Jag tror att de har skjutit sig i foten rätt så ordentligt med detta.
Vilket inte är första gången. Självstängande laddlucka, advanced summon (Private property only!) och en AP som anpassar farten efter skyltning lovades för fyra år sedan...
När var det kust till kust självkörningen skulle ha gjorts?
Jag tror Tesla har en rätt stökig framtid i diverse domstolar framför sig.
edit: det vore kul att sammanställa en tabell med 3 kolumner. När Elon tweetade/sade, datumet som nämnts i pressreleaser/på hemsidan samt när funktionen/prylen kom.
Den stora skillnaden här är väl att FSD innehåller absolut inget idag, alla saker du nämner ovan har du inte betalt extra för pryl för pryl utan skulle ingå i bilen/paketet.
Ja man undrar ju verkligen när de som betalat ska få något överhuvudtaget för sina pengar, konstigt att inte stämningarna haglar redan (angående avsaknad FSD) nu eller är de så att man får pengarna tillbaka direkt om man frågar kanske?
Problemet tror jag är att han som ledare tänker att alla har hans kapacitet och de jobbar ju med respektive område massvis med timmar per dag och borde således producera en viss mängd. Elon verkar ju vara rätt intelligent så fanns det X Elons som satt och bara jobbade med deras FSD tror jag säkert det skulle gå snabbare än om det satt X andra slumpade personer även om vi pratar om personer från poolen av AI- och NN-experter.
Han är helt enkelt optimist som inte inser bristerna hos de som faktiskt skall utföra arbetet, samtidigt som han som typisk optimist underskattar arbetet som behöver utföras. Den typen av människa är egentligen ingen bra företagsledare utan bättre på att jobba närmare utvecklingsgrupperna så de faktiskt får insynen som krävs för att göra tidsplanerna någorlunda korrekta.
Man behöver inte vara intelligent för att ha orimliga krav på sin personal. Jag tror inte alls att x antal Elons skulle göra det bättre än de som finns på plats. Att Elon själv antagligen tror det är ett problem. Killen verkar totalt sakna ödmjukhet.
Om hans jobb var att endast jobba med det tror jag helt klart han skulle göra det bättre, tror helt enkelt inte de som jobbar med det har samma intelligens och har således lägre kapacitet.
Nu spelar det ju inte så stor roll då det är teamet som skall utföra det ändå så alla beräkningar bör ju utgå från hur teamet ser ut då.
Problemet tror jag är att han som ledare tänker att alla har hans kapacitet och de jobbar ju med respektive område massvis med timmar per dag och borde således producera en viss mängd. Elon verkar ju vara rätt intelligent så fanns det X Elons som satt och bara jobbade med deras FSD tror jag säkert det skulle gå snabbare än om det satt X andra slumpade personer även om vi pratar om personer från poolen av AI- och NN-experter.
Han är helt enkelt optimist som inte inser bristerna hos de som faktiskt skall utföra arbetet, samtidigt som han som typisk optimist underskattar arbetet som behöver utföras. Den typen av människa är egentligen ingen bra företagsledare utan bättre på att jobba närmare utvecklingsgrupperna så de faktiskt får insynen som krävs för att göra tidsplanerna någorlunda korrekta.
Man behöver inte vara intelligent för att ha orimliga krav på sin personal. Jag tror inte alls att x antal Elons skulle göra det bättre än de som finns på plats. Att Elon själv antagligen tror det är ett problem. Killen verkar totalt sakna ödmjukhet.
Om hans jobb var att endast jobba med det tror jag helt klart han skulle göra det bättre, tror helt enkelt inte de som jobbar med det har samma intelligens och har således lägre kapacitet.
Nu spelar det ju inte så stor roll då det är teamet som skall utföra det ändå så alla beräkningar bör ju utgå från hur teamet ser ut då.
Jag vänder mig mot den här idén om att han är så jävla smart att han får ledande experter inom olika områden att framstå som nollor. Han kan omöjligt veta allt inom batteriteknik, självkörning, produktionseffektivitet osv osv.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Problemet tror jag är att han som ledare tänker att alla har hans kapacitet och de jobbar ju med respektive område massvis med timmar per dag och borde således producera en viss mängd. Elon verkar ju vara rätt intelligent så fanns det X Elons som satt och bara jobbade med deras FSD tror jag säkert det skulle gå snabbare än om det satt X andra slumpade personer även om vi pratar om personer från poolen av AI- och NN-experter.
Han är helt enkelt optimist som inte inser bristerna hos de som faktiskt skall utföra arbetet, samtidigt som han som typisk optimist underskattar arbetet som behöver utföras. Den typen av människa är egentligen ingen bra företagsledare utan bättre på att jobba närmare utvecklingsgrupperna så de faktiskt får insynen som krävs för att göra tidsplanerna någorlunda korrekta.
Man behöver inte vara intelligent för att ha orimliga krav på sin personal. Jag tror inte alls att x antal Elons skulle göra det bättre än de som finns på plats. Att Elon själv antagligen tror det är ett problem. Killen verkar totalt sakna ödmjukhet.
Om hans jobb var att endast jobba med det tror jag helt klart han skulle göra det bättre, tror helt enkelt inte de som jobbar med det har samma intelligens och har således lägre kapacitet.
Nu spelar det ju inte så stor roll då det är teamet som skall utföra det ändå så alla beräkningar bör ju utgå från hur teamet ser ut då.
Även om Elons intelligens nu är på nivån "Demigod" så kan han ju omöjligt vara tillräckligt påläst inom alla områden. Jag har väl hyfsad IQ men jag kan liksom inte räkna ut hållfastheten på en bro utan att veta hur man gör. Elon har också samma begränsningar. Han kan inte veta allt inom batteriteknik, självkörning, produktionseffektivitet osv osv. Det är orimligt.
Jag vänder mig mot den här idén om att han är så jävla smart att han får ledande experter inom olika områden att framstå som nollor. Där har vi typexemplet på en osund sektmentalitet. Att man tillskriver "ledaren" omänskliga egenskaper.
Problemet tror jag är att han som ledare tänker att alla har hans kapacitet och de jobbar ju med respektive område massvis med timmar per dag och borde således producera en viss mängd. Elon verkar ju vara rätt intelligent så fanns det X Elons som satt och bara jobbade med deras FSD tror jag säkert det skulle gå snabbare än om det satt X andra slumpade personer även om vi pratar om personer från poolen av AI- och NN-experter.
Han är helt enkelt optimist som inte inser bristerna hos de som faktiskt skall utföra arbetet, samtidigt som han som typisk optimist underskattar arbetet som behöver utföras. Den typen av människa är egentligen ingen bra företagsledare utan bättre på att jobba närmare utvecklingsgrupperna så de faktiskt får insynen som krävs för att göra tidsplanerna någorlunda korrekta.
Man behöver inte vara intelligent för att ha orimliga krav på sin personal. Jag tror inte alls att x antal Elons skulle göra det bättre än de som finns på plats. Att Elon själv antagligen tror det är ett problem. Killen verkar totalt sakna ödmjukhet.
Om hans jobb var att endast jobba med det tror jag helt klart han skulle göra det bättre, tror helt enkelt inte de som jobbar med det har samma intelligens och har således lägre kapacitet.
Nu spelar det ju inte så stor roll då det är teamet som skall utföra det ändå så alla beräkningar bör ju utgå från hur teamet ser ut då.
Även om Elons intelligens nu är på nivån "Demigod" så kan han ju omöjligt vara tillräckligt påläst inom alla områden. Jag har väl hyfsad IQ men jag kan liksom inte räkna ut hållfastheten på en bro utan att veta hur man gör. Elon har också samma begränsningar. Han kan inte veta allt inom batteriteknik, självkörning, produktionseffektivitet osv osv. Det är orimligt.
Jag vänder mig mot den här idén om att han är så jävla smart att han får ledande experter inom olika områden att framstå som nollor. Där har vi typexemplet på en osund sektmentalitet. Att man tillskriver "ledaren" omänskliga egenskaper.
Och vad var det jag sa? Läs det igen
Du skriver att Elon är mycket smartare och bättre än alla ledande experter. Att han måste inse att de är odugliga jämfört med honom och anpassa tidsuppskattningarna efter det.
Intelligens och att vara bäst på allt är två helt olika saker. Även om en AI-expert på pappret kanske är mindre intelligent än Elon så har denna expert troligen jobbat många år inom sitt specialområde. Det är just därför man är expert. Intelligens ersätter inte erfarenhet. Även om Elon pga sin omtalade intelligens är bra på att sätta sig in i saker ovanligt snabbt - och kanske även kan bidra med idéer - så är han inte bättre på att lösa uppgiften. Om han verkligen tror det är han nog inte så intelligent som alla säger. Det är snarare en indikation på att han saknar insikt och att han överskattar sin egen förmåga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Du skriver att Elon är mycket smartare och bättre än alla ledande experter. Att han måste inse att de är odugliga jämfört med honom och anpassa tidsuppskattningarna efter det.
Inte bättre än alla ledande experter nej, men att jag inte skulle bli förvånad om han är smartare än de flesta där så om massa kopior av han hade deras jobb hade han nog gjort det bättre om det var det enda han sysslade med ja. Dvs han skaffat sig kunskaperna som krävs osv och vigde samma mängd tid som de gör.
