att sänka utvecklingstempot för mycket.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur går företaget Q3

Inlägg av Bjelke »

Ja det var riktigt bra resultat!
Jag vågar mig på en gissning att dom optimerade till stor del detta kvartal på nästan alla sätt dom kunde, dämpa utveckling/investerings-kostnader,
krängt av en massa demo/begagnat plus en del till men samtidigt skulle jag inte bli förvånad om dom visar nån slags positivt resultat även nästa kvartal.
Frågan är om dom satsar vidare lika hårt på att rampa upp produktionen av model 3 nu (känns ju som att en stor del av detta kvartalsresultat kommer av att
dom inte fortsatte upprampningen lika hårt ju detta kvartal), jag hoppas iaf att dom fortsätter sikta mot 10 tusen model 3-takten som planerat även om
det betyder ett sämre resultat kortsiktigt.
Störst och viktigast hittills i bolagets historia (eller?) kommer nog ändå att bli att få ut semin på marknaden, inte nödvändigt helt exakt enligt "planen" (dvs diverse
Twitter-uttalanden mm), för efter det tror jag att dom blir unika i bilhistorien.
Jag vet inte ens om någon annan gör både personbilar och lastbilar i samma bolag längre, men oavsett vilket så blir det ett riktigt dråpslag mot "chips"-anhängarna.
Jag tror också att dom kommer att kunna visa sjuka siffror på marginalerna på lastbilarna :)
Vore jag storägare skulle jag hellre se att dom fortsätter ta stora marknadsandelar på fler områden hellre än att visa vinst några år till, nästa del förutom lastbilar tror
jag blir mindre bilar typ Corolla/Golf/Fokus osv ;)
(Roadsters/supersportbilar känns som en ganska liten del av marknaden även om den står för det allra yttersta i prestanda med allt vad det står för).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hur går företaget Q3

Inlägg av Jerker »

Ja, nu slipper i fortsättningen att tvingas bemöta argumentet "Tesla går ju inte med vinst". I nån tråd här på forumet (Artikel i media?) skrevs det ju om nån svensk förståsigpåare som alldeles nyligen förutspådde att Tesla snart skulle gå i konkurs. Skönt att kunna tysta all sån skit! Tesla går som tåget (eller som en Roadster 2.0), expanderar, presenterar nya modeller, ligger i teknisk framkant, ligger i försäljningstoppen i USA, tar stora marknadsandelar av fossiltillverkarnas modeller och visar vinstsiffror!

8-)
Verdi

Re: Hur går företaget Q3

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Ja, nu slipper i fortsättningen att tvingas bemöta argumentet "Tesla går ju inte med vinst". I nån tråd här på forumet (Artikel i media?) skrevs det ju om nån svensk förståsigpåare som alldeles nyligen förutspådde att Tesla snart skulle gå i konkurs. Skönt att kunna tysta all sån skit! Tesla går som tåget (eller som en Roadster 2.0), expanderar, presenterar nya modeller, ligger i teknisk framkant, ligger i försäljningstoppen i USA, tar stora marknadsandelar av fossiltillverkarnas modeller och visar vinstsiffror!

8-)
Det kommer dyka upp nya argument. Tro mig.

Tesla är som Zlatan. Först fick Zlatan skit för han hade måltorka i landslaget. Sen började han göra mål efter mål och blev vår genom tiderna överlägset bäste målskytt i landslaget. Trots det så var det en klick som aldrig accepterade honom. Han sprang för lite, skrek för mycket osv osv.


Första argumentet mot vinsten nu är "ett kvartal ja".

Problemet är, i båda fallen, en ideologisk och känslomässig låsning. Det går inte att överbrygga med rationella argument.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hur går företaget Q3

Inlägg av Walker »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
Ja, nu slipper i fortsättningen att tvingas bemöta argumentet "Tesla går ju inte med vinst". I nån tråd här på forumet (Artikel i media?) skrevs det ju om nån svensk förståsigpåare som alldeles nyligen förutspådde att Tesla snart skulle gå i konkurs. Skönt att kunna tysta all sån skit! Tesla går som tåget (eller som en Roadster 2.0), expanderar, presenterar nya modeller, ligger i teknisk framkant, ligger i försäljningstoppen i USA, tar stora marknadsandelar av fossiltillverkarnas modeller och visar vinstsiffror!

8-)
Det kommer dyka upp nya argument. Tro mig.

Tesla är som Zlatan. Först fick Zlatan skit för han hade måltorka i landslaget. Sen började han göra mål efter mål och blev vår genom tiderna överlägset bäste målskytt i landslaget. Trots det så var det en klick som aldrig accepterade honom. Han sprang för lite, skrek för mycket osv osv.


Första argumentet mot vinsten nu är "ett kvartal ja".

Problemet är, i båda fallen, en ideologisk och känslomässig låsning. Det går inte att överbrygga med rationella argument.
Jag börjar gilla dina inlägg, Verdi!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hur går företaget Q3

Inlägg av Walker »

Jantelag och avundsjuka. Ett nytt företag med nya idéer och framgångar får alltid möta motgångar och personer som är avundsjuka. Apple presenterade iPod och sedan iPhone - alla hackade på dem (och gör det fortfarande) ändå är Apple det mest värdefulla företaget och i princip ALLA har smartphones idag. Man älskar idag resultatet av att de bröt isen, men fortsätter håna företaget. Tesla kommer ALDRIG bli ”rumsrent” och accepterat. Istället kommer avundsjuka f.d urusla företagsledare (Bob Lutz) fortsätta skrika sig hesa om konkurs.
Låt dem hålla på....
...man är inte tvungen att läsa eller tycka bra om sånt skräp.
Runda arkivet.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3251
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Hur går företaget Q3

Inlägg av Niklas Z »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
Ja, nu slipper i fortsättningen att tvingas bemöta argumentet "Tesla går ju inte med vinst". I nån tråd här på forumet (Artikel i media?) skrevs det ju om nån svensk förståsigpåare som alldeles nyligen förutspådde att Tesla snart skulle gå i konkurs. Skönt att kunna tysta all sån skit! Tesla går som tåget (eller som en Roadster 2.0), expanderar, presenterar nya modeller, ligger i teknisk framkant, ligger i försäljningstoppen i USA, tar stora marknadsandelar av fossiltillverkarnas modeller och visar vinstsiffror!

8-)
Det kommer dyka upp nya argument. Tro mig.

Tesla är som Zlatan. Först fick Zlatan skit för han hade måltorka i landslaget. Sen började han göra mål efter mål och blev vår genom tiderna överlägset bäste målskytt i landslaget. Trots det så var det en klick som aldrig accepterade honom. Han sprang för lite, skrek för mycket osv osv.


Första argumentet mot vinsten nu är "ett kvartal ja".

Problemet är, i båda fallen, en ideologisk och känslomässig låsning. Det går inte att överbrygga med rationella argument.
Ja, belackarna flyttar hela tiden målstolparna. Om Tesla skulle lyckas ta över hela världsmarknaden skulle givetvis det vara fel också.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Hur går företaget Q3

Inlägg av ellerstrom »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
Ja, nu slipper i fortsättningen att tvingas bemöta argumentet "Tesla går ju inte med vinst". I nån tråd här på forumet (Artikel i media?) skrevs det ju om nån svensk förståsigpåare som alldeles nyligen förutspådde att Tesla snart skulle gå i konkurs. Skönt att kunna tysta all sån skit! Tesla går som tåget (eller som en Roadster 2.0), expanderar, presenterar nya modeller, ligger i teknisk framkant, ligger i försäljningstoppen i USA, tar stora marknadsandelar av fossiltillverkarnas modeller och visar vinstsiffror!

8-)
Det kommer dyka upp nya argument. Tro mig.

Tesla är som Zlatan. Först fick Zlatan skit för han hade måltorka i landslaget. Sen började han göra mål efter mål och blev vår genom tiderna överlägset bäste målskytt i landslaget. Trots det så var det en klick som aldrig accepterade honom. Han sprang för lite, skrek för mycket osv osv.


Första argumentet mot vinsten nu är "ett kvartal ja".

Problemet är, i båda fallen, en ideologisk och känslomässig låsning. Det går inte att överbrygga med rationella argument.
Helt enig! Gillar liknelsen med Zlatan, man ändrar sina argument istället för sin åsikt (och i fallet med Zlatan så har de som klagar på honom fel ;) ).

Har dessutom sett flera argument redan: "bara ett kvartal, det är ju ingenting", "kvartalsrapporten är fabricerad/alldeles för bra för att vara sann", "efter att Tesla fyllt förbokningarna av Model 3 finns ingen efterfrågan kvar", "kommer aldrig kunna tillverka $35k Model 3 med vinst", "klarar inte en lågkonjunktur", "kommer inte kunna klara av att betala sina skulder" osv.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hur går företaget Q3

Inlägg av vigge50 »

Man brukar dock säga en gång är ingen gång så jag ser det som otroligt viktigt att Tesla visar vinst nästa kvartal eller åtminstånde två av de tre kommande kvartalen. Nu är denna vinsten ganska betydligt och inte du bara putsar till men Tesla måste visa att detta inte är en engångshändelse.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Hur går företaget Q3

Inlägg av dd88 »

ellerstrom skrev:
"kommer inte kunna klara av att betala sina skulder" osv.
Det är en intressant fråga, när förväntas Tesla betala av sina skulder? https://graphics.reuters.com/TESLA-PROF ... 0080Y81S7/
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hur går företaget Q3

Inlägg av Walker »

dd88 skrev:
ellerstrom skrev:
"kommer inte kunna klara av att betala sina skulder" osv.
Det är en intressant fråga, när förväntas Tesla betala av sina skulder? https://graphics.reuters.com/TESLA-PROF ... 0080Y81S7/
Men... lägg ner!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1729
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Hur går företaget Q3

Inlägg av Bod »

Jag kan ha fel men har inte alla biltillverkare stora lån?
https://www.youtube.com/watch?v=BHS0H5AwGjU

Enligt denna vidoe är Ford mest belånat.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Hur går företaget Q3

Inlägg av ellerstrom »

dd88 skrev:
ellerstrom skrev:
"kommer inte kunna klara av att betala sina skulder" osv.
Det är en intressant fråga, när förväntas Tesla betala av sina skulder? https://graphics.reuters.com/TESLA-PROF ... 0080Y81S7/
Det är intressant, på så vis att Tesla spelar ett högt spel genom att vilja växa så fort som möjligt och därför tagit in väldigt mycket kapital i förhållande till sin tidigare omsättning och vinst (eller rättare sagt förlust). Faller det väl ut så är det inga större problem, men gör det inte det så kan det gå snabbt åt andra hållet också (och en konkurs blir verklighet).

När förväntas Tesla betala av sina skulder? Om det går bra, så behöver Tesla aldrig göra det om de inte vill. Ett bolag kan/"bör" ha skulder (lån och andra krediter) om man anser det vara fördelaktigt (vinsten som görs på detta använda kapital är högre än räntan som man måste betala). Hur mycket skulder, beror såklart på hur risken för bolaget ser ut. Finns rätt få bolag som inte har någon belåning alls.

Går det dåligt för Tesla och kreditgivarna ser att risken ökar (att Tesla ställer in räntebetalningar och/eller inte kommer att kunna betala tillbaka lånet i framtiden), så kommer de kräva högre ränta och/eller att skulderna betalas tillbaka.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Hur går företaget Q3

Inlägg av gellerstam »

ellerstrom skrev:

Det är intressant, på så vis att Tesla spelar ett högt spel genom att vilja växa så fort som möjligt och därför tagit in väldigt mycket kapital i förhållande till sin tidigare omsättning och vinst (eller rättare sagt förlust). Faller det väl ut så är det inga större problem, men gör det inte det så kan det gå snabbt åt andra hållet också (och en konkurs blir verklighet).

När förväntas Tesla betala av sina skulder? Om det går bra, så behöver Tesla aldrig göra det om de inte vill. Ett bolag kan/"bör" ha skulder (lån och andra krediter) om man anser det vara fördelaktigt (vinsten som görs på detta använda kapital är högre än räntan som man måste betala). Hur mycket skulder, beror såklart på hur risken för bolaget ser ut. Finns rätt få bolag som inte har någon belåning alls.

Går det dåligt för Tesla och kreditgivarna ser att risken ökar (att Tesla ställer in räntebetalningar och/eller inte kommer att kunna betala tillbaka lånet i framtiden), så kommer de kräva högre ränta och/eller att skulderna betalas tillbaka.
Bra förklarat. :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Hur går företaget Q3

Inlägg av ellerstrom »

vigge50 skrev:
Man brukar dock säga en gång är ingen gång så jag ser det som otroligt viktigt att Tesla visar vinst nästa kvartal eller åtminstånde två av de tre kommande kvartalen. Nu är denna vinsten ganska betydligt och inte du bara putsar till men Tesla måste visa att detta inte är en engångshändelse.
Håller helt med här. Att visa att detta inte är en engångsföreteelse är viktigt och skulle stärka tilltron till Tesla väldigt mycket.

Det som var extra bra med kvartalsrapporten var just att de, återigen, konfirmerade att Q4 också skulle visa vinst och positivt kassaflöde. Hoppas att de klarar av det! :D
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Skriv svar