Servicecenter i norr

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Servicecenter i norr

Inlägg av Zalman3 »

FredrikR skrev:
Han svarar dock inte när. Så ganska riskfritt att svara "yes".

Men Umeå lär väl vara en trolig placering på sikt?
Självklart blir det i Umeå servicecentret placeras. Tycker jag i alla fall. :lol:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Servicecenter i norr

Inlägg av Bjelke »

Jag sätter en slant på Sundsvall och Umeå, ungefär samtidigt (typ inom ett år mellan dom båda)...
Östersund kan dyka upp också men delvis för avståndet till Norge isf.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Servicecenter i norr

Inlägg av Verdi »

Tycker nog Gävle, Sundsvall, Umeå, Luleå behöver ha verkstad så småningom. Kanske Östersund också...

Karlstad, Linköping, Jönköping, Kalmar, Örebro... Finns en del geografiska hål att täcka även i övriga Sverige. Helst ska ingen ha mer än 10-15 mil till närmaste SC.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4866
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Servicecenter i norr

Inlägg av chaffis75 »

Varför inte Kiruna, idag har de 1235 km till närmaste service center i Sverige... hehe... jag skulle aldrig köpa en Tesla idag om jag bor där.. men de kanske har något närmare center i Norge så de är kanske inte så farligt eller?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Servicecenter i norr

Inlägg av dhogborg »

Nänä, det blir Riksgränsen eller Abisko, måste ju kunna serva Bodö och Narvik ;)
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Verdi

Re: Servicecenter i norr

Inlägg av Verdi »

chaffis75 skrev:
Varför inte Kiruna, idag har de 1235 km till närmaste service center i Sverige... hehe... jag skulle aldrig köpa en Tesla idag om jag bor där.. men de kanske har något närmare center i Norge så de är kanske inte så farligt eller?
För att det bara bor 23 tusen i Kiruna kommun? Inte bor det många runt om heller.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4866
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Servicecenter i norr

Inlägg av chaffis75 »

Verdi skrev:
chaffis75 skrev:
Varför inte Kiruna, idag har de 1235 km till närmaste service center i Sverige... hehe... jag skulle aldrig köpa en Tesla idag om jag bor där.. men de kanske har något närmare center i Norge så de är kanske inte så farligt eller?
För att det bara bor 23 tusen i Kiruna kommun? Inte bor det många runt om heller.
Jag kanske för förtydliga, de var delvis ett skämt men samtidigt även en tanke på hur stort vårt land är... Självklart måste man också titta på hur tät befolkat de är..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Servicecenter i norr

Inlägg av Satellite65 »

Luleå ligger mitt emellan Tromsö och Stockholm och hade varit riktigt bra för såväl nybilsförsäljningen som tillgängligheten för service... för oss här uppe i det riktiga Norr :lol:
Nu tror jag dock inte att detta kommer att ske, tror snarare att vi hamnar i Umeå och då har jag lika Långt till Tromsö för verkstadsbesök.
Körningen till Umeå är dock lite enklare men upplevelsen att köra till Tromsö med alla de vyer man får uppleva är riktigt kul, samt att servicen där håller riktigt hög nivå.

/Sat
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7318
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Servicecenter i norr

Inlägg av TiborBlomhall »

Kan du serva din EU-Tesla utanför EU?

Har du försökt serva på Tromsö nån gång?
Användarvisningsbild
Larssa
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 24 sep 2018 21:36

Re: Servicecenter i norr

Inlägg av Larssa »

Undra hur mycket dom skulle titta på potentiella ägare/befintliga ägare när det gäller service center?
Tänker att vi som kör Tesla norr om Luleå älven förmodligen går att räkna på inte allt för många händer medans det kanske finns lika många Teslor per stadsdel bara en laddning söderut.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Servicecenter i norr

Inlägg av lator »

TiborBlomhall skrev:
Kan du serva din EU-Tesla utanför EU?

Har du försökt serva på Tromsö nån gång?
Tesla-ägare här i Östersund åker till Trondheim för service och reparationer så det verkar inte finnas några restriktioner direkt...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Servicecenter i norr

Inlägg av bylund »

Det är ju ändå EES-Teslor, och i samma garantizon.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Servicecenter i norr

Inlägg av Satellite65 »

TiborBlomhall skrev:
Kan du serva din EU-Tesla utanför EU?

Har du försökt serva på Tromsö nån gång?
Hej!
Ja jag har varit i Tromsö på garantiärende, funkade kanonbra. Riktigt bra Service och bemötande.
Jag har 48mil till Tromsö och 120mil till Sthlm så valet blir ganska enkelt, dock så blir det endel typ2 laddning efter vägen och vintertid vet jag inte riktigt om det är hållbart att åka dit med en mX75d.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: Servicecenter i norr

Inlägg av Daf »

Placering i Norrland är nog optimalt i Skellefteå. Längre söderut, även Umeå, så blir det för långt från Kiruna. Räkna inte bort Malmfälten när det gäller Tesla, det kryllar av stora dyra bilar. Jag har sett alla typiska konkurrenter i drift där.

Orterna ni tar upp är de stora, och för en butik är det viktigt. Ett servicecenter har ingen plats, det kan ligga i vilken byhåla som helst och ha gott om lånebilar så kommer kunderna ändå. Jag har 110 mil till service och skulle enkelt serva i Byske, Lövånger eller andra världsmetropoler kring Skellefteå. Supercharger finns dessutom.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Servicecenter i norr

Inlägg av Laban »

Det bör förstås i förlängningen finnas servicecenter i Umeå, Skellefteå, Luleå osv men skulle jag göra ett försök att inte vara alltför egoistisk och välja Luleå som för den första SuC'n i Norrland så skulle jag välja Umeå. Kiruna - Skellefteå är 47 mil, Kiruna -Tromsö 39 mil så för de som bor i de trakterna gissar jag på att Tromsö ändå är betydligt mer lockande. Att åka till Umeå någon gång för de problem som eventuellt då inte kan täckas av mobil service känns inte som något större problem.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Satellite65
Teslaägare
Inlägg: 267
Blev medlem: 12 aug 2017 23:59
Ort: North of the Wall...

Re: Servicecenter i norr

Inlägg av Satellite65 »

Jag tror också att det är väl optimistiskt att tro att de skulle placera ett SC i Luleå utanför SuC nätverket men hoppas såklart på detta men skulle bli väldigt glad om man fick till något i Umeå.
- Teslaägare från de nordligaste delarna av Sverige,
- Delar gärna med mig om mina erfarenheter av Tesla i -30gC.
2017 mX75d
2019 mS Raven Performance
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Servicecenter i norr

Inlägg av Laban »

Satellite65 skrev:
Jag tror också att det är väl optimistiskt att tro att de skulle placera ett SC i Luleå utanför SuC nätverket men hoppas såklart på detta men skulle bli väldigt glad om man fick till något i Umeå.
Ja det lär väl i så fall bli efter SuC'n i Töre är på plats. Men med tanke på att Elon skrev detta på twitter så kan man nog anta att alla delar kommer att byggas ut en hel del i samband med att Model 3 introduceras:
Just reviewed Tesla’s service locations in North America & realized we have major gaps in geographic coverage! Sorry for this foolish oversight. Tesla will aim to cover all regions of NA (not just big cities) within 3 to 6 months.
Och vad viktigare för oss är uppföljningen:
Same goes for all countries within which we officially operate by end of next year
Det tolkar jag som att det rör sig om mer än ett servicecenter.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Servicecenter i norr

Inlägg av bylund »

Man kanske inte ska glömma Finland också. Torneå/Haparanda skulle ju kunna serva båda sidor om Bottenviken.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Servicecenter i norr

Inlägg av Laban »

Torneå/Haparanda är ingen dum ide. På Finska sidan har vi Uleåborg, 200k invånare (växer) , 13 mil från Haparanda. Sen förstås då Luleå mm på svenska sidan. Och med tanke på att Ikea drar folk från ett rätt stort område så skulle det passa bra med en butik där.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: Servicecenter i norr

Inlägg av Daf »

Torneå/Haparanda har ytterligare en fördel. Där är det en självklarhet att man pratar både svenska och finska. Det är anledningen att IKEA är i Haparanda och inte i Luleå. Världens enda officiellt tvåspråkiga IKEA. Luleå eller en bit in i Finland räknar man med enspråkighet. Mellersta Norrland tappas dock. Nära för mig.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2237
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Servicecenter i norr

Inlägg av frippe »

Jag tror att servicecentret kommer där det finns ett kundunderlag. Så hur många teslor finns det i ett tänkt upptagningsområde just nu och hur många finns det underlag till?

Jag skulle faktiskt kunna drista mig till att det kan bli ett till i södra Sverige, söder om dalaälven före det blir ett i norr. Just med tanke på antalet teslor och potentiella teslor i området.

Det är möjligt att elon faktiskt sett på kartan innan han twittrade, och såg hur stort område som var utan servicecenter, men sedan när någon parat det med antale invånare så dör nog intresset aningens.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7318
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Servicecenter i norr

Inlägg av TiborBlomhall »

Exakt så trodde de om IKEA också, ända tills Kamprad stod envist på sig.
Användarvisningsbild
Daf
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 20 aug 2017 22:14
Ort: Tornedalen

Re: Servicecenter i norr

Inlägg av Daf »

Jo, om man inte räknar med någon som helst nivå på expansion. Det är så Sundsvallsmuren konstrueras. Ett servicecenter i Skellefteå eller Haparanda får gissningsvis flera som kör norrut för service i stället för 70 mil söderut eftersom nästa är i Upplands Väsby. Ren expansion där det redan finns bilar bekräftar bara elbilsmyt nr 3. Potentiella Teslaköpare i norr ser bristen på struktur och köper en Dieselvolvo i stället.

Min fru vill inte ha en Tesla eller annan elbil. Hon hänvisar till bristen på infrastruktur. OK, det finns 0 Superchargers i kommunen eller ens i länet. Snabbladdare 0, typ 2 0, officiella laddplatser för elbil 0 i kommunen. den enda Teslaladdaren hänger på min husvägg. Tja, kanske myt nr 3 har visst fog för sig. Om inte ens vi i Teslaforumet efterfrågar struktur med täckning över hela Sverige kommer ingen annan att göra det heller. Satsa på dieselbiluthyrning i Sundsvall i stället?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Servicecenter i norr

Inlägg av Svenssons »

Daf skrev:
Min fru vill inte ha en Tesla eller annan elbil. Hon hänvisar till bristen på infrastruktur. OK, det finns 0 Superchargers i kommunen eller ens i länet. Snabbladdare 0, typ 2 0, officiella laddplatser för elbil 0 i kommunen. den enda Teslaladdaren hänger på min husvägg. Tja, kanske myt nr 3 har visst fog för sig. Om inte ens vi i Teslaforumet efterfrågar struktur med täckning över hela Sverige kommer ingen annan att göra det heller. Satsa på dieselbiluthyrning i Sundsvall i stället?
Service Center kan jag förstå att man vill ha relativt nära men när det kommer till laddareplatser, särskilt snabbladdare, så är det ju inte nära eller i kommunen man vill ha dessa. De vill man ha mellan 10 till 20 mil ifrån där man bor. Laddar i kommunen vill man kunna göra helst när man parkerar hemma och i andra hand när man parkerar bilen där man jobbar.

Jag tycker att nästa Service Center efter Segeltorp bör byggas norr om Sundsvall. Har dock inget emot att det även kommer ett på Småland efter det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Servicecenter i norr

Inlägg av Zalman3 »

Daf skrev:
Jo, om man inte räknar med någon som helst nivå på expansion. Det är så Sundsvallsmuren konstrueras. Ett servicecenter i Skellefteå eller Haparanda får gissningsvis flera som kör norrut för service i stället för 70 mil söderut eftersom nästa är i Upplands Väsby. Ren expansion där det redan finns bilar bekräftar bara elbilsmyt nr 3. Potentiella Teslaköpare i norr ser bristen på struktur och köper en Dieselvolvo i stället.

Min fru vill inte ha en Tesla eller annan elbil. Hon hänvisar till bristen på infrastruktur. OK, det finns 0 Superchargers i kommunen eller ens i länet. Snabbladdare 0, typ 2 0, officiella laddplatser för elbil 0 i kommunen. den enda Teslaladdaren hänger på min husvägg. Tja, kanske myt nr 3 har visst fog för sig. Om inte ens vi i Teslaforumet efterfrågar struktur med täckning över hela Sverige kommer ingen annan att göra det heller. Satsa på dieselbiluthyrning i Sundsvall i stället?

Jag jobbar stenhårt för 350kW snabbladdning i Västerbotten och Norrbotten!
Kommer att posta här när jag nått resultat.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar