Norsk firmabil/leasingbil i Sverige

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

jjk71
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 okt 2018 09:55

Norsk firmabil/leasingbil i Sverige

Inlägg av jjk71 »

Jag arbetar i Norge sedan 2013 men bor i Sverige och veckopendlar och via min arbetsgivare kan jag få en Tesla som firmabil/ leasing bil. Jag skattar i Norge och har ett norsk D personnummer men jag är skriven i Sverige. Jag har försökt att undersöka vad som egentligen gäller och om jag kan köra en Norsk tesla i Sverige och även resten av EU (bilsemester), men hittar tyvärr inga tydliga svar.

Hoppas någon vet vad som egentligen gäller?

/Jan-Erik
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Norsk firmabil/leasingbil i Sverige

Inlägg av bylund »

En norskregistrerad bil kan användas upp till ett år i Sverige (specialaregel för nordiska fordon).

Om nu din norska arbetsgivare äger eller leasar bilen så kan du använda bilen tillfälligt i Sverige. Och varje helg kanske kan räknas som tillfälligt användande? Skriv till Transportstyrelsen och fråga!

Det spelar roll om bilen är svenskägd eller ej för att den andra regeln ska gälla.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Norsk firmabil/leasingbil i Sverige

Inlägg av Gustafsson »

Som jag har förstått reglerna (pendlar också en del till Norge) så kan du fritt använda den norska bilen i Sverige. Jag har dock av samma skäl som du inte vågat köpa min ”vardagsbil” där även om jag har norsk adress också, vilket underlättade att registrera bilen och försäkra den i mitt namn. Att ha Norsk firmabil kan knappast vara något problem, då ägs ju bilen av ett norskt företag som upplåter bilen till dig.
Såvitt jag förstår så börjar man om på ett nytt år varje gång bilen åker tillbaka till Norge, men det har jag inte lyckats få bekräftat. Ingen vet ju dock hur lång tid en bil varit i Sverige.
Jag har inte heller velat åka med en utlandsregisterad bil dagligen hemma, men det är nog egentligen OK i vissa fall.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Norsk firmabil/leasingbil i Sverige

Inlägg av Hammar »

https://europa.eu/youreurope/citizens/v ... dex_sv.htm
Kanske kan vara till någon hjälp, eller sätta fler myror i huvet.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Norsk firmabil/leasingbil i Sverige

Inlägg av bylund »

Hammar skrev:
https://europa.eu/youreurope/citizens/v ... dex_sv.htm
Kanske kan vara till någon hjälp, eller sätta fler myror i huvet.
Fast detta gäller allmänna EU-regler. Det gäller lite andra regler i Sverige för bilar registrerade i andra nordiska länder än vad denna sida listar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Norsk firmabil/leasingbil i Sverige

Inlägg av Gustafsson »

Det svåra är att ta reda på vad som egentligen gäller. Skandinavien har ofta specialregler. Dessutom är transportstyrelsen, skatteverket och tullverket inblandade på olika hörn i bägge länder, så inte är det lätt att veta vad som är rätt. :shock:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Norsk firmabil/leasingbil i Sverige

Inlägg av mati »

Jag har haft en granne som i många år har jobbat i Norge som hantverkare, fast han bodde och var skriven här i Sverige. Hans firmabil var norskreggad med gröna skyltar. Han kom hem med den varje helg. Det gick tydligen bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
kontakten2

Re: Norsk firmabil/leasingbil i Sverige

Inlägg av kontakten2 »

Det ska vara lugnt. Du får dock inte låna ut bilen till någon ickenorsk om du inte sitter med i bilen. Gäller utanför Norge.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Norsk firmabil/leasingbil i Sverige

Inlägg av bylund »

Av försäkringsskäl?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar