Safty report

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Safty report

Inlägg av vigge50 »

Tesla har nu för första gången släppt en rapport om olyckshändelser för deras bilar och ska göra det varje kvartal framöver.
Q3 2018 Vehicle Safety Report
The Tesla Team October 4, 2018
At Tesla, the safety of our customers is our top priority, which is why it’s critical that we design and build the safest cars in the world. Not only do we conduct extensive in-house testing and simulation to ensure our vehicles achieve top safety performance before they ever reach the road, we are also uniquely positioned to leverage the hundreds of thousands of miles of real-world data our fleet collects every month to continuously improve our vehicles and develop a more complete picture of safety over time.

Because every Tesla is connected, in most instances we are able to learn immediately when a Tesla vehicle has been involved in a crash. Additionally, our non-traditional sales model allows us to have a direct relationship with our customers for the lifecycle of ownership, providing an avenue for us to supplement our records and gain even more insight as needed. In contrast, automakers whose cars aren’t connected and who utilize networks of third-party franchised dealers may never know when a vehicle is involved in an accident. Through traditional channels, it can take months or even years for lawsuits or claims to be filed that provide automakers with insight into an accident that allows them to draw meaningful conclusions and improve safety.

Earlier this year, when we made the decision to begin publishing our safety data on a regular basis, we designed and introduced a completely new telemetry stream for our vehicles to facilitate these reports. This new data stream allows us to gather the most critical fleet-wide statistics from the exact moment a crash-related event is detected by our system. While there are still some unique cases in which crash data may not be available to us through this channel, we believe this system currently provides the best framework for safety reporting on an ongoing basis.

Here’s a look at the data we’re able to report for Q3:

Over the past quarter, we’ve registered one accident or crash-like event for every 3.34 million miles driven in which drivers had Autopilot engaged.
For those driving without Autopilot, we registered one accident or crash-like event for every 1.92 million miles driven. By comparison, the National Highway Traffic Safety Administration’s (NHTSA) most recent data shows that in the United States, there is an automobile crash every 492,000 miles. While NHTSA’s data includes accidents that have occurred, our records include accidents as well as near misses (what we are calling crash-like events).
Moving forward, we will publicly release these accident figures on a quarterly basis.

Given the degree to which accidents can vary in severity and circumstance, we’ve started an additional initiative to create a more complete picture of safety by gathering serious injury data from our customers following an accident. While we have long maintained the practice of calling our customers whenever our system detects a crash in order to see whether they need emergency assistance, we now also use these calls to understand if they sustained an injury in the crash, and if they have feedback on our current safety system. This will help us continue to improve our system and understand the rate of serious injuries over time.

We also encourage our customers to proactively contact Tesla Support if they are ever seriously injured in a Tesla vehicle, or if they have suggestions about improving safety features.

As we are working hard to make our cars the safest and most capable cars on the road in terms of passive safety, active safety, and automated driving, we must continue to encourage driver vigilance on the road – that is, by and large, the best way to prevent traffic accidents. Safety is at the core of everything we do and every decision we make, so we cannot stress this enough. We want our cars to not only lead the way to sustainable energy, but also make driving as safe as possible for everyone, and we are working as quickly as we can to achieve that. We look forward to sharing continued updates with our customers and community, and working together to make our vehicles as safe as possible.
https://www.tesla.com/sv_SE/blog/q3-201 ... edirect=no
Senast redigerad av vigge50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7316
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Safty report Q3 2018

Inlägg av TiborBlomhall »

Å nej, media kommer vrida detta till att Teslor är farliga bilar som krockar :roll:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Safty report Q3 2018

Inlägg av Bjelke »

Skulle inte förvåna mig...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Safty report Q3 2018

Inlägg av vigge50 »

TiborBlomhall skrev:
Å nej, media kommer vrida detta till att Teslor är farliga bilar som krockar :roll:
Detta reportaget säger inte att Teslas bilar krockar oftare men ifrågasätter Elon påstående att Teslas bilar är säkrare än andra. Enligt artikeln så är risken att dö betydligt högre om du sitter bakom ratten i en Tesla än en annan premiumbil. Om siffrorna han skriver stämmer vilket jag inte kommer försöka kolla upp så har han helt klart en poäng och det är en riktigt djupgående undersökning.

Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Safty report Q3 2018

Inlägg av improwise »

vigge50 skrev:
TiborBlomhall skrev:
Å nej, media kommer vrida detta till att Teslor är farliga bilar som krockar :roll:
Detta reportaget säger inte att Teslas bilar krockar oftare men ifrågasätter Elon påstående att Teslas bilar är säkrare än andra. Enligt artikeln så är risken att dö betydligt högre om du sitter bakom ratten i en Tesla än en annan premiumbil. Om siffrorna han skriver stämmer vilket jag inte kommer försöka kolla upp så har han helt klart en poäng och det är en riktigt djupgående undersökning.

Det var en rätt stadig artikel...nån TL; DR; version?

Det är inte så enkelt som att en övertro på autopiloter och annat ligger bakom? För egen del skulle jag nog bara kunna tänka mig att använda den i köer eller om jag måste köra väldigt långt på för kort tid. Detta då jag är övertygad om att hur väl den än må fungera så den dagen den inte fungerar så är man inte lika snabb på att reagera som annars. Dock inser jag att det förmdligen är så att man är piggare när det väl händer om man inte kört aktivt hela tiden, fast är man för trött för att köra så borde man nog inte köra alls. Kanske ska tillägga att jag överlag kör väldigt lite oavsett.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Safty report Q3 2018

Inlägg av vigge50 »

improwise skrev:
vigge50 skrev:
TiborBlomhall skrev:
Å nej, media kommer vrida detta till att Teslor är farliga bilar som krockar :roll:
Detta reportaget säger inte att Teslas bilar krockar oftare men ifrågasätter Elon påstående att Teslas bilar är säkrare än andra. Enligt artikeln så är risken att dö betydligt högre om du sitter bakom ratten i en Tesla än en annan premiumbil. Om siffrorna han skriver stämmer vilket jag inte kommer försöka kolla upp så har han helt klart en poäng och det är en riktigt djupgående undersökning.

Det var en rätt stadig artikel...nån TL; DR; version?

Det är inte så enkelt som att en övertro på autopiloter och annat ligger bakom? För egen del skulle jag nog bara kunna tänka mig att använda den i köer eller om jag måste köra väldigt långt på för kort tid. Detta då jag är övertygad om att hur väl den än må fungera så den dagen den inte fungerar så är man inte lika snabb på att reagera som annars. Dock inser jag att det förmdligen är så att man är piggare när det väl händer om man inte kört aktivt hela tiden, fast är man för trött för att köra så borde man nog inte köra alls. Kanske ska tillägga att jag överlag kör väldigt lite oavsett.
Han syftar inte på autopiloten utan på Elons prat om att Tesla Model S och X som bil skulle vara de säkraste bilarna. Istället för att kolla på döda per mil vilket är svårt att räkna ut om man inte har data på hur mycket varje bil har kört så väljer han att kolla på åldern på bilarna. Genom att gå igenom statistiken för dödsolyckor där föraren har dött i USA plus omfattande sökningen efter nyhetsartiklar så har de kommit fram till att fram till slutet av 2017 så dog 11 Teslaförare i 265 000 bilår. Kollar man på de större premiumbilarna för BMW och Audi så dog 9 föraren i olyckor var 900 000 bilår. De påminner även att de finns flera fel i Teslas rapporter om dödsolyckor vilket gör de svårt att hitta samtliga och därmed kan Teslas siffror vara ännu sämre.

Bild
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Safty report Q3 2018

Inlägg av Gustafsson »

Svårt att förstå att Teslas bilar skulle vara värre än andra bilar, krocksäkerheten är ju mycket hög. Å andra sidan är prestanda i sportbilsklass eller bättre, vilket inte är bra för olycksfrekvensen. Sådana här siffror behöver brytas ned och t.ex. relateras till förarens ålder, modell(P eller inte P), alkoholintag mm mm. För en sån analys krävs tyvärr mycket fler olyckor och bättre data. Vad säger försäkringsstatistiken ? Är Tesla överrepresenterat även vid mindre allvarliga olyckor så vore det intressant att bryta ner även sådana siffror för analys, mindre allvarliga olyckor är ju mycket vanligare och borde korrelera till antalet allvarliga olyckor, men med den fördelen att statistiken blir betydligt robustare.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Safty report Q3 2018

Inlägg av LarsL »

Tesla bilar körs långt, det är nämligen en av orsakerna till att man väljer elektriskt framför fossiler. Om genomsnitts Teslan kör mer än 4ggr den genomsnittliga lyxbilen så sker det färre dödsolyckor i Tesla. Jag kan nästan garantera att det är så eftersom författaren väljer ett annat sätt att räkna en dödsolycka per mil, vilket är det normala. Tänk hur farligt det skulle bli med flygresor om vi räknade per flygplan.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Safty report Q3 2018

Inlägg av vigge50 »

Nu har Tesla släppt en ny rapport för fjärde kvartalet och olyckorna med autopilot ökade men det gjorde även olyckorna där autopilot inte var aktivt vilket skulle kunna förklaras med sämre vägunderlag och väder.
In the 4th quarter, we registered one accident for every 2.91 million miles driven in which drivers had Autopilot engaged. For those driving without Autopilot, we registered one accident for every 1.58 million miles driven. By comparison, NHTSA’s most recent data shows that in the United States there is an automobile crash every 436,000 miles.
https://www.tesla.com/sv_SE/VehicleSafe ... edirect=no
Skriv svar