FSD borta ur konfiguratorn

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: FSD borta ur konfiguratorn

Inlägg av chaffis75 »

dstr skrev:
mati skrev:
Jag tror att de har skjutit sig i foten rätt så ordentligt med detta.
Vilket inte är första gången. Självstängande laddlucka, advanced summon (Private property only!) och en AP som anpassar farten efter skyltning lovades för fyra år sedan...

När var det kust till kust självkörningen skulle ha gjorts?

Jag tror Tesla har en rätt stökig framtid i diverse domstolar framför sig.

edit: det vore kul att sammanställa en tabell med 3 kolumner. När Elon tweetade/sade, datumet som nämnts i pressreleaser/på hemsidan samt när funktionen/prylen kom.
Den stora skillnaden här är väl att FSD innehåller absolut inget idag, alla saker du nämner ovan har du inte betalt extra för pryl för pryl utan skulle ingå i bilen/paketet.
Ja man undrar ju verkligen när de som betalat ska få något överhuvudtaget för sina pengar, konstigt att inte stämningarna haglar redan (angående avsaknad FSD) nu eller är de så att man får pengarna tillbaka direkt om man frågar kanske?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FSD borta ur konfiguratorn

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Problemet tror jag är att han som ledare tänker att alla har hans kapacitet och de jobbar ju med respektive område massvis med timmar per dag och borde således producera en viss mängd. Elon verkar ju vara rätt intelligent så fanns det X Elons som satt och bara jobbade med deras FSD tror jag säkert det skulle gå snabbare än om det satt X andra slumpade personer även om vi pratar om personer från poolen av AI- och NN-experter.

Han är helt enkelt optimist som inte inser bristerna hos de som faktiskt skall utföra arbetet, samtidigt som han som typisk optimist underskattar arbetet som behöver utföras. Den typen av människa är egentligen ingen bra företagsledare utan bättre på att jobba närmare utvecklingsgrupperna så de faktiskt får insynen som krävs för att göra tidsplanerna någorlunda korrekta.
Man behöver inte vara intelligent för att ha orimliga krav på sin personal. Jag tror inte alls att x antal Elons skulle göra det bättre än de som finns på plats. Att Elon själv antagligen tror det är ett problem. Killen verkar totalt sakna ödmjukhet.
Om hans jobb var att endast jobba med det tror jag helt klart han skulle göra det bättre, tror helt enkelt inte de som jobbar med det har samma intelligens och har således lägre kapacitet.

Nu spelar det ju inte så stor roll då det är teamet som skall utföra det ändå så alla beräkningar bör ju utgå från hur teamet ser ut då.
Verdi

Re: FSD borta ur konfiguratorn

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Problemet tror jag är att han som ledare tänker att alla har hans kapacitet och de jobbar ju med respektive område massvis med timmar per dag och borde således producera en viss mängd. Elon verkar ju vara rätt intelligent så fanns det X Elons som satt och bara jobbade med deras FSD tror jag säkert det skulle gå snabbare än om det satt X andra slumpade personer även om vi pratar om personer från poolen av AI- och NN-experter.

Han är helt enkelt optimist som inte inser bristerna hos de som faktiskt skall utföra arbetet, samtidigt som han som typisk optimist underskattar arbetet som behöver utföras. Den typen av människa är egentligen ingen bra företagsledare utan bättre på att jobba närmare utvecklingsgrupperna så de faktiskt får insynen som krävs för att göra tidsplanerna någorlunda korrekta.
Man behöver inte vara intelligent för att ha orimliga krav på sin personal. Jag tror inte alls att x antal Elons skulle göra det bättre än de som finns på plats. Att Elon själv antagligen tror det är ett problem. Killen verkar totalt sakna ödmjukhet.
Om hans jobb var att endast jobba med det tror jag helt klart han skulle göra det bättre, tror helt enkelt inte de som jobbar med det har samma intelligens och har således lägre kapacitet.

Nu spelar det ju inte så stor roll då det är teamet som skall utföra det ändå så alla beräkningar bör ju utgå från hur teamet ser ut då.
Jag vänder mig mot den här idén om att han är så jävla smart att han får ledande experter inom olika områden att framstå som nollor. Han kan omöjligt veta allt inom batteriteknik, självkörning, produktionseffektivitet osv osv.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FSD borta ur konfiguratorn

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Problemet tror jag är att han som ledare tänker att alla har hans kapacitet och de jobbar ju med respektive område massvis med timmar per dag och borde således producera en viss mängd. Elon verkar ju vara rätt intelligent så fanns det X Elons som satt och bara jobbade med deras FSD tror jag säkert det skulle gå snabbare än om det satt X andra slumpade personer även om vi pratar om personer från poolen av AI- och NN-experter.