Jag tror alltså inte han skulle kunna traska in imorrn och göra deras jobb.
Den stora skillnaden här är väl att FSD innehåller absolut inget idag, alla saker du nämner ovan har du inte betalt extra för pryl för pryl utan skulle ingå i bilen/paketet.
Ja man undrar ju verkligen när de som betalat ska få något överhuvudtaget för sina pengar, konstigt att inte stämningarna haglar redan (angående avsaknad FSD) nu eller är de så att man får pengarna tillbaka direkt om man frågar kanske?
För mig är det samma sak - att ha betalat för något som inte levereras. Sen om det står som en separat rad på fakturan eller att det skulle ingått är ointressant. Affärsmoralen hos Tesla är lika usel i båda fallen.
Jag tror att det är Teslas egna jurister som fått det borttaget från hemsidan.
Är väldigt kluven över detta beslutet. Tycker att det är bra att man tar bort det, då det dels inte finns någon tidsplan på när det ska fungera, eller när första funktionerna ska komma, samt att det verkar krävas ny hårdvara för att det överhuvudtaget ska fungera.
För mig var det en av orsakerna till varför jag valde en Tesla, att den hade all hårdvara för att kunna bli helt självkörande. Så även om jag inte har köpt till det ännu, så finns det med i planerna, att aktivera det när det börjar finnas tillräckligt med funktionalitet så att det känns värt det.
Att Tesla haft det som ett tillval, har ju ändå på något sätt visat att man verkligen trott på att det snart ska börja gå att användas. Att man nu plockar bort det, kan ju då ses som ett tecken på att det inte kommer att finnas på ett bra tag, d.v.s. att man inte tror på det själva längre. Inte i lika stor utsträckning i alla fall. Vet inte till hur många man proklamerat att bilen minsann har all hårdvara som krävs för att bli helt självkörande, men man får väl bli lite mer restriktiv med det framöver.
Sedan kan jag tycka att AP och FSD hänger ihop. Så de borde ingå i samma paket. För var går annars gränsen någonstans? Det borde ju rent utvecklingsmässigt också vara enklare om allt låg inbakat i samma paket. I det stora hela, så måste det ju vara samma kod i bakgrunden. Och i ärlighetens namn, så är ju inte ens AP-paketet färdigutvecklat enligt deras specar, så även där kan man ju diskutera om det borde vara med som ett tillval man måste betala pengar för.
...
Jag tror att det är Teslas egna jurister som fått det borttaget från hemsidan.
Jag gissar på samma sak. När dom nu tillverkar bilar i denna omfattning och skulle få en stämning på halsen skulle det kunna bli riktigt illa för företaget i framtiden.
Jag har inte koll på juridik men tänk om det skulle gå att utforma en stämning baserat på att FSD fanns som tillval när bilen köptes (stog ju att det går att komplettera i efterhand). Således kräva ersättning för varje tillverkad bil.....
Kan nog finnas många som skulle vilja driva den processen.
Anledningen att det tas bort tror jag således är att ta bort denna risk.
Har man 2x61k i refkrediter känns det som ett givet köp.
Nej nej nej, man tar 61tkr och lägger som en del av
kontantinsats på en ny bil ju
Sen funderar man på om man är helt sjuk i huvudet om man skulle göra likadant med en till bil
Har man 2x61k i refkrediter känns det som ett givet köp.
Nej nej nej, man tar 61tkr och lägger som en del av
kontantinsats på en ny bil ju
Sen funderar man på om man är helt sjuk i huvudet om man skulle göra likadant med en till bil
Har man 2x61k i refkrediter känns det som ett givet köp.
Fick du 2*61k i kredit?
Kan hända om man träffade rätt mellan referall programmen
Jag fick tex 2x fälg
Ja man vet ju inte alla detaljer i programmen att det ändras ständigt. Kul för er då. Anledningen att jag fråga var just att Remuz och jag var i samma sitts innan sommaren. Själv fick jag inte 2*61K. Men bara tacka och ta emot
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018 Model X P100DL - 2019 Model S P100D - 2018 Model X 100D - 2017 Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Har man 2x61k i refkrediter känns det som ett givet köp.
Nej nej nej, man tar 61tkr och lägger som en del av
kontantinsats på en ny bil ju
Sen funderar man på om man är helt sjuk i huvudet om man skulle göra likadant med en till bil
Jag gjorde det men det verkar inte dragits av.
Om du menar i appen så är det lika här, båda mina ser ut som att dom är oanvända även fast jag använt en av dom... frestande och testa om man kan använda båda på ett köp hehe...
Såhär ser det ut på mytesla för oss som inte har ap2 aktiverad
Min är kvar på ursprungliga priset. Vet du när ditt pris stack iväg?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.