Han är helt enkelt optimist som inte inser bristerna hos de som faktiskt skall utföra arbetet, samtidigt som han som typisk optimist underskattar arbetet som behöver utföras. Den typen av människa är egentligen ingen bra företagsledare utan bättre på att jobba närmare utvecklingsgrupperna så de faktiskt får insynen som krävs för att göra tidsplanerna någorlunda korrekta.
Man behöver inte vara intelligent för att ha orimliga krav på sin personal. Jag tror inte alls att x antal Elons skulle göra det bättre än de som finns på plats. Att Elon själv antagligen tror det är ett problem. Killen verkar totalt sakna ödmjukhet.
Om hans jobb var att endast jobba med det tror jag helt klart han skulle göra det bättre, tror helt enkelt inte de som jobbar med det har samma intelligens och har således lägre kapacitet.

Nu spelar det ju inte så stor roll då det är teamet som skall utföra det ändå så alla beräkningar bör ju utgå från hur teamet ser ut då.
Kraftigt förenklat: Kapacitet = intelligens * sakkunskaper * hastighet * uthållighet.

Även om Elons intelligens nu är på nivån "Demigod" så kan han ju omöjligt vara tillräckligt påläst inom alla områden. Jag har väl hyfsad IQ men jag kan liksom inte räkna ut hållfastheten på en bro utan att veta hur man gör. Elon har också samma begränsningar. Han kan inte veta allt inom batteriteknik, självkörning, produktionseffektivitet osv osv. Det är orimligt.

Jag vänder mig mot den här idén om att han är så jävla smart att han får ledande experter inom olika områden att framstå som nollor. Där har vi typexemplet på en osund sektmentalitet. Att man tillskriver "ledaren" omänskliga egenskaper.
Och vad var det jag sa? Läs det igen
Verdi

Re: FSD borta ur konfiguratorn

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Problemet tror jag är att han som ledare tänker att alla har hans kapacitet och de jobbar ju med respektive område massvis med timmar per dag och borde således producera en viss mängd. Elon verkar ju vara rätt intelligent så fanns det X Elons som satt och bara jobbade med deras FSD tror jag säkert det skulle gå snabbare än om det satt X andra slumpade personer även om vi pratar om personer från poolen av AI- och NN-experter.

Han är helt enkelt optimist som inte inser bristerna hos de som faktiskt skall utföra arbetet, samtidigt som han som typisk optimist underskattar arbetet som behöver utföras. Den typen av människa är egentligen ingen bra företagsledare utan bättre på att jobba närmare utvecklingsgrupperna så de faktiskt får insynen som krävs för att göra tidsplanerna någorlunda korrekta.
Man behöver inte vara intelligent för att ha orimliga krav på sin personal. Jag tror inte alls att x antal Elons skulle göra det bättre än de som finns på plats. Att Elon själv antagligen tror det är ett problem. Killen verkar totalt sakna ödmjukhet.
Om hans jobb var att endast jobba med det tror jag helt klart han skulle göra det bättre, tror helt enkelt inte de som jobbar med det har samma intelligens och har således lägre kapacitet.

Nu spelar det ju inte så stor roll då det är teamet som skall utföra det ändå så alla beräkningar bör ju utgå från hur teamet ser ut då.
Kraftigt förenklat: Kapacitet = intelligens * sakkunskaper * hastighet * uthållighet.

Även om Elons intelligens nu är på nivån "Demigod" så kan han ju omöjligt vara tillräckligt påläst inom alla områden. Jag har väl hyfsad IQ men jag kan liksom inte räkna ut hållfastheten på en bro utan att veta hur man gör. Elon har också samma begränsningar. Han kan inte veta allt inom batteriteknik, självkörning, produktionseffektivitet osv osv. Det är orimligt.

Jag vänder mig mot den här idén om att han är så jävla smart att han får ledande experter inom olika områden att framstå som nollor. Där har vi typexemplet på en osund sektmentalitet. Att man tillskriver "ledaren" omänskliga egenskaper.
Och vad var det jag sa? Läs det igen

Du skriver att Elon är mycket smartare och bättre än alla ledande experter. Att han måste inse att de är odugliga jämfört med honom och anpassa tidsuppskattningarna efter det. ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: FSD borta ur konfiguratorn

Inlägg av mati »

Intelligens och att vara bäst på allt är två helt olika saker. Även om en AI-expert på pappret kanske är mindre intelligent än Elon så har denna expert troligen jobbat många år inom sitt specialområde. Det är just därför man är expert. Intelligens ersätter inte erfarenhet. Även om Elon pga sin omtalade intelligens är bra på att sätta sig in i saker ovanligt snabbt - och kanske även kan bidra med idéer - så är han inte bättre på att lösa uppgiften. Om han verkligen tror det är han nog inte så intelligent som alla säger. Det är snarare en indikation på att han saknar insikt och att han överskattar sin egen förmåga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: FSD borta ur konfiguratorn

Inlägg av TeslaTissel »

Med största respekt:

Nu är ni ur spår i trådarna igen. Den här handlade om tillval som föll ur konfigurationen i och med den nya (medium Model 3 range).

Blt ganska tröttsamt då ämnena hoppar runt hela tiden. :roll:

Och man blir inte intelligentare av att vara först hela tiden heller med diverse kommentarer.
Hoppas ni förstår?

Vänligen...
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: FSD borta ur konfiguratorn

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Du skriver att Elon är mycket smartare och bättre än alla ledande experter. Att han måste inse att de är odugliga jämfört med honom och anpassa tidsuppskattningarna efter det. ;)
Inte bättre än alla ledande experter nej, men att jag inte skulle bli förvånad om han är smartare än de flesta där så om massa kopior av han hade deras jobb hade han nog gjort det bättre om det var det enda han sysslade med ja. Dvs han skaffat sig kunskaperna som krävs osv och vigde samma mängd tid som de gör.

Jag tror alltså inte han skulle kunna traska in imorrn och göra deras jobb.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: FSD borta ur konfiguratorn

Inlägg av dstr »

chaffis75 skrev:
Den stora skillnaden här är väl att FSD innehåller absolut inget idag, alla saker du nämner ovan har du inte betalt extra för pryl för pryl utan skulle ingå i bilen/paketet.
Ja man undrar ju verkligen när de som betalat ska få något överhuvudtaget för sina pengar, konstigt att inte stämningarna haglar redan (angående avsaknad FSD) nu eller är de så att man får pengarna tillbaka direkt om man frågar kanske?
För mig är det samma sak - att ha betalat för något som inte levereras. Sen om det står som en separat rad på fakturan eller att det skulle ingått är ointressant. Affärsmoralen hos Tesla är lika usel i båda fallen.

Jag tror att det är Teslas egna jurister som fått det borttaget från hemsidan.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: FSD borta ur konfiguratorn

Inlägg av Generalbogge »

Är väldigt kluven över detta beslutet. Tycker att det är bra att man tar bort det, då det dels inte finns någon tidsplan på när det ska fungera, eller när första funktionerna ska komma, samt att det verkar krävas ny hårdvara för att det överhuvudtaget ska fungera.
För mig var det en av orsakerna till varför jag valde en Tesla, att den hade all hårdvara för att kunna bli helt självkörande. Så även om jag inte har köpt till det ännu, så finns det med i planerna, att aktivera det när det börjar finnas tillräckligt med funktionalitet så att det känns värt det.
Att Tesla haft det som ett tillval, har ju ändå på något sätt visat att man verkligen trott på att det snart ska börja gå att användas. Att man nu plockar bort det, kan ju då ses som ett tecken på att det inte kommer att finnas på ett bra tag, d.v.s. att man inte tror på det själva längre. Inte i lika stor utsträckning i alla fall. Vet inte till hur många man proklamerat att bilen minsann har all hårdvara som krävs för att bli helt självkörande, men man får väl bli lite mer restriktiv med det framöver.

Sedan kan jag tycka att AP och FSD hänger ihop. Så de borde ingå i samma paket. För var går annars gränsen någonstans? Det borde ju rent utvecklingsmässigt också vara enklare om allt låg inbakat i samma paket. I det stora hela, så måste det ju vara samma kod i bakgrunden. Och i ärlighetens namn, så är ju inte ens AP-paketet färdigutvecklat enligt deras specar, så även där kan man ju diskutera om det borde vara med som ett tillval man måste betala pengar för.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: FSD borta ur konfiguratorn

Inlägg av tor »

dstr skrev:
...
Jag tror att det är Teslas egna jurister som fått det borttaget från hemsidan.
Jag gissar på samma sak. När dom nu tillverkar bilar i denna omfattning och skulle få en stämning på halsen skulle det kunna bli riktigt illa för företaget i framtiden.
Jag har inte koll på juridik men tänk om det skulle gå att utforma en stämning baserat på att FSD fanns som tillval när bilen köptes (stog ju att det går att komplettera i efterhand). Således kräva ersättning för varje tillverkad bil.....

Kan nog finnas många som skulle vilja driva den processen.

Anledningen att det tas bort tror jag således är att ta bort denna risk.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: FSD borta ur konfiguratorn

Inlägg av Remuz »

Såhär ser det ut på mytesla för oss som inte har ap2 aktiverad
0E5CF7F4-25D5-4162-BA10-460E19156C19.png
489B0A37-6440-43EF-9839-AFBD1D7555B4.png
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: FSD borta ur konfiguratorn

Inlägg av Generalbogge »

Remuz skrev:
Såhär ser det ut på mytesla för oss som inte har ap2 aktiverad
108.100, det får nog de flesta att tveka. :o

Var hittar man dessa i mytesla förresten, hittar inte det när jag loggar in.
Model S 90D -2017 Titanium
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: FSD borta ur konfiguratorn

Inlägg av Smutt »

Generalbogge skrev:
Remuz skrev:
Såhär ser det ut på mytesla för oss som inte har ap2 aktiverad
108.100, det får nog de flesta att tveka. :o

Var hittar man dessa i mytesla förresten, hittar inte det när jag loggar in.
Minns den underbara tiden innan Tesla då 108100kr var priset för en hel bil
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: FSD borta ur konfiguratorn

Inlägg av Remuz »

Har man 2x61k i refkrediter känns det som ett givet köp.
EA822951-B784-4F90-BA7C-080DB3FDD239.png
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: FSD borta ur konfiguratorn

Inlägg av Bjelke »

Remuz skrev:
Har man 2x61k i refkrediter känns det som ett givet köp.
Nej nej nej, man tar 61tkr och lägger som en del av
kontantinsats på en ny bil ju ;)
Sen funderar man på om man är helt sjuk i huvudet om man skulle göra likadant med en till bil ;) :mrgreen: 8-)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: FSD borta ur konfiguratorn

Inlägg av Remuz »

Bjelke skrev:
Remuz skrev:
Har man 2x61k i refkrediter känns det som ett givet köp.
Nej nej nej, man tar 61tkr och lägger som en del av
kontantinsats på en ny bil ju ;)
Sen funderar man på om man är helt sjuk i huvudet om man skulle göra likadant med en till bil ;) :mrgreen: 8-)
Jag gjorde det men det verkar inte dragits av.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: FSD borta ur konfiguratorn

Inlägg av e5m1r »

Vilken tur att man har AP1
Inga bekymmer funderingar bitterhet mm här :)
Läser skyltar ser lastbilar osv Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Patrik83
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 02 mar 2015 18:15
Ort: Stenugnsund

Re: FSD borta ur konfiguratorn

Inlägg av Patrik83 »

Remuz skrev:
Har man 2x61k i refkrediter känns det som ett givet köp.
Fick du 2*61k i kredit?
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018
Model X P100DL - 2019
Model S P100D - 2018
Model X 100D - 2017
Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: FSD borta ur konfiguratorn

Inlägg av e5m1r »

Patrik83 skrev:
Remuz skrev:
Har man 2x61k i refkrediter känns det som ett givet köp.
Fick du 2*61k i kredit?
Kan hända om man träffade rätt mellan referall programmen
Jag fick tex 2x fälg
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Patrik83
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 02 mar 2015 18:15
Ort: Stenugnsund

Re: FSD borta ur konfiguratorn

Inlägg av Patrik83 »

e5m1r skrev:
Patrik83 skrev:
Remuz skrev:
Har man 2x61k i refkrediter känns det som ett givet köp.
Fick du 2*61k i kredit?
Kan hända om man träffade rätt mellan referall programmen
Jag fick tex 2x fälg
Ja man vet ju inte alla detaljer i programmen att det ändras ständigt. Kul för er då. Anledningen att jag fråga var just att Remuz och jag var i samma sitts innan sommaren. Själv fick jag inte 2*61K. Men bara tacka och ta emotBildBild
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018
Model X P100DL - 2019
Model S P100D - 2018
Model X 100D - 2017
Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: FSD borta ur konfiguratorn

Inlägg av Bjelke »

Remuz skrev:
Bjelke skrev:
Remuz skrev:
Har man 2x61k i refkrediter känns det som ett givet köp.
Nej nej nej, man tar 61tkr och lägger som en del av
kontantinsats på en ny bil ju ;)
Sen funderar man på om man är helt sjuk i huvudet om man skulle göra likadant med en till bil ;) :mrgreen: 8-)
Jag gjorde det men det verkar inte dragits av.
Om du menar i appen så är det lika här, båda mina ser ut som att dom är oanvända även fast jag använt en av dom... frestande och testa om man kan använda båda på ett köp hehe...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: FSD borta ur konfiguratorn

Inlägg av Pontus »

Remuz skrev:
Såhär ser det ut på mytesla för oss som inte har ap2 aktiverad
Min är kvar på ursprungliga priset. Vet du när ditt pris stack iväg?
EEB3C72D-B11C-4618-9AB8-C3089D8C9EE2.png
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: FSD borta ur konfiguratorn

Inlägg av Remuz »

Pontus skrev:
Remuz skrev:
Såhär ser det ut på mytesla för oss som inte har ap2 aktiverad
Min är kvar på ursprungliga priset. Vet du när ditt pris stack iväg?
EEB3C72D-B11C-4618-9AB8-C3089D8C9EE2.png
Detta är originalpris. 43k för efteraktivera FSD. Ap2 kostar 65k efter (nu 66k). Jag har ingen ap2 i min bil...
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar